Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lamborghini-countach-front

Lamborghini Countach

1 / 3
lamborghini-countach-front
lamborghini-countach-side
lamborghini-countach-back

Sterke punten

  • Klassiek, aantrekkelijk ontwerp
  • Pure nostalgie
  • Tijdloos

Zwakke punten

  • Zeldzaam
  • Hoge aanschafprijs
  • Duur in onderhoud

Lamborghini Countach : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lamborghini Countach, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lamborghini Countach: De tijdloze Italiaanse supersportwagen

De Countach is een sportwagen van de Italiaanse autobouwer Lamborghini, die van 1974 tot 1990 geproduceerd werd. Het model is nieuw leven in geblazen in 2022. De Countach heeft, net als toen, een vooruitstrevend ontwerp en valt op door zijn zeer scherpe lijnen Lees meer.

Interesse in een Lamborghini Countach

Lamborghini Countach occasions
Lamborghini Countach dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Nieuwe generatie is een moderne interpretatie van de oude
  • Goede investering
  • Uitmuntende V12
  • Ultieme rijbeleving

Technische gegevens

Motorisatie

De motor speelt natuurlijk een centrale rol in een supersportwagen. Bij de Lamborghini Countach is dat niet anders. Hij overtuigt op dit gebied met extreem krachtige motoren, die met verschillende vermogensniveaus beschikbaar zijn geweest voor het model. Maar allemaal beloven ze maximaal rijplezier.

Het instapmodel dat in 1974 werd geïntroduceerd, is de LP400 en de LP400 S Countach. De modellen huisvesten een twaalfcilinder-motor van 3,9-liter. De LP400 beschikte over 276 kW (370 pk), terwijl de LP400 S iets minder vermogen had van 261 kW (355 pk). Beide modellen hadden een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Ook overtuigde de Countach met zijn topsnelheid van bijna 300 km/u.

Er zijn motoren die nog meer power bieden. De Countach LP5000 QuattroValvole kwam in 1985 en is met zijn vermogen van 335 kW (455 pk) de krachtigste uitvoering. In deze versie ligt achter de voorstoelen nog steeds een V12, echter nu van 5,2-liter groot. De motor ontving ook enkele updates en kreeg betere koeling. Je herkent de LP5000 dan ook aan de ‘hump’ op de motorkap. Verder was hij ook een stukje lichter door het gebruik van kevlar. Slechts 610 exemplaren werden er van dit model geproduceerd.

In 2021 was het voor Lamborghini tijd om de naam Countach nieuw leven in te blazen. De autofabrikant presenteerde de Countach LPI 800-4, een nieuwe editie van de klassieker met een moderner design en een nog krachtigere V12-motor en elektrische ondersteuning. De aandrijflijn produceert maar liefst 599 kW (803 pk) en is altijd gekoppeld aan een 7-traps automatische transmissie. Met een topsnelheid van 355 kilometer per uur en een acceleratietijd van slechts 2,8 seconden van 0 naar 100, is deze Lamborghini Countach nog een stapje heftiger dan zijn voorgangers.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lamborghini Countach LPI 800-4
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,87 x 2,09 x 1,13 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte l
Ledig gewicht 1.595 kg
Toelaatbaar totaalgewicht kg
Cilinderinhoud 6,498 cm3
Vermogen 599 kW (803 pk)
Koppel 720 Nm
Topsnelheid 355 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,8 sec
Tankinhoud 90 l
Verbruik 19,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 440 g/km

Varianten

In de loop der jaren verscheen de Lamborghini Countach herhaaldelijk in verschillende uitvoeringen, en ook speciale modellen met een beperkte oplage zullen het hart van verzamelaars zeker sneller doen kloppen. Over het algemeen is deze sportwagen een voertuig met aanzienlijke zeldzaamheidswaarde. Zo bestaat er van de varianten "Evoluzione" en "L150" met slechts één exemplaar elk, en zelfs de meest geproduceerde versie, de Quattrovalvolve, werd slechts 610 keer gebouwd. Ook de laatste Countach, de LPI 800-4, dat in feite gewoon een productiemodel is, is met 112 stuks zeer exclusief en zeldzaam.

Naast de technische verschillen die voortkomen uit verschillende motoren voor de afzonderlijke varianten, zijn er ook visuele verschillen tussen de modellen. Zo beschikt de Lamborghini Countach 25 Anniversary bijvoorbeeld over nieuwe dorpels met geïntegreerde luchtinlaten. Ook is het comfort beter in de speciale versies. Zo werd bijvoorbeeld airconditioning in de latere uitvoeringen toegevoegd.

Prijzen

De Lamborghini Countach was al bij de lancering in 1974 verre van goedkoop. In de loop der jaren zijn de voertuigen nog aanzienlijk in waarde gestegen. Als nieuwe auto is de Countach natuurlijk niet meer verkrijgbaar. Tegenwoordig heeft de Countach de status van verzamelexemplaar gekregen wat inhoud dat de auto’s zelden van eigenaar wisselen.

De uiteindelijke prijs voor een Lamborghini Countach hangt vooral af van de gewenste uitvoering en de staat van het voertuig. Prijzen van enkele honderdduizenden euro's worden echter als gebruikelijk beschouwd. Dus wie een Countach wil bezitten, moet diep in de buidel tasten. De laatste generatie kostte nieuw meer dan 2 miljoen euro, en is nu nog veel meer waard vanwege zijn beperkte oplage.

Design

Buitenkant

Welke generatie je ook neemt, de auto is in feite altijd te herkennen als Countach. Het opwindende en polariserende ontwerp is iets waar je van houdt of wat je juist niet mooi vindt. De uiterst lage carrosserie, de scherpe lijnen en de verfijnde details dragen hier in grote mate aan bij. Het exterieur heeft echter nog een andere bijzonderheid. De deuren van de Lamborghini Countach openen naar boven toe en zijn allesbehalve gewoon.

Met de Countach introduceerde de autofabrikant voor het eerst de karakteristieke vleugeldeuren, die tot op heden in veel modellen van de fabrikant worden gebruikt. Bovendien kwamen de ideeën voor het exterieur van het voertuig van ontwerper Marcello Gandini. Zijn stijl is zelfs bij nieuwere modellen nog terug te vinden.

Binnenkant

Het interieur van de Countach is eigenlijk opvallend sober, van alle generaties. In de oude Countach zie je een smal stuurwiel en de vertrouwde sportstoelen uit die tijd. Ze zijn misschien niet comfortabel, maar overtuigen doordat ze je goed op je plek houden. In het interieur van het nieuwe model mag je natuurlijk nog veel meer verwachten, zoals bijvoorbeeld een groot display in het middenconsole en een digitaal instrumentenpaneel.

Veiligheid

Tijdens de productie van de klassieke Lamborghini Countach waren de veiligheidseisen van klanten nog vrij beperkt. Veiligheidsgordels, airbags en een stevige carrosserie mochten echter ook toen niet ontbreken. In de nieuwste generatie is er aanzienlijk meer nadruk gelegd op veiligheid met diverse rijhulpassistentiesystemen.

Alternatieven

De oude Countach heeft de Ferrari Testarossa als grootste rivaal. Beiden beschikken over een handgeschakelde V12 met bergen vermogen. Zelfs de zeer zeldzame Porsche 959 kan als concurrent gezien worden. Weliswaar een auto met een zescilinder, maar ongeveer met net zoveel vermogen.

De nieuwe Countach concurreert met auto’s als de Ferrari F12 of de Aventador uit de eigen stal van Lamborghini. Ook de Audi R8 kan gezien worden als concurrent. Toch is geen enkel genoemd model net zo zeldzaam als de Countach.

FAQ

Hoe zeldzaam is de Lamborghini Countach tegenwoordig?
Wie een klassieke Lamborghini Countach wil bezitten, moet veel geluk hebben om er één te vinden en over de nodige financiële middelen beschikken om hem te kunnen kopen. Er werden minder dan 2000 exemplaren gebouwd, en de meeste daarvan zijn in handen van verzamelaars. De laatste generatie telt slechts 112 gebouwde exemplaren.
Hoe heet de opvolger van de Lamborghini Countach?
De Lamborghini Diablo is de opvolger van de Countach. Het model werd in 1990 voor het eerst aan het publiek getoond.
Hoe snel is de nieuwe Countach?
De nieuwe Lamborghini Countach beschikt over een V12 met 599 kW (803 pk). Hiermee is de auto binnen 2,8 seconden op 100 km/u vanuit stilstand en de topsnelheid is 355 km/u.

Meer informatie

Meer details