Sterke punten
- Betaalbaar
- Betrouwbaar
- Relatief ruim vanbinnen
Zwakke punten
- Materiaalgebruik en afwerking
- Matige rijprestaties
- Gedateerde techniek
Lada Kalina : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lada Kalina, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lada Kalina
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer betaalbaar model, zowel nieuw (destijds) als occasion
- Eenvoudige, maar zeer betrouwbare techniek
- Biedt relatief veel binnenruimte ten opzichte van de buitenmaten
- Inmiddels een onderscheidende keuze in het compacte segment
Technische gegevens
Motorisatie
De Lada Kalina werd in Nederland geleverd met 1,4- en 1,6-liter viercilinder benzinemotoren. Het vermogen varieerde van 60 kW (81 pk)-66 kW (90 pk), waarbij de grotere motor opvallend genoeg de minst krachtige is van de twee. Het officiële gemiddelde verbruik bedraagt 6,4-7,1 l/100 km. Alle modellen van de Lada Kalina hebben een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen en voorwielaandrijving. In sommige landen werd aanvullend ook een 1,9-liter viercilinder turbodieselmotor geleverd.
Afmetingen
Afhankelijk van de carrosserievariant (hatchback, sedan of stationwagon) is de Lada Kalina ongeveer 3,8 tot 4,0 meter lang. De breedte en hoogte zijn altijd precies 1,7 en 1,5 meter. Ook de wielbasis is voor alle drie de varianten gelijk, met een lengte van net geen 2,5 meter. De inhoud van de bagageruimte verschilt sterk per carrosserievariant. In de hatchback past 260 liter, in de sedan past 400 liter. De stationwagon zit daar met 350 liter nog onder. Deze waarde wordt wel gemeten tot aan de hoedenplank, bij de stationwagon kun je daarboven nog tot het dak doorstapelen.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lada Kalina | |
---|---|
Marktintroductie | 2006 (introductie Nederland) |
Lengte x breedte x hoogte | 3,85-4,04 x 1,70 x 1,50 m |
Wielbasis | 2,47 m |
Inhoud bagageruimte | 260-400 l |
Ledig gewicht | 1.050-1.128 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.525-1.603 kg |
Cilinderinhoud | 1.390-1.569 cm3 |
Vermogen | 60 kW (81 pk)-66 kW (90 pk) |
Koppel | 122-127 Nm |
Topsnelheid | 165 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,0 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 6,4-7,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 155-177 g/km |
Varianten
Het Nederlandse aanbod voor de Lada Kalina was beperkt. Er was vooral keuze uit drie carrosserievarianten: een vijfdeurs hatchback, een vierdeurs sedan en een vijfdeurs stationwagon. Deze modellen werden aangeduid met een nummer: 1119 voor de hatchback, 1118 voor de sedan en 1117 voor de stationwagon. Bij de hatchback en sedan was er daarnaast keuze uit twee motorvarianten, die worden beschreven in het vorige hoofdstuk. In Rusland was het aanbod voor de Lada Kalina iets uitgebreider, met onder andere ook een Sport-uitvoering met wat meer vermogen. In 2013 onderging de Lada Kalina een facelift, maar daarmee verdween het model ook van de Nederlandse markt. Bij de facelift kwam de sedanversie te vervallen, maar in plaats daarvan was er wel de nieuwe Cross-uitvoering op basis van de stationwagon. De Lada Kalina Cross had een iets grotere rijhoogte en off-road-aankleding, maar bleef een voorwielaangedreven model.
Prijzen
De Lada Kalina had in Nederland een vanafprijs variërend van 9.000 tot 10.000 euro, afhankelijk van de carrosserievariant en motorkeuze. Daarmee was de Lada Kalina een van de meest betaalbare auto’s in zijn segment. Vanwege die prijs was de auto interessant voor prijsbewuste kopers. Daardoor zijn in het begin nog wel de nodige exemplaren verkocht, maar zeker de laatste jaren is de Lada Kalina in Nederland maar weinig verkocht. Het aanbod Lada Kalina occasions is tegenwoordig dan ook beperkt, maar ze zijn er wel. Bovendien is de Lada Kalina als occasion nog altijd zeer betaalbaar. Goede exemplaren zijn al te vinden voor bedragen van zo’n 1.000 tot 3.000 euro. De latere exemplaren, van na de facelift, zijn in zeer beperkte mate ook wel in Nederland terechtgekomen via grijze import. Voor die latere modellen kan de prijs oplopen tot ca. 6.000 euro. Voor een echt uitgebreid aanbod Lada Kalina occasions zul je echter over de grens moeten kijken, met name in Oost-Europese landen.
Design
Buitenkant
De Lada Kalina is verkrijgbaar als hatchback, stationwagon en sedan, met een praktisch en functioneel ontwerp dat de nadruk legt op eenvoud en bruikbaarheid. De lijnen zijn vloeiend en afgerond, zonder al te veel franje. Dat zorgt voor een bescheiden, maar herkenbare uitstraling. Wel kwam de Lada Kalina bij zijn introductie al wat gedateerd over. De meeste uitvoeringen hebben eenvoudige stalen velgen met kunststof wieldoppen, maar luxere modellen hadden lichtmetalen velgen als optie. Naast de gebruikelijke carrosseriekleuren omvatte het aanbod ook opvallendere tinten zoals felblauw en warm rood. Hoewel de Lada Kalina geen luxueuze of sportieve uitstraling heeft, straalt hij een robuuste en no-nonsense karakter uit dat bij veel Lada-kopers in de smaak valt.
Binnenkant
Het interieur van de Lada Kalina is eenvoudig en functioneel, met de nadruk op praktische bruikbaarheid boven luxe. De stoelen zijn bekleed met stof en bieden een redelijke mate van comfort voor dagelijks gebruik, hoewel ze minder ondersteuning bieden voor lange ritten. Het dashboard is overzichtelijk en minimalistisch, met een eenvoudig instrumentenpaneel en bedieningselementen die gemakkelijk te bereiken zijn. De Lada Kalina biedt ten opzichte van de compacte buitenmaten een redelijke hoeveelheid binnenruimte, met voldoende hoofd- en beenruimte voor passagiers achterin. Op het gebied van technologie is de Kalina beperkt, met basale functies zoals een radio/CD-speler en handmatige airconditioning. De materialen zijn voornamelijk hard plastic, wat lang meegaat maar een minder luxe uitstraling geeft.
Veiligheid
De Lada Kalina is nooit getest door veiligheidsorganisatie Euro NCAP, maar werd in 2005 wel onderworpen aan de vergelijkbare tests van de Russische ARCAP. Daarbij scoorde het model één van de vier sterren (in plaats van maximaal vijf zoals bij Euro NCAP). Basis veiligheidsvoorzieningen zoals airbags en ABS zijn standaard aanwezig, maar de stevigheid van de carrosserie liet bij de tests ruimte voor verbetering. Nieuwere modellen hebben verbeteringen zoals een verstevigde carrosseriestructuur, zijairbags en een verbeterd remsysteem, maar die werden niet meer in Nederland geleverd.
Alternatieven
De Lada Kalina concurreert op de Nederlandse markt vooral met andere betaalbare compacte auto's zoals de Dacia Sandero. De Lada Kalina biedt een vergelijkbare prijs-kwaliteitverhouding met eenvoudige techniek en een praktische benadering, maar mist de moderne uitstraling en uitrusting van zijn concurrenten. De Dacia Sandero biedt vergelijkbare binnenruimte, maar wel wat nieuwere technologie en een betere veiligheidsuitrusting. Qua prijs concurreert de Lada Kalina ook met de luxere uitvoeringen van kleinere modellen zoals de Hyundai Getz, Kia Picanto en Suzuki Alto. Deze modellen hebben een hogere afwerkingskwaliteit en betere veiligheidsvoorzieningen, maar zijn dus wel kleiner. De Lada Kalina is daarmee vooral interessant voor kopers die prioriteit geven aan kostenbesparing en eenvoud, of die een relatief ruime auto voor een lage prijs zoeken.