Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lancia-musa-l-01.jpg

Lancia Musa

1 / 4
lancia-musa-l-01.jpg
lancia-musa-l-02.jpg
lancia-musa-l-03.jpg
lancia-musa-l-04.jpg

Sterke punten

  • Fraai design, vanbinnen en vanbuiten
  • Hoogwaardig karakter
  • Uitgebreide uitrusting

Zwakke punten

  • Motoren lopen niet over van vermogen
  • Neerklappen achterbank ingewikkeld
  • Vrij beperkt occasionaanbod

Lancia MUSA : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia MUSA, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lancia Musa: mini-MPV met stijl

In 2004 debuteert Lancia in het B-segment met de Musa, een fraaie mini-MPV met een elegante uitstraling. De Musa is nog geen vier meter lang, heeft een chic interieur voor vijf personen en is (natuurlijk) voorzien van voorwielaandrijving. De Lancia Musa is geleverd met benzine- en dieselmotoren. Lees meer.

Interesse in een Lancia Musa

Lancia Musa occasions
Lancia Musa dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Compacte MPV met een exclusieve uitstraling – kun je mee voor de dag komen
  • Benzinemotoren bijna net zo zuinig als de turbodiesels
  • Fraai interieur en uitgebreide uitrusting
  • Occasions worden aangeboden voor zeer bescheiden prijsjes: kans op een stijlvolle auto voor weinig geld en misschien ook met weinig kilometers

Technische gegevens

Motorisatie

Bij zijn introductie in 2004 biedt Lancia de Musa aan met keuze uit een 1.368 cm3 benzinemotor met zestien kleppen, en 1,3-en 1,9-liter dieselmotoren. De benzinemotor levert 70 kW (95 pk), de turbodiesels 51 en 66 kW (70 en 90 pk).

In 2005 verschijnt een achtkleppenversie van de benzinemotor, die 57 kW (77 pk) levert en ook geschikt is voor lpg, maar lpg-versies vind je niet zomaar in Nederland. Vervolgens verschijnt in 2006 een sterkere versie van de 1.3 turbodiesel, met een vermogen van 66 kW (90 pk), maar die heeft met 200 Nm duidelijk minder koppel dan de 290 Nm van de 1.9 turbodiesel die evenveel vermogen levert.

Vanaf zijn update voor 2008 is de Lancia Musa alleen nog met beide 1,4-litermotoren en de sterkste van de twee 1.3 turbodiesels leverbaar.

Alle Musa’s zijn natuurlijk voorzien van voorwielaandrijving en er is keuze uit handmatig te bedienen vijf- of zesversnellingsbakken of een vijftraps semi-automatische transmissie.

Afmetingen

De Lancia Musa is een mini-MPV uit het B-segment. Hij is nog géén vier meter lang, maar wel bijna manshoog. Sinds de facelift is hij vijf centimeter langer en tweeënhalve centimeter hoger. Die extra lengte komt ten goede aan de bagageruimte: die is met 70 liter toegenomen van 320 naar 390 liter. Nog niet heel groot voor een vijfpersoonsauto, maar de achterbank is gedeeld neerklapbaar en daardoor kun je de capaciteit uitbreiden tot ruim 1.400 liter. Maar dat neerklappen van de achterbank gaat nogal omslachtig en de bagageruimte is nogal onregelmatig van vorm.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lancia Musa
Marktintroductie 2004
Lengte x breedte x hoogte 3.99-4,04 x 1,70 x 1,66-1,68 m
Wielbasis 2,51 m
Inhoud bagageruimte 320-1.420 l
Ledig gewicht 1.130-1.250 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.655-1.775 kg
Cilinderinhoud 1.248-1.910 cm3
Vermogen 51-74 kW (70-100 pk)
Koppel 115-260 Nm
Topsnelheid 159-179 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,5-15,4 sec
Tankinhoud 47 l
Verbruik 4,9-6,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 135-157 g/km

Varianten

De Lancia Musa is er uitsluitend als vijfdeurs vijfpersoons mini-MPV. De Musa van ná de facelift is een paar centimeter langer en biedt meer bagageruimte, verder zijn er – afgezien van de motorvarianten – geen praktisch verschillende varianten van de auto.

Er zijn wel diverse uitvoeringen, genoemd naar edelmetalen. De Argento (‘zilver’) is dan de ‘basisuitvoering’, de Oro (‘goud’) en de Platino (‘platina’) en Platino + of Plus de topversies. Elektrisch bedienbare zijruiten zijn alleen vóór standaard in de basisversie en in de luxere versies zowel voor als achter. Airco is niet standaard voor de Argento, handmatig bediend voor de middenuitvoeringen en automatisch voor de topversie. Een start-stopsysteem is niet standaard op de basisversie, maar wel op de overige uitvoeringen.

Prijzen

Bij zijn introductie in 2004 kost de Lancia Musa minimaal 19.000 euro, met de introductie van de Argento-uitvoering met de 1,4-liter achtkleppen benzinemotor zakt de vanafprijs naar 17.000 euro. Prijzen van de dieselversies beginnen in 2004 bij ruim 22.500 euro, maar zakken met de introductie van de Argento-uitvoering in 2007 naar ongeveer 22.000 euro.

Na de facelift kost de Lancia Musa tussen de 18.000 en maximaal 27.000 euro.

Het aanbod occasions van de Lancia Musa is niet groot, maar dat is ook niet vreemd voor een exclusief autootje als de Musa. Daarbij gaan de jongste exemplaren al richting de vijftien jaar oud. Een Lancia Musa vind je aan de onderkant van de occasionmarkt, met vraagprijzen van ongeveer 1.200 tot 5.000 euro. En zoals altijd: oude auto’s hebben vaak een hoge kilometerstand en dat gaat dus ook op voor de Musa. Tweeënhalve ton is geen uitzondering, al komen er ook Musa-occasions voorbij met slechts 60.000 kilometer op de teller. Grijp je kans!

Design

Buitenkant

Voor een MPV’tje ziet de Lancia Musa er fraai en verzorgd uit. Alles is goed in proportie en de Lancia-grille op de neus geeft de auto een voornaam uiterlijk, net als de optioneel in twee kleuren uitgevoerde carrosserie. De neus en de achterzijde hebben veel weg van die van de kleine Ypsilon – familiegezicht heet dat. De eerste generatie van de Musa is voorzien van zwarte strips op de bumper en een gedeeltelijk zwarte grille, de tweede generatie heeft bumpers die geheel in carrosseriekleur zijn uitgevoerd en een geheel verchroomde grille. Daardoor oogt de Musa van na 2008 weer net wat verfijnder dan de oudere.

Binnenkant

Zoals het een Lancia betaamt, is de Musa voorzien van een hoogwaardig, comfortabel interieur. Dat is – afhankelijk van de uitvoering – bekleed met hetzij Alcantara, hetzij leder en voorzien van verchroomde details. Opvallend is het dashboard, waarop de meters in het midden onder een afdak zijn geplaatst. Het vraagt enige gewenning, maar het oogt wel mooi. De achterbank is in delen neerklapbaar, maar dat gaat niet eenvoudig, met hendels en lussen die je moet losmaken, waarna je de voorstoelen naar voren moet schuiven om de achterbank geheel weg te klappen voor een min of meer vlakke vloer. Maar het kán tenminste.

Veiligheid

De Musa is niet door Euro NCAP op zijn crashveiligheid getest. Maar de auto is wel standaard voorzien van onder meer ABS, remkrachtverdeling en remassistentie. Airbags voor de bestuurder en voorpassagiers zijn standaard, zijairbags optioneel.

Alternatieven

Het eerste alternatieve model voor de Lancia Musa is de Fiat Idea. Dat is het twee-eiige tweelingbroertje van de Lancia Musa – ze zijn beide gebaseerd op het platform van de tweede generatie van de Fiat Punto, die je in zekere zin ook wel een alternatief kunt noemen. Andere alternatieve keuzes kunnen de Opel Meriva A/B, de Ford B-Max en de Honda Jazz zijn, of de Citroën C3 Picasso, Audi A2 of A1.

FAQ

Wat kost een occasion van de Lancia Musa?
Je zult even moeten zoeken naar een occasion van de Lancia Musa, want ze zijn niet dik gezaaid. Prijzen voor een gebruikt exemplaar liggen veelal onder de 5.000 euro. Maar alle waar naar zijn geld: de Musa is ongeveer 15-20 jaar oud en in al die jaren hebben ze veel kilometers kunnen maken.
Hoeveel motorvermogen heeft de Lancia Musa?
De Lancia Musa heeft vermogens van 51 tot 74 kW (70 tot 100 pk). Niet bijzonder veel, maar de auto weegt slechts rond de 1.200 kilo (leeg), met een maximaal totaalgewicht van een kleine 1.800 kilogram. Gelukkig leveren vooral de turbomotoren (benzine en diesel) voldoende trekkracht (koppel) om de boel op gang te trekken, al is de Musa natuurlijk geen scheurijzer.
Wat heeft de Lancia Musa met de Fiat Idea te maken?
Zowel de Lancia Musa als de Fiat Idea is gebaseerd op het platform van de Fiat Punto. De Fiat Idea verscheen in 2003 en de luxere, meer premium Lancia Musa in 2004. Beide mini-MPV’s hebben veel technische componenten gemeen en ook de carrosserieën komen sterk overeen – al is de Lancia wat verder verfijnd en verfraaid met typische Lancia-details.

Beoordelingen voor Lancia MUSA

3 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer details