Sterke punten
- Strakke lijnen
- Machtige V12
- Stille cruiser
Zwakke punten
- Minder exclusief dan voorganger
- Niet zo’n betrouwbare afwerking
- Benzineslurper
Jaguar XJS : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar XJS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Jaguar XJ-S
-
Jaguar XJS TWR V12
€ 4.000,-- 92.000 km
- 01/1986
- 217 kW (295 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7103 Winterswijk -
Jaguar XJS V12 HE coupé
€ 7.750,-- 54.397 km
- 05/1990
- 210 kW (286 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5831AA Boxmeer -
Jaguar XJS XJS 3.6 Coupé
€ 7.500,-- 59.000 km
- 11/1987
- 165 kW (224 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9726GS Groningen -
Jaguar XJS 3.2
€ 2.750,-- 215.252 km
- 04/1996
- 155 kW (211 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9133ND Anjum -
Jaguar XJS 5.3 V12 Convertible
€ 13.900,-- 33.588 km
- 01/1989
- 218 kW (296 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3319 GN DORDRECHT -
Jaguar XJS 5.3 V12 Coupé
€ 8.999,-BTW verrekenbaar - 72.800 km
- 04/1979
- 182 kW (247 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8181 EX HEERDE -
Jaguar XJS 5.3 V12 HE Coupé Super originele staat!
€ 21.950,-- 97.267 km
- 11/1984
- 218 kW (296 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7833 HE NIEUW-AMSTERDAM -
Jaguar XJS 4.0 Coupé * GOEDE STAAT * 6 CILINDER *
€ 16.950,-- 221.074 km
- 02/1995
- 177 kW (241 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3882 BA PUTTEN -
Jaguar XJS XJS Convertible 5.3 V12 AUT K6
€ 17.650,-- 90.000 km
- 04/1990
- 202 kW (275 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3262GB Oud-Beijerland -
Jaguar XJS 4.0 de XJS Convertible uit de Serie Maxima, ex aut
€ 22.750,-- 110.000 km
- 01/1994
- 171 kW (232 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7314 HN APELDOORN -
Jaguar XJS XJS 5.3 V12 Coupé
€ 14.500,-BTW verrekenbaar - 184.000 km
- 04/1988
- 217 kW (295 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4513AK Hoofdplaat -
Jaguar XJS 1992 | Route 66 auctions
€ 15.000,-- 75.000 km
- 01/1992
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
Jaguar XJS 5.3 V12 HE Coupé
€ 11.700,-- 99.000 km
- 09/1979
- 211 kW (287 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7602 PK Almelo -
Jaguar XJS 4.0 6cyl
€ 19.900,-- 126.608 km
- 01/1995
- 177 kW (241 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3319 GN DORDRECHT -
Jaguar XJS 4.0 XJS Convertible
€ 33.650,-- 98.082 km
- 04/1994
- 166 kW (226 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4793 AS FIJNAART -
Jaguar XJS 5.3 V12 CONVERTIBLE
€ 39.950,-- 32.721 km
- 03/1992
- 207 kW (281 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2222 AH KATWIJK ZH -
Jaguar XJS 5.3 V12 Coupé
€ 14.600,-- 74.522 km
- 12/1976
- 217 kW (295 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4538 AR TERNEUZEN -
Jaguar XJS C 1986 | Route 66 auctions
€ 17.500,-- 83.650 km
- 01/1986
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
Jaguar XJS 5.3 V12 Coupé *Origineel NL* 296PK / Automaat / 19
€ 12.950,-- 96.340 km
- 04/1976
- 218 kW (296 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5741 TT BEEK EN DONK -
Jaguar XJS 4.0 Convertible Young- Timer Zeer Nette Staat
€ 29.500,-- 44.596 km
- 08/1995
- 177 kW (241 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4817 ZE BREDA
Interesse in een Jaguar XJ-S
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt

De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig

Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
De als XJ-S, en later XJS, genoemde coupé van Jaguar mocht dan niet zo tijdloos gelijnd zijn als de E-Type, hij mocht er best zijn met zijn ranke lijnen en brede vlakken. Geheel in de lijn van de jaren ‘70 springt hij niet uit de band maar moet hij overtuigen door zijn klassieke design.
Werd voorzien van een 5.3 V12 benzinemotor. Gewoon, omdat het kon. Met 245 pk kon hij de concurrentie aan met Italiaanse sportauto’s. Veel andere concurrentie was er destijds niet met een V12 onder de kap.
Motoren
Hoewel de V12 in de XJS de meest tot de verbeelding sprekende motor was, kregen de coupé en roadster nog andere motoren ter beschikking, al duurde het nog acht jaar voordat de V12 gezelschap kreeg. Dat gebeurde in 1983, toen werd de 3.6 zescilinder gelanceerd, die moest met een lager verbruik meer klanten over de streep trekken. Toen zat de XJS al aan zijn tweede serie. Tegelijk kreeg de XJS er ook een efficiëntere V12 bij, voorzien van 299 pk en met een lager verbruik. Nog later, in 1991 werd een 4.0 zes-in-lijn geïntroduceerd, met 222 pk. Tegelijk werd de V12 opgevoerd tot 304 pk nadat de cilinderinhoud tot zes liter werd vergroot.
Afmetingen
De XJS is een echte slee. Zo was hij 4,87 meter lang en 1,8 meter breed, terwijl hij slechts 1,23 meter hoog was. De meeste ruimte ging naar de motoren, want hoewel de XJ-S als tweezitter door het leven ging, kreeg hij slechts 480 liter bagageruimte mee. Nog altijd niet slecht voor de auto met de afmetingen van een Jaguar XF van tegenwoordig.
Uitvoeringen
De Jaguar XJ-S was er oorspronkelijk alleen als coupé. Pas in 1983, na de lancering van de tweede generatie was er een XJ-SC convertible, die eigenlijk als targa door het leven ging. Pas in 1988 kwam er een echte convertible, die een succes bleek te zijn.
In 1988 kwam er een XJR-S die de overwinning van Jaguar in Le Mans moest vieren. Deze versie kreeg 318 pk en werd in kleine oplage geproduceerd in 1988 en 1989.
In 1991 volgde de derde generatie met aangepaste benamingen - het streepje in de XJS-benaming verdween op aangeven van het nieuwe moederbedrijf Ford - en achteraf werden op basis van deze versie een aantal speciale series gebouwd. Niet in het minst de Lynx Eventer, een shooting brake op basis van de XJS coupé.
Prijzen
Er was een tijd dat niemand een XJS of XJR-S als occasion wilde. Ze leken ten dode opgeschreven als het kleine broertje van de Jaguar-familie, voor eeuwig in de schaduw van de E-Type. Toch kwam er een revival. Voor minder dan 10.000 euro vind je ze niet meer, een gemiddeld exemplaar kost algauw het dubbele en een prijs van tegen de 40.000 euro voor een V12 is geen uitzondering.
Design
Exterieur
De typerende elementen aan de Jaguar XJ-S zijn voer voor een revival binnen een aantal jaren. Er zijn de ovale koplampen, die in de eerste modellen nog uit dubbele ronde exemplaren bestonden. Er zijn ook de scherpe kwartronde achterlichten die op de hoek van het kofferdeksel gepositioneerd zijn. En dan zijn er de kenmerkende steunberen achter de zijruiten, die de XJ-S en XJS een gestrekt karakter geven.
Interieur
In het interieur zijn veel lederen elementen verwerkt, het geheel geeft een luxe indruk. En toch kwam er destijds kritiek, omdat de XJ-S minder rijk met leder bekleed zou geweest zijn dan zijn voorganger, de E-Type. Zoals gezegd, de XJ-S werd tijdens zijn productiejaren vooral gezien als auto die niet aan de reputatie van de E-Type kon tippen. Die context buiten beschouwing gelaten, is het wel degelijk een luxe en overtuigende Jaguar.
Veiligheid
Laten we zeggen dat de Jaguar XJ-S zijn lengte mee had als het op veiligheid aan kwam. Voor de Amerikaanse markt bouwde Jaguar nog extra dikke bumpers op de wagens, al is het daarmee wel gezegd qua veiligheid. Hierin toont het model dus zijn leeftijd.
Alternatieven
Aangezien de Jaguar XJ-S 21 jaar op de markt geweest is, zijn er een hoop auto’s die als alternatief in aanmerking komen. Denk dan bijvoorbeeld aan de Lotus Elite of de Porsche 928. Wie naar de V12 onder de kap kijkt, komt al gauw bij een Lamborghini of Ferrari uit voor een vergelijkbare motor, al hadden die wagens een volledig ander karakter dan deze Jaguar.