Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jeep-avenger-front

Jeep Avenger

1 / 3
jeep-avenger-front
jeep-avenger-side
jeep-avenger-back

Sterke punten

  • Eerste volledig elektrische Jeep
  • Aantrekkelijke prijsstelling
  • Speciale offroad rijstanden

Zwakke punten

  • Beperkte binnenruimte
  • Slechts één aandrijflijn leverbaar
  • Aanhanger trekken niet mogelijk

Jeep Avenger : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jeep Avenger, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jeep Avenger: Amerikaan met Europees karakter

De Jeep Avenger is een compacte SUV en het eerste model van het Amerikaanse merk dat in Europa vóór Europa is ontwikkeld. Het is tevens de eerste Jeep met volledig elektrische aandrijving en de kleinste die we ooit van het merk gezien hebben. Daarnaast is de Avenger geschikt voor offroad rijden, wat tamelijk uniek is voor een compacte elektrische auto.

Interesse in een Jeep Avenger

Jeep Avenger occasions
Jeep Avenger nieuwe auto's
Jeep Avenger dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Aansprekend ontwerp en direct herkenbaar als een Jeep
  • Gunstige prijsstelling
  • Ook geschikt voor offroad rijden
  • Uitgebreid te personaliseren
  • Bijna 400 kilometer actieradius

Technische gegevens

Motorisatie

Jeep levert de Avenger in Nederland alleen met volledig elektrische aandrijving. De compacte SUV heeft een elektromotor met een vermogen van 115 kW (156 pk) en 260 Nm koppel. Daarmee is het model in staat om in 9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren. Dat zijn geen grensverleggende waarden, maar genoeg om lekker vlot mee te komen in het dagelijks verkeer. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

De elektromotor van de Jeep Avenger wordt gevoed door een batterij met een capaciteit van 54 kWh. Grotere of kleinere batterijvarianten staan voorlopig niet op de planning. Jeep geeft een theoretisch stroomverbruik op van 15,2 kWh per 100 kilometer op, waarmee je volgens de officiële test net geen 400 kilometer haalt op een enkele batterijlading. Snelladen kan met een vermogen van maximaal 100 kW, waarmee de batterij in ongeveer 30 minuten tot 80% is op te laden.

Helaas biedt de Jeep Avenger geen mogelijkheid tot het monteren van een trekhaak, omdat het model niet geschikt is om een aanhanger te trekken. Iets wat je veel vaker ziet bij compacte elektrische auto’s.

Afmetingen

Jeep is onderdeel van Stellantis, dat ook het moederbedrijf is van merken als Peugeot en Opel. Om schaalvoordeel te behalen maken verschillende modellen gebruik van dezelfde techniek. Zo is de Jeep Avenger is gebouwd op hetzelfde platform als bijvoorbeeld de Peugeot e-2008, maar hij is wel 22 centimeter korter dan de e-2008. Dat maakt de kleine Jeep wat bonkiger, vooral dankzij de grote wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie. Het model is in totaal 4,08 meter lang, 1,77 meter breed en 1,53 meter hoog. Ter vergelijking: daarmee is hij 16 centimeter korter dan de Jeep Renegade die in het modellengamma net boven de Avenger staat. De wielbasis van de Avenger bedraagt 2,56 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 355 liter.

Jeep Avenger
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,08 x 1.77 x 1,53 m
Wielbasis 2,56 m
Inhoud bagageruimte 355 l
Ledig gewicht 1.495 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.025 kg
Vermogen 115 kW (156 pk)
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,0 sec
Batterijcapaciteit 54 kWh
Verbruik 15,2 kWh/100 km
Actieradius 392 km

Varianten

Wat betreft de aandrijving zijn er geen verschillende varianten beschikbaar. De Jeep Avenger is uitsluitend leverbaar met de 115 kW (156 pk) sterke elektrische aandrijflijn. Aan de andere kant zijn er vier verschillende uitvoeringsvarianten leverbaar: Avenger (de basisversie zonder extra toevoeging), Longitude, Altitude en Summit.

Op de basisversie van de Avenger zijn al behoorlijk veel zaken standaard aanwezig, waaronder een infotainmentsysteem met een 10,25-inch beeldscherm en draadloze telefoonconnectie via Apple CarPlay of Android Auto, automatische klimaatregeling met interieurvoorverwarming, een automatisch dimmende binnenspiegel en diverse intelligente rijhulpsystemen (ADAS).

Uiteraard wordt het er bij de duurdere uitvoeringen alleen maar beter op qua uitrusting. Ga je voor de Summit, dan heb je letterlijk de topversie te pakken: sfeerverlichting in meerdere kleuren, een achteruitrijcamera, stoelverwarming en Blind Spot Monitoring vormen slechts een greep uit de vele extra in de Avenger Summit.

Voor iedere uitvoering van de Avenger heeft Jeep desgewenst ook losse optiepakketten op de prijslijst staan. Zo ben je voor bepaalde opties, zoals een digitaal instrumentarium, niet meteen gebonden aan een duurdere uitvoering met allerlei andere extra’s die je misschien niet nodig hebt. De Jeep Avenger is namelijk heel specifiek naar eigen wens samen te stellen.

Prijzen

De prijzen van de Jeep Avenger beginnen bij 37.000 euro voor de basisversie en lopen op tot 43.500 euro voor de uitvoering Summit. De uitvoeringen Longitude en Altitude staan op de prijslijst voor respectievelijk 39.500 euro en 43.500 euro. Eventuele losse opties zijn in dat prijsbereik niet meegenomen. Jeep biedt de Avenger ook aan met via private lease, met maanbedragen vanaf zo’n 460 euro. De zakelijke leaseprijzen lopen uiteen van zo’n 480 tot 600 euro per maand, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

Over de prijzen van een Jeep Avenger occasion valt nog niets te zeggen, omdat het hier gaat om een gloednieuw model dat pas in 2023 is geïntroduceerd. Het aanbod van occasions bestaat vooral uit modellen die dealers in bestelling hebben staan of als demonstratiemodellen gebruiken.

Design

Buitenkant

De Jeep Avenger is aan de buitenkant direct te herkennen als een echte Jeep. Dat komt voornamelijk door de karakteristieke grille met zeven sleuven en die optisch één geheel vormt met de koplampen. Verder heeft de Avenger rondom bumpers van zwart kunststof die weer extra bijdragen aan de stoere uitstraling van de auto. Ook staat de Avenger behoorlijk hoog op zijn wielen, wat zorgt voor een bodemvrijheid van 20 centimeter.

Niet alleen ziet de Avenger er stoer uit, het uiterlijk van de elektrische Jeep is zeker ook functioneel. Doordat de wielen op de hoeken staan en de auto zowel voor als achter een korte overhang heeft, is de aanloophoek in het terrein 20 graden en heeft de Avenger een uitloophoek van 32 graden. Dat betekent dat je in theorie dus behoorlijk steile hellingen kunt beklimmen.

Binnenkant

Aan de binnenkant van de Jeep Avenger sprint één designelement er direct uit: de sierstrip die de volledige breedte van het dashboard beslaat. Op de topuitvoering Summit heeft die strip een gele kleur en in de overige uitvoeringen is zilver. Verder is iedere Avenger in het midden van het dashboard voorzien van een centrale 10,25-inch touchscreen waarop het UConnect-infotainmentsysteem draait. Ook heeft de Avenger altijd een digitaal instrumentarium, al verschilt de maat daarvan wel per uitvoering. Standaard meet het scherm 7-inch, de meest luxe versie is 10,25-inch groot.

De Avenger is wat korter dan de Peugeot e-2008 en dat betekent dus dat hij ten opzichte van zijn Franse evenknie wat ruimte moet inleveren. Die ruimte mist de Jeep Avenger vooral op de achterbank, al zijn de verschillen ook weer niet werelds groot. Verder heeft de Avenger meer dan genoeg opbergmogelijkheden in de middenconsole. Dat komt mede doordat een traditionele pook voor de automaat ontbreekt. In plaats daarvan heeft hij knoppen waarmee je de gewenste versnelling kunt selecteren.

jeep-avenger-interior

jeep-avenger-seats

Veiligheid

Euro NCAP heeft nog geen veiligheidsscore voor de Jeep Avenger. In ieder geval heeft de elektrische Jeep standaard al de nodige veiligheidssystemen aan boord. Denk daarbij aan cruise control, vermoeidsheids- en verkeersbordenherkenning, automatische verlichting en een regensensor, een automatisch noodremsysteem, lane keeping assist en ‘hill descent control’, waarmee je de Jeep gecontroleerd een steile helling kunt laten afdalen. Ook heeft de Avenger een ‘all terrain driving mode’ waarmee je dus in theorie ook veilig buiten de gebaande paden moet kunnen treden met de Jeep. Voor het échte terreinwerk is de Avenger dankzij het gebrek aan vierwielaandrijving echter niet geschikt.

Alternatieven

De Jeep Avenger opereert in een felbevochten segment: dat van de compacte elektrische SUV. Alleen al binnen de Stellantis-groep zijn er behoorlijk wat alternatieven voor de Avenger: de Peugeot e-2008, Citroën ë-C4 en Opel Mokka Electric. Daarbuiten zijn het vooral auto’s als de Hyundai Kona Electric, MG ZS EV en Renault Mégane E-Tech waarmee de Avenger de strijd aangaat.

FAQ

Is de Jeep Avenger ook geschikt voor het terrein?
De Jeep Avenger heeft specifieke rijmodi voor in het terrein, maar is niet leverbaar met vierwielaandrijving. Hoewel hij buiten de gebaande paden verder moet kunnen komen dan de gemiddelde auto, is hij voor het échte terreinrijden minder geschikt.
Hoeveel kilogram kan ik trekken met de Jeep Avenger?
De Jeep Avenger biedt helaas geen mogelijkheid tot het monteren van een trekhaak, dus je kunt niets trekken.
Wat is de actieradius van de Jeep Avenger?
De Jeep Avenger heeft een batterij met een capaciteit van 54 kWh, waarmee je in theorie 392 kilometer ver moet kunnen komen. Uiteraard hangt je actieradius in de praktijk af van diverse factoren als het weer, het aantal comfortfuncties dat je gebruikt en je rijstijl.

Meer informatie

Meer details