Sterke punten
- Voordelig en betrouwbaar
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
- Robuuste techniek
Zwakke punten
- Minder verfijnd dan concurrentie
- (Erg) eenvoudige uitrustingen
- Beschikbaarheid in Nederland
Interesse in een Lada Priora
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Was als nieuwe auto al voordelig, nu als occasion helemaal
- Robuust gebouwd, met betrouwbare motoren
- Alles bij elkaar een goede prijs-kwaliteitverhouding
- Onderscheidende keuze in het marktsegment
Technische gegevens
Motorisatie
De Lada Priora werd in Nederland uitsluitend geleverd met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 72 kW (98 pk) en een maximum koppel van 145 Nm. Met een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100km (1 op 15,9) is deze motor zelfs naar moderne maatstaven best zuinig te noemen. Met een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in 11,5 seconden zijn de prestaties gemiddeld voor een auto in dit marktsegment. Verder heeft de Lada Priora in Nederland altijd een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen en voorwielaandrijving. In andere markten was ook een grotere 1,9-liter viercilinder benzinemotor met 89 kW (120 pk) leverbaar en kon je soms ook kiezen voor een geautomatiseerde versie van de standaard transmissie. Een geautomatiseerde transmissie is wel wat anders dan een echte automaat.
Afmetingen
De Lada Priora is een vrij compact model, dat werd geleverd als vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon. Afhankelijk van de carrosserievariant is de auto 4,2 tot ruim 4,3 meter lang. De breedte- en hoogtematen zijn voor alle modellen hetzelfde: ca. 1,7 meter en 1,4 meter. De wielbasis meet altijd 2,5 meter. De bagageruimte heeft een inhoud die varieert van 380 liter voor de hatchback tot 444 liter voor de stationwagon. De sedan zit daar met 416 liter precies tussenin.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lada Priora | |
---|---|
Marktintroductie | 2010 (introductie Nederland) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,21-4,35 x 1,68 x 1,42 m |
Wielbasis | 2,49 m |
Inhoud bagageruimte | 380-444 l |
Ledig gewicht | 1.103 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.578 kg |
Cilinderinhoud | 1.596 cm3 |
Vermogen | 72 kW (98 pk) |
Koppel | 145 Nm |
Topsnelheid | 183 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,5 sec |
Tankinhoud | 43 l |
Verbruik | 6,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 154 g/km |
Varianten
In Nederland was de Lada Priora er slechts in een beperkt aantal varianten. Er was maar één motorvariant en één uitrustingsniveau. De enige keuze die je had was de carrosserievorm: vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan of vijfdeurs stationwagon. Zoals gebruikelijk bij Lada zijn deze varianten voorzien van een eigen ‘carrosserienummer’. De Lada Priora hatchback stond bijvoorbeeld bekend als de Lada Priora 2172, de sedan als Lada Priora 2170 en de stationwagon was de Lada Priora 2171. Buiten West-Europa bood de Lada Priora meer keuze. Zo was de stationwagon in sommige landen ook leverbaar in besteluitvoering en er bestond ook een driedeurs ‘coupéversie’. In de vorm van de Lada Priora Premier was er ook een sedanversie met extra lange wielbasis.
Prijzen
De Lada Priora is slechts korte tijd officieel geleverd in Nederland, van 2010 tot en met 2013. De Lada Priora scoorde vooral met een bijzonder lage vanafprijs. Al voor iets minder dan 10.000 euro kon je een Lada Priora bestellen. Daarmee bood Lada met de Priora een middelgrote auto voor de prijs van een stadsauto. Van de Priora wist Lada toch nog wel een redelijk aantal exemplaren te verkopen, ondanks dat het model bij zijn introductie in Nederland al wat verouderd was. De verkopen liepen na introductie wel snel terug en inmiddels zijn er nog maar weinig Lada Priora’s in Nederland. Dat is uiteraard terug te zien in een zeer beperkt aantal Lada Priora occasions. De exemplaren die er nog zijn worden daarentegen wel nog altijd voor zeer lage prijzen aangeboden. Al voor zo’n 2.000 à 3.000 euro zijn keurige exemplaren te vinden. Exemplaren met wat meer gebruikssporen zijn ook wel voor nog minder te vinden, terwijl de echt nette exemplaren niet veel duurder zijn dan dit prijsbereik.
Design
Buitenkant
De Lada Priora is een compacte sedan met een ingetogen, traditionele carrosserie. Het design is rechtlijnig en functioneel, zonder al te veel opvallende kenmerken. De auto werd wel pas een aantal jaren na zijn werelddebuut in Nederland gepresenteerd, waardoor het model al wat gedateerd was. De koplampen en achterlichten hebben bijvoorbeeld een eenvoudige vorm, zonder LED-technologie. Qua kleurkeuzes biedt de Priora een beperkt palet, met neutrale tinten zoals wit, zwart en zilver als standaardopties. Felblauwe of dieprode lak zijn de opvallendere keuzes binnen het aanbod, wat net een iets modernere uitstraling geeft.
Binnenkant
De Lada Priora biedt een eenvoudig interieur dat vooral gericht is op functionaliteit. Het dashboard is voorzien van harde kunststofmaterialen en een eenvoudig instrumentenpaneel. In de standaarduitvoering zijn luxe functies zoals een achteruitrijcamera afwezig. Optioneel en/of bij latere exemplaren waren er wel zaken zoals een eenvoudig infotainmentsysteem en airconditioning. Het interieur biedt voldoende zitruimte, vooral op de achterbank, wat de auto comfortabel maakt voor dagelijkse ritten. De stoelen zijn bekleed met stof en er zijn geen opvallende decoratieve elementen, wat de nuchtere aard van de auto verder benadrukt.
Veiligheid
De Lada Priora is niet getest door Euro NCAP, maar wel door de vergelijkbare Russische ARCAP. Daarbij behaalde het model een lage score. De Lada Priora biedt minimale passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags voorin en ABS, maar mist moderne systemen zoals elektronische stabiliteitscontrole of rijhulpsystemen. Deze achterstand ten opzichte van de concurrentie werd op de Nederlandse markt nog verder versterkt doordat de Lada Priora pas later werd geïntroduceerd, waardoor hij het moest opnemen tegen modernere concurrenten met meer veiligheidsvoorzieningen.
Alternatieven
De Lada Priora concurreerde op de West-Europese markt vooral met andere budgetauto's in het compacte segment. Zijn grootste concurrenten waren de Dacia Sandero (hatchback) en Dacia Logan (sedan of stationwagon), die eveneens een lage prijs combineerden met eenvoudige techniek en praktische bruikbaarheid. Andere vergelijkbare modellen waren de Hyundai Accent en de Kia Rio, die in dezelfde prijsklasse vielen, maar iets meer moderne opties en een betere betrouwbaarheid boden. De Fiat Punto en Chevrolet Aveo waren ook populaire keuzes in het compacte budgetsegment, met een aantrekkelijker design en betere veiligheidsvoorzieningen. Modellen als de Ford Fiesta en Opel Corsa boden meer comfort en betere rijprestaties, maar tegen een hogere prijs. De Lada Priora was aantrekkelijk door zijn lage kosten, maar werd vaak ingehaald door zijn concurrenten op het gebied van veiligheid, design en technologische functies.