Sterke punten
- Vrijwel onverwoestbare techniek
- Uitstekende terreineigenschappen
- Verrassend ruim vanbinnen
Zwakke punten
- Verouderde techniek
- Spartaanse uitrusting
- Matige beschikbaarheid in Nederland
Lada Niva : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lada Niva, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lada Niva
-
Lada Niva 1.7i Hunter
€ 1.450,-- 202.769 km
- 07/2009
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-7814 Emmen -
Lada Niva 1.7i 4x4, Nederlands geleverd, NAP, slechts 48.000
€ 10.950,-- 48.863 km
- 03/2008
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
233 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6114 BR SUSTEREN -
Lada Niva 1.7i 4x4 STUURBEKRACHTIGING TREKHAAK
€ 10.450,-€ 9.950,-- 71.232 km
- 05/2010
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6603 BH WIJCHEN -
Lada Niva Wolga-autowerken (su) uit 2005 met slechts 41400 k
€ 12.950,-- 41.433 km
- 03/2005
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
266 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4874 NX ETTEN-LEUR -
Lada Niva Niva+1.7i
€ 9.950,-- 43.888 km
- 01/2001
- 59 kW (80 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3631AJ Nieuwersluis
Interesse in een Lada Niva
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Robuuste, onderhoudsarme en vrijwel onverwoestbare techniek
- Uitstekende terreincapaciteiten, ook in echt ruw terrein
- Interieur biedt verrassend veel ruimte in verhouding tot de compacte buitenmaten
- Geschikt voor persoonlijke aanpassingen (voor offroad-gebruik)
Technische gegevens
Motorisatie
De Lada Niva is geleverd met keuze uit verschillende viercilindermotoren op benzine en diesel. De benzinemotoren hebben een inhoud van 1,6-, 1,7- of 1,8-liter en de dieselmotoren hebben beide 1,9-liter inhoud. Alle Lada Niva-modellen hebben vierwielaandrijving. Lange tijd was een handgeschakelde transmissie met vier versnellingen de enige transmissiekeuze. In 1993 werd die vervangen door een exemplaar met vijf versnellingen, maar dat was wel opnieuw de enige mogelijkheid. De Lada Niva is nooit leverbaar geweest met automaat.
Afmetingen
De Lada Niva is vooral geleverd als driedeurs SUV, maar een vierdeursmodel (de Wagon) bestaat ook. De driedeurs Lada Niva is 3,7 meter lang en de verlengde Lada Niva Wagon meet 4,2 meter in de lengte. De breedte en hoogte zijn voor beide modellen gelijk: respectievelijk 1,7 en 1,6 meter. Overigens is alleen de driedeurs Lada Niva officieel in West-Europa geleverd. Een variant die bij ons ook vrij onbekend is, is de pick-upversie. Ook zijn er talrijke varianten van de Lada Niva gebouwd door derden.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lada Niva | |
---|---|
Marktintroductie | 1977 (gegevens betreffen model vanaf 2000) |
Lengte x breedte x hoogte | 3,74 x 1,68 x 1,64 m |
Wielbasis | 2,2 m |
Inhoud bagageruimte | 300 l |
Ledig gewicht | 1.185 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.610 kg |
Cilinderinhoud | 1.690 cm3 |
Vermogen | 60 kW (82 pk) |
Koppel | 133 Nm |
Topsnelheid | 137 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 19,0 sec |
Tankinhoud | 42 l |
Verbruik | 9,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 233 g/km |
Varianten
Er zijn talrijke varianten geweest van de Lada Niva. Veel daarvan zijn echter gebouwd door derden, bijvoorbeeld voor specifieke bedrijfswagendoeleinden of hulpdiensten. Er zijn drie varianten die af fabriek werden geleverd: de driedeurs Lada Niva, de vijfdeurs Lada Niva Wagon met langere wielbasis en de tweedeurs Lada Niva Pick-upmet eveneens een langere wielbasis en open laadbak. Verder kent de Lada Niva een zeer lange productieperiode, want het model werd in 1977 geïntroduceerd en loopt op het moment van schrijven (2023) nog altijd nieuw van de band. In de loop der tijd is de auto niet veel veranderd, maar zijn wel een aantal wijzigingen doorgevoerd die je ook als variant kunt beschouwen. Tot slot is de Lada Niva in zijn lange productieperiode ook gebouwd in een aantal landen buiten Rusland, die vaak ook de nodige lokale wijzigingen aan het model doorvoerden. Al met al zijn zo vele varianten van de Lada Niva ontstaan.
Prijzen
Van 1978 tot en met 2010 werd de Lada Niva ook officieel in Nederland geleverd. Daarna kon het model echt niet meer voldoen aan de hier voor nieuwe auto’s geldende veiligheids- en emissie-eisen. De laatste nieuwprijs van de Lada Niva bedroeg ongeveer 14.000 euro. Dat was vrij veel geld als je strikt naar de uitrustingen aan boord kijkt, maar weer weinig geld als je kijkt wat voor iconische terreinwagen je ervoor terugkrijgt.
De Lada Niva is in Nederland nooit in grote aantallen verkocht, maar aan de andere kant zijn later wel weer de nodige exemplaren via grijze import naar ons land gekomen. Die zijn door liefhebbers geïmporteerd. Het aanbod occasions van de Lada Niva is desondanks beperkt. Binnen dat vrij beperkte aanbod lopen de prijzen uiteen van zo’n 4.000 tot 13.000 euro. Voor de prijs lijkt de leeftijd van het exemplaar een minder grote rol te spelen dan de specifieke uitvoering, het aantal kilometers op de teller en de mate van onderhoud.
Design
Buitenkant
De Lada Niva heeft een vooral doelgericht design, maar is dankzij de lange productieperiode zonder al te grote wijzigingen toch wel een iconisch model geworden. Veruit de meeste exemplaren zijn een driedeurs terreinwagen, wat ook de enige carrosserievariant is die in West-Europa werd geleverd. In Oost-Europa waren op een gegeven moment ook een langere vijfdeursvariant en een pick-up met eveneens verlengde wielbasis leverbaar. Door derde partijen zijn ook nog de nodige varianten geleverd, bijvoorbeeld voor hulpdiensten. Hoewel in de lange productieperiode geen echt grote wijzigingen zijn doorgevoerd, zijn hele vroege exemplaren gemakkelijk te herkennen aan de horizontale achterlichten en late exemplaren aan de wat grotere kunststof grille.
Binnenkant
Het interieur van de Lada Niva is net zo doelgericht als het exterieur. In de loop van de productie is het interieur wel meer veranderd dan het exterieur. Vroege exemplaren bieden echt alleen het absolute minimum aan voorzieningen, met een verwarming en radio als een van de weinige ‘luxezaken’. Late exemplaren hebben echter een (voor die tijd) modern dashboard met optioneel ook airco. Verder biedt de Lada Niva vanbinnen opvallend veel ruimte in verhouding tot het compact ogende exterieur. Ook als volwassene kun je nog goed achterin plaatsnemen.
Veiligheid
De Lada Niva is ontworpen en ontwikkeld in de late jaren zeventig en in de loop van de lange productieperiode (de Niva wordt op het moment van schrijven (2023) nog altijd geproduceerd) zijn weinig echt grote wijzigingen doorgevoerd. Het interieur is in de loop der jaren vrijwel volledig vernieuwd, maar airbags hebben ook in de nieuwste versie nog niet hun intrede gedaan. Ook heeft de carrosserie geen moderne kreukelzones. De aan de Lada Niva verwante Lada 4x4, een soort extra gemoderniseerde versie van de Niva, heeft wel airbags en ABS.
Alternatieven
De Lada Niva bevindt zich in het segment van (relatief spartaanse) compacte offroaders. Misschien wel de meest directe concurrent is de Suzuki Jimny, die ook nog altijd compact en relatief spartaans is. Een belangrijk verschil is wel dat van de Suzuki Jimny in de loop der jaren nieuwe en moderne modelgeneraties zijn ontwikkeld en geïntroduceerd, terwijl de Lada Niva sinds zijn introductie in 1977 nog altijd zonder al te grote wijzigingen in productie is. Een andere compacte en robuuste offroader is de Daihatsu Rocky. Als het gaat om offroad-iconen, dan mogen ook de Jeep Wrangler, Land Rover Defender en Mercedes-Benz G-Klasse niet worden vergeten. Wel zijn deze modellen een stuk groter en tegenwoordig ook veel luxueuzer dan de Lada Niva.