Sterke punten
- Iconische terreinauto
- Multifunctioneel
- Vrijwel onverwoestbaar
Zwakke punten
- Comfort, wat is dat?
- Auto is serieus oud
- Primitief en niet veilig
Jeep Willys : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Jeep Willys, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Jeep Willys
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een klassieker voor autoliefhebbers met historisch besef: de Willys Jeep had een belangrijke rol in de Tweede Wereldoorlog en oorlogen daarna
- De Willys Jeep is de eerste, essentiële vierwielaangedreven terreinauto
- Oók klassieke vrijetijdsauto voor de zelfsleutelaar
- Spartaanse multifunctionaliteit
Technische gegevens
Motorisatie
Vergeet alles wat je over Jeep meent te weten. Het merk Jeep bestaat nog niet als het Amerikaanse leger in juni 1940 een compact, lichtgewicht, vierwielaangedreven verkenningsvoertuig laat ontwikkelen, waarop ook uiteenlopende wapens moesten kunnen worden gemonteerd voor inzet in de Tweede Wereldoorlog. Het concept heet officieel ‘U.S. Army Truck, 1⁄4‑ton 4x4 Command Reconnaissance’.
Diverse fabrikanten ontwikkelen in ijltempo – de legerleiding heeft een periode van slechts zeven weken bepaald – conceptvoertuigen die aan de eisen van het Amerikaanse leger voldoen. De keus van het leger valt op het concept van autofabrikant American Bantam, met enige toevoegingen uit de andere concepten. Aangezien Bantam niet in staat is voldoende auto’s te produceren, pakken ook Willys Overland en Ford de productie op. Bantam produceert slechts 2.675 exemplaren, Ford een kleine 280.000 en Willys bijna 360.000.
In de praktijk noemen de Amerikaanse militairen de U.S. Army Truck, 1⁄4‑ton 4x4 de ‘General Purpose’ en zoals alles in het leger wordt dat afgekort. ‘GP’ (‘geepee’) wordt al snel ‘jeep’. Willys Overland noemde de auto echter MB, Ford noemde hem GPW.
Al tijdens de oorlog claimt Willys Overland de ontwikkelaar van de jeep te zijn en registreert in 1943 zelfs Jeep als merknaam. Deze auto is dus niet Willy’s Jeep, ‘de auto van Willy’. Willys is het eerste deel van de naam van de fabrikant en de term jeep is de typenaam en later merknaam Jeep geworden.
De originele Willys Jeep wordt aangedreven door een 2,2-liter viercilinder lijnmotor met een vermogen van zo’n 45 kW (60 pk). Dat is wél een Willys-motor. De transmissie is een handmatig te bedienen drieversnellingsbak met hoge en lage gearing, wat neerkomt op zes overbrengingen. Zoals al gezegd, heeft de Willys Jeep vierwielaandrijving. Zowel voor als achter heeft de Willys Jeep een starre as en bladveren.
Afmetingen
De Willys Jeep uit de oorlogsjaren is slechts 3,35 meter lang, 1,57 meter breed en met de kap erop 1,77 meter hoog. Met de kap opgevouwen en de voorruit plat op de motorkap is dat nog maar 1,32 meter. De wielbasis is slechts 2,03 meter en de bodemvrijheid van de Jeep is 22 centimeter.
Bagageruimte heeft de Jeep natuurlijk niet, hij is bedoeld om drie of vier militairen te vervoeren en om er zeer uiteenlopend wapentuig op te monteren. Geen ruimte voor handtasjes.
De belangrijkste specificaties op een rij
Willys Jeep | |
---|---|
Marktintroductie | 1941 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,35 x 1,57 x 1,32-1,77 m |
Wielbasis | 2,03 m |
Inhoud bagageruimte | n.v.t. |
Ledig gewicht | 1.113 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.473-1.653 kg |
Cilinderinhoud | 2.200 cm3 |
Vermogen | 45 kW (60 pk) |
Koppel | 142 Nm |
Topsnelheid | 105 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 57 l |
Verbruik | 12 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Zoals al geschreven is de Willys Jeep ook door Ford gebouwd en dan heet hij Ford GPW, maar de auto’s zijn hetzelfde. De oorlog is geen tijd voor luxere versies. De Willys Jeep is de Willys Jeep maar ongetwijfeld zijn in de praktijk talloze aanpassingen aan de Jeep gedaan.
Na afloop van de Tweede Wereldoorlog stopt de productie van de oorlogs-Jeep. Willys bezit inmiddels de merknaam Jeep en de directe opvolger van de Willys Jeep is de Jeep CJ – waarbij de letters CJ staan voor ‘Civilian Jeep’ – Jeep voor de gewone burger. Jeep ontwikkelt die steeds verder, van de CJ-2A tot aan de Jeep CJ-8, die pas in 1987 uit productie gaat.
Prijzen
Nieuwprijzen van de Willys Jeep waren helemaal niet relevant, want de auto’s waren heel hard nodig voor de oorlogsvoering en de behoeften van het Amerikaanse leger. Inmiddels, na tachtig jaar, zijn prijzen van occasions van de Willys Jeep ook niet meer relevant. De overlevers zijn de categorie ‘Occasions’ ontgroeid verworden tot regelrechte topklassiekers. Die zijn terechtgekomen in musea en bij liefhebbers met groot historisch besef. Die verhandelen hun geliefde, kostbare en gerestaureerde exemplaren niet snel op de open occasionmarkt. Ze kopen en verkopen hoogstens onderling.
Wat nog het dichtst bij de Willys Jeep komt, is de CJ-serie, maar ook daarvan kom je er niet snel eentje tegen. Een Jeep Wrangler is dan de derde keus. Wranglers vind je voor prijzen vanaf 6.000 euro tot … meer dan 160.000 voor een zo goed als nieuw exemplaar met alles erop en eraan. Maar dat wil je natuurlijk niet als je een Willys Jeep zoekt.
Design
Buitenkant
De Willys Jeep is niet ontworpen, hij is ontwikkeld met als enige opdracht optimale effectiviteit en doelmatigheid in oorlogsgebied en in het zwaarste terrein. De kenmerkende Jeep-grille met zeven sleuven is al te zien op de Willys Jeep. Verder staat hij hoog op de wielen om goed in het terrein te kunnen rijden en is de voorruit volledig vlak en neerklapbaar – niet alleen uit kostenoverwegingen, maar ook om de Jeep zo laag mogelijk te maken. De canvas kap is volledig neerklapbaar en achterop of aan het achtereind van het achterspatbord is het reservewiel bevestigd.
Binnenkant
Jeep heeft eigenlijk geen interieur. Hij is vooral open en ook zonder deuren gebruikt. Alles is supersimpel en functioneel, het dashboard, het stuur, de zitplaatsen … Meer is er niet.
Veiligheid
Veiligheid of inzittenbescherming is helemaal niet aan de orde in de Jeep, want er is toch niets bestand tegen oorlogsgeweld. De bestuurder, het stuur en de remmen zijn de enige ‘voorzieningen’ die toch nog iets van veiligheid moeten bieden.
Alternatieven
De Willys Jeep is een unieke auto, alle alternatieven stammen van na de Tweede Wereldoorlog. Dan kun je denken aan de Jeep CJ-5, CJ-7, CJ-8 of de véél nieuwere en eigenlijk onvergelijkbare Gladiator en Wrangler. Een voor de hand liggend ander alternatief is de Land Rover Series I, II en III, maar diens opvolger, de Defenders van de opvolgende generaties wijken al te veel af van het oorspronkelijke concept van de Land Rover en de Jeep.