Sterke punten
- Keuze uit hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch
- Bijzonder energie-efficiënt
- Zeer compleet uitgerust
Zwakke punten
- Beperkte ruimte op tweede zitrij
- Matig zicht naar achteren
- Beperkt rijbereik elektrische versie
Hyundai IONIQ : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai IONIQ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Hyundai Ioniq
-
Hyundai IONIQ Premium EV NL-Auto!! Leder/camera/schuifdak
€ 14.700,-- 74.868 km
- 04/2018
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1446 WP PURMEREND -
Hyundai IONIQ 1.6 GDi First Edition 2e Eigenaar,Navi,Schuifdak,C
€ 12.449,-- 169.118 km
- 09/2016
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
79 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8211 AA LELYSTAD -
Hyundai IONIQ Comfort EV
€ 13.900,-- 55.783 km
- 12/2019
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8531 NH LEMMER -
Hyundai IONIQ i-Motion EV 38 kWh | Camera | 1 jaar garantie
€ 18.950,-BTW verrekenbaar - 9.200 km
- 06/2021
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2851 LC HAASTRECHT -
Hyundai IONIQ 1.6 GDi PHEV Premium Aut. Xenon|Adapt.Cruise|Lanew
€ 15.250,-- 130.314 km
- 05/2019
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
26 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8251 GM DRONTEN -
Hyundai IONIQ 1.6 GDi ECC LMV NAVIGATIE CRUISE 32000KM!
€ 21.995,-- 32.858 km
- 10/2022
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
102 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7821 AC EMMEN -
Hyundai IONIQ IONIQ Comfort EV
€ 11.535,-- 158.435 km
- 05/2017
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2371EJ Roelofarendsveen -
Hyundai IONIQ Comfort EV Automaat 28 KW € 2000,00 Subsidie
€ 10.945,-BTW verrekenbaar - 141.901 km
- 08/2019
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5733 AA DEURNE -
Hyundai IONIQ Comfort EV | EUR 2.000 SUBSIDIE
€ 12.950,-€ 11.950,-- 102.076 km
- 05/2017
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7615 NA HARBRINKHOEK -
Hyundai IONIQ Comfort EV 28kWh | €2.000 SEPP | Navigatie | Airco
€ 12.750,-BTW verrekenbaar - 93.712 km
- 09/2019
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7556 BS HENGELO OV -
Hyundai IONIQ 1.6 GDi 141pk Plug-in Comfort Carplay/ Camera/ Inf
€ 18.940,-BTW verrekenbaar - 88.119 km
- 01/2020
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
26 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8606 VP SNEEK -
Hyundai IONIQ Comfort EV 28 kWh 2.000,- Subsidie | Trekhaak | Ca
€ 12.450,-- 124.405 km
- 03/2017
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7544 RG ENSCHEDE -
Hyundai IONIQ 1.6 GDi PHEV Premium Leder stuur verw stoelkoeling
€ 17.400,-BTW verrekenbaar - 102.943 km
- 11/2019
- 122 kW (166 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
26 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9231 HS SURHUISTERVEEN -
Hyundai IONIQ 1.6 GDi Comfort | Navigatie | Apple carplay | Came
€ 13.950,-- 168.764 km
- 05/2018
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
79 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7544 RG ENSCHEDE -
Hyundai IONIQ 1.6 GDi Premium Automaat Pano.dak Adap.Cruise Stoe
€ 17.700,-- 66.358 km
- 12/2018
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
79 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9231 HS SURHUISTERVEEN -
Hyundai IONIQ 1.6 GDi Premium Schuifdak 100% Dealer Onderhouden
€ 16.880,-- 83.980 km
- 01/2018
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
79 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3481 MD HARMELEN -
Hyundai IONIQ Premium EV 38 kWh *€2.000 SUBSIDIE MOGELIJK!* | Na
€ 23.950,-€ 19.999,-BTW verrekenbaar - 17.743 km
- 12/2021
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4462 GP GOES -
Hyundai IONIQ PREMIUM EV 88 KW / LEDER- NAVIGATIE- SCHUIFDAK- AP
€ 13.745,-BTW verrekenbaar - 68.630 km
- 04/2017
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5694 AR SON EN BREUGEL -
Hyundai IONIQ Premium EV *€2.000 SUBSIDIE MOGELIJK!* | Schuif-/K
€ 17.999,-€ 16.949,-BTW verrekenbaar - 84.493 km
- 06/2019
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4462 GP GOES -
Hyundai IONIQ 1.6 GDi Hybrid Comfort *TREKHAAK / LMV / AUTMOAAT*
€ 17.945,-- 82.194 km
- 03/2019
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
84 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1991 JA VELSERBROEK
Interesse in een Hyundai Ioniq
Alle artikelen
Test Hyundai Kona Electric - Moet je doorsparen voor een Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is
Test: 5 nieuwtjes over de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh)
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Voor elk wat wils: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch
- Pionier op het gebied van elektrisch rijden
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
Technische gegevens
Motorisatie
De Hyundai Ioniq was de eerste auto ter wereld die leverbaar was met keuze uit drie aandrijfsystemen: volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride. Alle varianten hebben gemeen dat ze gebruikmaken van Hyundai’s Blue Drive-technologie om emissies te verminderen en prestaties te verbeteren. Het is duidelijk waar hij zijn mosterd heeft gehaald, want de vorm van de Ioniq lijkt erg op die van de Prius.
De volledig elektrische Ioniq Electric beschikt over een 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij, goed voor een actieradius van 280 kilometer, gemeten volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanaf stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. De topsnelheid bedraagt 165 km/u.
De Hyundai Ioniq Hybrid heeft een gecombineerd vermogen van 103,5 kW (141 pk) dankzij een 1,6-liter benzinemotor van 77,2 kW (105 pk), een elektromotor van 31,9 kW (43,5 pk) en een 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. De topsnelheid bedraagt 185 km/u en de gecombineerde CO2-emissie komt uit op slechts 79 g/km. Het brandstofverbruik is 3,4 l/100 km.
De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid koppelt de kracht van de 1,6-liter benzinemotor van 77,2 kW (105 pk) en 147 Nm koppel aan een elektromotor met 45 kW (61 pk). Dankzij een veel grotere 8,9 kWh lithium-ion-polymeerbatterij kan de stekkerhybride tot 63 kilometer puur elektrisch rijden. Dat resulteert in een CO2-emissie van 26 g/km, een laag gemiddeld brandstofverbruik van 1,1 l/100 km (NEDC) en een gecombineerd vermogen van 103,5 kW (141 pk).
De benzinemotor in zowel de Ioniq Hybrid als de Ioniq Plug-in Hybrid is gekoppeld aan een zestraps DCT automatische transmissie met dubbele koppeling.
De 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor, die specifiek was ontworpen voor de hybride-aandrijflijn in de Ioniq Hybrid en de Ioniq Plug-in Hybrid, werkt volgens het principe van de Atkinson-verbrandingscyclus: door inlaatkleppen langer geopend te houden dan gebruikelijk, nemen zogenoemde pompverliezen (lees: weerstand) af. Dat is gunstig voor het verbruik en de CO2-uitstoot.
Afmetingen
De Hyundai Ioniq is 4,47 meter lang, 1,82 meter breed en 1,45 meter hoog. Aan boord zijn er 5 zitplaatsen, maar op de achterbank was het niet zo ruim. De kofferbak is wel best praktisch, met een volume van 443 tot 1.505 liter in de HEV, 341 tot 1.401 liter in de PHEV en 462 tot 1.417 liter in de Electric. Een aanhangwagen trekken was niet mogelijk met de Ioniq.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Ioniq Hybrid | Ioniq Plug-in Hybrid | |
---|---|---|
Marktintroductie | 2016 | 2017 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,4 x 1,8 x 1,4 m | 4,4 x 1,8 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,7 m | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 443 l | 341 l |
Ledig gewicht | 1.445 kg | 1.495 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.870 kg | 1.970 kg |
Cilinderinhoud | 1.580 cc | 1.580 cc |
Vermogen | 103,5 kW (141 pk) | 103,5 kW (141 pk) |
Koppel | 147 Nm | 147 Nm |
Topsnelheid | 185 km/u | 178 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,8 sec | 10,6 sec |
Tankinhoud | 45 l | 43 l |
Verbruik | 3,4 l/100 km | 1,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 79 g/km | 32 g/km |
Ioniq Electric | |
---|---|
Marktintroductie | 2016 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,4 x 1,8 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 462 l |
Ledig gewicht | 1.420 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.880 kg |
Vermogen | 88 kW (120 pk) |
Koppel | 295 Nm |
Topsnelheid | 165 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,9 sec |
Batterijcapaciteit | 28 kWh |
Verbruik | 11,5 kWh/100 km |
Actieradius | 280 km (volgens NEDC) |
Varianten
De Hyundai Ioniq kende in Nederland vijf uitrustingsniveaus: i-Motion, Comfort, Premium, Premium Design en Premium Sky. Hyundai rustte zijn Ioniq standaard zeer compleet uit, onder meer met een volautomatische airconditioning met gescheiden zones, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, achteruitrijcamera én een supervision cluster met 4,2-inch TFT-scherm met boordcomputer. Standaard waren ook een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist System, een noodsignaleringssysteem en Smart Cruise Control.
Alle Ioniq-modellen werden geleverd met moderne connectiviteitdiensten zoals Android Auto en Apple CarPlay. Het draadloos opladen van de smartphone behoorde tot de mogelijkheden en op een 7-inch TFT-scherm toont het systeem alle belangrijke gegevens. Het navigatiesysteem is gekoppeld aan het Eco-driving assistant-systeem, waarbij het wegtype en de hoogteverschillen worden geanalyseerd om onnodig brandstofverbruik terug te dringen.
In 2019 werd de Ioniq ingrijpend aangepast. Niet alleen qua uiterlijk, ook technisch en wat betreft uitrusting. De batterijcapaciteit van de Ioniq Electric werd vergroot van 28 naar 38,3 kWh. Daardoor nam de actieradius toe tot 294 km (volgens WLTP). De vernieuwde Ioniq Plug-in Hybrid kan na de opfrisbeurt 66 km puur elektrisch afleggen (volgens WLTP).
In 2022 stopte Hyundai met de productie van de Ioniq. In juli van dat jaar rolde het laatste exemplaar van de band in de Hyundai-fabriek in Ulsan, Zuid-Korea. Tussen eind 2016 en december 2021 verkocht Hyundai in Europa in totaal 135.692 exemplaren van de Ioniq. In Nederland werden bijna achtduizend exemplaren – verdeeld over de Ioniq Electric, de Ioniq Hybrid en de Ioniq Plug-in Hybrid – van dit model verkocht.
Prijzen
De prijzen voor de drie Ioniq-modellen liepen behoorlijk uiteen. De Ioniq Electric was de duurste en had een vanafprijs van 33.995 euro. Daarna kwam de Ioniq Plug-in Hybrid (vanaf 29.995 euro) en onderaan de prijslijst bungelde de Ioniq Hybrid met een vanafprijs van 21.995 euro.
Op de occasionmarkt variëren de prijzen voor een Ioniq van iets meer dan 10.000 euro tot een kleine 40.000 euro, afhankelijk van of het een hybride, plug-in hybride of een elektrische variant betreft. De duurste Ioniq-occasions zijn de Electrics met een lage kilometerstand.
Design
Buitenkant
Het exterieur van de Hyundai Ioniq oogt krachtig door de vloeiende coupé-achtige lijnen en de talrijke designdetails. Zijn ranke postuur zorgt voor een efficiënte geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie. Dat levert een zeer lage luchtweerstandcoëfficiënt op van 0,24 en daarmee behoort hij tot de meest aerodynamische modellen in zijn klasse.
De voorzijde van de Hyundai Ioniq heeft het kenmerkende familiegezicht van Hyundai, met de hexagonale grille met geïntegreerde actieve lamellen. Deze lamellen in de grille worden actief aangestuurd om de luchtweerstand en luchttoevoer te verbeteren. Ze zijn aan de bovenzijde afgewerkt met een glanzend zwarte lijst die aansluit op de koplampunits met dagrijverlichting in C-vorm.
De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid is net als de Ioniq Hybrid herkenbaar aan blauwe exterieurdetails. De elektrisch aangedreven variant heeft koperkleurige accenten, geïnspireerd op de kleur van de koperen draden die wereldwijd als drager voor elektriciteit worden gebruikt. Specifieke 16-inch lichtmetalen velgen en LED-koplampen zijn andere details van de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid.
In 2019 kreeg de Ioniq een flinke metamorfose. Het uiterlijk werd opgefrist met nieuwe kleuren, een nieuw design van de voorzijde, Full LED-verlichting voor en achter, nieuw vormgegeven zijskirts en bumpers met zilverkleurige inlay en velgen in nieuwe designs. Binnenin keek de bestuurder uit op een nieuw vormgegeven dashboard met geïntegreerde sfeerverlichting, Touch Control voor de airconditioning, een nieuw 7-inch dual cluster instrumentenpaneel, een 10,25-inch AVN-systeem of 8-inch display audio met Apple CarPlay (Android Auto-voorbereiding).
Binnenkant
Vanwege de batterij is de kofferbak van de elektrische Ioniq een stuk kleiner dan die van de Hybrid. Het interieur van de Ioniq is deels opgetrokken uit recyclebare materialen. De dakbekleding is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic. De bestuurder kijkt uit over een ergonomisch dashboard, waarbij de meters achter het stuur zitten. Op de achterbank is de beenruimte redelijk, maar voor inzittenden die langer zijn dan 1.90 meter is de hoofdruimte beperkt.
Veiligheid
De Hyundai Ioniq Hybrid, Electric en Plug-in Hybrid waren gebouwd om te voldoen aan de zwaarste botsproeven van Euro NCAP. Alle drie kregen ze de maximale score van vijf sterren van het onafhankelijke testinstituut na optimale resultaten in vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist. In 2016 riep Euro NCAP de Ioniq zelfs uit tot Best in Class. In de categorie ‘Compacte gezinsauto’ scoorde de Hyundai het beste van alle in 2016 geteste auto’s.
Het model is standaard voorzien van een antiblokkeerremsysteem, een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist, een noodsignaleringssysteem en zeven airbags inclusief knieairbag voor de bestuurder.
De carrosserie van de Ioniq bestaat voor 53 procent uit geavanceerd ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium. Ook de motorkap, de achterklep, de balken achter de voor- en achterbumper en de delen van de wielophanging zijn van aluminium gemaakt. Daardoor zijn deze componenten 12,6 kilogram lichter; een gewichtsvermindering van 45 procent ten opzichte van staal. Alle delen in de bodystructuur die bijdragen aan de crashbestendigheid zijn gemaakt van ultrasterk staal (boven de industriële norm van 60 kgf).
Alternatieven
De grootste concurrent van de Hyundai Ioniq was de Toyota Prius, die ook als zelfladende en plug-in hybride op de markt was en vergelijkbare verbruikscijfers kon voorleggen. De Prius was wel een stukje duurder. Voor de rest kwam de concurrentie zowel intern als extern van de meer traditioneel getekende modellen met een hybride aandrijflijn, zoals de Hyundai Kona, de Kia Niro en de Toyota Corolla Hybrid.