Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lancia-lybra-front

Lancia Lybra

1 / 4
lancia-lybra-front
lancia-lybra-back
lancia-lybra-interieur
lancia-lybra-side

Sterke punten

  • Sportieve motoren
  • Bovengemiddeld luxe uitrusting
  • Karakteristiek, klassiek design

Zwakke punten

  • Erg klassiek design
  • Al minstens 20 jaar oud
  • Aanbod occasions niet groot

Lancia Lybra : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia Lybra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lancia Lybra: karakteristieke, klassieke Italiaanse middenklasser

De Lancia Lybra is een middenklasser die medio 1999 verschijnt. Lancia biedt de auto eerst aan als vierdeurs sedan en vanaf 2000 ook als stationwagon, de SW. De Lybra is de opvolger van de Lancia Dedra en werd vanaf 2004 ‘opgevolgd’ door de nieuwe Delta. De Lybra ging eind 2005 weer uit productie. Lees meer

Interesse in een Lancia Lybra

Lancia Lybra occasions
Lancia Lybra dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Luxueus uitgeruste auto met exclusieve uitstraling
  • Motoren met een sportief karakter
  • Vooral de diesels hebben zich bewezen als vrijwel onverwoestbaar
  • Prijzen voor occasions zijn zéér laag

Technische gegevens

Motorisatie

Lancia behoort in 1999 al dertig jaar tot het Fiat-concern en deelt sindsdien vaak techniek met modellen van dat concern. Zo ook de dan nieuwe Lancia Lybra. Die staat op het (verlengde) onderstel van de Fiat Brava en de Alfa Romeo 156, maar de achterwielophanging is door Lancia zelf ontwikkeld. De Lybra deelt ook zijn motoren met de genoemde modellen. Lancia biedt keuze uit drie benzine- en twee dieselmotoren. De basismotor is de 1.6 16V met een cilinderinhoud van 1.581 cm3 en een vermogen van 76 kW (103 pk). De volgende is de 1.8 16V met een inhoud van 1.747 cm3 en een vermogen van 96 kW (130 pk). De ‘zestienkleppers’ leveren 144 resp. 164 Nm trekkracht. De topmotor is de 2.0 20V, een 1.998 cm3 metende vijfcilinder lijnmotor – ook met vier kleppen per cilinder – met 113 kW (154 pk) vermogen en 186 Nm koppel.

De 1.9 JTD- en 2.4 JTD-diesels hebben een cilinderinhoud van 1.910 en 2.387 cm3. Het vermogen loopt van 77 via 81, 85, 99 tot 103 kW (105-140 pk) en het koppel van 255 tot 304 Nm. De JTD-motoren hebben zich bewezen als vrijwel onverwoestbaar: er zijn exemplaren bekend met vele tonnen op de kilometerteller.

Alle motoren drijven via een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak de voorwielen aan. Alleen de vijfcilinder is er ook met een viertrapsautomaat.

Afmetingen

De Lancia Lybra is een fikse middenklasser. Zowel de sedan als de SW is bijna vierenhalve meter lang met een wielbasis van 2,59 meter. De breedte van de Lybra is dan weer redelijk bescheiden met nog geen 1,75 meter. De hoogte is ongeveer 1,46 meter, de SW is een fractie hoger. De bagageruimte is standaard een aanzienlijke 420 liter, en in de SW is die uit te breiden tot ongeveer 1.300 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lancia Lybra (SW)
Marktintroductie 1999 (2000)
Lengte x breedte x hoogte 4,47 x 1,74 x 1,46 (1,47) m
Wielbasis 2,59 m
Inhoud bagageruimte 420 l (420-1.300 l)
Ledig gewicht 1.225-1.385 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.770-1.935 kg
Cilinderinhoud 1.581-2.387 cm3
Vermogen 76-113 kW (103-154 pk)
Koppel 144-304 Nm
Topsnelheid 185-205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,5-11,9 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 5,9-10,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 159-248 g/km

Varianten

Behalve de genoemde motorvarianten is de Lancia Lybra er dus als sedan en als stationwagon. Voor wat betreft uitvoeringen is er niet veel keuze, want naast de basisversie zonder nadere aanduiding is er de nog luxere LX-uitvoering van vrijwel elke motorvariant, zowel voor de sedan als voor de stationwagon. Na de update van 2001 werd de basisuitvoering LS genoemd en vanaf 2003 verscheen eerst de LS Plus tussen de LS en de LX en daarna de topuitvoering Emblema voor de grootste benzine- en dieselmotor.

Prijzen

De vanafprijs van een nieuwe Lancia Lybra ligt in 1999 rond de 22.000 euro voor de sedan en duizend euro meer voor de SW. De prijzen liepen op tot zo’n 32.500 euro voor de Lybra SW 2.4 JTD LX. Na de modelupdate van 2001 lagen de nieuwprijzen tussen ruim 24.500 en een kleine 38.000 euro.

De Lancia Lybra is geen populaire auto in Nederland. Er zijn er niet veel verkocht en de jongste exemplaren zijn minstens twintig jaar oud. Geen wonder dat het aanbod occasions niet groot is en de prijzen verrassend laag. Met minder dan 2.000 euro kun je al een Lybra aanschaffen en inderdaad: er zijn occasions met tweeënhalf, drie ja zelfs zés ton op de kilometerteller. Grote kans dat een Lybra met 150.000 kilometer en een prijsje van onder de 2.000 euro een leuke aankoop is.

Design

Buitenkant

Het is door de geraffineerde vormgeving niet of nauwelijks te zien dat de Lybra zijn basis deelt met de Fiat Brava en de Lybra SW met de combiversie van de Brava, de Marea. Net als zijn voorganger, de Lancia Dedra, is de Lybra een ingetogen ontwerp, kenmerkend klassiek – sommige mensen zouden het zelfs ‘oubollig’ noemen. Met de Lybra kozen de ontwerpers van Lancia voor rondere vormen dan de Lancia-modellen van voorheen en namen ze afscheid van de scherpe lijnen en rechthoekige koplampen. De Lancia Lybra is er niet alleen als sedan, maar ook als stationwagon. Die valt op door zijn verticale, half eivormige achterlichtunits. Het rode deel daarvan loopt in een boogvorm langs de buitenzijde van het gedeelte waarin de richtingaanwijzer en de achteruitrij-/mistlamp is ondergebracht. Het lichtere deel van de achterlichtunits sluit geraffineerd aan op de lijst die vanaf de vooruit over het dak naar het achterlicht doorloopt.

Binnenkant

De Lancia Lybra is bovengemiddeld luxueus uitgerust en biedt vier voluptueus gevormde zitplaatsen en nog een bescheiden zitplaatsje midden op de achterbank. Het is bijna spreekwoordelijk dat een Lancia is voorzien van alcantara interieurbekleding, maar er zijn ook Lybra’s met het (optionele) klassiek lederen interieur. Standaard is de Lancia voorzien van links-rechts gescheiden airco en temperatuurregeling. Elektrische stoelverstelling en verwarmbare zitplaatsen zijn opties, net als lederen interieurbekleding. Een boordcomputer en een audio-installatie zijn standaard, net als elektrisch bedienbare zijruiten en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Bijzonder: vanaf 2001 rust Lancia de Lybra uit met 4 mm dikker glas in de zijruiten, om het geluidsniveau in het interieur nog verder te verlagen.

Veiligheid

Het onafhankelijke veiligheidstestinstituut Euro NCAP heeft de Lancia Lybra niet aan zijn crashtests onderworpen. Maar de Lancia is net als veel vergelijkbare tijd- en klassegenoten wel standaard voorzien van onder meer ABS met remkrachtverdeling, hoofd- en zijairbags voorin en na 2001 ook gordijnairbags voorin en achterin. Opvallend genoeg is de Lybra niet van ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes voorzien. Die had de doelgroep kennelijk niet nodig … Moderne actieve veiligheidssystemen zul je in de Lancia Lybra vergeefs zoeken.

Alternatieven

Een aantal mogelijke alternatieven voor de Lancia Lybra is al genoemd. De modellen waarmee de Lybra resp. Lybra SW zijn basis deelt, zijn de Fiat Brava en de Alfa Romeo 156, resp. de Fiat Marea. De Fiats zijn weliswaar inmiddels vrij zeldzaam, maar ook een stuk minder exclusief dan de Lancia. Als het om vormgeving, klassieke uitstraling en imago gaat, kun je ook denken aan de Rover 75 en 45 – net als de Lancia vrij onbekende, exclusieve modellen voor mensen die buiten de geijkte kaders durven te kijken als het om auto’s gaat.

Veelgestelde vragen

Is de Lancia Lybra een Fiat-kloon?
Dat valt mee. De Lybra deelt weliswaar zijn basis met de Fiat Brava en Fiat Marea en zijn motoren met diverse Fiat- en Alfa Romeo-modellen, maar de Lybra is door zijn design, techniek, uitrusting en exclusiviteit toch een échte Lancia.
Is de Lancia Lybra een luxe of een sportieve auto?
De Lancia Lybra is beide. Hij is voor een middenklasser bijzonder luxueus uitgevoerd, met een fraai interieur, prachtige afwerking en een zeer stijlvol design. Maar met zijn krachtige motoren en verfijnde techniek kun je hem enige sportiviteit niet ontzeggen.
Zijn er resultaten van een onafhankelijke crashtest?
Resultaten van een onafhankelijke crashtest zijn niet beschikbaar. Het vooraanstaande testinstituut Euro NCAP heeft de Lancia Lybra niet aan zijn crashtests onderworpen.

Beoordelingen voor Lancia Lybra

6 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details