Sterke punten
- Goedkoop in aanschaf
- Uitrusting
- Veel opbergruimte
Zwakke punten
- Standaard alleen voorwielaandrijving
- Omslachtig in stadsverkeer
- Relatief saai ontwerp
Kia Magentis : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Kia Magentis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Kia Magentis
-
Kia Magentis 2.0 CVVT X-ecutive
€ 2.450,-- 209.000 km
- 10/2006
- 106 kW (144 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
184 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-6006MT Weert -
Kia Magentis 2.0 SE
€ 2.600,-- 120.200 km
- 11/2003
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-7335JV Apeldoorn -
Kia Magentis BWJ 2009 | 2.0 CVVT 144PK X-ecutive | CLIMA | TREK
€ 2.999,-- 221.482 km
- 03/2009
- 107 kW (145 PK)
- Gebruikt
- 7 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
184 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9601 LW HOOGEZAND -
Kia Magentis 2.0 CVVT X-ecutive | Nieuw binnen | Clima | Boekje
€ 1.948,-- 217.796 km
- 07/2006
- 107 kW (145 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
184 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9403 DP ASSEN -
Kia Magentis 2.0 CVVT X-ecutive Rijdt heerlijk!
€ 4.499,-- 145.319 km
- 09/2007
- 107 kW (145 PK)
- Gebruikt
- 9 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
184 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7671 DA VRIEZENVEEN
Interesse in een Kia Magentis
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Kia Niro EV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Kia Niro EV review: alles werd anders, behalve de actieradius en de prijs
Kia Niro EV test: duurder, maar ook beter dan de oude e-Niro?
TEST – zo verslaat de Kia Niro EV andere elektrische gezinsauto's op ruimte en comfort
Test - De Kia Sportage wordt vriendjes met iedereen. Ook met jou?
Kia EV6 GT test: sneller dan een Porsche 911 (en 90.705 euro goedkoper)
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Goed veiligheidsniveau dankzij resistente carrosserie
- Royaal interieur combineert sportiviteit en elegantie
- Veel rijcomfort voor bestuurders die veel onderweg zijn
- Voldoende beenruimte voor de passagiers achterin
- Luxe details zoals lederen stuurwiel en startknop
Gegevens
Motoren
De eerste generatie (2001 tot 2003) van de Kia Magentis was uitgerust met een 2,0-liter viercilinder benzinemotor type GD of een 2,5-liter zescilinder motor. De benzinemotor haalde tot 136 pk met een koppel van 184 Newtonmeter en een topsnelheid tot 207 km/u. De zescilindermotor haalde maximaal 168 pk met een koppel van 234 Newtonmeter en topsnelheden van 214 km/u. Een automatische transmissie is ook optioneel verkrijgbaar. Dit verlaagt de topsnelheid enigszins met 12 km/h, of 5 km/h voor de V6-eenheid.
De tweede generatie motoren (2003-2005) presteerde ongeveer hetzelfde als de eerste generatie motoren. Het koppel werd echter verminderd tot ongeveer 177 Newtonmeter. Ook hier werd het gemiddelde brandstofverbruik verlaagd van ongeveer 9,1 liter naar 8,6 liter.
Vanaf de derde generatie (2006-2008) was de Kia Magentis ook optioneel leverbaar met een dieselmotor. Deze levert 140 pk en is de enige motor die verkrijgbaar is met zes versnellingen - bij automatische transmissie zijn er twee versnellingen minder. Daarnaast kregen de twee benzinemotoren een fine-tuning. Met als resultaat: meer vermogen. De gefacelifte modellen vanaf 2008 brengen 144 pk op de weg dankzij de 2,0-liter viercilindermotor, of 193 pk dankzij de 2,7-liter V6-motor. Deze laatste is alleen leverbaar met een 5-versnellingen automatische transmissie, de kleine benzinemotor is ook leverbaar met een versnellingsbak.
Afmetingen
Met 4,74 meter lang, 1,81 meter breed en 1,48 meter hoog is de Kia Magentis Type MG even groot als een moderne BMW 3 Serie sedan.
Zo kreeg de toch al royaal vormgegeven auto in de tweede generatie nog meer lengte en hoogte (7 cm extra). Genoeg ruimte voor veel zitoppervlak en talrijke opbergvakken, die steeds een opgeruimd geheel garanderen. Bovendien vergemakkelijkt de hoge daklijn het in- en uitstappen. De bagageruimte bedraagt tussen 386 en 420 liter, afhankelijk van het model.
Bouwperiode | 2001-2008 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | van 4,73 x 1,81 x 1,41 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 386 - 420 l |
Leeggewicht | 1.378 - 1.500 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.980 - 2.045 kg |
Cilinderinhoud | 1.991 - 2.493 cc |
Koppel | 180 - 305 Nm |
Topsnelheid | 195 - 220 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 8,5 - 11,9 s |
Tankinhoud | 62 - 65 l |
Verbruik | 6,0-10,9 l/100 km |
CO²-uitstoot | 158 -257 g/km |
Varianten
De eerste Magentis kreeg in 2003 een louter visuele modelupdate. Het gepolijste uiterlijk is herkenbaar aan de dubbele koplampen die typerend waren voor Kia in die tijd. Het interieur is voorzien van een nieuwe middenconsole en houten bekleding. Verdere wijzigingen volgden in 2004: de voorheen verticale grille maakte plaats voor een discreter ontwerp met horizontale chroomstrips.
Reeds de oorspronkelijke versie van de tweede Kia Magentis viel op door een sterk gewijzigd ontwerp. Daarnaast is het vermogen opgeschroefd: krachtigere motoren en een verbeterde wielophanging zorgen voor een sportiever rijgevoel. Om de sedan aantrekkelijker te maken voor de Europese markt, volgden bij de facelift van 2008 een volledig nieuw ontworpen voor- en achterzijde.
De verschillende Kia Magentis-modellen zijn verder te onderscheiden door hun verschillende motoren van 2,0 tot 2,5 liter. Bovendien waren er verschillende varianten binnen de generaties, aangeduid als SE, Optima, EX, Luxe en X-clusive.
Prijs
De eerste generatie Kia Magentis was bij de marktintroductie verkrijgbaar voor 23.995 tot 30.895 euro. Voor nieuwe auto's van de tweede generatie moesten kopers tussen de 19.995 en 28.895 euro betalen. Met de derde generatie stegen de prijzen opnieuw tot tussen de 24.495 en 33.765 euro.
Prijzen tussen 3000 en 5000 euro zijn tegenwoordig gebruikelijk voor occasions.
Design
Exterieur
Kia-hoofdontwerper Peter Schreyer gaf de Kia Magentis in zijn definitieve versie van 2008 tot 2010 een dynamisch opvallend uiterlijk. De carrosserie overtuigt met de volgende kenmerken die zijn gewijzigd ten opzichte van vorige modellen:
- dieperliggende bodempositie
- een gebogen en scherp gedefinieerde motorkap
- opvallende zijskirts
- ongebroken lijnen van voor naar achter
- de merktypische "Tiger Nose" radiator grille
De versmalde koplampen en de laag aan de voorkant geplaatste mistlampen versterken het strakke karakter van de nieuwste Kia Magentis-modellen.
Interieur
Ook qua uitrusting zijn de facelift-varianten opgepoetst: versnellingspook, startknop en smart-key zijn luxe extra's die de moeite waard zijn. Maar zelfs los van deze optionele gimmicks maakt de Magentis indruk met een ruim interieur in klassieke Kia-stijl. Het topmodel met V6 benzinemotor wordt standaard geleverd met een gedeeltelijk lederen interieur, maar bezitters van de kleinere motorversies profiteren ook van een lederen stuurwiel en versnellingspookknop. De grote zijsteunen van de stoelen garanderen een stevige grip tijdens sportief rijden. Elektrische ramen, verwarmde buitenspiegels en parkeersensoren zijn verdere voorbeeldige elementen van de standaarduitrusting die het hoge niveau van rijcomfort van de Magentis illustreren. Bovendien zorgt het uitgebreide audiosysteem voor een sonoor geluid - microslaap uitgesloten.
Veiligheid
Zelfs de Kia Magentis van de eerste generatie kan sinds zijn uiterlijke facelift in 2003 qua veiligheid hoge snelheden aan. Elektronische remkrachtverdeling (EBD) van het 4-kanaals-ABS, tractiecontrole en voor- en zij-airbags zijn toegevoegd voor een betere bescherming van de inzittenden.
Veiligheid is niet minder belangrijk in de tweede generatie. Zes airbags, ABS en ESP garanderen standaard actieve veiligheid. Bovendien overtuigt het stevige passagierscompartiment van de Kia Magentis MG door het royale gebruik van breuk- en scheurvast staal - met andere woorden, een even hoog niveau van passieve veiligheid. In de Euro NCAP crashtest kreeg hij vier van de vijf mogelijke sterren.
Alternatieven
Er is in principe veel concurrentie in het segment van middelgrote sedans. Vergelijkbare alternatieven uit dezelfde modeljaren zijn de Audi A4 B7, de VW Passat B6 en de Peugeot 407. Hoewel de twee Duitse modellen een grotere verscheidenheid aan motoren en een hoogwaardige uitrusting hebben, maken de 407 en de Magentis indruk met zowel lagere aanschafprijzen als lagere onderhoudskosten.