Sterke punten
- Uitstekende offroad-kwaliteiten
- Goede trekeigenschappen
- Prima prijs-kwaliteitverhouding
Zwakke punten
- Geen elektronische rijhulpmiddelen
- Ruwe, indirecte besturing
- Behoorlijk brandstofverbruik
Hyundai Terracan : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai Terracan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Hyundai Terracan
-
Hyundai Terracan 3.5 V6 Style Clima Carplay Navigatie Cruise Leder
€ 9.950,-€ 9.200,-- 102.254 km
- 05/2005
- 143 kW (194 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
365 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6088 EB ROGGEL -
Hyundai Terracan Terracan 3.5 V6 Executive
€ 1.500,-- 255.000 km
- 09/2002
- 143 kW (194 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3024TV Rotterdam -
Hyundai Terracan Terracan 2.5TD
€ 3.000,-- 196.850 km
- 07/2002
- 73 kW (99 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5524AP Steensel
Interesse in een Hyundai Terracan
Alle artikelen
Test Hyundai Kona Electric - Moet je doorsparen voor een Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is
Test: 5 nieuwtjes over de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh)
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Goedkoper alternatief voor vergelijkbare offroaders
- Ideaal voor in ruw terrein
- Geschikt voor caravanliefhebbers
- Trekt ook boot- en paardentrailers
Technische gegevens
Motorisatie
De Terracan was te koop met keuze uit twee motoren: een 3.5 V6 benzinemotor met een vermogen van 194 pk en een koppel van 294 Nm, en een 2.9 CRDi viercilinder common rail-diesel met 150 pk en een koppel van 333 Nm. De bedoeling was dat er ook nog een kleinere 2.5 diesel zou komen, maar omdat die motor zo beperkt was is hij nooit geleverd. Voor de diesel kon je kiezen uit een handbak of een automatische vierbak, terwijl de V6 altijd een automaat had. Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Terracan CRDi een fulltime 4WD-systeem of een elektronisch inschakelbare 4x4. Beide systemen hebben ook een lage gearing. Ook standaard is een limited slipdifferentieel dat bij het doorslippen van een wiel de krachten stuurt naar eentje met meer grip.
Afmetingen
De Hyundai Terracan is een fullsize 4x4 met forse afmetingen: 4,70 meter lang, 1,87 meter breed en 1,80 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,75 meter en zorgt voor veel interieurruimte voor de inzittenden. Dankzij de hoogte is in- en uitstappen een peulenschil en heeft de bestuurder riant zicht op het overige verkeer. In normale toestand heeft de kofferbak een volume van 750 liter. Met de achterbankleuning neergeklapt neemt de toe tot 2.000 liter gemeten tot het dak.
Om in het terrein goed uit de voeten te kunnen bedraagt de bodemvrijheid minimaal 20 cm (ter hoogte van de achteras) en 21,1 cm tussen de assen. Hij overwint hellingshoeken (v/h) van 30,4 en 26 graden.
De Hyundai Terracan is ook geschikt voor het trekken van zware aanhangers. De bijna twee ton zware krachtpatser heeft een laadvermogen van slechts 528 kilogram, maar kan geremde aanhangers tot 2.800 kilogram trekken. De disselbelasting bedraagt 115 kilogram. Op stadswegen voelt de reus zich echter nogal ongemakkelijk met zijn draaicirkel van bijna 12 meter.
Hyundai Terracan | |
---|---|
Marktintroductie | 2001 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,70 x 1,87 x 1 ,80 m |
Wielbasis | 2,75 m |
Inhoud bagageruimte | 750-2.000 l |
Ledig gewicht | 1.982 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.510 kg |
Cilinderinhoud | 2.902-3.497 cm3 |
Vermogen | 110 kW (150 pk) – 142 kW (194 pk) |
Koppel | 294-345 Nm |
Topsnelheid | 166-178 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,7-14,8 sec |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik | 8,6-15,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 227-365 g/km |
Varianten
In Nederland was de Hyundai Terracan verkrijgbaar in twee versies: Luxury en Executive. Het luxemodel was standaard uitgerust met handmatige airconditioning, lichtmetalen 16-inchwielen, mistlampen, elektrische ramen voor en achter en hydraulische stuurbekrachtiging. De Executive-variant heeft dezelfde uitrusting als het Luxury-model, plus automatische airconditioning, elektrische stoelverstelling, verwarmbare stoelen, een met leer bekleed stuurwiel en lederen bekleding. Het Executive-model is het enige beschikbare model voor de Terracan met een V6-motor.
Behalve een personenuitvoering op geel kenteken van de Hyundai Terracan bestaan er ook bedrijfswagenuitvoeringen van de 4x4: de Terracan Van en de Terracan Van Highroof. Toenmalig Hyundai-importeur Greenib Car liet de Terracan desgewenst ombouwen, waarna hij beschikte over een laadruimte van 1.800 x 1.350 x 1.040 mm (l x h x b). De Highroof (met laag tussenschot) heeft hoogte van 1.100 mm.
Prijzen
De laatste nieuwprijs van de Hyundai Terracan bedroeg € 45.995. Tegenwoordig is de Terracan een zeldzaamheid op de occasionmarkt. De prijzen variëren sterk, afhankelijk van bouwjaar, model en staat. Zo zijn er voertuigen te vinden met prijzen tussen 1.250 en 8.950 euro. Houd ook rekening met een stevige brandstofconsumptie.
Design
Buitenkant
De Hyundai Terracan heeft iets weg van een stationwagon, maar is zo hoog dat hij doet denken aan een MPV. Uiteindelijk is de Koreaan gewoon een enorm grote 4x4 met een avontuurlijke en tegelijk moderne uitstraling. De onderste helft van de carrosseriepanelen is donker of lichtgrijs, waardoor een kleurcontrast ontstaat afhankelijk van de carrosseriekleur. Deze kleurcontrasterende beschermstrips dienen eveneens als wielkastverbreders en geven de Terracan een bredere uitstraling.
Van opzij vallen de beschermende strips op. Opvallend zijn ook de grote, afgeronde zijruiten. Terwijl de voorkant en zijkanten kracht uitstralen, is de achterkant duidelijk visueel ingetogen.
Na de facelift van 2004 had de Terracan een nieuwe grille en een zwart rasterwerk met honingraatmotief verving de chromen spijlen. De nieuwe voorbumper kreeg een forsere luchtinlaat en de ronde mistlampen werden vervangen door langwerpige exemplaren. Een grotere kunststof bescherming op de flanken moest meer bescherming bieden tegen beschadigingen bij het rijden in ruig terrein. Een eveneens nieuwe achterbumper en gewijzigde lichtmetalen velgen completeerden de restyling aan de buitenkant.
Binnenkant
Vanbinnen is de Terracan kil maar keurig ingericht, met leren bekleding en (nep)houten accenten. De stoelen voldoen prima, maar bieden weinig zijdelingse steun. De bestuurder beschikt over uitgebreide elektrische stoelverstelling, de passagier moet het zonder stellen. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. De eerste keer is het even zoeken naar de cruise control. De hoofdschakelaar zit namelijk in het middendeel van het dashboard. Verder is de snelheidsregelaar vanaf het stuur te bedienen.
Bij de facelift van 2004 kreeg het interieur van de Hyundai Terracan een nieuwe middenconsole, een verstelbare middenarmsteun, bekerhouders achterin, witte instrumenten en een extra 12-voltaansluiting. Andere veranderingen aan de Terracan betreffen de bekleding. De interieurpanelen en de stoelbekleding waren zwart en zijn nu lichtgrijs. De houtaccenten in het interieur zijn voortaan glanzend in plaats van mat, er is een driepuntsgordel in het midden op de achterbank en een intervalstand op de achterruitenwisser.
Veiligheid
De Hyundai Terracan was er vanaf zijn introductie standaard met antiblokkeersysteem, elektronische remkrachtverdeling, mistlampen voor en airbags voor bestuurder en passagier. ESP-, hoofd- en zij-airbags, die toen al standaard waren, ontbreken echter op de Hyundai Terracan. Verder beschikt de Terracan over schrijfremmen zowel voor als achter.