Lada
Vind het model dat bij je past
Overzicht van de populairste Lada modellen
Actueel aanbod van Lada
-
Lada Niva 1.7i Hunter
€ 1.450,-- 202.769 km
- 07/2009
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-7814 Emmen -
Lada Samara
€ 1.550,-- 49.000 km
- 08/1987
- 50 kW (68 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4357BB HANEFFE -
Lada Niva 1.7i Utility 4x4 **LANDBOUW KENTEKEN**40 KM/H**11.
€ 12.750,-- 11.928 km
- 06/2017
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3945 LB COTHEN -
Lada Niva 1.7i 4x4 STUURBEKRACHTIGING TREKHAAK
€ 9.950,-- 71.232 km
- 05/2010
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6603 BH WIJCHEN -
Lada 1300 SL VAZ 21063 **75815 org.km.**1e LAK**UNIEK**
€ 6.950,-- 75.815 km
- 01/1987
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3945 LB COTHEN -
Lada Kalina Cross 2194 + STOELVERWARMING / AIRCO
€ 5.950,-- 111.970 km
- 03/2016
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
154 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4004 JV TIEL -
Lada LADA 1117 U
€ 1.895,-- 124.145 km
- 02/2010
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
160 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5349 AD OSS -
Lada Niva Wolga-autowerken (su) uit 2005 met slechts 41400 k
€ 12.950,-- 41.433 km
- 03/2005
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
266 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4874 NX ETTEN-LEUR
Bijzonderheden van Lada
- Betaalbare en robuuste auto's
- Verouderde techniek
- Geleende modellen en techniek van Fiat en later Renault
Historie Lada
Omdat de Sovjet-Unie op het gebied van auto's niet meer afhankelijk van het westen wilde zijn, werd in 1966 het automerk Lada opgericht. In 1970 introduceerde Lada het eerste model, de VAZ-2101, die werd geproduceerd in de Tolyatti-fabriek. Het model was gebaseerd op de Fiat 124. Het Italiaanse merk ontving een flinke som geld in ruil voor zijn ontwerp, maar misschien nog wel belangrijker voor de Italianen was dat ze Russisch staal kregen. De VAZ-2101 – in productie van 1970-1988 – was een enorm succes en groeide al snel uit tot de populairste auto van de Sovjet-Unie. Het merk verkocht de auto buiten Rusland als de Lada 1200.
In de jaren tachtig en negentig introduceerde Lada verschillende nieuwe modellen, waaronder de 2105 en de 2106. Deze auto's waren ook gebaseerd op Fiat-modellen, maar hadden een eigen ontwerp en technologieën die meer geschikt waren voor de Russische markt. Ook deze modellen werden al snel erg populair in het thuisland en Oost-Europa.
Na de verdwijning van het IJzeren Gordijn kreeg Lada in de jaren negentig te maken met zware concurrentie van buitenlandse automerken die de Russische markt betraden. Lada besloot zijn modellen te moderniseren en begon samen te werken met andere autofabrikanten, zoals General Motors en Renault.
In 1995 verscheen de Lada 110 op de markt: een compacte sedan die werd geïntroduceerd als opvolger van de Lada Samara. Het model werd ontworpen in samenwerking met het Italiaanse designbureau Pininfarina en was bedoeld om het imago van Lada te moderniseren. De auto was voorzien van een 1,5-liter motor en had een vermogen van 90 pk. Ondanks de verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger was de Lada 110 niet erg succesvol op de Europese markt en werd de export gestaakt in 2010.
In 2008 verkreeg Renault een minderheidsbelang in AvtoVAZ, het moederbedrijf van Lada. De Fransen namen in 2016 het hele merk over. In 2022 werd Lada opnieuw overgenomen, dit keer door de Russische regering.
Modellen en varianten
Lada heeft in de loop der jaren een aantal populaire modellen geproduceerd. Hoewel het merk vooral populair is in Rusland en andere voormalige Sovjet-landen, worden sommige modellen ook wereldwijd verkocht, zoals de Lada Niva.
Het begon allemaal met de Lada 2101, buiten Rusland bekend als de 1200. Het model was gebaseerd op de Fiat 124 en werd in 1970 geïntroduceerd. Het model werd gedurende bijna 40 jaar geproduceerd en was in Rusland en andere voormalige Sovjet-landen dé standaardauto voor veel huishoudens. Latere, verbeterde versies van de oer-Lada zijn de Lada 2102, 2103, 21011 en de 2106.
De Lada Niva is misschien wel het bekendste model van het merk. Deze compacte SUV werd in 1977 geïntroduceerd en loopt nog steeds van de band. Het ontwerp van de Niva is in de loop der jaren slechts licht gewijzigd.
De Lada Samara was een compacte hatchback die in 1984 op de markt verscheen. Het was het eerste voertuig van Lada dat was ontworpen zonder de inbreng van een ander automerk. Het model genoot veel populariteit in de jaren tachtig en negentig en bleef in productie tot 2013. In 2004 werd hij vervangen door de Lada Kalina. Vanwege internationale sancties, opgelegd na de Russische invasie in Oekraïne in 2022, was Lada gedwongen om voertuigen zonder airbags te produceren.
Model | Varianten | Brandstof | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa leeg |
---|---|---|---|---|---|
1200 (2101, 2102, 2103, 2106) | 4-drs. Sedan, 5-drs. Stationwagon | Benzine, diesel | 1,2-1,7 l | 37.5-120 kW (50-160 pk) | 955 kg |
2105 (Nova, Riva) | 4-drs. Sedan, 5-drs. Stationwagon | Benzine, diesel | 1,2-1,6 l | (43-59 kW (58-80 pk) | 890 kg |
Niva | 5-drs. SUV | Benzine, diesel | 1,6-1,9 l | 56-62 kW (76-84 pk) | 1.150 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
In Rusland kun je nog steeds een gloednieuwe Lada kopen. In Europa is dat sinds 2019 officieel niet meer mogelijk. Het merk exporteerde sinds 1971 auto's naar Europa, maar daar kwam in 2019 een einde aan omdat de voertuigen niet meer voldeden aan de Europese milieunormen. In Nederland was de verkoop al in 2017 gestopt. Dit vanwege de stevige CO2-uitstoot en het forse brandstofverbruik van de voertuigen en de daarmee gepaard gaande hoge prijzen.
In Rusland verkoopt het merk meerdere modellen, zoals de Granta, Vesta, Largus, Niva Travel en de Niva Legend. De modellen zijn nog altijd scherp geprijsd. Het basismodel, de Granta, is verkrijgbaar vanaf 7.600 euro. De Largus – eigenlijk een eerste generatie Dacia Logan MCV – is het duurste model met een prijskaartje van 15.700 euro.
Prijzen van occasions
Ondanks dat Lada al jaren geleden uit Nederland vertrok, zijn er nog genoeg occasions te vinden. Een gebruikte Lada is er al vanaf 1.000 euro. Voor een relatief nieuwe Lada Niva betaal je zo'n 7.000 tot 30.000 euro. Ook de 1200 en 2105 worden vaak als occasion aangeboden. De prijzen variëren van 2.000 euro voor een exemplaar met een hoge kilometerstand tot 15.000 euro voor een fraaie klassieker.
Alternatieven
Lada is niet het enige merk dat bekendstaat om zijn betaalbare modellen. Enkele voorbeelden zijn Dacia, Hyundai, Kia, Suzuki en Skoda. Deze merken bieden vaak degelijke en betrouwbare auto's voor een betaalbare prijs. Al moet gezegd worden dat van al deze merken Dacia nog het enige échte budgetmerk is. Door de overname van Renault in 2016 kon Lada – net zoals Dacia – leunen op Renault-techniek. Deze modellen met moderne techniek zijn nooit op de Europese markt gekomen.