- Homepage
- Auto
- Lamborghini
- Lamborghini Veneno
Sterke punten
- Stevig vermogen: 750 pk
- Spectaculaire prestaties
- Opvallende verschijning
Zwakke punten
- Beperkte binnenruimte
- Peperduur prijskaartje
- Niet geschikt voor dagelijks gebruik
Lamborghini Veneno : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lamborghini Veneno, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lamborghini Veneno
Alle artikelen
Lamborghini Urus Performante test: van deze suv wordt elke klimaatactivist badend in het zweet wakker
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Goede redenen
- Brute hypercar met een piekvermogen van 750 pk en topsnelheid van 355 km/u
- Zeer hoogwaardige materialen in het interieur en het exterieur
- De keramische remmen bieden een bovengemiddelde remwerking
- Spectaculaire rijeigenschappen
Technische gegevens
Motorisatie
De Lamborghini Veneno is verkrijgbaar in twee varianten: Coupé en Roadster (met óf zonder dak). In beide versies ligt een verdere ontwikkeling van de 6,5-liter V12-motor uit de Lamborghini Veneno. De motor heeft een uniek uitlaatsysteem en een aangepaste inlaat. Daarnaast kan hij meer toeren draaien. Dit alles zorgt voor 50 extra pk’s. Zoals de naam al aangeeft, heeft deze motor twaalf cilinders en een cilinderinhoud van zes-en-een-halve liter (6.498 cm³). Schakelen gaat via een gerobotiseerde ISR-bak (Independent Shifting Rods) met een enkele koppeling en zeven versnellingen. De versnellingsbak heeft vijf verschillende rijmodi, waardoor je kunt kiezen of je comfortabel of juist sportief wil schakelen. Permanente vierwielaandrijving zorgt ervoor dat elke pk aan de grond komt. In 2013 was de Lamborghini Veneno een van de snelste auto’s ter wereld. De krachtige aandrijflijn zorgt voor een 0-100-tijd van slechts 2,9 seconden.
Afmetingen
Het aerodynamische koetswerk van de Lamborghini Veneno zorgt voor een maximale stroomlijn met minimale luchtweerstand. De supersportwagen is 5,02 meter lang, 2,07 meter breed en 1,16 meter hoog. Zijn wielbasis is 2,70 meter. Hij biedt plaats aan twee personen.
De sportieve Italiaan is voorzien van tal van opvallende aerodynamische elementen. Dat ziet er niet alleen lekker stoer uit, maar ze zorgen ook voor een flinke downforce. De spoiler is handmatig te verstellen in drie standen. Zo kun je meer of minder downforce creëren, wat resulteert in een hogere of lagere topsnelheid, of meer of minder grip op het circuit. De onderkant van de auto is compleet afgedekt, wat zorgt voor minder luchtweerstand. Het gewicht van de Veneno varieert, met 1.450 kilogram voor de Coupé tot 1.490 kilogram voor de Roadster, zonder vloeistoffen.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Lamborghini Veneno | |
---|---|
Marktintroductie | 2013 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,02 x 2,07 x 1,16 m |
Wielbasis | 2,70 m |
Inhoud bagageruimte | N.b. |
Ledig gewicht | 1.490 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | N.b. |
Cilinderinhoud | 6.498 cm³ |
Vermogen | 552 kW (750 PK) |
Koppel | 690 Nm |
Topsnelheid | 355 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,9 sec |
Tankinhoud | N.b. |
Verbruik | 17,2 l/100 km |
CO₂-uit | 398 g/km |
Varianten
Er zijn twee varianten van de Veneno: de Coupé en de Roadster. Zowel de Lamborghini Veneno Coupé als de Roadster is in beperkte aantallen geproduceerd: respectievelijk 3 en 9 exemplaren. Elke eigenaar had de mogelijkheid om zijn Veneno volledig te personaliseren, waardoor elk voertuig uniek is en er geen twee exemplaren hetzelfde zijn. De Italiaanse fabrikant heeft daarnaast een exemplaar (‘nummer 0’) voor zichzelf gehouden en deze staat in het MUDETEC-museum (Museum of Lamborghini Technologies) in de thuisbasis Sant’Agata Bolognese. In totaal zijn er dus 13 exemplaren gebouwd.
Prijzen
Met maximaal 12 verkochte exemplaren is de Lamborghini Veneno een extreem zeldzame auto. Het merk bouwde drie exemplaren van de Coupé en 9 van de Roadster. De Coupés zijn ieder gespoten in één van de kleuren van de Italiaanse vlag: groen, wit en rood. Elke Veneno kon volledig naar wens van de eigenaar worden aangepast, wat resulteerde in unieke voertuigen.
Lamborghini had weinig moeite om eigenaren te vinden voor de bijzondere hypercar. Alle exemplaren waren al verkocht voordat het model aan het publiek getoond werd. Alle eigenaren waren trouwe Lamborghini-fans en kregen al vóór de onthulling de kans om een exemplaar te kopen. Elke Veneno is verkocht voor een prijs van ongeveer drie miljoen euro vóór belastingen.
Het is zeer moeilijk om één van de begeerde voertuigen te bemachtigen. Geïnteresseerden maken ook nauwelijks kans op de markt voor occasions, omdat hier geen aanbod is. Bovendien zijn de onderhoudskosten zeer hoog door het enorme verbruik van de motoren en de hoge motorrijtuigenbelasting. Af en toe duikt er eentje op. In 2019 werd een exemplaar geveild voor 7,6 miljoen euro. We kunnen dus stellen dat de Veneno een goede investering is.
Design
Exterieur
De Lamborghini Veneno kun je zien als een straatlegale raceauto. Ten opzichte van de Aventador is het koetswerk verlengd en voorzien van een extreme bodykit. Het exterieur is ontworpen voor maximale downforce en een gunstige luchtstroom. De kenmerkende puntige lichtblokken met Y-vormige LED-strepen zijn een kenmerk dat je ook terugziet op de nieuwste modellen van het Italiaanse merk. Opvallend is ook de haaienvin op de achterkant van het model, die doorloopt tot in de achterspoiler en geïnspireerd is op Le Mans-prototypes. De velgen zijn uitgerust met een carbon ring die fungeert als een turbine, waardoor meer lucht naar de remmen wordt geleid.
Interieur
Het interieur verklapt dat de Veneno gebaseerd is op de Aventador. Er zijn slechts kleine verschillen. Hoewel het dashboard grotendeels identiek is, lijken de kuipzetels bijvoorbeeld direct uit een racewagen te zijn overgenomen. Bovendien is carbon meer prominent aanwezig in het interieur dan in de Aventador. Een bijzonder element is het geweven CarbonSkin, vervaardigd uit koolstofvezel maar behandeld met een andere hars om de flexibiliteit te behouden. Het interieur kon volledig naar wens worden aangepast, met de keuze voor meer luxe of een meer sportieve uitstraling.
Veiligheid
Gezien de beperkte productie van slechts 12 exemplaren heeft er logischerwijs geen enkele Lamborghini Veneno deelgenomen aan de veiligheidstests van Euro NCAP. Toch kunnen eigenaren zonder zorgen met hun hypercar op pad gaan. Zoals gezegd is de auto gebaseerd op de Lamborghini Aventador en is hij dus ook voorzien van een hoop geavanceerde veiligheidssystemen om zowel de bestuurder als de passagiers te beschermen. Naast een robuuste carbon monocoque omvat de veiligheidsuitrusting van de Veneno een breed scala aan technologieën, waaronder ABS, tractiecontrole, elektronische stabiliteitscontrole en zij-airbags. Bovendien is het voertuig uitgerust met een geavanceerd remsysteem, waarbij optioneel gekozen kan worden voor koolstof-keramische remmen.
Alternatieven
De Lamborghini Veneno onderscheidt zich door zijn unieke vorm en uitstraling, waardoor het grotendeels een alternatiefloze supersportwagen is. Een minder kostbaar – maar nog steeds duur – alternatief is de Lamborghini Aventador, de auto waar de Veneno op gebaseerd is. Anderzijds kunnen mensen die de voorkeur geven aan een minder hoekig maar meer afgerond ontwerp, de Bugatti Chiron overwegen als alternatief. Geïnteresseerden die milieubewust zijn, maar toch een hypercar zoeken, kunnen bij Rimac terecht voor de Nevera. Deze elektrische hypercar beschikt over 1.914 pk, schiet in 1,9 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 412 km/u.