Sterke punten
- Betaalbaar
- Veel interieurruimte
- Zeer goede verwarming
Zwakke punten
- Beperkt aantal motoropties
- Gemiddelde prestaties
- Weinig moderne veiligheidsvoorzieningen
Kia Shuma : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Kia Shuma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Kia Shuma
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Kia Niro EV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Kia Niro EV review: alles werd anders, behalve de actieradius en de prijs
Kia Niro EV test: duurder, maar ook beter dan de oude e-Niro?
TEST – zo verslaat de Kia Niro EV andere elektrische gezinsauto's op ruimte en comfort
Test - De Kia Sportage wordt vriendjes met iedereen. Ook met jou?
Kia EV6 GT test: sneller dan een Porsche 911 (en 90.705 euro goedkoper)
Goede redenen
- Ideaal voor gezinnen dankzij grote interieurruimte
- Zeer betaalbaar als occasion
- Ook nu nog past uiterlijk bij de hedendaagse trends
- Bijzondere verschijning op de weg doordat er niet veel verkocht zijn
Technische gegevens
Motorisatie
De Kia Shuma is er in twee generaties. De versie van eind 1998 tot de facelift van begin 2001 biedt keuze uit twee benzinemotoren, ná de facelift was er maar één motoroptie, ook een benzinemotor.
Vanaf eind 1998 tot begin 2001 is er keuze uit 1.498 en 1.793 cm3 viercilinder lijnmotoren. Die leveren resp. 65 en 82 kW (88 en 111 pk) en een koppel van 135 en 152 Nm. De motoren zijn gekoppeld aan een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en alleen voor de 1,8-litermotor is er ook een viertrapsautomaat.
Na de facelift van 2001 is de Kia Shuma er alleen met een 1.594 cm3 viercilinder. Die levert 75 kW (101 pk) en 148 Nm trekkracht. Ook deze motor is er met een handmatig te bedienen vijfbak of een viertrapsautomaat. De motoren zijn ook naar de normen van rond de eeuwwisseling niet bijzonder zuinig met een verbruik van 7,9 tot 9,5 liter per 100 kilometer. Qua prestaties, verbruik en uitstoot zit de 1.6-motor van na de facelift ongeveer tussen de 1.5- en 1.8-motoren van vóór de facelift.
Afmetingen
De Kia Shuma is een compacte gezinsauto. Toch is het interieur verrassend ruim. Beide generaties zijn rond de vierenhalve meter lang, ruim 1,70 meter breed en 1,42 meter hoog. De wielbasis is 2,56 meter. De bagageruimte bedraagt minimaal 328 liter en met de achterbank neergeklapt maximaal 780 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
KIA SHUMA | |
---|---|
Marktintroductie | 1998 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,48-4,51 x 1,71-1,72 x 1,42 m |
Wielbasis | 2,56 m |
Inhoud bagageruimte | 328-780 l |
Ledig gewicht | 1.075-1.107 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.600-1.630 g |
Cilinderinhoud | 1.498-1.793 cm3 |
Vermogen | 65-83 kW (88-111 pk) |
Koppel | 135-152 Nm |
Topsnelheid | 180-188 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,5-13,8 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 7,9-9,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 185-225 g/km |
Varianten
Er zijn dus twéé generaties van de Kia Shuma en beide zijn er alleen als vijfdeurs hatchback. De tweede generatie is vooral aan de andere neus te herkennen: de ovale dubbele koplampen van de eerste generatie maken plaats voor moderne, strakkere koplampen en een grille met een verchroomde rand. Door de wat grotere bumpers is de vernieuwde Shuma ook een paar centimeter langer.
De eerste generatie van de Shuma is er in de basisversie 1.5 RS en de iets luxere 1.5 LS. De 1.8 GS is tot 2001 de topversie en die is er ook met automaat. Na de facelift heten de eerste twee uitvoeringen weer RS en LS, maar de topversie heet Silver. Dan is alleen de basisversie RS niet met een automatische transmissie leverbaar.
De Kia Mentor – wie kent hem niet? – is de sedanversie van de Shuma.
Prijzen
De Kia Shuma stond en staat bekend om zijn bescheiden prijzen. Tot 2001 lagen de nieuwprijzen tussen ongeveer 13.000 en 16.000 euro, daarna lagen ze ietsje hoger: tussen ongeveer 14.000 en 16.500 euro. Occasions van de Kia Shuma zijn er niet veel, domweg omdat er tussen 1998 en 2004 slechts een kleine 1.700 zijn verkocht. In de loop der jaren is dat aantal natuurlijk verder geslonken – we zijn immers minstens twintig tot 25 jaar verder. De zeldzame tweedehands exemplaren die je nog kunt vinden, kun je kopen voor prijzen vanaf een paar honderd euro voor een exemplaar van vóór 2001 en vanaf ongeveer 1.500 euro voor eentje van de tweede generatie. Maar de occasionprijzen zakken natuurlijk alleen nog maar, want de Shuma zal niet zo snel verzamelaarswaarde krijgen.
Design
Buitenkant
De Kia Shuma heeft een eenvoudig, onopvallend en functioneel ontwerp, misschien ook wel een beetje sportief. Het model is ook wel aerodynamisch gevormd voor extra brandstofefficiëntie. De Shuma van de eerste generatie heeft door zijn aparte ovale koplampen een wat vissenachtige ‘blik’, de gefacelifte versie heeft een strakker front waarin de ronde koplampen in een rechthoekiger armatuur zijn samengevoegd. Dat doet de uitstraling van de Shuma beslist goed. De achterzijde kenmerkt zich door de licht gebogen kofferklep en de hoog geplaatste achterlichten. Natuurlijk is de Kia Shuma er in diverse gedekte kleuren die passen bij het onopvallende model, zoals metallic grijs, blauw en zwart, maar ook opvallendere kleuren als rood en wit. Specifieke (optionele) designelementen – lichtmetalen 15-inchwielen en een panoramisch dak – zijn vooral op de hogere uitrustingsniveaus geleverd.
Binnenkant
Het interieur van de Kia Shuma is ruim en comfortabel, met voldoende been- en hoofdruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. De ergonomisch gevormde voorstoelen zijn stevig gepolsterd. Het dashboard en de middenconsole zijn voorzien van aluminiumachtige accenten. Het stuur is in hoogte verstelbaar en de instrumenten zijn goed afleesbaar. De bedieningsknoppen voor de – zeer goede – verwarming en ventilatie zijn echter wat laag geplaatst. Voorzieningen als airconditioning, een eenvoudig te gebruiken infotainmentsysteem, en stoffen bekleding zijn standaard. De hogere uitrustingsniveaus bieden extra’s als een premium audiosysteem, lederen bekleding en een achteruitrijcamera.
Veiligheid
De Kia Shuma is niet onderworpen aan de Euro NCAP crashtests. In veiligheidstests van de ADAC, de Duitse ANWB, scoorde de Shuma echter goed, de tweede generatie echter beter dan de eerste. De lange remweg en de plaatsing van de brandstofvulopening aan de linkerzijde van de carrosserie noemde de ADAC echter als minpunten. Het ABS-systeem – meestal een optie, behalve bij de topuitvoering vanaf 2001 – presteerde echter goed bij noodstops. Een airbag voor de bestuurder is standaard, voor de passagier alleen op de duurdere uitvoeringen. De Kia Shuma is echter wel opgebouwd rond een robuuste constructie, dus de passieve veiligheid is goed.
Alternatieven
De Kia Shuma is een zeer middle-of-the-road-auto, weinig onderscheidend. Je kunt dus talloze alternatieven bedenken. Bij Kia zélf bijvoorbeeld de Ceed van begin deze eeuw, en de oude Kia Rio.
Bij andere merken zijn er vergelijkbare auto’s als de Daewoo Nubira, de Hyundai Elantra van destijds en de in ons land veel populairdere Mitsubishi Carisma. De Nubira biedt vergelijkbare interieurruimte, de Elantra heeft een modernere uitstraling, en de Carisma staat bekend om zijn betrouwbaarheid.
Populairdere concurrenten zijn bijvoorbeeld de oudere Ford Focus en Toyota Corolla. Deze auto's bieden vergelijkbare prestaties, maar vallen een beetje buiten het prijskader van de andere auto’s.