- Homepage
- Auto
- Koenigsegg
- Koenigsegg Jesko
Sterke punten
- Absurd vermogen: 1.600 pk
- Spectaculaire prestaties
- Opvallende verschijning
Zwakke punten
- Beperkte binnenruimte
- Peperduur prijskaartje
- Niet geschikt voor dagelijks gebruik
Interesse in een Koenigsegg Jesko
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Brute hypercar met een piekvermogen van 1.600 pk en topsnelheid van 531 km/u
- Zeer hoogwaardige materialen in het interieur en het exterieur
- De keramische remmen bieden een bovengemiddelde remwerking.
- Spectaculaire rijeigenschappen
Technische gegevens
Motorisatie
De Koenigsegg Jesko is verkrijgbaar in twee varianten: de Jesko Attack en Jesko Absolut. De Attack is gericht op circuitgebruik. De Absolut moet je hebben voor een (extreem) hoge topsnelheid van 531 km/u. In beide versies ligt een doorontwikkelde 5,0-liter V8-motor uit de Koenigsegg Agera, waarvan de RS-versie in 2017 de snelste straat legale auto op wielen werd. Zoals de naam al aangeeft, heeft deze motor acht cilinders en een cilinderinhoud van vijf liter (5,032 cm³). Hij wordt opgeladen door twee turbo's en genereert een maximumkoppel van een ongelooflijke 1.500 Newtonmeter. In het hart van de motor ligt een 180 graden krukas. Deze weegt slechts 12,5 kilogram en maakt een maximaal toerental van 8.500 per minuut mogelijk.
Met normale brandstof is de aandrijflijn goed voor 940 kW (1.280 pk). Tank je E85 biobrandstof dan beschik je over 1174 kW (1.600 pk). E85 biobrandstof is een brandstof met een bijzonder hoog ethanolgehalte. Het getal achter de E geeft de exacte dosering aan. Terwijl conventionele E5- en E10-benzine respectievelijk vijf en tien procent bio-ethanol bevatten, bevat E85 85 procent. Dit verlaagt de calorische waarde van het mengsel en verhoogt de prestaties van de auto. Normale auto’s zijn niet geschikt voor dit goedje.
Afmetingen
De afmetingen van de Koenigsegg Jesko zorgen voor een maximale stroomlijn met minimale luchtweerstand. De supersportwagen is 4,61 meter lang, 2,03 meter breed en 1,21 meter hoog. Zijn wielbasis is 2,70 meter. Hij biedt plaats aan twee personen.
De Jesko Attack herken je aan veel spoilers en andere aerodynamische-elementen, die zorgen voor een downforce van 1.400 kilogram. De Jesko Absolut is met 85 millimeter verlengd en heeft aerodynamische velgen. Beide zaken zorgen voor een extra lage luchtweerstandscoëfficënt van cW 0,278.
De bagageruimte van beide varianten is identiek: de voorste bagageruimte biedt 100 liter opbergruimte, de achterste 50 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Koenigsegg Jesko | |
---|---|
Marktintroductie | 2021 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,61 m x 2,03 m x 1,21 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 50 - 100 l |
Ledig gewicht | 1.320 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.420 kg |
Cilinderinhoud | 5.032 cm³ |
Vermogen | 940 kW (1280 PK) – 1174 kW (1600 PK) |
Koppel | 1.500 Nm |
Topsnelheid | 531 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 72 liter |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uit | n.b. |
Varianten
Sinds Christian von Koenigsegg in 1994 het bedrijf Koenigsegg in Ängelhom, Zweden, oprichtte, heeft het luxe auto's ontworpen en geproduceerd in het hoogste segment van de auto-industrie. Keer op keer hebben de creaties snelheidsrecords gevestigd en nieuwe normen gesteld. Het is dus wellicht een bijzondere eer dat de oprichter het topmodel naar zijn vader - Jesko von Koenigsegg - heeft vernoemd. Volgens eigen zeggen moet de Jesko Absolut de snelste straat legale productieauto van het merk blijven.
In tegenstelling tot de Attack mist de Jesko Absolute een hoop spoilerwerk. Zo mist hij een grote achterspoiler. Daarvoor in de plaats zitten twee vinnen die in de verte doen denken aan een F-15 gevechtsvliegtuig. Die zorgen voor voldoende stabiliteit en verminderen de downforce. Afgezien van de verlengde carrosserie zijn het vooral kleine veranderingen die de Absolut maken tot wat hij is.
Prijzen
Met maximaal 250 exemplaren is de Koenigsegg Jesko een bijzonder zeldzame auto. Het merk bouwt 125 exemplaren van de Attack en 125 van de Absolut. Kopers kunnen in de configurator kiezen uit 28 kleuren of een eigen kleur samenstellen. De kleuren zijn al duurder dan sommige consumentenauto’s. Voor metallic lak vraagt het merk al 12.000 euro. Voor candylak ben je 54.000 euro kwijt. Liever geen kleur? Voor blanke koolstofvezel moet je 374.000 euro extra overmaken. Voor de auto zelf ben je minimaal zo’n 3 miljoen euro kwijt, zonder belastingen.
Het is zeer moeilijk om één van de begeerde voertuigen te bemachtigen. Geïnteresseerde klanten maken in de meeste gevallen ook geen kans op de markt voor occasions, omdat hier vrijwel geen aanbod is. Bovendien zijn de onderhoudskosten zeer hoog en daarnaast heb je te maken met het enorme verbruik van de motoren en de hoge bpm-heffing in de prijs.
Design
Exterieur
Van buiten straalt de Koenigsegg Jesko zeer hoge sportiviteit uit: Hij is gestroomlijnd, zeer vlak en ligt laag op het asfalt. Zoals gebruikelijk in dit segment onderscheidt het extravagante ontwerp zich duidelijk van de massa. De Jesko Attack is voorzien van een zeer prominente achterspoiler. Deze genereert een immense downforce van wel 1.400 kilogram, wat zorgt voor stabiliteit. Maar de spoiler zorgt ook voor een gespierde uitstraling.
Ten gunste van een lagere luchtweerstand en een bewust lage downforce werd deze spoiler verwijderd bij de Jesko Absolute. Daarvoor in de plaats zitten de reeds genoemde "vinnen". Dankzij deze aerodynamische verfijning heeft Koenigsegg de downforce kunnen terugbrengen tot een minieme 150 kilogram en de luchtweerstandscoëfficiënt tot een al even minimale cW 0,278, terwijl de stabiliteit bij hoge snelheden gewaarborgd blijft.
Interieur
In het interieur van de Koenigsegg Jesko zijn zeer hoogwaardige materialen zorgvuldig verwerkt. Deze omvatten: carbon, aluminium, alcantara en leder. In vergelijking met de vorige modellen van de fabrikant is de auto breder en langer. Dit, samen met de grotere instaphoek van de nieuw ontwikkelde deuren, verhoogt het instap- en zitcomfort in de lage met leder of alcantara beklede koolstof kuipstoelen. Op het stuur zitten twee kleine touchscreens waarmee functies als volume, handsfree en cruise control kunnen worden bediend. Op de stuurwielbeugel zit ook een 5-inch scherm waarvan het display altijd meedraait met de beweging van het stuurwiel. Deze geeft informatie over:
- Temperatuur van de motor
- Hoeveelheid brandstof
- Boost
- Brandstofdruk
- Toerental
Natuurlijk ontbreekt het infotainmentsysteem niet in de dure supersportwagen. Dit is toegankelijk via een 9-inch touchscreen in de middenconsole. Hier kan de bestuurder met zijn mobiele telefoon via Bluetooth muziek luisteren, telefoneren en zelfs het beeld van de geïnstalleerde camera's via live feed laten weergeven, naast vele details over de status van de auto. Bovendien zijn er twee bekerhouders en opbergruimte onder de armsteun in de middenconsole. De beenruimte, middenconsole en hemelbekleding zijn voorzien van ledverlichting die via het touchscreen in elke gewenste kleur kan worden veranderd.
Veiligheid
In totaal beschermen vier slimme airbags de bestuurder en de inzittenden. Tegelijkertijd bieden de keramische remmen maximale remkracht met een minimaal gewicht. Daarbij wordt hun remvermogen ondersteund door de auto en heeft deze Sport ABS. De "Koenigsegg Electronic Stability" functie doet ondertussen waar hij goed in is en zorgt ervoor dat de auto niet uitwijkt van zijn pad. Dankzij de permanente bewaking van de toestand van de wagen worden eventuele afwijkingen ook onmiddellijk digitaal gemeld.
Alternatieven
De Koenigsegg Jesko onderscheidt zich door zijn unieke vorm en uitstraling, waardoor het grotendeels een alternatiefloze supersportwagen is. Anderzijds kunnen mensen die de voorkeur geven aan een minder hoekig maar meer afgerond ontwerp, de Bugatti Chiron overwegen als een alternatief. Geïnteresseerden die milieubewust zijn, maar toch een hypercar zoeken, kunnen bij Rimac terecht voor de Nevera. Deze elektrische hypercar beschikt over 1.405 kW (1.914 pk), schiet in 1,9 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 412 km/u.