Sterke punten
- Krachtige motor
- Anders dan andere MPV’s
- Flexibel interieur
Zwakke punten
- Hoog brandstofverbruik
- Hoge emissies
- Kleine bagageruimte
Kia Joice : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Kia Joice, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Kia Joice
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Kia Niro EV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Kia Niro EV review: alles werd anders, behalve de actieradius en de prijs
Kia Niro EV test: duurder, maar ook beter dan de oude e-Niro?
TEST – zo verslaat de Kia Niro EV andere elektrische gezinsauto's op ruimte en comfort
Test - De Kia Sportage wordt vriendjes met iedereen. Ook met jou?
Kia EV6 GT test: sneller dan een Porsche 911 (en 90.705 euro goedkoper)
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ideaal voor grote gezinnen dankzij zitplaatsen voor zeven personen
- Flexibel in te delen interieur voor extra bagageruimte
- Lage aanschaf-, gebruiks- en onderhoudskosten
- Zitplaatsen eenvoudig te verwijderen voor extra bagageruimte
Technische gegevens
Motorisatie
De Kia Joice is in Nederland altijd geleverd met een 2,0-liter viercilinder benzinemotor. Tot 2001 levert die 102 kW (139 pk), na een update om te voldoen aan de Euro 3-emissienorm in 2001, levert de motor 88 kW (120 pk). Het koppel van de motor bedraagt 180 Nm. Er zijn géén exemplaren met een dieselmotor en op basis van de bouwjaren van de Kia Joice kun je al vermoeden dat er ook geen hybrideversies zijn verkocht. En dat klopt inderdaad. Standaard is de Kia Joice voorzien van een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. Een viertrapsautomaat is een optie voor de LS-uitvoering van de Joice. Het verbruik van de Kia Joice ligt op 11,1 liter per 100 kilometer en de CO2-emissie komt neer op 264 g/km. De topsnelheid ligt op 180 km/u en in 13,8 seconden accelereer je vanuit stilstand naar 100 km/u. De benzinetank heeft een inhoud van 60 liter, wat in theorie en onder perfecte omstandigheden genoeg moet zijn voor een actieradius van ongeveer 530 kilometer.
Afmetingen
De Kia Joice is een compacte MPV: hij is 4,57 meter lang, 1,72 meter breed en 1,65 meter hoog. Desondanks biedt hij met zijn wielbasis van 2,72 meter interieurruimte voor maar liefst drie zitrijen. Dat gaat natuurlijk wel ten koste van de bagageruimte, want die is met alle zitplaatsen in de normale positie slechts 165 liter. Maar dat kun je natuurlijk uitbreiden als je de achterste zitrij(en) neerklapt. Je kunt de tweede en derde zitrij ook vrij eenvoudig demonteren en uit de auto halen, waarmee je nog meer laadruimte krijgt tot 1.907 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
KIA JOICE | |
---|---|
Marktintroductie | 1999 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,57 m x 1,72 m x 1,65 m |
Wielbasis | 2,72 m |
Inhoud bagageruimte | 165-1.907 l |
Ledig gewicht | 1.350-1.425 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.070 kg |
Cilinderinhoud | 1.997 cm³ |
Vermogen | 88-102 kW (120-139 pk) |
Koppel | 180 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,8 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 11,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 264 g/km |
Varianten
De Kia Joice is er uitsluitend als (7-persoons) MPV en in Nederland alleen met een tweelitermotor. Een vijfversnellingsbak is standaard. Tot 2002 is de basisversie de RS; alleen de LS-versie is er ook met een 4-trapsautomaat. In de laatste twee jaren dat de Joice in Nederland leverbaar is, is hij er als LS Comfort en LS Exclusive.
Prijzen
Bij zijn introductie op de Nederlandse markt kost de Kia Joice bijna 19.000 euro. De prijzen lopen op tot bijna 24.000 euro voor de meest luxueuze Joice 2.0 LS Exclusive met een automatische transmissie met vier versnellingen, die in 2002 nieuw te koop was. Zoals het met veel – oneerbiedig gezegd – huis-, tuin- en keukenauto’s gaat, verdwijnen ze stilletjes uit het oog en uit het hart. Zo ook de Kia Joice. Het aanbod occasions is minimaal: als je er heel graag een wil hebben, dan moet je goed zoeken. Prijzen beginnen al onder de duizend euro.
Design
Buitenkant
De Kia Joice heeft een eenvoudige, functionele vormgeving. Hij oogt nogal hoekig, mede doordat de lijnen vlak zijn en de bumpers er nogal massief en zwaar uitzien. De overhang aan de voorzijde is lang en dat wordt geaccentueerd door de vooruitstekende grille, waarvan de vorm overloopt in een brede verhoging over de verder vlakke motorkap. De wielkasten zijn enigszins opgebold, als een stille verwijzing naar de Audi Quattro misschien? De Kia Joice heeft een bol dak, waarop twee dakrails zijn gemonteerd. Aan de achterzijde loopt de MPV van Kia steil af. De vormgeving als geheel doet al vermoeden dat de Kia Joice een ruim interieur heeft. De dakrails behoren tot de standaarduitrusting, metallic lak is een optie. Lichtmetalen wielen zijn een vaak gekozen optie, maar vanaf de facelift van 2001 behoren ook die tot de standaarduitrusting.
Binnenkant
Ondanks de vrij compacte afmetingen van de Kia Joice is het interieur ruim en comfortabel. De Joice biedt standaard zeven zitplaatsen, alle voorzien van een hoofdsteun. Onder meer airconditioning behoort tot de standaarduitrusting, eerst handmatig te bedienen en later automatisch, en behalve de RS-uitvoering zijn alle versies zijn voorzien van centrale portiervergrendeling. Elektrische bedienbare zijruiten vóór zijn standaard, maar als je ook in de achterportieren ‘elektrische ramen’ wilde hebben, moest je sowieso voor de LS-uitvoering kiezen. Ook een in hoogte verstelbaar stuur is standaarduitrusting.
Veiligheid
Ook al is de Kia Joice niet getest volgens de Euro NCAP-crashtests, de auto is daardoor natuurlijk niet meteen onveilig. Oké, de auto is niet van veel veiligheidssystemen voorzien, maar hij heeft wel airbags – al heeft de RS-uitvoering alleen een bestuurdersairbag. ABS was een optie tegen meerprijs tot de facelift, daarna behoort die ook standaard tot de veiligheidsvoorzieningen van de Kia Joice.
Alternatieven
Er zijn natuurlijk diverse alternatieven te kiezen voor de Kia Joice. Bij Kia zelf kun je denken aan de Kia Carens, de directe opvolger van de Joice. Maar ook die is niet meer nieuw leverbaar in Nederland. Een andere zevenzitter van hetzelfde merk is de al wat oudere Kia Sorento, maar dat is meer een SUV. Wie aan Kia denkt, denkt natuurlijk ook aan Hyundai. Mogelijke alternatieven van dát merk zijn de Hyundai Trajet, de Terracan en de oudere Tucson, hoewel die laatste twee ook meer een SUV zijn.
Andere mogelijke alternatieven zijn de Opel Zafira, de oudere Citroën Berlingo en C4 Picasso en bij Renault natuurlijk de oudere Renault Espace en (Grand) Scenic. Die zijn – anders dan de Kia Joice – allemaal nog relatief gemakkelijk te vinden op de tweedehandsmarkt.