Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
kia-magentis-front

Kia Magentis

1 / 3
kia-magentis-front
kia-magentis-side
kia-magentis-back

Sterke punten

  • Goedkoop in aanschaf
  • Uitrusting
  • Veel opbergruimte

Zwakke punten

  • Standaard alleen voorwielaandrijving
  • Omslachtig in stadsverkeer
  • Relatief saai ontwerp

Kia Magentis : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Kia Magentis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Kia Magentis: De sportief-elegante sedan uit de middenklasse

Het comfortabele karakter van de Kia Magentis, zowel technisch als visueel, begeleidt het model sinds de marktintroductie in 2000. Thuis in de middenklasse overtuigt de sedan met sportieve ambities en is tegelijkertijd ruim bemeten voor bestuurders die veel onderweg zijn. Tussen 2000 en 2005 was de Optima eigenlijk een Hyundai Sonata, die als Kia werd verkocht onder de naam Kia Magentis. Lees meer

Interesse in een Kia Magentis

Kia Magentis occasions
Kia Magentis dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Goed veiligheidsniveau dankzij resistente carrosserie
  • Royaal interieur combineert sportiviteit en elegantie
  • Veel rijcomfort voor bestuurders die veel onderweg zijn
  • Voldoende beenruimte voor de passagiers achterin
  • Luxe details zoals lederen stuurwiel en startknop

Gegevens

Motoren

De eerste generatie (2001 tot 2003) van de Kia Magentis was uitgerust met een 2,0-liter viercilinder benzinemotor type GD of een 2,5-liter zescilinder motor. De benzinemotor haalde tot 136 pk met een koppel van 184 Newtonmeter en een topsnelheid tot 207 km/u. De zescilindermotor haalde maximaal 168 pk met een koppel van 234 Newtonmeter en topsnelheden van 214 km/u. Een automatische transmissie is ook optioneel verkrijgbaar. Dit verlaagt de topsnelheid enigszins met 12 km/h, of 5 km/h voor de V6-eenheid.

De tweede generatie motoren (2003-2005) presteerde ongeveer hetzelfde als de eerste generatie motoren. Het koppel werd echter verminderd tot ongeveer 177 Newtonmeter. Ook hier werd het gemiddelde brandstofverbruik verlaagd van ongeveer 9,1 liter naar 8,6 liter.

Vanaf de derde generatie (2006-2008) was de Kia Magentis ook optioneel leverbaar met een dieselmotor. Deze levert 140 pk en is de enige motor die verkrijgbaar is met zes versnellingen - bij automatische transmissie zijn er twee versnellingen minder. Daarnaast kregen de twee benzinemotoren een fine-tuning. Met als resultaat: meer vermogen. De gefacelifte modellen vanaf 2008 brengen 144 pk op de weg dankzij de 2,0-liter viercilindermotor, of 193 pk dankzij de 2,7-liter V6-motor. Deze laatste is alleen leverbaar met een 5-versnellingen automatische transmissie, de kleine benzinemotor is ook leverbaar met een versnellingsbak.

Afmetingen

Met 4,74 meter lang, 1,81 meter breed en 1,48 meter hoog is de Kia Magentis Type MG even groot als een moderne BMW 3 Serie sedan.

Zo kreeg de toch al royaal vormgegeven auto in de tweede generatie nog meer lengte en hoogte (7 cm extra). Genoeg ruimte voor veel zitoppervlak en talrijke opbergvakken, die steeds een opgeruimd geheel garanderen. Bovendien vergemakkelijkt de hoge daklijn het in- en uitstappen. De bagageruimte bedraagt tussen 386 en 420 liter, afhankelijk van het model.

Bouwperiode 2001-2008
Lengte, breedte, hoogte van 4,73 x 1,81 x 1,41 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 386 - 420 l
Leeggewicht 1.378 - 1.500 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.980 - 2.045 kg
Cilinderinhoud 1.991 - 2.493 cc
Koppel 180 - 305 Nm
Topsnelheid 195 - 220 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 8,5 - 11,9 s
Tankinhoud 62 - 65 l
Verbruik 6,0-10,9 l/100 km
CO²-uitstoot 158 -257 g/km

Varianten

De eerste Magentis kreeg in 2003 een louter visuele modelupdate. Het gepolijste uiterlijk is herkenbaar aan de dubbele koplampen die typerend waren voor Kia in die tijd. Het interieur is voorzien van een nieuwe middenconsole en houten bekleding. Verdere wijzigingen volgden in 2004: de voorheen verticale grille maakte plaats voor een discreter ontwerp met horizontale chroomstrips.

Reeds de oorspronkelijke versie van de tweede Kia Magentis viel op door een sterk gewijzigd ontwerp. Daarnaast is het vermogen opgeschroefd: krachtigere motoren en een verbeterde wielophanging zorgen voor een sportiever rijgevoel. Om de sedan aantrekkelijker te maken voor de Europese markt, volgden bij de facelift van 2008 een volledig nieuw ontworpen voor- en achterzijde.

De verschillende Kia Magentis-modellen zijn verder te onderscheiden door hun verschillende motoren van 2,0 tot 2,5 liter. Bovendien waren er verschillende varianten binnen de generaties, aangeduid als SE, Optima, EX, Luxe en X-clusive.

Prijs

De eerste generatie Kia Magentis was bij de marktintroductie verkrijgbaar voor 23.995 tot 30.895 euro. Voor nieuwe auto's van de tweede generatie moesten kopers tussen de 19.995 en 28.895 euro betalen. Met de derde generatie stegen de prijzen opnieuw tot tussen de 24.495 en 33.765 euro.

Prijzen tussen 3000 en 5000 euro zijn tegenwoordig gebruikelijk voor occasions.

Design

Exterieur

Kia-hoofdontwerper Peter Schreyer gaf de Kia Magentis in zijn definitieve versie van 2008 tot 2010 een dynamisch opvallend uiterlijk. De carrosserie overtuigt met de volgende kenmerken die zijn gewijzigd ten opzichte van vorige modellen:

  • dieperliggende bodempositie
  • een gebogen en scherp gedefinieerde motorkap
  • opvallende zijskirts
  • ongebroken lijnen van voor naar achter
  • de merktypische "Tiger Nose" radiator grille

De versmalde koplampen en de laag aan de voorkant geplaatste mistlampen versterken het strakke karakter van de nieuwste Kia Magentis-modellen.

Interieur

Ook qua uitrusting zijn de facelift-varianten opgepoetst: versnellingspook, startknop en smart-key zijn luxe extra's die de moeite waard zijn. Maar zelfs los van deze optionele gimmicks maakt de Magentis indruk met een ruim interieur in klassieke Kia-stijl. Het topmodel met V6 benzinemotor wordt standaard geleverd met een gedeeltelijk lederen interieur, maar bezitters van de kleinere motorversies profiteren ook van een lederen stuurwiel en versnellingspookknop. De grote zijsteunen van de stoelen garanderen een stevige grip tijdens sportief rijden. Elektrische ramen, verwarmde buitenspiegels en parkeersensoren zijn verdere voorbeeldige elementen van de standaarduitrusting die het hoge niveau van rijcomfort van de Magentis illustreren. Bovendien zorgt het uitgebreide audiosysteem voor een sonoor geluid - microslaap uitgesloten.

kia-magentis-interior kia-magentis-seats

Veiligheid

Zelfs de Kia Magentis van de eerste generatie kan sinds zijn uiterlijke facelift in 2003 qua veiligheid hoge snelheden aan. Elektronische remkrachtverdeling (EBD) van het 4-kanaals-ABS, tractiecontrole en voor- en zij-airbags zijn toegevoegd voor een betere bescherming van de inzittenden.

Veiligheid is niet minder belangrijk in de tweede generatie. Zes airbags, ABS en ESP garanderen standaard actieve veiligheid. Bovendien overtuigt het stevige passagierscompartiment van de Kia Magentis MG door het royale gebruik van breuk- en scheurvast staal - met andere woorden, een even hoog niveau van passieve veiligheid. In de Euro NCAP crashtest kreeg hij vier van de vijf mogelijke sterren.

Alternatieven

Er is in principe veel concurrentie in het segment van middelgrote sedans. Vergelijkbare alternatieven uit dezelfde modeljaren zijn de Audi A4 B7, de VW Passat B6 en de Peugeot 407. Hoewel de twee Duitse modellen een grotere verscheidenheid aan motoren en een hoogwaardige uitrusting hebben, maken de 407 en de Magentis indruk met zowel lagere aanschafprijzen als lagere onderhoudskosten.

FAQ

Is de Kia Magentis verkrijgbaar met automatische transmissie?
De eerste generatie Kia Magentis werd gebouwd met zowel handgeschakelde als automatische transmissie, ongeacht de motor. De Kia Magentis Type MG met 2,7-liter benzinemotor is alleen leverbaar met automatische transmissie. Zowel de 2-liter benzinemotor als de Kia Magentis met dieselmotor waren ook uitgerust met handgeschakelde transmissie.
Wanneer is de productie van de Kia Magentis gestopt?
De laatste Kia Magentis kwam in de zomer van 2010 van de band. De opvolger en tegelijkertijd de derde generatie is de Kia Optima.

Meer informatie

Meer details