Sterke punten
- Fraai design, vanbinnen en vanbuiten
- Hoogwaardig karakter
- Uitgebreide uitrusting
Zwakke punten
- Motoren lopen niet over van vermogen
- Neerklappen achterbank ingewikkeld
- Vrij beperkt occasionaanbod
Lancia MUSA : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia MUSA, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lancia Musa
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Compacte MPV met een exclusieve uitstraling – kun je mee voor de dag komen
- Benzinemotoren bijna net zo zuinig als de turbodiesels
- Fraai interieur en uitgebreide uitrusting
- Occasions worden aangeboden voor zeer bescheiden prijsjes: kans op een stijlvolle auto voor weinig geld en misschien ook met weinig kilometers
Technische gegevens
Motorisatie
Bij zijn introductie in 2004 biedt Lancia de Musa aan met keuze uit een 1.368 cm3 benzinemotor met zestien kleppen, en 1,3-en 1,9-liter dieselmotoren. De benzinemotor levert 70 kW (95 pk), de turbodiesels 51 en 66 kW (70 en 90 pk).
In 2005 verschijnt een achtkleppenversie van de benzinemotor, die 57 kW (77 pk) levert en ook geschikt is voor lpg, maar lpg-versies vind je niet zomaar in Nederland. Vervolgens verschijnt in 2006 een sterkere versie van de 1.3 turbodiesel, met een vermogen van 66 kW (90 pk), maar die heeft met 200 Nm duidelijk minder koppel dan de 290 Nm van de 1.9 turbodiesel die evenveel vermogen levert.
Vanaf zijn update voor 2008 is de Lancia Musa alleen nog met beide 1,4-litermotoren en de sterkste van de twee 1.3 turbodiesels leverbaar.
Alle Musa’s zijn natuurlijk voorzien van voorwielaandrijving en er is keuze uit handmatig te bedienen vijf- of zesversnellingsbakken of een vijftraps semi-automatische transmissie.
Afmetingen
De Lancia Musa is een mini-MPV uit het B-segment. Hij is nog géén vier meter lang, maar wel bijna manshoog. Sinds de facelift is hij vijf centimeter langer en tweeënhalve centimeter hoger. Die extra lengte komt ten goede aan de bagageruimte: die is met 70 liter toegenomen van 320 naar 390 liter. Nog niet heel groot voor een vijfpersoonsauto, maar de achterbank is gedeeld neerklapbaar en daardoor kun je de capaciteit uitbreiden tot ruim 1.400 liter. Maar dat neerklappen van de achterbank gaat nogal omslachtig en de bagageruimte is nogal onregelmatig van vorm.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lancia Musa | |
---|---|
Marktintroductie | 2004 |
Lengte x breedte x hoogte | 3.99-4,04 x 1,70 x 1,66-1,68 m |
Wielbasis | 2,51 m |
Inhoud bagageruimte | 320-1.420 l |
Ledig gewicht | 1.130-1.250 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.655-1.775 kg |
Cilinderinhoud | 1.248-1.910 cm3 |
Vermogen | 51-74 kW (70-100 pk) |
Koppel | 115-260 Nm |
Topsnelheid | 159-179 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,5-15,4 sec |
Tankinhoud | 47 l |
Verbruik | 4,9-6,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 135-157 g/km |
Varianten
De Lancia Musa is er uitsluitend als vijfdeurs vijfpersoons mini-MPV. De Musa van ná de facelift is een paar centimeter langer en biedt meer bagageruimte, verder zijn er – afgezien van de motorvarianten – geen praktisch verschillende varianten van de auto.
Er zijn wel diverse uitvoeringen, genoemd naar edelmetalen. De Argento (‘zilver’) is dan de ‘basisuitvoering’, de Oro (‘goud’) en de Platino (‘platina’) en Platino + of Plus de topversies. Elektrisch bedienbare zijruiten zijn alleen vóór standaard in de basisversie en in de luxere versies zowel voor als achter. Airco is niet standaard voor de Argento, handmatig bediend voor de middenuitvoeringen en automatisch voor de topversie. Een start-stopsysteem is niet standaard op de basisversie, maar wel op de overige uitvoeringen.
Prijzen
Bij zijn introductie in 2004 kost de Lancia Musa minimaal 19.000 euro, met de introductie van de Argento-uitvoering met de 1,4-liter achtkleppen benzinemotor zakt de vanafprijs naar 17.000 euro. Prijzen van de dieselversies beginnen in 2004 bij ruim 22.500 euro, maar zakken met de introductie van de Argento-uitvoering in 2007 naar ongeveer 22.000 euro.
Na de facelift kost de Lancia Musa tussen de 18.000 en maximaal 27.000 euro.
Het aanbod occasions van de Lancia Musa is niet groot, maar dat is ook niet vreemd voor een exclusief autootje als de Musa. Daarbij gaan de jongste exemplaren al richting de vijftien jaar oud. Een Lancia Musa vind je aan de onderkant van de occasionmarkt, met vraagprijzen van ongeveer 1.200 tot 5.000 euro. En zoals altijd: oude auto’s hebben vaak een hoge kilometerstand en dat gaat dus ook op voor de Musa. Tweeënhalve ton is geen uitzondering, al komen er ook Musa-occasions voorbij met slechts 60.000 kilometer op de teller. Grijp je kans!
Design
Buitenkant
Voor een MPV’tje ziet de Lancia Musa er fraai en verzorgd uit. Alles is goed in proportie en de Lancia-grille op de neus geeft de auto een voornaam uiterlijk, net als de optioneel in twee kleuren uitgevoerde carrosserie. De neus en de achterzijde hebben veel weg van die van de kleine Ypsilon – familiegezicht heet dat. De eerste generatie van de Musa is voorzien van zwarte strips op de bumper en een gedeeltelijk zwarte grille, de tweede generatie heeft bumpers die geheel in carrosseriekleur zijn uitgevoerd en een geheel verchroomde grille. Daardoor oogt de Musa van na 2008 weer net wat verfijnder dan de oudere.
Binnenkant
Zoals het een Lancia betaamt, is de Musa voorzien van een hoogwaardig, comfortabel interieur. Dat is – afhankelijk van de uitvoering – bekleed met hetzij Alcantara, hetzij leder en voorzien van verchroomde details. Opvallend is het dashboard, waarop de meters in het midden onder een afdak zijn geplaatst. Het vraagt enige gewenning, maar het oogt wel mooi. De achterbank is in delen neerklapbaar, maar dat gaat niet eenvoudig, met hendels en lussen die je moet losmaken, waarna je de voorstoelen naar voren moet schuiven om de achterbank geheel weg te klappen voor een min of meer vlakke vloer. Maar het kán tenminste.
Veiligheid
De Musa is niet door Euro NCAP op zijn crashveiligheid getest. Maar de auto is wel standaard voorzien van onder meer ABS, remkrachtverdeling en remassistentie. Airbags voor de bestuurder en voorpassagiers zijn standaard, zijairbags optioneel.
Alternatieven
Het eerste alternatieve model voor de Lancia Musa is de Fiat Idea. Dat is het twee-eiige tweelingbroertje van de Lancia Musa – ze zijn beide gebaseerd op het platform van de tweede generatie van de Fiat Punto, die je in zekere zin ook wel een alternatief kunt noemen. Andere alternatieve keuzes kunnen de Opel Meriva A/B, de Ford B-Max en de Honda Jazz zijn, of de Citroën C3 Picasso, Audi A2 of A1.