Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Hyundai-Ioniq_5_N-3.jpg

Hyundai Ioniq 5 N

1 / 3
Hyundai-Ioniq_5_N-3.jpg
Hyundai-Ioniq_5_N-1.jpg
Hyundai-Ioniq_5_N-2.jpg

Sterke punten

  • Spectaculaire sportauto
  • Garantie voor rijplezier, zowel op het circuit als op de openbare weg
  • Ondersteunt ultrasnel laden tot 350 kW

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Beperkte actieradius bij sportief rijgedrag
  • Verminderd rijcomfort door sportonderstel

Hyundai IONIQ 5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai IONIQ 5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 39.890,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Ioniq 5 N: spectaculairste elektrische Hyundai ooit

De Hyundai Ioniq 5 N is de high-performance versie van de elektrische Hyundai Ioniq 5. De auto komt van de tekentafel van Hyundai N en is de allereerste volledig elektrische sportauto die door de sportdivisie van Hyundai is ontwikkeld. Lees meer.

Interesse in een Hyundai Ioniq 5 N

Hyundai Ioniq 5 N occasions
Hyundai Ioniq 5 N nieuwe auto's
Hyundai Ioniq 5 N dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Onderscheidend design; garantie om op te vallen
  • Geen doorsnee (elektrische) sportauto
  • Unieke rijervaring dankzij N-features

Technische gegevens

Motorisatie

Anders dan de gewone Ioniq 5, die leverbaar is met keuze uit twee batterijpakketten (58 kWh en 77,4 kWh), ligt onderin de Ioniq 5 N een 84 kWh-accupakket. De beide elektromotoren draaien tot 21.000 t.p.m. en leveren tot 448 kW (609 pk) onder normale omstandigheden en zelfs 478 kW (650 pk) met ingeschakelde N Grin Boost, een van de vele technologische features die de Ioniq 5 N rijk is. Deze functie maximaliseert de acceleratie met een vermogenstoename van 10 seconden waardoor de sprint van 0-100 km/u mogelijk is in 3,4 seconden. Op het circuit bereikt de Ioniq 5 N een topsnelheid van 260 km/u. Zijn actieradius bedraagt tot 448 km (volgens WLTP) en omdat hij op stevige 275/35 R21 Pirelli P-Zero-banden staat en is uitgerust met een speciale drift-modus – N Drift Optimizer – zijn z’n bochtenprestaties ongekend.

De Ioniq 5 N combineert het Electrified-Global Modular Platform (E-GMP), waarop ook de Ioniq 5 en Ioniq 6 zijn gebouwd, met de technologieën die door Hyundai N zijn ontwikkeld in de autosport. Net als alle andere N-modellen voldoet ook de Ioniq 5 N aan de drie vertrouwde pijlers van Hyundai’s sportdivisie: Corner Rascal (optimaal bochtengedrag), Racetrack Capability (geschikt voor het circuit) en Everyday Sports Car (sportauto voor dagelijks gebruik). Daarmee is het een sportauto die zich zowel op de openbare weg als op het circuit als een vis in het water voelt.

Afmetingen

De Ioniq 5 N onderscheidt zich van de standaard Ioniq 5 door aangepaste proporties. Hij is in totaal 20 mm lager, 50 mm breder aan de onderkant (om ruimte kunnen bieden aan bredere banden) en 80 mm langer vanwege de prominentere diffuser. Daarmee komt de hoogte uit op 1.585 mm, de breedte op 1.940 mm en de lengte op 4.715 mm. De wielbasis bedraagt exact 3.000 mm. De speciale kuipstoelen in de Ioniq 5 N zijn ongeveer 20 mm lager gepositioneerd dan in het basismodel.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Ioniq 5 N
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,7 x 1,9 x 1,5 m
Wielbasis 3,0 m
Inhoud bagageruimte 480 l
Ledig gewicht 2.125 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.660 kg
Vermogen 448 kW (609 pk)
Koppel 740 Nm
Topsnelheid 260 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,4 sec
Batterijcapaciteit 84 kWh
Verbruik 22,4 kWh/100 km
Actieradius 448 km

Varianten

De Ioniq 5 N is er slechts in één smaak, maar daar zit dan ook alles op en aan wat je maar kunt bedenken. Optioneel kan alleen nog worden gekozen voor een Vision-panoramadak. Ook is er een Ioniq 5 N Line, maar deze mag je niet verwarren met de Ioniq 5 N. De Ioniq 5 N Line is een sportieve uitvoering van de reguliere Ioniq 5, maar dan alleen in cosmetische zin. Denk aan speciale 20-inch wielen, sideskirts in carrosseriekleur, een lipspoiler onderaan de voorbumper, aluminium pedalen en comfortabele sportstoelen met rode contraststiksels en rode biezen.

Prijzen

Met een prijskaartje van zo’n € 74.000 is de Ioniq 5 N geen goedkope auto. Op de occasionmarkt liggen de prijzen iets lager, afhankelijk van factoren zoals bouwjaar, kilometerstand en onderhoudsgeschiedenis. Voor een jong gebruikte Ioniq 5 N moet je rekenen op prijzen vanaf ongeveer € 60.000. Nog steeds veel geld, maar als je op zoek bent naar een elektrische sportauto voor het betere gooi- en smijtwerk, is de Ioniq 5 N absoluut het overwegen waard.

Design

Buitenkant

De Ioniq 5 N onderscheidt zich van de standaard Ioniq 5 door zijn aangepaste proporties. Hij is lager, breder (aan de onderkant) en langer vanwege de prominentere diffuser. Actieve luchtkleppen aan de voorzijde van de Ioniq 5 N zorgen voor extra koeling, terwijl een spoilerlip onder de bumper de lage en sportieve uitstraling van de auto benadrukt. Voor optimale aerodynamische prestaties helpt de vleugelvormige achterspoiler – samen met achterdiffuser en de luchtuitlaat – om de luchtstroom te regelen aan de achterzijde. Bovendien dragen deze elementen bij aan een extra sportieve uitstraling.

Binnenkant

Binnenin de Ioniq 5 N zien we veel overeenkomsten met andere leden van de N-familie. Voorin neem je plaats in comfortabele kuipstoelen. De bestuurder kijkt uit op een modern dashboard dat twee geïntegreerde displays telt: een 12,25-inch infotainmenttouchscreen en een 12,25-inch digitaal cluster die in één oogopslag informatie bieden over de rijprestaties. Het BOSE premium-audiosysteem met acht speakers zorgt voor een fantastische luisterervaring. Achter het stuur bevinden zich peddels waarmee de bestuurder met de vingertoppen verscheidene functies kan inschakelen.

De middenconsole van de Ioniq 5 N is met kniesteunen, ondersteuning voor de schenen en een verschuifbare armsteun geoptimaliseerd voor circuitrijden. Voor dagelijks gebruik biedt de Ioniq 5 N bovendien een draadloze oplader, bekerhouders en een USB-C aansluiting.

Veiligheid

De Ioniq 5 N is ontwikkeld voor zowel dagelijks gebruik als rijden op het circuit. Daarbij is veel aandacht besteed aan de veiligheid van de inzittenden. Zo werden verbeteringen aangebracht aan de carrosseriestructuur, met 42 extra laspunten en 2,1 meter extra lijm, en zijn de aandrijfassen van de Ioniq 5 N, die Hyundai ook in het wereldkampioenschap rally (WRC) gebruikt, zowel aan de voor- als achterzijde verder versterkt. Daarnaast beschikt de Ioniq 5 N over speciale remmen, met remschijven met een diameter van 400 mm vóór en monobloc-remklauwen met vier zuigers. Bij de achterwielen zijn remschijven met een diameter van 360 mm gemonteerd.

Alternatieven

Concurrenten van de Ioniq 5 N zijn onder andere de Kia EV6 GT, Ford Mustang Mach-E en Volkswagen ID.4 GTX. Elk van deze modellen biedt vergelijkbare prestaties en een sportief elektrisch rijgevoel, waardoor ze goede alternatieven vormen.

Veelgestelde vragen

Hoe verschilt de Ioniq 5 N van de standaard Ioniq 5?
De Ioniq 5 N is een sportievere variant met krachtigere prestaties, een aangepast onderstel en een agressiever design. Ook zijn er speciale rijmodi en sportieve N-designelementen die voor een unieke rijervaring en dito uiterlijk zorgen.
Wat is de actieradius van de Hyundai Ioniq 5 N?
De Hyundai Ioniq 5 N heeft een actieradius van 448 kilometer (volgens WLTP), uiteraard afhankelijk van rijomstandigheden en rijstijl. Dankzij zijn grote 84 kWh-batterij en efficiënte elektrische aandrijflijn biedt hij voldoende bereik voor zowel dagelijks gebruik als langere ritten.
Hoe snel kan de Hyundai Ioniq 5 N opladen?
Dankzij de 800V-batterijtechnologie vergroot je de actieradius van de Ioniq 5 N binnen 15 minuten met 273 kilometer. Met een oplader van 350 kW laad je de Ioniq 5 N in slechts 18 minuten op van 10 naar 80 % van de batterijcapaciteit.