Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
infiniti-q30-front

Infiniti Q30

1 / 3
infiniti-q30-front
infiniti-q30-back
infiniti-q30-side

Sterke punten

  • Techniek van Mercedes-Benz
  • Lekker comfortabel
  • Bijzonder veel luxe

Zwakke punten

  • Beperkt aanbod
  • Klein onderhoudsnetwerk
  • Beperkte ruimte achterbank

Infiniti Q30 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Infiniti Q30, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Infiniti Q30: interessanter dan je denkt

De Infiniti Q30 heeft een lange geschiedenis. Het begon allemaal in Amerika, waar in 1989 het automerk Infiniti werd geïntroduceerd als luxemerk van Nissan. Infiniti kwam ook naar Europa, waarbij de Q30 het kleinste model in de line-up was. Zijn technische basis is gelijk aan de Mercedes-Benz GLA. Lees meer.

Interesse in een Infiniti Q30

Infiniti Q30 occasions
Infiniti Q30 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Verkrijgbaar met benzine- en dieselmotor
  • Met automatische transmissie extra comfortabel
  • Fraai gebouwd
  • Origineel design

Technische gegevens

Motorisatie

Infiniti bleef lange tijd uitsluitend gericht op de Amerikaanse markt en produceerde om die reden grotere modellen. Het gevolg was dat het Japanse merk in Europa weinig aftrek vond, waar kleinere en zuinigere auto's meer in trek zijn. De Japanners waren vastbesloten om daar verandering in te brengen. Een vruchtbare samenwerking met Mercedes-Benz resulteerde in de Infiniti Q30, een auto die technisch gelijk is aan een Mercedes-Benz GLA. De Infiniti Q30 werd in 2015 voorgesteld op de IAA-autoshow in Frankfurt. De auto is gebouwd van december 2015 tot 2019. De productie vond plaats in Sunderland, gelegen in het Verenigd Koninkrijk.

Van elektrificatie is in de Q30 geen sprake. Op het menu stonden een 1,5-liter viercilinder diesel, een 1,6-liter viercilinder benzine, een 2,0-liter viercilinder benzine en een 2,2-liter viercilinder diesel. Er was keuze uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat. We zetten de motoren op een rij.

Benzine

  • 1.6 Turbo – 90 kW (122 pk) – 200 Nm
  • 1.6 Turbo – 115 kW (156 pk) – 250 Nm
  • 2.0 Turbo – 155 kW (211 pk) – 350 Nm
  • 2.0 Turbo AWD – 155 kW (211 pk) – 350 Nm

Diesel

  • 1.5d – 80 kW (109 pk) – 260 Nm
  • 2.2d – 125 kW (170 pk) – 350 Nm
  • 2.2d AWD – 125 kW (170 pk) – 350 Nm

De 1.6 Turbo, 2.0 Turbo en 2.2d zijn allemaal afkomstig van Mercedes-Benz. Alleen de 1.5d – de kleinste dieselmotor dus – komt van de schappen van Renault. Dat is namelijk een Renault K9K I4-T turbodiesel. De 1.6 Turbo en 2.0 Turbo betreffen M270-motoren, terwijl de 2.2d een OM65-motor is.

Afmetingen

De Infiniti Q30 is een vrij compacte crossover/hatchback, net als de Mercedes-Benz GLA waarmee het model zijn technische basis deelt. De lengte komt uit op 4.425 mm, de breedte bedraagt 1.805 mm en de hoogte is 1.495 mm. De wielbasis van de Q30 is 2.700 mm lang. Zodoende is er voldoende ruimte voor passagiers en bagage. De bagageruimte heeft een inhoud van 368 liter. Het gewicht van de auto varieert van 1.393 kilogram voor de 1.6 Turbo tot 1.550 kilogram voor de 2.0 Turbo met AWD.

De belangrijkste specificaties van de Infiniti Q30:

Infiniti Q30
Marktintroductie 2015
Lengte x breedte x hoogte 4,43 m x 1,81 m x 1,50 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 368 liter
Ledig gewicht 1.393 tot 1.550 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.920 tot 2.020 kilogram
Motorinhoud 1.461 tot 2.143 cm3
Vermogen 90 kW (122 pk) tot 155 kW (211 pk)
Koppel 200 tot 350 Nm
Topsnelheid 190 tot 230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,0 tot 7,3 s
Tankinhoud 56 liter
Verbruik 4,1 tot 7,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 108 tot 156 g/km

Varianten

Van de Infiniti Q30 zijn bijzonder veel uitvoeringen geleverd. De line-up bestond onder meer uit de Pure, Business, Business Executive, Luxe, Premium, City Black Edition, Premium Tech, Luxe Tech, Sport en Sport Tech. Aardig wat uitvoeringen dus. Weet ook dat er van de Q30 een wat ruigere versie bestaat. Dat is de Infiniti QX30. In feite is dit niets meer dan een Infiniti Q30 met verhoogde wielophanging en een stoerdere uitstraling. Wat techniek betreft zijn de modellen identiek aan elkaar.

Prijzen

De Infiniti Q30 had in Nederland een nieuwprijs van ongeveer 30.000 euro. Prijzen liepen op tot dik 67.000 euro. In dat laatste geval ging het dan wel om een 2.0 Turbo met AWD met de rijkste uitrusting. Een Infiniti Q30 occasion is gelukkig een stuk voordeliger. Sterker nog: deze familie-crossover is interessanter dan je denkt. Want je krijgt Mercedes-Benz GLA luxe- en comfort voor minder geld. Prijzen beginnen al bij 13.000 euro. Dan heb je wel een diesel. Prijzen lopen op tot 24.000 euro. In dat laatste geval krijg je de sleutels van een 1.6 Turbo in Sport-uitvoering met weinig kilometers.

Design

Buitenkant

De Infiniti Q30 heeft het uiterlijk van een compacte hatchback. De auto lijkt dan ook niet op een Mercedes-Benz. Integendeel: waar Mercedes-Benz de strakke vormgeving heeft die zo typerend is voor luxe Duitse merken, zet de Infiniti Q30 een organische en flamboyante toon. Het lijnenspel is eigenzinnig en speels. De uitvoering in Graphite Shadow-kleur heeft bijvoorbeeld wielen in dezelfde tint. Een auto met zelfvertrouwen dus, die opvalt door zijn unieke vormgeving.

Binnenkant

Hoewel het uiterlijk van de Infiniti Q30 allerminst doet denken aan een Mercedes, geldt dat niet voor het interieur. Vele bedieningselementen zijn rechtstreeks ontleend aan de GLA van Mercedes-Benz. Voorbeelden zijn de versnellingspook, de ruitbediening, het stuurwiel en de optionele sportstoelen. Een ander kenmerk van de Infiniti Q30 is het hoge sportiviteitsgehalte.

Veiligheid

De Infiniti Q30 beschikt standaard al over de nodige veiligheidsvoorzieningen. ESP, ABS en diverse airbags liggen natuurlijk voor de hand. De auto heeft ook een actieve parkeerassistent, dodehoekwaarschuwing, intelligente cruise control, een noodremsysteem en een camerasysteem. In de Euro NCAP-botsproef behaalde de Q30 de maximale score van vijf sterren. Het onderdeel ‘bescherming van volwassenen’ kreeg een score van 84 procent. Voor ‘bescherming van kinderen’ is dat zelfs 86 procent. De voetgangersveiligheid werd beoordeeld met 94 procent als eindscore. De veiligheidssystemen kregen een score van 81 procent. Je mag dus gerust stellen dat de Infiniti Q30 een veilige keuze is.

Alternatieven

De Mercedes-Benz GLA is natuurlijk een voor de hand liggend alternatief. Je kan ook denken aan modellen als de Audi A3, de BMW 1 Serie en de Lexus CT 200h en Volvo V40.

FAQ

Wat moet ik doen als ik mijn Infiniti Q30 wil laten onderhouden en gebruik wil maken van mijn garantie?
In dat geval kan je contact opnemen met een lokale door Infiniti geautoriseerde garage voor onderhoud, servicebeurten en reparaties op basis van de garantie.
Met wie kan ik contact opnemen bij technische kwesties of problemen met mijn Infiniti Q30?
Je dient contact op te nemen met een door Infiniti geautoriseerde garage voor onderhoud, servicebeurten en reparaties op basis van de garantie.
Waar kan ik naartoe als ik reserveonderdelen nodig heb voor mijn Q30?
Originele Infiniti-onderdelen kunnen worden aangevraagd en gekocht bij de lokale door Infiniti geautoriseerde garage.
Welke aandachtspunten heeft de Infiniti Q30?
Laten we beginnen met de beperkte interieurruimte. Niet zozeer voorin, maar vooral op de achterbank is de Q30 niet de ruimste auto. De basisversie is daarnaast vrij karig uitgevoerd. Het is dus altijd verstandig om voor een rijker uitgeruste uitvoering te gaan. Er zijn ook technische aandachtspunten voor een Infiniti Q30. Bij de 1.6 Turbo is het belangrijk om de conditie van de turbolader en de vacuümklep van de turbolader te controleren. Die zijn gevoelig voor slijtage. Alleen de 1.5d heeft een distributieriem. Tot slot nog een aandachtspunt: de 7DCT-automaat - een Mercedes-Benz 7G DCT-automaat – dient soepel, schokvrij en zonder bijgeluiden te schakelen. Is dat niet het geval? Betwijfel dan of de koop door moet gaan. Elke vijf jaar of 100.000 kilometer moet je de olie van de automatische transmissie verversen.

Meer informatie

Meer details