Sterke punten
- Modern en aantrekkelijk design
- Ruim interieur met veel comfort
- Krachtige en soepele motoren
Zwakke punten
- Infotainmentsysteem gedateerd
- Overdaad aan knoppen in interieur
- Onbekend maakt onbemind
Infiniti QX50 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Infiniti QX50, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Infiniti QX50
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Luxe en comfortabel
- Extravagant design
- Uitgebreide standaarduitrusting
- Krachtige motoren
Technische gegevens
Motorisatie
De Infiniti QX50 is tussen 2013 en 2015 in Nederland geleverd. Slechts twee jaar dus. In die tijd was de auto leverbaar met twee motoropties: één benzineversie en één dieselmotor. De QX50 op benzine is voorzien van een 3,7-liter grote V6. Die levert een vermogen van 235 kW (320 pk) en een maximum koppel van 360 Nm. Bijna inherent aan een grote motor als deze is het tamelijk dorstige karakter. Met een gemiddeld verbruik van 11,2 l/100 km, 1 op 8,9, is het verbruik wel stevig te noemen. De 3.7 V6 accelereert in 6,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 240 km/u.
De Infiniti QX50 met dieselmotor beschikt eveneens over een V6, maar dan met een motorinhoud van 3,0-liter. De 3.0D, zoals de SUV officieel heet, heeft een vermogen van 175 kW (238 pk) en een koppel van 550 Nm. Het gemiddelde verbruik is volgens de fabrikant 8,5 l/100 km en daarmee iets gunstiger dan de benzine aangedreven versie. De topsnelheid is 221 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u duurt 7,9 seconden. Zowel de versie op benzine als op diesel is altijd gekoppeld aan een automatische transmissie met zeven versnellingen en tevens voorzien van vierwielaandrijving.
Afmetingen
De Infiniti QX50 biedt royale afmetingen met een lengte van 4,63 meter, een breedte van 1,80 meter en een hoogte van 1,58 meter. De wielbasis van 2,80 meter zorgt voor extra stabiliteit en rijcomfort. Het interieur biedt voldoende ruimte voor passagiers en bagage, met een kofferruimte die varieert van 340 liter tot 651 liter bij neergeklapte achterbank.
INFINITI QX50 | |
---|---|
Marktintroductie | 2013 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,63 X 1,80 X 1,58 m |
Wielbasis | 2,80 m |
Inhoud bagageruimte | 340 l |
Ledig gewicht | 1.776 – 1.885 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.350 kg |
Cilinderinhoud | 2.993 – 3.696 cm3 |
Vermogen | 175 – 235 kW (238 – 320 pk) |
Koppel | 360 – 550 Nm |
Topsnelheid | 221 – 240 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,4 – 7,9 sec |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 8,5 - 11,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 224 – 267 g/km |
Varianten
De Infiniti QX50 is beschikbaar in drie verschillende uitvoeringen: GT, GT Premium en de basisversie. Waarbij die laatste enkel te verkrijgen is met dieselmotor. Elke variant biedt unieke functies zoals LED-verlichting, een panoramisch dak en premium audiosystemen. Verder was het mogelijk om de Infitini QX50 helemaal naar eigen smaak samen te stellen met een uitgebreide keuze aan diverse soorten en kleuren leder, wielen, afwerking en accessoires.
Prijzen
Wie in 2013 in de markt was voor een Infiniti QX50 moest rekenen op een minimale nieuwprijs van 95.000 euro. Voor dat geld kocht je de instap QX50 met dieselmotor. De versie met benzinemotor mocht mee voor minimaal 100.000 euro. Voor de GT Premium-uitvoering gold een meerprijs van 5.000 euro.
Inmiddels is de Infiniti QX50 niet meer nieuw verkrijgbaar in Nederland. Prijzen op de occasionmarkt beginnen voor de SUV bij ongeveer 10.000 euro en lopen op tot zo’n 20.000 euro voor de exemplaren in zeer goede staat met een lage kilometerstand.
Design
Buitenkant
De Infiniti QX50 heeft een opvallend exterieurdesign met een brede grille en scherp getekende koplampen. Het is een gezicht dat ook bij andere Infiniti-modellen terugkomt. Standaard is het model uitgerust met 19-inch lichtmetalen velgen, en voor wie nog meer wil opvallen zijn er 20-inch velgen beschikbaar. De kleuren zijn divers, variërend van elegant zwart en grijs tot donkerrood en een gebroken wit.
Binnenkant
Binnenin is het vooral luxe wat de klok slaat in de QX50 met hoogwaardige materialen zoals zacht leer, chroomaccenten en een tweedelig dashboardontwerp. Het interieur is ruim en comfortabel en voorzien van een centraal geplaatst infotainmentsysteem dat vandaag de dag wel wat gedateerd aandoet. Er was keuze uit diverse soorten kleuren voor het leder van onder meer de stoelen. Zo kon er bijvoorbeeld ook gekozen worden voor wit of rood leder.
Veiligheid
De Infiniti QX50 scoort goed op het gebied van veiligheid met standaard ABS, ESP en diverse airbags. De QX50 heeft een solide reputatie op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid, ondersteund door een robuuste bouwkwaliteit. Zo is er een sterker, maar lichter staal gebruikt voor de carrosserie met een hoge beschermingswaarde. Verder is de auto voorzien van onder meer Forward Collision Warning, Lane Departure Warning en Vehicle Dynamic Chassis Control.
Alternatieven
Hoewel de Infiniti QX50 een aantrekkelijke keuze is binnen het luxe SUV-segment, zijn er verschillende alternatieven. De grootste concurrenten komen uit Duitsland, van BMW, Mercedes-Benz en Audi. De Mercedes-Benz GLC biedt bijvoorbeeld een breder scala aan motoropties, waaronder hybride varianten, en heeft een vergelijkbaar luxe interieur. De Audi Q5 is een andere sterke concurrent, met zijn strakke ontwerp en efficiënte motoren en de BMW X3 is meer gericht op sportiviteit.