Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-i-pace-front

Elektrische Jaguar

1 / 5
jaguar-i-pace-front
jaguar-i-pace-blue-side
jaguar-i-pace-red-side
jaguar-i-pace-interior
jaguar-i-pace-back

Elektrische Jaguar

Jaguar staat bekend als fabrikant van luxueuze, snelle auto’s met sterke, zijdezacht lopende benzinemotoren. De toekomst vereist echter elektrificatie en daarom richt Jaguar zich op hybride modellen én al sinds 2018 op de volledig elektrische Jaguar I-Pace, een grote maar elegante crossover-SUV. Lees meer.

Highlights van de elektrische Jaguar

  • Jaguar was vooruitstrevend toen het de I-Pace, zijn eerste elektrische model, lanceerde
  • Fraaie vormgeving, zoals het Jaguar betaamt
  • Prima prestaties en op papier een uitstekende actieradius
  • Ook de I-Pace biedt de aangename rijeigenschappen van Jaguar, maar met volledig elektrische aandrijflijn

Welke elektrische modellen van Jaguar zijn leverbaar?

De I-Pace is Jaguars eerste en tot nu toe ook enige volledig elektrische model. De Jaguar I-Pace is al sinds 2018 verkrijgbaar op de Nederlandse markt en was toen de volledig elektrische pionier in het segment. Andere ‘geëlektrificeerde’ – lees: hybride – modellen van Jaguar zijn in alfabetische volgorde de E-Pace en de F-Pace, maar die vallen buiten het bestek van dit artikel.

Leuke weetje: de Jaguar I-Pace komt helemaal niet uit Engeland. Welnee, de auto wordt geassembleerd door Magna Steyr in Graz, Oostenrijk.
En nog een leuk weetje: een deel van de elektrische aandrijftechniek is afkomstig van de Jaguar I-Type raceauto waarmee Jaguar sinds 2016 deelneemt aan de Formula E – het wereldkampioenschap voor volledig elektrisch aangedreven eenzitters en een beetje de elektrische evenknie van de Formule 1.

Modellen en uitvoeringen elektrische Jaguar

De Jaguar I-Pace is momenteel nieuw in twee versies te koop: de EV400 R-Dynamic SE en EV400 R-Dynamic HSE. De verschillen zitten hem vooral in de mate van luxe van de uitrusting. Op technisch gebied ontlopen ze elkaar niet of nauwelijks, want beide worden aangedreven door twéé elektromotoren – de ene elektromotor op de vooras en de andere elektromotor op de achteras – met een gezamenlijk vermogen van 294 kW (400 pk) en maar liefst 696 Nm trekkracht. Dankzij deze configuratie is de Jaguar I-Pace voorzien van vierwielaandrijving.

Met een netto batterijcapaciteit van bijna 85 kWh heeft de elektrische Jaguar volgens de WLTP-testprocedure op papier een actieradius van ongeveer 445 kilometer – al is wel gebleken dat dat in de praktijk verre van haalbaar is.

Opladen van de batterij via een aansluiting op wisselstroom (AC, met een thuislader of een gewoon openbaar laadpunt) – van 20 naar 80 procent, zoals gebruikelijk – vergt met het laadvermogen van 11 kW bijna vijfenhalf uur, volgens Jaguar kost volledig opladen ‘8,58 uur’. De eerste en laatste tientallen procenten van het opladen kosten altijd relatief méér tijd dan opladen van 20 tot 80 procent.
Snelladen met gelijkstroom van 20 naar 80 procent vergt met een laadvermogen van 100 kW ongeveer 52 minuten.

De topsnelheid van beide versies van de I-Pace EV400 R-Dynamic is 200 km/u en de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u kost slechts 4,8 seconden. Toch is de elektrische Jaguar géén lichtgewicht met een massa leeg van 2.126 kilogram en een maximaal toelaatbaar gewicht van 2.670 kilogram.

In 2020 verscheen ook een iets minder, maar nog steeds zeer krachtige motorvariant, de EV320. Zoals de naam al zegt, levert die variant een vermogen van 235 kW (320 pk), met een nog steeds riant koppel van 500 Nm. Deze versie is al sinds 2021 niet meer nieuw leverbaar.

De Jaguar I-Pace is geen klein autootje. Hij is ruim 4,68 meter lang, 1,90 meter breed en 1,57 meter hoog. De wielbasis is op een centimeter na drie meter – wat een heerlijk ruim interieur belooft. De bagageruimte heeft een inhoud van maar liefst 656 liter, maar voorin is ook nog 28 liter bergruimte. De Jaguar I-Pace oogt gedrongen en staat op het oog vrij hoog op zijn 20-inch wielen. Mede daardoor ligt de tildrempel van de grote bagageruimte op een hoogte van 68 centimeter. Je moet je bagage dus best hoog optillen, maar ja, dat wéét je als je voor een SUV kiest.

Hoeveel kost een elektrische auto van Jaguar?

Nieuwprijzen

De nieuwprijzen van de volledig elektrische Jaguar I-Pace liggen tussen de ruim 96.000 en ruim 105.000 euro, zeg voor het gemak maar even rond de 100.000 euro en dat is nog exclusief eventuele opties uit het ruime assortiment van Jaguar. Maar aan de andere kant: in een Jaguar heb je niet snel iets te wensen … In 2018 begonnen de prijzen bij ongeveer 80.000 euro, om maar eens de prijsontwikkeling weer te geven.
Toen Jaguar in 2020 de EV320-versie introduceerde, kostte die nieuw ongeveer 66.000 euro – tweederde van de huidige prijs van een Jaguar I-Pace!

Prijzen voor occasions

Inmiddels is het aanbod aan Jaguar I-Pace op de Nederlandse occasionmarkt behoorlijk uitgebreid – de auto is immers al sinds 2018 in Nederland op de markt. Er is dus keuze genoeg. De prijzen voor occasions variëren van ongeveer 20.000 euro voor vroege exemplaren met relatief veel kilometers op de teller tot ruim boven de nieuwprijs voor een extra rijk aangeklede demonstratieauto met weinig of geen kilometers.
Wat best opvallend is, is dat er nog aardig wat EV320’s worden aangeboden. Die komen natuurlijk allemaal uit 2020 en zitten qua occasionprijs tussen de 30.000 en 40.000 euro, met de onvermijdelijke uitschieters naar bijna 50.000 en 60.000 euro. De meeste hebben een kilometerstand van rond de 50.000 kilometer.

Wie niet in één keer de aanschafprijs wil aftikken, kan ook leasen. Dat kan ook voor occasions, via het AutoScout24-abonnement. Dan is de I-Pace beschikbaar vanaf zo’n 1.000 euro per maand. Dat is uiteraard wel afhankelijk van de specifieke uitrusting, de leeftijd én de kilometers van het specifieke exemplaar.

Veelgestelde vragen

Wat is de actieradius van de Jaguar I-Pace?
De Jaguar I-Pace heeft een officiële WLTP-actieradius van 470 kilometer. Voor vroege exemplaren wordt ook nog wel eens de inmiddels verouderde NEDC-actieradius van 540 kilometer opgegeven. Maar die laatste is minder realistisch en daarom niet voor niets vervangen door de WLTP-cyclus. Sowieso hangt de actieradius in de praktijk natuurlijk sterk af van hoe de auto wordt gebruikt.
Hoe hard kan de Jaguar I-Pace?
Afhankelijk van de gekozen uitvoering ligt de topsnelheid van de Jaguar I-Pace op 180 of 200 km/u.
Wat kost de Jaguar I-Pace?
De nieuwprijs van de Jaguar I-Pace varieert van ongeveer 66.000 tot ruim 105.000 euro nu, exclusief opties. Tweedehands variëren de prijzen vanaf 20.000 euro tot meer dan de huidige nieuwprijs, afhankelijk van de leeftijd, uitrusting en gereden kilometers van het specifieke exemplaar.
Hoe lang duurt het opladen van de Jaguar I-Pace?
Volledig opladen kan in achtenhalf uur, van 20 tot 80 procent vergt bijna vijfenhalf uur op wisselstroom. Dat is langer dan bij concurrenten. De batterij van de Jaguar I-Pace is aan een snellader altijd in ongeveer 50 minuten op te laden van 20 tot 80 procent. Ook dit doen veel concurrenten sneller.

Meer informatie

Tips van de redactie