Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
01_Prijzen-vernieuwde-Hyundai-i30-zijn-bekend.jpg

Hyundai i30

1 / 7
01_Prijzen-vernieuwde-Hyundai-i30-zijn-bekend.jpg
02_Prijzen-vernieuwde-Hyundai-i30-zijn-bekend.jpg
03_Prijzen-vernieuwde-Hyundai-i30-zijn-bekend.jpg
04_Prijzen-vernieuwde-Hyundai-i30-zijn-bekend.jpg
05_Prijzen-vernieuwde-Hyundai-i30-zijn-bekend.jpg
06_Prijzen-vernieuwde-Hyundai-i30-zijn-bekend.jpg
07_Prijzen-vernieuwde-Hyundai-i30-zijn-bekend.jpg

Sterke punten

  • Goede afwerking
  • Rijk uitgerust
  • Betrouwbaar

Zwakke punten

  • Imago laat nog te wensen over
  • Navigatie hapert soms na een update
  • Prestatieniveau basismotoren

Hyundai i30 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai i30, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai i30: een allrounder pur sang

De Hyundai i30 is misschien wel de meest onderschatte Hyundai van Nederland. De Hyundai i10 krijgt alle lof voor zijn volwassen uitrusting, de Hyundai Tucson is een van de bestverkochte SUV’s ter wereld, maar met de verkopen van de Hyundai i30 wil het, vooral in Nederland, maar niet vlotten. En dat heeft waarschijnlijk alles te maken met imago en het concurrerende speelveld waarin de auto opereert, want op vrijwel alle vlakken scoort de middenklasser een ruime voldoende. Overigens zonder ergens echt in uit te blinken. Kortom, de Hyundai i30 is een allrounder pur sang. Behalve als hatchback is de Hyundai i30 er ook als stationwagon en als fastback. Bovendien was de i30 de eerste Hyundai waarvan het Hyundai’s high-performance N-label een hot hatch maakte, de i30 N. Later volgde ook een supersportieve Hyundai i30 Fastback N. Lees meer

Interesse in een Hyundai i30

Hyundai i30 occasions
Hyundai i30 nieuwe auto's
Hyundai i30 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer allround
  • Ook als hot hatch
  • Keuze uit verschillende aandrijflijnen
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding

Technische gegevens

Motorisatie

De Hyundai i30 heeft een uitgebreide reeks aandrijflijnen: zo is er de nieuwe 1.5-liter benzinemotor met Dual Port Injection van 81 kW (110 pk), gecombineerd met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak. De 1.0-liter T-GDI-benzinemotor met 88 kW (120 pk) is leverbaar met een zeventrapstransmissie met dubbele koppeling (7DCT) of een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor een lager brandstofverbruik is de 1.0 T-GDI te combineren met 48-volt Mild-Hybrid-technologie. De elektromotor wordt gebruikt om de brandstofmotor te starten en te ondersteunen bij het accelereren. Tijdens het uitrollen wekt de elektromotor juist weer stroom op die in het kleine 48 volt accupakket wordt opgeslagen. Deze aandrijflijn is ook leverbaar met een Intelligent Manual Transmission (iMT), een handgeschakelde zesversnellingsbak die ontkoppelt als de bestuurder het gaspedaal loslaat voor extra brandstofbesparing. De top van het motorengamma is de nieuwe 1,5-liter T-GDI-benzinemotor met 118 kW (160 pk), die ook standaard is voorzien van het 48-volt Mild-Hybrid-systeem.

En dan is er ook nog de Hyundai i30 N. Deze high-performance-versie van de middenklasser was de allereerste supersportieve variant van Hyundai’s N-label. De Hyundai i30 N is ontwikkeld in het test- en ontwikkelingscentrum in Namyang (Zuid-Korea) en verder geperfectioneerd met de kennis en ervaring die Hyundai heeft opgedaan in onder meer het FIA World Rally Championship, de TCR International Series, de Pirelli World Challenge en de loodzware 24-uursrace van de Nürburgring. De hot hatch wordt aangedreven door een 2.0-liter turbomotor die er in twee vermogensvarianten is. De Standard Package-motor levert 184 kW (250 pk) en de Performance Package-motor zelfs 206 kW (280 pk). Beide versies hebben een maximumkoppel van 353 Nm en een topsnelheid van 250 km/u. De standaardversie van de Hyundai i30 N sprint vanuit stilstand in 6,4 seconden naar 100 km/u, de Performance-versie heeft daar slechts 5,9 seconden voor nodig.

Afmetingen

Van de drie carrosserievarianten die er bestaan van de Hyundai i30 is de vijfdeurs hatchback de kleinste van het gezelschap. Hij meet 4,34 meter in de lengte. De i30 Fastback volgt met een lengte van 4,45 meter en de stationwagen is de langste met een lengte van 4,58 meter. Omdat de drie auto’s hetzelfde platform delen is de breedte van 1,79 meter identiek, net zoals de wielbasis van 2,65 meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai i30
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 4,3 – 4,58 x 1,7 x 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 395 – 1.650 l
Ledig gewicht 1.216 - 1.312 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.800 - 1.900 kg
Cilinderinhoud 998 – 1.482 cm3
Vermogen 81 kW – 206 (110 - 280 pk)
Koppel 172 - 353 Nm
Topsnelheid 196 -250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,2 – 5,9 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 5,2 – 6,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 120 -144 g/km

Varianten

Van de Hyundai i30 bestaan drie carrosserietypen: hatchback, fastback en stationwagon. Het is een echte Europese auto, ontwikkeld in het Hyundai Motor Europe Technical Centre in Rüsselsheim, gebouwd in de Hyundai-fabriek in het Tsjechische Nošovice en getest op de Nürburgring. De i30 profiteert daarmee van de infrastructuur die Hyundai in slechts enkele decennia jaar heeft opgebouwd in Europa. De Hyundai i30 wordt aangeboden in 5 verschillende uitvoeringen. De basisuitvoering is de i-Motion en de topuitvoering is de N Line.

Prijzen

De prijzen van de Hyundai i30 beginnen bij 28.295 euro voor de hatchback. De ruimere i30 Wagon is iets duurder met een startprijs van 31.995 euro. De i30 Fastback is niet meer leverbaar in Nederland. Uiteraard is hij er nog wel als occasion. Denk aan prijzen die beginnen bij 17.000 euro voor de ‘gewone’ i30 Fastback. In sportieve N Line-uitvoering komt daar als snel een paar duizend euro bij.

Design

Buitenkant

De eerste generatie van de Hyundai i30 is in 2006 uitgebracht, de tweede in 2011. Bij zijn laatste facelift in 2020 werd de Hyundai 30 grondig hertekend. De carrosserie van de i30 oogt vrij slank. De voorzijde is voorzien van een opvallend 3D-patroon en een brede grille waardoor de auto er modern, laag en breed uitziet. Koplampen met optionele MFR LED-technologie en V-vormige LED-dagrijverlichting (DRL) geven de auto een sportieve uitstraling. De LED-verlichting aan de achterzijde is eveneens V-vormig en daarmee in lijn met de voorzijde.

Binnenkant

Het interieur van de Hyundai i30 zit doordacht in elkaar. Prominent aanwezig zijn het 7-inch digitale instrumentenpaneel en het 10,25-inch infotainmentscherm. De bediening is prettig en de functionaliteit behoorlijk uitgebreid. Als het om ruimtegebruik, bedieningsgemak en afwerking gaat, staat de i30 op hetzelfde niveau als zijn voornaamste concurrenten in deze klasse, de Ford Focus en de Volkswagen Golf. In de Hyundai i30 ben je ook helemaal connected. Het systeem is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay en je kunt je smartphone draadloos koppelen.

hyundai-i30-cw-interior

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2017 kreeg de derde generatie Hyundai i30 de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. De huidige Hyundai i30 is uitgerust met het uitgebreide veiligheidspakket Hyundai Smart Sense met moderne rijhulpsystemen als Lane Following Assist dat de i30 in het midden van de rijstrook houdt, Rear Collision-avoidance Assist (activeert de remmen om een aanrijding te helpen voorkomen bij achteruit rijden), Leading Vehicle Departure Alert (waarschuwt als de voorligger wegrijdt en de i30-bestuurder niet tijdig reageert, bijvoorbeeld in files of wachtend voor een verkeerslicht). Ook is de Hyundai i30 uitgerust met eCall: dit systeem legt automatisch contact met hulpdiensten zodra de airbagsensors worden geactiveerd.

Alternatieven

Met de i30 richt Hyundai zijn pijlen op de populaire Volkswagen Golf. Bekijk deze Duitser dan ook maar als zijn voornaamste concurrent. Dankzij zijn Europees DNA is de Hyundai i30 een meer dan volwaardig alternatief voor de typisch Duitse concurrenten. Andere alternatieven vind je in de vorm van de Peugeot 308, Opel Astra, Seat Leon en Ford Focus. Kia heeft een technisch verwant broertje in zijn line-up met de Ceed.

FAQ

Hoeveel carrosserievarianten telt de Hyundai i30?
Behalve als hatchback is de Hyundai i30 er ook als stationwagon, fastback en als sportieve N Line-uitvoering. De drie auto’s delen hetzelfde platform en daarom zijn zowel de breedte (1,79 meter) als de wielbasis (2,65 meter) identiek.
Is er ook een Hyundai i30 voor sportieve rijders?
Jazeker, twee maar liefst! Behalve een sportieve N Line-uitvoering met vooral cosmetische aanpassingen als een dubbele uitlaat en sportieve stoelen is er ook Hyundai i30 N. Deze high-performance-versie wordt aangedreven door een 2.0-liter turbomotor die in twee vermogensvarianten verkrijgbaar is. De Standard Package-motor levert 184 kW (250 pk) en de Performance Package-motor zelfs 206 kW (280 pk). Sinds enige tijd is de Hyundai i30 N niet meer nieuw verkrijgbaar in Nederland.
Waar wordt de Hyundai i30 gemaakt?
Dat gebeurt in de Hyundai-fabriek in het Tsjechische Nošovice. De Hyundai i30 was het allereerste model dat in HMMC (Hyundai Motor Manufacturing Czech) van de band rolde. Dat was in 2008. De productiefaciliteit in Nošovice is een van de modernste autofabrieken ter wereld. Meer dan de helft van alle auto’s die Hyundai in Europa verkoopt komt hier vandaan. Bovendien worden er motoren en transmissies gemaakt.

Beoordelingen voor Hyundai i30

124 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Modellen

Meer details