Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Bijzonderheden van het automerk Koenigsegg
- Uitzonderlijke high-performance sportwagens.
- Productie alleen op bestelling, dus altijd naar wens van koper.
- Extreem exclusief en ultra snel.
Historie Koenigsegg
Christian von Koenigsegg richtte in 1994 zijn bedrijf Koenigsegg op met het idee om een supercar te ontwikkelen. Binnen tien jaar was het eerste model af, de Koenigsegg CC8S. Het was een extreme sportauto met een targadak en met deuren die later kenmerkend voor het merk zouden worden. De zogenaamde Dihedral synchro-helix actuation-deuren openen eerst naar buiten om vervolgens 90 graden omhoog te roteren. Onder de motorkap van de CC8S ligt een 4,6-liter V8 van Ford met supercharger die goed is voor 481 kW (655 pk), gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
In 2006 begon de productie van de CCX. Anders aan dit model in vergelijking met de CC8S is dat de motor volledig door Koenigsegg zelf is ontwikkeld. Iets waaraan kleine automerken zich vaak niet de vingers willen branden, want dat vergt een hoop tijd én geld. De 7,4-liter grote V8 met twee superchargers perst een ongekende 592 kW (806 pk) uit. Alsof dat nog niet voldoende was bracht Koenigsegg een nog snellere versie in 2009 op de markt, in de vorm van de CCXR. Dankzij de toevoeging van andere injectoren en een hogere druk van de superchargers nam het vermogen toe tot maar liefst 757 kW (1.032 pk) en meer dan 1.000 Nm aan koppel. Overigens is deze auto ook nog eens uitgeroepen tot mooiste auto van 2009.
De opvolger van de CCX en CCXR is de Koenigsegg Agera met een doorontwikkeling van de motor uit de CCX. Dit model heeft meerdere uitvoeringen gehad, waaronder de Agera R. Met deze auto zette Koenigsegg in 2011 bizarre wereldrecords neer voor een productieauto: snelste auto van 0 naar 300 km/u (14,5 seconden), en snelste 0-300-0 km/u tijd (21,2 seconden). Alsof dat nog niet bijzonder genoeg was, demonstreerde Koenigsegg de superioriteit van de stabiliteit door van 300 km/u naar stilstand te remmen zonder handen aan het stuur.
Een speciale uitvoering is de Koenigsegg One:1. Een auto met een power-to-weight ratio van 1 op 1 (1.360 pk op 1.360 kg.). Deze auto heeft een topsnelheid van maar liefst 440 km/u. De Agera-serie is tot 2022 in productie geweest.
Modellen en varianten
Onder nieuwe modellen van Koenigsegg valt de Koenigsegg Jesko, vernoemd naar de vader van oprichter Christian. Het is de opvolger van de Agera en komt in twee smaakjes: de Attack-uitvoering voor het betere circuitwerk en de Absolut, de versie voor de beste topsnelheid.
Inmiddels werkt Koenigsegg aan de vergroening van haar modellen en zet in op elektrificatie. Het Zweedse merk heeft al modellen aan de wereld getoond. Eén daarvan is de Gemera, die naast een 2,0-liter twinturbo benzinemotor ook beschikt over 3 elektromotoren voor een gecombineerd vermogen van 1.248 kW (1.700 pk). Bovendien moet het de eerste vierzitter van het merk worden.
Het aanbod wordt gecomplementeerd door de CC850. Een speciale jubileumeditie om de Koenigsegg CC8S te eren, met een ontwerp dat sterk geïnspireerd is op het eerste model van het merk. Net als die auto is de CC850 voorzien van een V8, echter ditmaal voorzien van twee turbo’s in plaats van een supercharger. In deze jubileumauto heeft Koenigsegg een bijzondere versnellingsbak gemonteerd, namelijk een zogenaamd Engage shift system (ESS). Hiermee kun je de eerste zes versnellingen handmatig bedienen, inclusief een koppelingspedaal. De overige drie versnelling doet de auto vóór je. Bovendien kun je de CC850 ook in automatische modus zetten, waardoor je helemaal niet zelf hoeft te schakelen. Op deze manier eert Koenigsegg de handbak van de CC8S, maar dan wel op een manier waarbij je niet hoef in te boeten op hypermoderne technologie.
Model | Carrosserievarianten | Aandrijving | Cilinderinhoud | Vermogen | Leeggewicht |
---|---|---|---|---|---|
Jesko | 2-drs. coupé | Benzine | 5,0 l | 955 kW (1.281 pk) | 1.320 kg |
Gemera | 2-drs. coupé | Hybride (benzine/Elektrisch) | 2,0 l | 1.248 kW (1.700 pk) | 1.850 kg |
CC8S | 2-drs. coupé | Benzine | 5,0 l | 872 kW (1.169 pk) | 1.385 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
De modellen van Koenigsegg behoren tot de duurste auto’s ter wereld. Als we het hebben over nieuwprijzen van de modellen van de Zweedse autofabrikant praat je over miljoenen. Het basismodel van de Jesko kost meer dan 2,8 miljoen. Speciale uitvoeringen kunnen zelfs bedragen bereiken van meer dan vier miljoen. Met andere woorden, kostbaar speelgoed.
Prijzen van occasions
Voor Koenigsegg-modellen op de occasionmarkt moet je geduldig zijn. Kopers van dergelijke auto’s zien het niet alleen als vervoer of speelgoed voor het weekend, maar vooral ook als verzamelobject of als investering. Daarom zie je een Koenigsegg zeer sporadisch als occasion. Vaak zullen dit soort auto’s worden aangeboden op veilingen of worden ze onderhands verkocht aan verzamelaars onderling. Vanwege de exclusiviteit zul je dan ook bijna nooit een Koenigsegg te koop zien onder de prijs die er nieuw voor betaald is.
Alternatieven
Koenigsegg is een zeer exclusief merk. Exclusiever zelfs dan bijvoorbeeld Bugatti, waarvan iedereen wel vindt dat het bijna niet exotischer kan. Je kunt het merk vergelijken met merken als Rimac en Pagani. Niet alleen op het gebied van prestaties zijn de merken vergelijkbaar, ook zijn dit autofabrikanten die slechts een handjevol auto’s per jaar bouwen en waar je bij hoge uitzondering een auto kunt kopen.
Merken als Ferrari, Porsche, Lamborghini en McLaren brengen af en toe modellen op de die zo exclusief en ongekende prestaties leveren dat ze te vergelijken zijn met de modellen van Koenigsegg. Zogenaamde hypercars, zoals de LaFerrari, McLaren P1 of Porsche 918 zijn zeer zeldzaam, net zoals een Koenigsegg. En ander voorbeeld is de Aston Martin Valkyrie, waarvan er slechts een handvol exemplaren gebouwd zijn.