Sterke punten
- Degelijke zakensedan
- Britse charme
- Krachtige motoren
Zwakke punten
- Restwaarde
- Dorstige motoren
- Relatief hard onderstel
Jaguar XF : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar XF, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Jaguar XF
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Breed motorenaanbod
- Ideale zakenauto
- Dynamische rijeigenschappen
- Vrij unieke verschijning in Nederland
Technische gegevens
Motorisatie
De Jaguar XF heeft sinds het begin van de productie heel wat veranderingen gekend op het vlak van motorkeuze: in 2008 werd de eerste generatie (intern aangeduid als X250) sedan geïntroduceerd met een 3,0-liter V6 of een 4,2-liter V8-benzinemotor. In de daaropvolgende jaren werd het gamma in alle richtingen uitgebreid, zodat voor de eerste generatie XF te kiezen is uit benzinemotoren met 174 kW (238 pk) tot 403 kW (550 pk).
In de eerste generatie was de Jaguar XF alleen leverbaar met achterwielaandrijving, vanaf de tweede generatie waren er ook versies met vierwielaandrijving. Voor beide generaties bood Jaguar een zestraps of een achttraps automatische transmissie. De Jaguar XF van de tweede generatie was aanvankelijk verkrijgbaar met een 2,0-liter viercilinder of een 3,0-liter zescilinder benzinemotor met vermogens tussen 146 kW (200 pk) en 279 kW (380 pk). Daarnaast waren twee dieselmotoren met 119 kW (163 pk) tot 220 kW (300 pk) leverbaar.
Vanaf modeljaar 2021 zijn er nog slechts drie motoren leverbaar voor de Jaguar XF en XF Sportbrake. De Ingenium viercilinder benzine- en dieselmotoren hebben een inhoud van 2,0-liter en zijn gekoppeld aan een 8-trapsautomaat in combinatie met achterwiel- dan wel vierwielaandrijving. De dieselmotor is voorzien van mild-hybride techniek en is goed voor 150 kW (204 pk). De 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor is goed voor 184 kW (250 pk) of 221 kW (300 pk). In 2023 is er alleen nog de 250 pk sterke benzinemotor leverbaar en 204 pk sterke diesel.
Afmetingen
De Jaguar XF biedt plaats aan vijf personen in zowel de sedan- als de stationwagonversie. Afhankelijk van het model is er tot 1.675 liter bagageruimte (met neergeklapte achterbank) beschikbaar. De buitenafmetingen (hoogte, breedte, lengte) van de twee carrosserievarianten van de Jaguar XF verschillen slechts enkele millimeters. De sedan is 4,96 meter lang, 1,88 meter breed en 1,49 meter hoog.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Jaguar XF Limousine P250 S | |
---|---|
Marktintroductie | 2020 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,96 x 1,88 x 1,46 m |
Wielbasis | 3 m |
Inhoud bagageruimte | 459 l |
Ledig gewicht | 1.735 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.290 kg |
Cilinderinhoud | 1.997 cm³ |
Vermogen | 184 kW (250 pk) |
Koppel | 365 Nm |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,6 s |
Tankinhoud | 74 l |
Verbruik | 8,0 l / 100 km |
CO₂-uit | 182 g/km |
Varianten
De Britten introduceerden de eerste generatie van de Jaguar XF in 2007 en leverden hem vanaf 2008. In 2011kreeg de Jaguar XF een facelift en leek de auto vanaf dat moment op de Jaguar XJ. Vier jaar later werd de tweede generatie van het luxe model gelanceerd. De basis is een aluminium carrosserie - zoals in de Jaguar X351, Jaguar XE en de Jaguar F-Type. In 2021 kreeg de auto opnieuw een kleine facelift.
Naast de Sedan is er de Sportbrake. Deze laatste transformeert de gewone Jaguar XF in een stationwagen die een hoge functionaliteit combineert met de gebruikelijke elegantie en sportiviteit. De twee carrosseriestijlen zijn elk onderverdeeld in drie verschillende modellen, die op hun beurt verkrijgbaar zijn met verschillende motoren en uitrustingspakketten. Er is dus ruime keus. Afhankelijk van het model is er keuze uit de uitvoeringen S, SE, HSE, Dynamic S, Dynamic SE, Dynamic HSE en Dynamic Black. Sinds 2021 is de Jaguar XF er met als S, SE en HSE, die alle ook leverbaar zijn als R-Dynamic. Optioneel voor alle versies is het Black Exterior Pack, dat een hoop zwarte accenten toevoegt aan het exterieur.
Prijzen
Prijzen voor een nieuwe Jaguar XF beginnen bij 75.225 euro in 2023. Dit is de prijs van een basis dieselmodel zonder extra's buiten de standaarduitrusting (Sedan met D200 RWD 2.0 liter viercilinder turbodiesel 150 kW en 204 pk in de XF Dynamic S uitvoering). Als je meer uitrusting wil, moet je al snel rekening houden met aanzienlijk hogere nieuwprijzen. Een goed uitgeruste Jaguar XF Sedan of Sportbrake kost al snel 100.000 euro of meer.
Er zijn een aantal goed onderhouden eerste generatie Jaguar XF modellen op de occasionmarkt te vinden. Prijzen beginnen bij zo’n 7.000 euro voor een goed gebruikt model. Voor de tweede generatie beginnen de prijzen meestal bij 20.000 euro en meer.
Design
Exterieur
Technisch gezien is de Jaguar XF gebaseerd op de Jaguar XK Coupé, wat onder meer te zien is aan de vloerconstructie, de aandrijflijn en het chassis. Daardoor lijkt de Jaguar XF met zijn langere aflopende daklijn en korte achterkant meer op een sportcoupé.
In 2021 kreeg de auto slanke LED-koplampen met 'Double J' dagrijverlichting, optioneel met Pixel LED-technologie. De voorkant is voorzien van een nieuwe voorbumper met grotere en lager geplaatste luchtinlaten. Aan de achterkant herken je het vernieuwde model aan donker getinte achterlichtbehuizingen.
De lakopties voor het exterieur van de Jaguar XF zijn hoofdzakelijk metallic, met "Premium Metallic"-kleuren (Carpathian Grey en Silicon Silver) die op bepaalde modellen beschikbaar zijn. Als je van felle kleuren houdt, kies dan voor het opvallende Bluefire Blue of Firenze Red.
Interieur
Ook het interieur van de Jaguar XF maakt indruk met zijn sportieve elegantie en vele praktische functies. Configureerbare interieurverlichting (met tot 30 verschillende kleuren, afhankelijk van het model) en automatische klimaatregeling met twee zones zorgen in latere modellen voor een huiselijke sfeer tijdens elke rit. Deze en andere interieurfuncties kunnen gemakkelijk worden bediend via een royaal 11,4-inch touchscreen. Op het scherm draait het Pivi Pro-infotainmentsysteem van Jaguar. De eerste generatie XF heeft aanzienlijk minder moderne technologie aan boord.
Veiligheid
De eerste generatie Jaguar XF kreeg vier van de vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtest. De tweede generatie scoorde beter: vijf van de vijf sterren. Deze tweede generatie heeft meer hulpsystemen en veiligheidsvoorzieningen aan boord, die zowel de inzittenden als de andere weggebruikers beschermen. Daartoe behoren een autonome noodremassistent, verkeersbordherkenning met adaptieve snelheidsbegrenzer, een waarschuwingssysteem voor botsingen bij het achteruitrijden, een optionele dodehoek-assistent en een assistent voor het volgen van de rijstrook (lane assist).
Alternatieven
De Jaguar XF staat in het segment van de zakensedans op één lijn met de modellen van Audi, BMW en Mercedes-Benz, maar onderscheidt zich hier en daar door zijn coupé-achtige design. Bij Mercedes-Benz zijn het de E-Klasse (zoals de E350) en de CLS 400 die het opnemen tegen die Jaguar. De Mercedes-Benz CLS 400 4MATIC, bijvoorbeeld, had een vanafprijs van ongeveer 88.000 euro. De Audi A6, die indruk maakt met een geslaagde combinatie van aandrijving en onderstel, is ook een concurrent. Dit model is ook leverbaar als sedan en stationwagen. De Volvo S90 is ook een sedan uit de luxeklasse. Hij is minder sportief, maar onderscheidt zich op het gebied van veiligheid. Bij BMW neemt de 5 Serie het op tegen de XF.