Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-lantra-back

Hyundai Lantra

1 / 3
hyundai-lantra-back
hyundai-lantra-o
hyundai-lantra-front

Sterke punten

  • Lekker betrouwbaar
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Standaard al vrij compleet

Zwakke punten

  • Het interieur kan een beetje plastiekerig aanvoelen
  • Matige geluidsisolatie, waardoor wind- en weggeruis meer hoorbaar zijn
  • Biedt niet de meest dynamische rijeigenschappen

Hyundai Lantra : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai Lantra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Lantra: no-nonsense compacte sedan

De eerste generatie van de Hyundai Lantra verscheen in 1991 op de Nederlandse markt. Na de tweede generatie die in 1995 verscheen, werd generatie drie omgedoopt tot Elantra. Na 2006 nam de Hyundai i30 nam zijn plek in. Lees meer

Interesse in een Hyundai Lantra

Hyundai Lantra occasions
Hyundai Lantra dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Eenvoudige, betaalbare compacte auto
  • Voor die tijd redelijke ruim
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding

Technische gegevens

Motorisatie

Veel hadden de meeste aandrijflijnen van de Lantra niet om het lijf. De motor van de goedkoopste Lantra had een cilinderinhoud van 1,5-liter en een vermogen van 72 kW (98 pk). De van Mitsubishi stammende 1,6-liter motor had een vermogen van 84 kW (114 pk). Ook het in 1993 nageleverde model met een motor met een cilinderinhoud van 1,8-liter en een vermogen van 99 kW (125 pk) was van Japanse makelij. Spannender werd het in de topversie vande Lantra; die was uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van 2,0-liter en een vermogen van 103 kW (140 pk). Als aandrijving voor de Lantra waren er een handmatige vijfversnellingsbak evenals een optionele automatische vierversnellingsbak mogelijk.

Afmetingen

De eerste generatie Lantra verscheen in 1991 op de Nederlandse markt en werd geprezen om zijn ruime interieur in verhouding tot zijn vrij compacte buitenafmetingen. Zijn lengte van 4,3 meter, breedte van 1,6 meter, hoogte van 1,4 meter en wielbasis van 2,5 meter maakte hem een praktische keuze voor veel gezinnen. Het gewicht van de auto varieerde rond de 1.100 kg, afhankelijk van de uitvoering en uitrusting. Deze afmetingen zorgden voor een redelijk ruim interieur, met voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Lantra
Marktintroductie 1991
Lengte x breedte x hoogte 4,3 x 1,6 x 1,4 m
Wielbasis 2,5 m
Inhoud bagageruimte 333 l
Ledig gewicht 1.017 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.510 kg
Cilinderinhoud 1.468 cm3
Vermogen 63 kW (86 pk)
Koppel 124 Nm
Topsnelheid 165 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,5 sec
Tankinhoud 52 l
Verbruik 7,9 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Hyundai Lantra was een pragmatische keuze voor kopers die op zoek waren naar een degelijke, no-nonsense compacte sedan. Zijn combinatie van betaalbaarheid, betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid maakte het een aantrekkelijk aanbod in zijn klasse en het markeerde een belangrijke stap voor Hyundai in de Europese automarkt. De instapper was de Lantra GL. Deze versie was vooral gericht op kopers die op zoek waren naar een betaalbare, betrouwbare auto zonder veel poespas.

Voor degenen die op zoek waren naar meer comfort en extra functies waren er de GLS- en GSi-uitvoeringen. De Lantra GLS voegde elektrische te bedienen ramen, centrale vergrendeling en airconditioning toe aan de basisuitrusting. Deze versie bood ook optioneel lichtmetalen velgen en een beter audiosysteem met een radio/cassettespeler, en later zelfs een CD-speler. De topuitvoering, de Lantra GSi, ging nog een stap verder met sportievere accenten, inclusief mistlampen en een krachtigere motor.

Prijzen

De Hyundai Lantra verscheen in 1991 in de Nederlandse showroom voor prijzen vanaf zo’n € 12.500. Op de occasionmarkt kom je ze vrijwel niet tegen. Althans, als je op de naam Lantra zoekt. Tik je Elantra in, dan maak je meer kans. Blijkbaar zijn van de allereerste Lantra’s in Nederland maar weinig exemplaren overgebleven.

Design

Buitenkant

Het exterieurontwerp van de eerste generatie Lantra was vrij conventioneel, met een focus op functionaliteit. Het gestroomlijnde maar eenvoudige design viel op door de karakteristieke grille en rechthoekige koplampen. Standaard werd de Lantra geleverd met stalen velgen en wieldoppen, terwijl lichtmetalen velgen als optie beschikbaar waren.

De eerste generatie Lantra (1991 tot 1995) was er uitsluitend als vierdeurs sedan. Qua uiterlijk verschilde hij weinig van Europese concurrenten. De Hyundai-designers gaven de voorkeur aan een carrosserie met als opvallendste kenmerk zijn onopvallendheid. Dit paste bij de Aziatische ideeën van een wereldauto, waarvan het uiterlijk overal gewaardeerd moest worden. Aan de andere kant was aan het design te merken dat Hyundai in de jaren tachtig nog modellen van de Amerikaanse fabrikant Ford in licentie geproduceerd had. Zo had de Hyundai Lantra niet geheel toevallig wat weg van de tegelijkertijd op de markt gekomen Ford Contour/Mondeo.

In de tussen 1996 en 2000 geproduceerde tweede generatie kwam de Hyundai Lantra er ook als stationwagon. Voor een grote herziening van het design moest gewacht worden tot 1998. Zowel de sedan als de stationwagon had nu een ronde, elegante voorkant en geïntegreerde bumpers aan de achterzijde. Waar de stationwagon nog steeds trekjes – vooral achteraan – had van de Ford Mondeo, onderscheidde de sedan zich al duidelijk meer van de Ford Mondeo dankzij een eigen design dat in de volgende generaties duidelijker liet zien dat het om een Hyundai ging.

Binnenkant

Binnenin bood de Lantra een eenvoudig, functioneel interieur. Het dashboard was uitgerust met analoge instrumenten en basisbedieningselementen. De standaard bekleding was van stof, met optionele upgrades naar velours of gedeeltelijk lederen bekleding in hogere uitrustingsniveaus. De basisuitvoering had handmatig te bedienen ramen en sloten, terwijl hogere uitvoeringen elektrisch bedienbaree ramen, centrale vergrendeling en airconditioning konden hebben.

Qua uitrusting bood de Lantra een reeks opties om aan verschillende behoeften en budgetten te voldoen. De instapversie had handmatig bedienbare ramen, een basis AM/FM-radio en stalen velgen. Optioneel kon je kiezen voor airconditioning, elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling, een radio/cassette-speler (later een CD-speler), lichtmetalen velgen en mistlampen.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de Lantra was vrij basic, in lijn met de normen van begin jaren negentig. De auto had standaard veiligheidsgordels en hoofdsteunen, maar airbags en ABS waren in die tijd nog niet gangbaar. Ook uitgebreide en gestandaardiseerde botsproeven zoals we die tegenwoordig kennen van Euro NCAP bestonden destijds nog niet. Maar in algemene tests scoorde de Lantra ondanks het ontbreken van moderne veiligheidsvoorzieningen redelijk. Hoewel de technologie voor kreukelzones toen nog minder geavanceerd was als bij hedendaagse auto’s, was de carrosseriestructuur van de Lantra al wel zodanig ontworpen dat de krachten bij een botsing werden geabsorbeerd en verspreid over de hele constructie van de carrosserie.

Alternatieven

Toen de Hyundai Lantra in 1991 op de Nederlandse markt verscheen, had dit model te maken met sterke concurrentie in het segment van compacte sedans. Enkele belangrijke concurrenten van de Hyundai Lantra uit die tijd waren de Toyota Corolla die bekendstond om zijn betrouwbaarheid en efficiëntie, de Honda Civic die een sportievere rijervaring bood, de Nissan Sunny met zijn goede prijs-kwaliteitverhouding, de Ford Escort met zijn ruime interieur en goede balans tussen rijcomfort en betaalbaarheid, en de populaire Opel Kadett die geliefd was om zijn solide bouwkwaliteit, ruimte en efficiënte motoren.

Veelgestelde vragen

Welke uitrustingsniveaus waren beschikbaar voor de Hyundai Lantra in Nederland?
De Hyundai Lantra werd geleverd in verschillende uitrustingsniveaus, waaronder de GL, GLS en GSi, met elk hun eigen set aan comfort- en technologische functies.
Is de Hyundai Lantra nog steeds verkrijgbaar in Nederland?
De Hyundai Lantra is niet meer verkrijgbaar in Nederland. Na zijn introductie in 1991 werd de Lantra later opgevolgd door de Hyundai Elantra en uiteindelijk door de Hyundai i30.
Was de Hyundai Lantra een populair model in Nederland?
De Hyundai Lantra genoot enige populariteit in Nederland na zijn introductie in 1991. Dit model bood een aantrekkelijke combinatie van betaalbaarheid, betrouwbaarheid en redelijke prestaties in de klasse van de compacte sedans. Kopers hechtten waarde aan zijn goede prijs-kwaliteitverhouding en de vrij complete standaarduitrusting.

Beoordelingen voor Hyundai Lantra

1 Beoordelingen

4,0

Meer informatie

Meer details