Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-ioniq-6-2022-3

Hyundai Ioniq 6

1 / 3
hyundai-ioniq-6-2022-3
hyundai-ioniq-6-front
Hyundai-Ioniq-6-Side

Sterke punten

  • Snelladen van 10 tot 80% in 18 minuten
  • Riante actieradius tot 614 kilometer
  • Mogelijkheid om apparaten op te laden

Zwakke punten

  • Geen vijfde deur
  • Vrij beperkte hoofdruimte achterin
  • Je moet maar houden van het namaak-motorgeluid

Hyundai IONIQ 6 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai IONIQ 6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Ioniq 6: een aerodynamisch hoogstandje

De Hyundai Ioniq 6 is een grote, elektrisch aangedreven ‘familieauto’ van het Koreaanse Hyundai met een zeer aerodynamische vorm. Opvallend – of juist ónopvallend – zijn de kleine digitale buitenspiegels die nieuw als optie leverbaar zijn. De auto is voorzien van talloze hightech functies en kan level 2 autonoom rijden.

Interesse in een Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6 occasions
Hyundai Ioniq 6 nieuwe auto's
Hyundai Ioniq 6 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Goede wegligging en een strak onderstel
  • Redelijk grote actieradius
  • Supersnel laden mogelijk
  • Navigatiesysteem plant zelfstandig route langs laadpunten

Technische gegevens

Motorisatie

De Ioniq 6 is een volledig elektrische auto. Zijn techniek heeft hij grotendeels gemeen met de Ioniq 5. Er zijn drie ‘motorvarianten’: 53 kWh en achterwielaandrijving en 77,4 kWh met achterwiel- of vierwielaandrijving. De elektromotor in de 53 kWh-versie heeft 111 kW (151 pk) vermogen en 350 Nm trekkracht. In de 77,4 kWh-versie met achterwielaandrijving is dat 168 kW (229 pk) en 350 Nm, terwijl dat in de 4WD-versie maar liefst 239 kW (325 pk) en 605 Nm is. Een versnellingsbak is met elektrische aandrijving niet nodig. Het energieverbruik bedraagt gemiddeld 13,9 tot 16,9 kWh/100 km bij een actieradius van 429 tot 614 kilometer (afhankelijk van de versie, WLTP). Met i-Pedal kun je met het stroompedaal de auto zowel versnellen als afremmen en energie terugwinnen. Je kunt de Ioniq 6 ultrasnel opladen: in een kwartiertje tot 351 kilometer extra actieradius en van 10 tot 80 procent van de capaciteit in 18 minuten.

Afmetingen

We hebben hier te maken met een sedan van 4,86 meter lang, 1,88 meter breed (exclusief buitenspiegels) en 1,50 meter hoog. De wielbasis is maar liefst 2,95 meter lang. De Ioniq 6 heeft een bagageruimte van 401 liter achterin, maar voorin is ook nog 45 liter bagageruimte (12 liter in de versie met vierwielaandrijving).

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Ioniq 6
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,85 x 1,88 x 1,49 m
Wielbasis 2,95 m
Inhoud bagageruimte 401 + 45 (12) l
Ledig gewicht 1.775 - 2020 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.280 - 2.520 kg
Vermogen 111 kW (151 pk) - 239 kW (325 pk)
Maximaal koppel 350 - 605 Nm
Topsnelheid 185 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 8,8 - 5,1 sec
Batterijcapaciteit 53 - 77,4 kWh
Verbruik 13,9 - 16,9 kWh/100 km
Actieradius 429 - 614 kilometer

Varianten

De Ioniq 6 heeft een vanafprijs van 45.895 euro en is er in drie varianten, we noemden ze hierboven al. De vierwielaangedreven variant is voorzien van twee elektromotoren. Verder zijn er drie uitvoeringen: Style is de ‘basisuitvoering’ voor de achterwielaangedreven versies, de Connect-uitvoering is het middelste uitrustingsniveau en is er voor alle varianten, en Lounge is de topversie voor de 77,4 kWh-versies. Hyundai heeft ook een speciale 77,4 kWh 4WD First Edition uitgebracht – de naam zegt het al: ter gelegenheid van de introductie van de Ioniq 6. De oplage daarvan is slechts 250 exemplaren.

Design

Buitenkant

Hyundai presenteert de Ioniq 6 als ‘een geavanceerde streamliner met het silhouet van een nieuw tijdperk’. De carrosserie is met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21 bijzonder aerodynamisch vormgegeven. Mooie details zijn de portiergrepen die volledig vlak in de carrosserie zijn verzonken als je ze niet gebruikt. Door zijn aerodynamische vorm heeft de Ioniq 6 met dezelfde techniek een beduidend grotere actieradius dan de hogere Ioniq 5. Luchtopeningen in de voorbumper gaan alleen open als er koellucht nodig is. De LED-koplampen met IFS (Intelligent Front-lighting System) passen bij grootlicht automatisch de lichtbundel aan om tegenliggers niet te verblinden. De achterspoiler zorgt natuurlijk voor neerwaartse druk, maar verlaagt ook de luchtweerstand. Hij is bovendien voorzien van transparante lichtelementen. Ook de achterzijde is voorzien van luchtgeleiders, om de luchtweerstand te verlagen.

De Ioniq 6 is voorzien van aerodynamische lichtmetalen 18-inch wielen met banden in de maat 225/55 R1 18, of van sportief ogende lichtmetalen 20-inchwielen met banden in de maat 245/40 R 20. Hij is er in elf carrosseriekleuren, waaronder niet-metallic Byte Blue en diverse metallic/mica tinten grijs, blauw, rood, zwart en wit, maar ook matte tinten goudkleur en grijs.

Binnenkant

Het interieur van de Ioniq 6 biedt plaats aan vijf personen. De inzittenden voorin zitten op uitgebreid verstelbare relaxstoelen. Opvallend is dat er op de binnenkant van de portieren geen knoppen zitten, die zijn allemaal naar de middelconsole verplaatst, wat voor meer interieurruimte zorgt. Die middenconsole biedt veel bergruimte. Het brede (12,3 inch) volledig digitale instrumentencluster geeft de bestuurder alle info die hij nodig heeft – er is ook een head-up display. De inzittenden achterin hebben veel beenruimte, maar hoofdruimte is wat minder overdadig.

Qua interieurverlichting kent de Ioniq 6 zes tweekleurenthema’s en 64 verlichtingskleuren. Met de optionele digitale buitenspiegels (camera’s) voor nog minder luchtweerstand is er natuurlijk een monitor in het interieur. De middenconsole is zeer vlak, zodat je met een laptop of tablet ook uitstekend kunt werken in de auto. Met Hyundai Bluelink is de Ioniq 6 ook bijzonder goed verbonden met internet en zijn talloze handige functies beschikbaar in de auto. Je smartphone is prima te verbinden met de auto, zodat je je apps kunt gebruiken via de 12,3-inch touchscreen van het infotainmentsysteem.

hyundai-ioniq-6-2023-5

hyundai-ioniq-6-2023-6 hyundai-ioniq-6-2023-8

Veiligheid

De elektrische Hyundai mag zich van Euro NCAP de veiligste grote familieauto van 2022 noemen. Van alle nieuwe auto’s die dat jaar de crashtest van de Europese veiligheidsorganisatie ondergingen, scoorde de Ioniq 6 de meeste punten, vooral op het gebied van veiligheid voor volwassenen en kinderen in de auto. Euro NCAP kende de Ioniq 6 de maximale vijf sterren toe, met scores van 97 procent op inzittendenbescherming, 87 procent op de veiligheid voor kinderen in de auto, 66 procent voor de bescherming van kwetsbare medeweggebruikers en 90 procent voor de aanwezige veiligheidssystemen.

Verder is de Ioniq 6 uitgerust met Hyundai SmartSense, een pakket geavanceerde veiligheids- en assistentiesystemen, onder meer noodremassistentie met voetganger- en fietserherkenning en kruisend verkeer, Lane Keeping Assist om de Ioniq 6 binnen de rijstrook te houden, slimme cruise control op basis van het navigatiesysteem, geavanceerde autonome technologie (level 2, remmen en sturen) die de Ioniq 6 op de snelweg in het midden van de rijstrook en op veilige afstand van de voorligger houdt, veiligheidssystemen ter voorkoming van aanrijdingen met voertuigen in de dode hoek, autonoom parkeren en Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist, dat achteruitrijdend eventueel kruisend verkeer achter de auto signaleert en zo nodig een noodstop uitvoert. En ook Surround View Monitor en een waarschuwingssysteem voor in het stadsverkeer.

Alternatieven

Als je specifiek een ruime elektrische sedan zoekt, moet je ook aan Tesla denken. De Model S en de Model 3 hebben wel iets weg van de Ioniq 6 – of eigenlijk andersom. Maar de Tesla’s zijn wél van een grote achterklep voorzien.

FAQ

Waarom zou ik een Ioniq 6 kopen?
Met een Ioniq 6 rijd je emissievrij. Dit is een ruime, zeer vooruitstrevende sedan met een grote actieradius, een stijlvol uiterlijk en de mogelijkheid van ultrasnel laden. Bovendien kun je met de stroom uit de accu elektrische apparaten buiten de auto voeden.
Is een elektrisch aangedreven auto zwaar?
Jazeker. Het accupakket dat de elektromotor in de auto van stroom voorziet, neemt veel gewicht met zich mee. Hoe groter de actieradius, des te groter het accupakket. Maar in een elektrische auto zit het accupakket in de bodem, waardoor het zwaartepunt van de auto laag ligt. Dat zorgt zeker in een lage sedan als de Ioniq 6 voor een uitstekend weggedrag. Vooral in bochten heb je daarvan profijt.
Kan de Ioniq 6 een caravan trekken?
Jawel. Voor de Ioniq 6 is het maximale aanhangergewicht ongeremd vastgesteld op 750 kilogram. Een geremde aanhanger mag maximaal 1.500 kilogram wegen.

Meer informatie

Meer details