Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
iveco-daily-banner

Iveco

1 / 10
iveco-daily-banner
iveco-edaily-banner
iveco-edaily-side
Iveco Camper Daily
Iveco Daily Van_front
iveco-new-daily-front
iveco-daily-overview
iveco-edaily-front
iveco-new-daily-side
iveco-edaily-back

Iveco

Vind het model dat bij je past

De meeste mensen kennen Iveco als truckfabrikant. En vrijwel iedereen kent natuurlijk de Daily, een lichte bedrijfsauto die er ook met elektrische aandrijving is. De Daily wordt behalve als bestelauto en lichte vrachtauto ook veel ingezet voor personenvervoer en als basis voor riante kampeerauto’s. Lees meer.

iveco-campagnola-m-02.jpg
iveco-campagnola-m-03.jpg
iveco-daily-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Iveco modellen

Bijzonderheden van het automerk Iveco

  • Concern opgericht door bedrijfsautofabrikanten uit diverse landen
  • Lichte bedrijfsauto Daily/New Daily en elektrische eDaily
  • Vernieuwend op motorengebied

Historie Iveco

Iveco ontstaat in 1975 en is gevestigd in Italië. Diverse Italiaanse, Franse en Duitse bedrijfsautofabrikanten richten dan de Industrial Vehicles Corporation op, afgekort tot Iveco. De deelnemende merken in Iveco zijn de bedrijfsautotakken van Fiat en Lancia, de Italiaanse bedrijfsautofabrikant OM, het Franse Unic en het Duitse Magirus-Deutz. Er ontstaan ook samenwerkingsverbanden met Ford Trucks Europa en het Spaanse ENASA/Pegaso. Iveco neemt in de loop der tijd nog andere, hier onbekende truckfabrikanten over.

In 2004 ontstaat Iveco Motors, dat zich specialiseert in de productie van motoren, maar dat bedrijf komt in 2005 terecht in het nieuw opgerichte Fiat Powertrain Technologies. Iveco wordt eind 2012 onderdeel van de Italiaanse CNH Industrial Group, maar is sinds 2022 als Iveco Group een zelfstandig beursgenoteerd bedrijf.

De meeste mensen kennen Iveco als truckfabrikant, maar het merk maakt ook off-roadtrucks, bussen en campers. Bekend zijn vooral de brandweerauto’s en legervoertuigen. Iveco is voor zijn trucks diverse keren onderscheiden. Het heeft dan ook diverse innovaties op zijn naam. Iveco paste als eerste bedrijfsautofabrikant de turbo toe op alle dieselversies van zijn gamma. Het introduceerde ook de common-rail brandstofinspuiting en was de eerste fabrikant die Euro V-EEV-voertuigen aanbood. EEV staat voor ‘Enhanced Environmentally friendly Vehicle’, een milieuvriendelijker gemaakt voertuig, en is de formele term in de Europese Unie voor een schone vrachtauto (boven de 3,5 ton). De EEV-norm past tussen Euro V en Euro VI.

In Nederland is de Iveco Daily, die in 1978 als grote bestelauto wordt geïntroduceerd, het bekendst. Inmiddels is de Daily er in de derde generatie. De eerste jaren tot 1983 is de Daily ook een model van de andere merken in Iveco. De Iveco Daily ondergaat diverse facelifts en verschijnt in 1985 ook als TurboDaily – met turbodieselmotor dus – en vanaf 1996 zijn er ook vierwielaangedreven versies.

De tweede generatie van de Iveco Daily verschijnt in 1999. De Daily heeft nu een deel van de carrosserie gemeen met de Renault Master. De naam TurboDaily verdwijnt en alle turbodiesels zijn voortaan voorzien van common-rail brandstofinspuiting. Er is dan ook een versie die op CNG (aardgas) rijdt. En in 2010 verschijnt een elektrische variant.

In 2014 introduceert Iveco de derde generatie van de Daily.

iveco-edaily-side

Modellen en varianten

Met de derde generatie heeft Iveco de Daily qua uiterlijk geheel vernieuwd en het aantal varianten sterk uitgebreid – Iveco noemt een aantal van 8.000 mogelijke versies! – maar het motorenaanbod is gelijk aan dat van de vorige generatie. Er is nu ook een elektrische versie, de eDaily. Eind 2022 kondigt Iveco de eDaily FCEV met brandstofcel aan.

Model  Varianten  Brandstof  Cilinderinhoud  Vermogen  Massa leeg 
Daily Bestelwagen, chassis-cabine, trekker/bus Diesel/CNG 2.287-3.000 l 86-154 kW (116-217 pk) 2.092-7.000 kg
eDaily Bestelwagen, chassis-cabine, bus Elektrisch - 140 kW (190 pk) n.b. (afh. van opbouw)

Prijzen

Nieuwprijzen

De Iveco Daily is er natuurlijk als grote bestelwagen (totaalgewicht inclusief laadvermogen vanaf 3,3 tot 7,2 ton) en personenbus, maar ook als chassis-cabine en als trekker. De elektrische versie is de eDaily en die is er alleen als bestelwagen/bus en chassis-cabine. De laatste is leverbaar met één, twee en drie batterijpakketten. Iveco heeft ook de eDaily FCEV aangekondigd, een elektrisch aangedreven versie met brandstofcel waarvoor je waterstof moet tanken.

Model  Vanafprijs 
Daily € 27.175 ex. BTW
eDaily -

Prijzen van occasions

Het aanbod van occasions van de Iveco Daily van de derde generatie is enorm, maar verdeeld over talloze opbouwvarianten. Het is het leeuwendeel van het aanbod van alle Daily’s die als occasion worden aangeboden. Oudere jaargangen zijn veruit in de minderheid.

Gangbare gesloten bestelauto’s van na 2014 beginnen voor wat betreft de vraagprijs rond de € 20.000, met uitschieters naar beneden van minder dan € 10.000 voor de alleroudste exemplaren. Speciale opbouwen zijn in het algemeen iets duurder, bijvoorbeeld een meubelbak-opbouw met laadklep ‘doet’ tussen de € 10.000 en € 25.000, en een model met koelopbouw zit rond de € 20.000. Er zijn ook Daily’s met een opbouw als oprijwagen voor het vervoer van een personenauto; die vind je voor prijzen vanaf € 23.000. Versies met open laadbak vind je voor prijzen vanaf € 13.000 maar meestal rond de € 20.000.

Bedrijfsauto’s hebben natuurlijk vaak een zwaar leven. Dus de prijzen hangen af van de staat van de auto, de (speciale) opbouw, lange of korte en hoge of lage carrosserie, de aandrijflijn (grote of kleine motor) en laadvermogen, eventueel vierwielaandrijving en de speciale eisen die de eerste eigenaar, die auto immers heeft samengesteld, aan de Daily stelde.

iveco-daily-van

Alternatieven

De Iveco Daily zit in de klasse van de grote bestelwagens, dus denk aan alternatieven als de Volkswagen Crafter, de Mercedes-Benz Sprinter, de Peugeot Boxer, de Renault Master, de Nissan Interstar en de Ford Transit 2T. Hoewel de vloerhoogte in de derde generatie van de Daily 55 mm lager is dan die van de generatie ervoor, is de hoogte nog aanzienlijk. Ten opzichte van zijn concurrenten rijdt de Iveco Daily minder dynamisch, maar dankzij het stevige ladderchassis van de Daily kunnen de zwaardere versies van deze bedrijfsauto meer gewicht vervoeren.

FAQ

Hoe kan het dat de Iveco Daily ‘meer gewicht kan vervoeren’?
De Iveco Daily is opgebouwd op een stevig ladderchassis (eigenlijk dus zoals een vrachtwagen; dat maakt ook zo veel verschillende opbouwen mogelijk). Mede daardoor is hij goedgekeurd voor hogere laadvermogens. Door het ladderchassis heeft de Daily echter wel een minder dynamisch weggedrag (maar wie verwacht dat van een grote bestelauto of een minibus?) en is de hoogte van de laadvloer vrij groot.
Met welke motoren is de Iveco Daily geleverd?
Iveco biedt de Daily alleen aan met dieselmotoren (2,3 en 3,0 liter cilinderinhoud) en met een motor voor CNG (Compressed Natural Gas ofwel aardgas). Er zijn geen benzineversies, daar leent het voertuig zich ook niet voor. De eDaily is de elektrisch aangedreven versie van de Iveco Daily. Ten slotte heeft Iveco een elektrische versie aangekondigd die is voorzien van een brandstofcel, zodat je waterstof kunt tanken. De brandstofcel wekt met behulp van de waterstof elektriciteit op waarmee de elektromotor wordt gevoed die de auto aandrijft.
Hoeveel gewicht kan de Iveco Daily aan?
De Iveco Daily heeft een maximaal toegelaten totaalgewicht van 3,3 tot 7,2 ton. Dat is het totale gewicht van de auto inclusief de eventuele opbouw en het goedgekeurde laadvermogen. Dus alleen de lichtste versies mag je met een personenautorijbewijs besturen. Aangezien er talloze opbouwvarianten van de Iveco Daily zijn gemaakt, kunnen wij hier geen exact gewicht noemen, want het laadvermogen is afhankelijk van het gewicht van de auto en de opbouw en dat gaat af van het maximaal toegelaten totaalgewicht. Voor veruit de meeste versies heb je sowieso een vrachtwagenrijbewijs nodig. De elektrische versies van de Daily doet qua laadvermogen niet onder voor de conventioneel aangedreven versies van deze Iveco.
Heb je voor de Iveco Daily een vrachtwagenrijbewijs nodig?
Alleen de lichtste versie heeft een GVW (maximaal toegelaten totaalgewicht) van 3,3 ton. Daarmee mag je rijden als je een personenautorijbewijs bezit. Voor veruit de meeste versies heb je sowieso een vrachtwagenrijbewijs nodig.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Meer details