Sterke punten
- Zeer exclusief en luxueus
- Ook met fraaie V12-motoren
- Stijlvolle uitstraling
Zwakke punten
- Soms bedenkelijke kwaliteit
- Oud…
- Fraaie V12’s niet zuinig
Jaguar Daimler : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar Daimler, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Jaguar Daimler
-
Jaguar Daimler 4.2 Coupe Sovereign One of 112 LHD built over a to
€ 28.500,-- 86.415 km
- 01/1976
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Jaguar Daimler V12 - XJ40 Insignia, 18.730 km!!!!, topstaat!
€ 29.950,-- 18.730 km
- 01/1994
- 234 kW (318 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8855 AZ SEXBIERUM
Interesse in een Jaguar Daimler
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Als je écht iets exclusiefs wilt rijden, kies je voor een Daimler-versie van een Jaguar-model
- Als je genoeg durf en geld hebt, kun je investeren in een klassieke Daimler uit de Jaguar-tijd
- Jaguar Daimlers zijn zeer stijlvolle auto’s, de topversies van Jaguar-modellen
- De V12-motoren lopen zijdezacht en trillingvrij
Technische gegevens
Motorisatie
De Daimler-versie van Jaguars MkII van 1962 tot 1969 is een 2,5-liter V8. Vanaf 1969 zijn Daimlers gebaseerd op de Jaguar XJ (Series 1, 2 en 3). Die heten Sovereign – voorzien van Jaguars zescilinder lijnmotor – en Double Six – met die heerlijke V12-motor van Jaguar. Inmiddels zijn deze modellen toegetreden tot de rangen van de klassiekers. De Series 3 Daimler Double Six met V12 blijft tot in 1992 – tien jaar langer dan de zescilinder Sovereign in productie.
De nieuwe generatie Jaguar XJ-modellen verschijnt in 1993. De intern X381 genaamde Daimler Double Six is – natuurlijk – voorzien van de twaalfcilinder. Dat model wordt al in 1994 afgelost door de X300/X305-versie van de Daimler Six en Double Six – de naam geeft al aan welke motor daarin is gemonteerd. Beide versies houden het uit tot 1997, want in 1998 komt de Daimler V8 (X308) op de markt, met inderdaad een V8-motor. Die wordt in 2005 opgevolgd door de Daimler Super Eight. Met die laatste verdwijnt de naam Daimler in 2009 definitief…
De Daimler Dart/SP250 (1959-1964) is de laatste echte Daimler van vóór de overname door Jaguar en past dus niet in dit bestek. Evenmin als de Daimler DS420. Die is weliswaar voorzien van Jaguar-techniek, maar is een echte Daimler, niet gebaseerd op een model van Jaguar. Deze staatsiewagen is in productie van halverwege de swingende jaren 60 tot in 1992.
Afmetingen
Jaguars – en dus ook Daimlers – zijn grote sedans en ze zijn er bovendien ook nog met lange wielbasis. Als we ons focussen op de Daimler V8 van rond de eeuwwisseling hebben we het over een wielbasis van 2,87 en 3,00 meter. Daar hoort een lengte bij van 5,02 en 5,15 meter. De maximaal vijf inzittenden kunnen dus riant zitten. Ze kunnen ook voldoende bagage verstouwen in de 410 liter metende kofferruimte.
DAIMLER V8 X308 | |
---|---|
Marktintroductie | 1998 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,02 x 1,80 x 1,31 m (LWB: 5,15 x 1,80 x 1,33 m) |
Wielbasis | 2,87 m (LWB: 3,00 m) |
Inhoud bagageruimte | 410 l |
Ledig gewicht | 1.710-1.730 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.260 kg |
Cilinderinhoud | 3.248-3.996 cm3 |
Vermogen | 179-216 kW (240-290 pk) |
Koppel | 316-393 Nm |
Topsnelheid | 225-240 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,3-8,5 sec |
Tankinhoud | 81 l |
Verbruik | 11,9-12,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 284-289 g/km |
Varianten
De Daimlers zijn sinds de XJ (series 1, 2 en 3) en tot en met de XJ-modellen van begin deze eeuw verkrijgbaar met standaard wielbasis en als LWB met langere wielbasis. De oude Daimlers zijn er met zescilinders en V12-motor. Heel bijzonder is de coupéversie van de Jaguar XJ Series 2 die van 1975 tot 1977 in productie was. Die heet Daimler Sovereign Coupé.
Vanaf 1998 zijn de Daimlers voorzien van V8-motoren. Automatische transmissies zijn natuurlijk de regel. Daimlers zijn van oudsher de overtreffende trap van de modellen van Jaguar. Dat betekent in feite dat er geen luxere of minder luxe uitvoeringen zijn. Al kon de koper van een Daimler natuurlijk altijd zijn persoonlijke wensen op het gebied van uitrusting laten uitvoeren door de fabriek.
Prijzen
Nieuwprijzen van Jaguar Daimlers lagen in de jaren negentig al rond de 100.000 euro – en méér natuurlijk. Maar die prijzen zijn eigenlijk helemaal niet relevant. Niet omdat – zoals het spreekwoord zegt – als je naar de prijs moet vragen, je hem toch niet kunt betalen, maar omdat de topversies van Jaguar-modellen bijzonder exclusief waren en daarbij natuurlijk ook relatief vaak zijn aangepast aan de wensen van de vermogende klant.
Hetzelfde geldt dus voor de occasionprijzen. Het aanbod van nieuw exemplaren was zeer uiteenlopend en aangezien er niet heel veel Jaguar Daimlers in Nederland zijn verkocht, is het aanbod van occasions beperkt. Bij Autoscout zijn het er toch nog zo’n dertig in Nederland. Voor prijzen vanaf enkele duizenden euro’s voor exemplaren met hoge kilometerstanden. Reken dus na aanschaf nog op wat onderhouds- en reparatiekosten. Voor prijzen van minimaal rond de 30.000 euro kun je redelijk goede Daimlers vinden van bijvoorbeeld een XJ40-model uit de jaren 90 – lange tijd een van de minst gewaardeerde modellen qua vormgeving.
Design
Buitenkant
Jaguar Daimlers hebben al sinds de jaren zestig een zeer herkenbare stijl: lang, laag, vier portieren en slanke raamstijlen. De motorkap is uitbundig gewelfd en sluit aan op de vormen van de koplampen en de grille. Opvallend detail: de bovenkant van de grille van een Jaguar Daimler is fraai geribbeld, als uiterlijk onderscheid van het front van de Jaguar. Die ribbels werden met de jaren subtieler, maar een Daimler ís natuurlijk ook een subtiele automobiel.
Binnenkant
Natuurlijk is het interieur van een Jaguar Daimler voorzien van alle destijds denkbare luxe met lederen bekleding en walnotenhout. De auto’s zijn buitengewoon comfortabel en zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen: ‘sumptuous’, ofwel weelderig, uitgevoerd. De oudere versies bieden achterin wat minder hoofdruimte, maar een Daimler is net als een Jaguar, een rijdersauto, maar dan bijzonder luxueus.
Veiligheid
De onafhankelijke veiligheidsorganisatie Euro NCAP heeft geen van de Jaguar Daimler-modellen aan een crashtest onderworpen. De auto’s zijn natuurlijk al aardig op leeftijd en toen ze nieuw waren, waren er nog niet zoveel veiligheidssystemen als tegenwoordig. Veel meer dan ABS, airbags en zijairbags voorin, tractiecontrole en stabiliteitsregeling moet je niet verwachten.
Alternatieven
Als alternatief voor de Jaguar Daimlers liggen de Jaguars van hetzelfde model natuurlijk zeer voor de hand. Kijk eens naar de Jaguar Sovereign en XJ uit de jaren 80-90. Qua exclusiviteit kun je ook denken aan de Bentley Arnage en de eerste generatie van de Bentley Mulsanne. Andere voor de hand liggende alternatieven vind je (natuurlijk) in Duitsland met de BMW 7 Serie en de Mercedes-Benz S-klasse uit dezelfde periode. Een out-of-the-box alternatief is misschien de Cadillac Seville, maar dat is natuurlijk veel minder een rijdersauto.