Sterke punten
- Ruim interieur: plaats voor zeven passagiers met veel been- en hoofdruimte
- Krachtige 3.0-liter V6 dieselmotor met stevig koppel
- Behoorlijk veilig dankzij meerdere airbags, ABS, ESC, en traction control
Zwakke punten
- Hoog brandstofverbruik, vooral bij de benzinemotorvariant
- Minder sportief rijgedrag vergeleken met concurrenten
- Niet in alle markten verkrijgbaar geweest, waaronder Nederland
Hyundai iX55 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai iX55, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Hyundai IX55
Alle artikelen
Test Hyundai Kona Electric - Moet je doorsparen voor een Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is
Test: 5 nieuwtjes over de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh)
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Goede redenen
- De Hyundai ix55 telt zeven comfortabele zitplaatsen, ideaal voor lange ritten en gezinsgebruik
- Het interieur is voorzien van hoogwaardige materialen en moderne technologieën wat bijdraagt aan een comfortabele en luxe rijervaring
- Goede geluidsisolatie zorgt voor een stille rijervaring
Technische gegevens
Motorisatie
De ix55 vertoont grote gelijkenissen met de Hyundai Veracruz die leverbaar was in de Verenigde Staten. De Europese versie was voornamelijk uitgerust met een 3.0-liter V6 turbodieselmotor. Deze motor levert 176 kW (240 pk) en een koppel van 451 Nm en dat resulteert in krachtige prestaties en een soepel rijgedrag. In de Verenigde Staten was de ix55 – of beter gezegd: Veracruz – uitgerust met een 3.8-liter V6 benzinemotor. Deze motor leverde 192 kW (260 pk) en een koppel van 348 Nm.
Afmetingen
De Hyundai ix55 was op hetzelfde platform gebouwd als de Hyundai Santa Fe, waarvan de tweede generatie in 2006 was verschenen. Het feit dat de Hyundai ix55 eerst op de Noord-Amerikaanse markt geïntroduceerd werd, had strategische redenen. Amerika en Canada waren destijds namelijk de grootste afzetmarken voor SUV’s. Met zijn lengte van 4,84 meter, een breedte van iets minder dan twee meter en een hoogte van bijna 1,80 meter was de Hyundai ix55 niet alleen maar naar Europese verhoudingen erg groot. Ook in Noord-Amerika werd de Hyundai ix55 als Full Size SUV bestempeld. Het voordeel van de grote afmetingen en de wielbasis van meer dan 2,80 meter was dat de Hyundai ix55 voldoende ruimte bood voor een derde zitrij achterin de auto. Deze behoorde tot de standaarduitrusting. Daarmee bood het toenmalige vlaggenschip van Hyundai voldoende plaats voor maximaal zeven passagiers.
Hyundai ix55 3.0 V6 CRDi | |
---|---|
Marktintroductie | 2008 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,8 x 1,9 x 1,8 m |
Wielbasis | 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | 148 l |
Ledig gewicht | 2.170 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.840 kg |
Cilinderinhoud | 2.959 cm3 |
Vermogen | 176 kW (240 pk) |
Koppel | 451 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,4 sec |
Tankinhoud | 78 l |
Verbruik | 9,4 l/100 km (volgens NEDC) |
CO₂-uitstoot | 249 g/km |
Varianten
De Hyundai ix55 werd in augustus 2008 gepresenteerd op het Autosalon van Moskou en was van 2008 tot 2015 in productie. De Hyundai ix55 is de Europese versie van de voor de Verenigde Staten ontwikkelde Hyundai Veracruz, maar in Nederland is hij nooit geleverd. Elders in Europa was hij er hoofdzakelijk met een 3,0-liter V6 turbodieselmotor en viel de basisversie op door zijn complete uitrusting, met standaard voorzieningen als automatische klimaatregeling, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen en een audiosysteem met CD/MP3-speler en zes luidsprekers. Ook waren veiligheidssystemen zoals ABS, ESP en meerdere airbags standaard.
De luxevarianten van de ix55 boden extra comfort- en luxevoorzieningen. Dit omvatte lederen bekleding, een premium audiosysteem van Infinity met meer luidsprekers en betere geluidskwaliteit, een navigatiesysteem met touchscreen en een achteruitrijcamera. Ook waren vaak een elektrisch bedienbare achterklep en een schuif-/kanteldak beschikbaar.
De topuitvoeringen van de ix55 waren uitgerust met zaken als een dual-zone automatische klimaatregeling, geventileerde voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel en nog luxere interieurafwerkingen zoals houten accenten en uitgebreide verchroomde details.
Prijzen
Omdat de Hyundai ix55 officieel nooit is geleverd in Nederland, ontbreken nieuwprijzen. Ook via andere kanalen hebben exemplaren van deze SUV nauwelijks Nederland weten te bereiken. Op Autoscout NL komen we hem in ieder geval niet tegen. Kijken we over de grens, dan wordt ie sporadisch aangeboden. Verspreid over Europa vinden we exemplaren vanaf pakweg 3.000 euro. Allemaal zijn het dieseluitvoeringen en vrijwel zonder uitzondering hebben ze ruim twee ton op de teller staan.
Design
Buitenkant
Het front van de Hyundai ix55 is best wel imposant. De brede, trapeziumvormige grille met chromen omlijsting vormt het centrale kenmerk, waarbij het Hyundai-logo prominent in het midden is geplaatst. De koplampen zijn groot en hoekig, met een scherpe lijn die naar de zijkanten van de auto doorloopt wat bijdraagt aan een dynamisch en gestroomlijnd uiterlijk.
Van opzij gezien heeft de Hyundai ix55 een krachtige en evenwichtige uitstraling. De hoge taillelijn loopt van de voorste tot de achterste lichtclusters en geeft de SUV een gestroomlijnde look. De wielkasten zijn licht uitgebouwd en bevatten grote lichtmetalen velgen, die variëren van 17 tot 19 inch afhankelijk van de uitvoering. Deze velgen geven de ix55 een sportieve en solide uitstraling.
De achterkant van de ix55 oogt zeer krachtig. De achterlichten zijn groot en strekken zich uit over de achterklep en de zijkanten van de auto. Dit zorgt voor een visueel breder profiel. De forse achterklep biedt gemakkelijke toegang tot de bagageruimte, wat bijdraagt aan de praktische bruikbaarheid van de SUV. De bumper aan de achterkant is voorzien van reflectoren en een geïntegreerde skidplate die de auto zowel bescherming als een robuuste look geven. De dubbele uitlaatpijpen, meestal afgewerkt in chroom, dragen bij aan de sportieve uitstraling van de auto.
Binnenkant
De Hyundai ix55 telt zeven zitplaatsen, verdeeld over drie rijen. De voorstoelen zijn ruim, elektrisch verstelbaar en bovendien verwarmbaar wat extra comfort biedt tijdens koude dagen. Daarnaast valt het hoogwaardige materiaalgebruik op. De stoelen zijn bekleed met zacht leder. Dat geeft niet alleen een luxueuze uitstraling, maar zorgt ook voor een comfortabele zitervaring tijdens lange ritten. Het dashboard en de deurpanelen zijn opgetrokken uit een combinatie van zachte kunststoffen en houten of aluminium accenten, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Deze afwerking draagt bij aan een gevoel van verfijning en kwaliteit die je destijds normaal zou verwachten in hogere segmenten.
Een van de sterke punten van de ix55 is de flexibiliteit en functionaliteit van het interieur. Met alle stoelleuningen omhoog biedt de kofferbak een redelijke hoeveelheid opbergruimte, maar met de derde rij neergeklapt is er aanzienlijk meer ruimte beschikbaar voor bagage. Indien nodig kan ook de tweede rij stoelen worden neergeklapt, waardoor er een volledig vlakke laadvloer ontstaat en de laadruimte verder wordt vergroot.
Veiligheid
De Hyundai ix55 is niet getest door het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP. Echter, vergelijkbare veiligheidsorganisaties hebben wel testen uitgevoerd die inzicht geven in de veiligheidskenmerken van de auto. Zo is de Hyundai Veracruz onder handen genomen door de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) in de Verenigde Staten. De NHTSA gaf het voertuig over het algemeen goede beoordelingen. Het model scoorde 5 sterren voor frontale botsveiligheid voor zowel de bestuurder als de passagier, en 5 sterren voor zijdelingse botsveiligheid.
De Hyundai Veracruz werd ook getest door de IIHS, een andere prominente Amerikaanse veiligheidsorganisatie, en ontving goede beoordelingen in de meeste categorieën, waaronder frontale botsveiligheid en zijdelingse botsveiligheid. Echter, het ontving slechts een ‘Acceptable’-rating in de hoofdsteun- en zetelcategorie, wat aangeeft dat er ruimte was voor verbetering in bescherming tegen nekletsel bij een aanrijding van achteren.
Alternatieven
De ix55 moest in Europa vooral concurreren met modellen uit het premium segment. Zoals de Audi Q7, een grote, luxueuze SUV die destijds eveneens plaats bood aan zeven inzittenden. Andere concurrenten waren de BMW X5 die sportieve prestaties met luxe en comfort combineert, de Mercedes M-klasse, de Volvo XC90, de Lexus RX en de Volkswagen Touareg.