Sterke punten
- Iconische SUV
- Goede levering van reserveonderdelen
- Absoluut waardevast
Zwakke punten
- Duur in onderhoud
- Hoog brandstofverbruik
- Weinig gerestaureerde exemplaren beschikbaar
Jeep Wagoneer : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Jeep Wagoneer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Jeep Wagoneer
-
Jeep Wagoneer Limited Grand Wagoneer Gerestaureerd
€ 39.950,-- 122.341 km
- 08/1988
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4751 XC OUD GASTEL -
Jeep Wagoneer Wagoneer+undefined
€ 38.000,-- 117.839 km
- 06/1991
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2761BC Zevenhuizen -
Jeep Wagoneer XJ
€ 9.990,-- 123.000 km
- 02/1986
- 86 kW (117 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2291ND Wateringen -
Jeep Wagoneer Wagoneer Limited
€ 45.000,-- 126.700 km
- 02/1982
- 129 kW (175 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5051MK GOIRLE -
Jeep Wagoneer 5.7i V8 Series III (incl BTW/BPM rijklaar)
€ 149.900,-BTW verrekenbaar - 22.000 km
- 10/2023
- 292 kW (397 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-6101 XK ECHT -
Jeep Wagoneer XJ - Cherokee 500 Ready to go
€ 98.400,-- 117.345 km
- 02/1984
- 316 kW (430 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1399 PM MUIDERBERG
Interesse in een Jeep Wagoneer
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Onderscheidend uiterlijk en indrukwekkend ontwerp
- Luxe-uitvoering in oudere en nieuwe voertuigen
- Zeer goede binnenruimte
- Hoog rijcomfort en rijplezier
- Occasion met stabiele waarde, vooral van de oudere modeljaren
Gegevens
Motor
De eerste modellen van de Wagoneer waren uitgerust met een vier-liter- zescilinder-motor en 145 pk. Tot het einde van de productie was de Jeep Wagoneer leverbaar met 5,9-liter-V8-motoren en een magere 140 pk. In de jaren zestig produceerde AMC een 5,4-liter en 5,7-liter-V8-motor met 250 pk. Sinds 2021 is de Jeep Wagoneer uitgerust met een 5,7-liter-V8-motor (397 pk) en een 48 V-mild hybrid-systeem. De Grand Wagoneer kreeg een 6,4-liter-motor en 477 pk.
Ook de versnellingspoken overtuigen volledig: de auto schittert met een drieversnellingsbak aan het stuur en een achttrapsautomaat sinds 2021. De Jeep Wagoneer is alleen leverbaar als benzine, dieselmotoren zijn niet in het gamma te vinden. Sinds april 2022 is de Jeep Wagoneer leverbaar met een nieuwe zescilinder-lijnmotor. Deze levert 426 of 517 pk en wordt uitsluitend gebruikt in de versie met lange wielbasis.
In het opnieuw gelanceerde model maakt de Jeep Wagoneer indruk met een trekvermogen van 4.471 kg. Een echte bijzonderheid: de originele Jeep Wagoneer had al een navigatiesysteem in een tijd dat GPS nog geen begrip was. In de plafondconsole ziet de bestuurder de richting van het kompas, een klassiek kompas.
Afmetingen
Door zijn afmetingen is de Jeep Wagoneer een waar ruimtewonder. Met neergeklapte achterbank biedt hij meer dan 2.000 liter laadruimte en dus genoeg ruimte voor bagage of kampeeruitrusting. De nieuwe serie van de Wagoneer heeft zelfs een maximale bagageruimte van 2.667 liter.
Er is een breed scala aan accessoires voor de Jeep Wagoneer. Daarnaast zijn restaurateurs gespecialiseerd in prestatieverbeteringen en upgrades. Met zijn lengte van 4,7 meter, breedte van 1,9 meter en hoogte van 1,7 meter was de klassieke Wagoneer een imposante verschijning. Als nieuwe editie biedt het vlaggenschip zelfs een opmerkelijke 5,5 meter lengte, 2,1 meter breedte en 1,9 meter hoogte. De wielbasis bedraagt maximaal 3,3 meter en de lange versie is zelfs bijna 5,8 meter lang. Hier gelden dus superlatieven voor de nieuwe editie.
Verder is de SUV ontworpen om elk terrein probleemloos te trotseren; de autofabrikant stelt dat de bodemvrijheid tot 26 centimeter bedraagt. Dit geldt tenminste als de optionele luchtvering wordt besteld. Zeven zitplaatsen vergemakkelijken het vervoer van passagiers of zelfs voor een flinke familie.
Bouwperiode | 1963-1993, sinds 2021 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | Jeep Wagoneer: 4,7 x 1,9 x 1,7 m / Grand Jeep Wagoneer: 4,5 x 1,8 x 1,7 m / (Grand) Jeep Wagoneer: 5,5-5,8 x 2,1 x 1,9-2,0 m |
Wielbasis | Jeep Wagoneer: 2,8 m / Jeep Wagoneer: 2,7 m / (Grand) Jeep Wagoneer: 3,1-3,3 m |
Laadruimte | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: tot 2.700 l / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: 776-2,667 l |
Leeggewicht | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: 1.724 kg / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: 2.876-2.912 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: 2.048 kg / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: 3.493 kg |
Cilinderinhoud | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: 3.769-5.735 cc / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: 5.735-6.417 cc |
Koppel | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: 292-528 Nm / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: 635-678 Nm |
Topsnelheid | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: 143-145 km/u / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: niet gespecificeerd |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: 15,1-17,2 s / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: niet gespecificeerd |
Tankinhoud | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: niet gespecificeerd / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: 100 l |
Brandstofverbruik | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: 17,2 l / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: 13,2 l |
CO2-uitstoot | (Grand) Jeep Wagoneer tot 1993: niet gespecificeerd / (Grand) Jeep Wagoneer sinds 2021: 325-342 g/km |
Varianten
Kaiser-Jeep, AMC en Chrysler produceerden de klassieke Jeep SJ Wagoneer van 1963 tot 1993 zonder noemenswaardige mechanische wijzigingen. Revolutionair bij het begin van de productie waren de onafhankelijke voorwielophanging, vierwielaandrijving, automatische transmissie en stuurbekrachtiging in combinatie met een luxueus interieur. Tot 1968 was de SJ Wagoneer ook verkrijgbaar als tweedeursmodel. AMC produceerde een speciaal model van 1966 tot 1969 met de Super Wagoneer met een comfortabele uitrusting en een krachtige motor. Airconditioning, een elektrische achterklep en vele andere uitrustingsdetails waren toen al geïnstalleerd. Een mijlpaal werd gemarkeerd door de 1978 Wagoneer Limited met luxe interieur en exclusieve Woodies (wortelhouten bekleding). Vanaf 1984 produceerde AMC kleinere XJ-modellen als de Grand Wagoneer. Chrysler lanceerde in 1993 een Grand Wagoneer op basis van de Grand Cherokee, maar die flopte door zijn inferieure kwaliteit en afmetingen. Pas in 2021 presenteerde Stellantis een nieuw vlaggenschip. Deze is beschikbaar in Wagoneer en Grand Wagoneer versies.
Prijs
De meest comfortabele Jeep Wagoneer Limited had eind jaren zeventig een stevig prijskaartje van $10.500 US. De nieuw gelanceerde Wagoneer is verkrijgbaar vanaf net geen 59.000 US dollar (ca. 54.600 euro). De duurdere Grand Wagoneer met permanente vierwielaandrijving en betere uitrusting kost ongeveer 88.600 US dollar (ca. 82.000 euro). Met de wens van een volledige uitrusting en krachtige motoren stijgen de prijzen echter tot ver boven de 100.000 euro.
In Nederland wordt de nieuwe Jeep Wagoneer niet rechtstreeks verkocht, dus wie de nieuwe auto wil bemachtigen moet kiezen voor import. Ook als occasion is de Jeep Wagoneer zeldzaam op de Nederlandse automarkt. De aangeboden voertuigen zijn ofwel goed onderhouden liefhebbersvoertuigen ofwel exemplaren met een lage kilometerstand van de nieuwe editie. Oudere voertuigen kosten ongeveer 20.000 euro, nieuwere Jeeps van de generatie die sinds 2021 is geproduceerd vanaf ongeveer 90.000 euro.
Design
Exterieur
Een klassieke Jeep Wagoneer maakt indruk met woodies aan de zijkant, kleine koplampen en veel chroom. De offroader is verkrijgbaar in zwart, wit of bruin, de nieuwere modellen ook in rood. Als je jouw Wagoneer er nog indrukwekkender uit wilt laten zien, kun je de benodigde materialen vinden bij restaurateurs en handelaren in accessoires.
Interieur
De Wagoneer is comfortabel uitgerust. De Limited-versie schittert met veel elektronica, cruise control, lederen bekleding en stoffen tapijten. De nieuwe modellen hebben een Uconnect-infotainmentsysteem met schermen voor en achter. Een unieke functie is de in een netwerk opgenomen "Amazon Fire TV for Car" als entertainmentfunctie. De eerste twee rijen zijn standaard voorzien van draaibare Captain Chairs in nappaleder. Er zijn ook banken over de hele lengte beschikbaar. De enorme luxe is echter ook terug te vinden in de oorspronkelijke modelserie. De Jeep Wagoneer, bijvoorbeeld, had in de jaren zestig al airconditioning, hemelverlichting en een elektrische achterklep.
Veiligheid
De Jeep Wagoneer, goed onderhouden, is een robuust en betrouwbaar voertuig. Het enige zwakke punt is de stuurinrichting. Al met al zorgt niets ervoor dat de terreinauto zijn kalmte verliest of onbedoeld van de weg raakt, ook al heeft hij geen moderne veiligheidsuitrusting of rijhulpsystemen. De nieuwe editie biedt in de eerste plaats talrijke assistenten en veiligheidssystemen, maar blijft door zijn hoge gewicht en grote carrosserie indruk maken met een zeer goede passieve bescherming.
Alternatieven
Het alternatief voor de klassieke Jeep Wagoneer met 5,7-liter V8-motor is een Land Rover Range Rover Classic met 3,5-liter V8-motor. Of het nu gaat om dagelijks gebruik op de weg, in het terrein of als trekauto: als multitalent beheerst hij alles. Beide auto's zijn luxueus uitgerust, waarbij de Amerikaanse Wagoneer er gezellig uitziet en de Britse Range Rover er stijlvol uitziet. Technisch zijn beide voertuigen even robuust. Op de weg toont de Jeep zijn kracht. Dankzij de 5,7-liter motor accelereert hij aanzienlijk beter dan zijn rivaal. Persoonlijke smaak bepaalt of het het Amerikaanse vlaggenschip wordt of de relatief compacte Brit.