Sterke punten
- Betrouwbaar en betaalbaar
- Krachtige dieselmotoren
- Solide wegligging en goede rijeigenschappen
Zwakke punten
- Had niet de lange historie en sterke reputatie die de concurrentie wel had
- Afwerking en gebruikte materialen in het interieur werden soms als minder luxueus of kwalitatief ervaren
- De grootte en het gewicht van de H300 maken hem minder wendbaar, vooral in stedelijke gebieden met smalle straten en krappe parkeerplaatsen
Hyundai H-1 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai H-1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Hyundai H-1
Hyundai biedt sinds 1999 de Hyundai H1 in zijn actuele versie aan. Deze is ingedeeld in de modelgroep van de kleine bestelbussen. Deze MPV met hoog dak heeft een laadvolume van 5,7 kubieke meter en kan belast worden met maximaal 1.240 kg. De Hyundai H1 beschikt over een 2,5 liter CRDi dieselmotor met een prestatievermogen van 103 kW (140 pk). Lees meer
Actueel aanbod van Hyundai H-1
-
Hyundai H-1 H200 2.5 Crdi Camperbus
€ 8.990,-- 282.000 km
- 05/2004
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1901HH Castricum -
Hyundai H-1 H 1 DF
€ 800,-- 215.832 km
- 07/2007
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6441JN BRUNSSUM
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Europese looks
- Standaard compleet uitgerust
- Zowel voor commercieel gebruik als voor personenvervoer
- Prijs-kwaliteitsverhouding
Technische gegevens
Motorisatie
De Hyundai H300 verscheen in 2008 op de Nederlandse markt als vervanger voor de H200. Hij wordt aangedreven door een 2.5 CRDi VGT-motor met 125 kW (170 pk). De maximale trekkracht bedraagt een stevige 392 Nm bij slechts 2.000-2.500 toeren per minuut. Daarmee haalt de H300 een topsnelheid van 180 km/u. De acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/u neemt 15,2 tellen in beslag. De tussenacceleratie van 60 tot 100 km/u duurt 10,5 seconden. De 2.5 CRDi VGT verbruikt slechts 8,8 liter diesel per 100 km.
Later kreeg de H300 er een 116 pk sterke en 136 pk sterke dieselmotor bij. De versie met de 2.5 CRDi-motor met 116 pk levert een maximaal koppel van 343 Nm dat al bij 1.750-2.250 t.p.m. wordt bereikt. De topsnelheid bedraagt 154 km/u en het gemiddeld gecombineerd verbruik bedraagt 8,3 liter bij 100 km. De Hyundai H300 met de sterkere 136 pk motor biedt dezelfde trekkracht van 343 Nm, maar over een breder toerenbereik van 1.750-2.500 t.p.m. Ook de topsnelheid van 167 km/u is hoger, evenals de acceleratie. Het gemiddeld gecombineerd verbruik bedraagt ook 8,3 liter/100 km. Ter vergelijking, de topversie van de H300 met 120 kW (170 pk) heeft een maximale trekkracht van 392 Nm bij 2.000-2.500 t.p.m. Volgens Hyundai is de topsnelheid 180 km/u en het gemiddeld gecombineerd verbruik ligt op 8.5 liter/100 km.
Afmetingen
De H300 is 5,12 meter lang, negen centimeter meer dan de H200 die hij opvolgde. De breedte nam met tien centimeter toe tot 1,92 meter en de wielbasis groeide met twaalf centimeter naar 3,20 meter.
De H300 is er als Enkele Cabine met drie zitplaatsen en als Dubbele Cabine met zes zitplaatsen. Deze laatste heeft een driepersoons achterbank en is van buiten herkenbaar aan de grote ramen in de beide schuifdeuren. Laadcapaciteit is er volop, met 4.308 liter voor de Enkele Cabine en een altijd nog respectabele 2.500 liter voor de zespersoons Dubbele Cabine.
De laadruimte en de deuren zijn ontworpen voor het gebruik van europallets met een afmeting van 120 x 80 centimeter. Daardoor is de H300 met een heftruck te beladen.
De belangrijkste specificaties op een rij
Hyundai H300 Dubbele Cabine | |
---|---|
Marktintroductie | 2008 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,12 x 1,92 x 1,92 m |
Wielbasis | 3,2 m |
Inhoud bagageruimte | 2.500 l |
Ledig gewicht | 2.078 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.230 kg |
Cilinderinhoud | 2.497 cm3 |
Vermogen | 100 kW (136 pk) |
Koppel | 343 Nm |
Topsnelheid | 168 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 17,6 sec |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik | 7,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 199 g/km |
Varianten
De Hyundai H-1 was beschikbaar in verschillende configuraties: als bestelwagen, personenbus en combi. De Hyundai H300, in sommige markten ook bekend als Grand Starex, verscheen in 2008 op de Nederlandse markt als vervanger voor de H200. Hij onderscheidt zich door zijn ruime interieur, geavanceerde technologieën en comfort. Deze grotere variant van de Hyundai H-1 is meer ontworpen om te voldoen aan de behoeften van klanten die meer ruimte en premium functies zoeken, zowel voor personenvervoer als commerciële toepassingen.
Net als elke Hyundai biedt de H300 een complete uitrusting, inclusief ESP en ABS. En ook een in hoogte verstelbaar stuurwiel en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel zijn standaard. De luxere versie heeft ook nog comfort verhogende zaken als airconditioning en elektrische bediening van ramen en buitenspiegels.
Prijzen
In 2008 bedroeg de vanafprijs van de Hyundai H300 voor de versie met 116 pk-motor 15.995 euro. Voor de 136 pk-motor diende 16.295 euro te worden betaald en voor 16.995 euro kreeg je 170 paardenkrachten onder de motorkap. Als occasion is de Hyundai H300 zeer betaalbaar. Op AutoScout24 vinden we al exemplaren vanaf een kleine 3.000 euro. Tussen de twee en drie ton op de teller moet je dan wel voor lief nemen.
Design
Buitenkant
De Hyundai H300 valt op door zijn gestroomlijnde design, met een brede grille en scherpe koplampen die zorgen voor een krachtige uitstraling. Vanaf de grille loopt de grote motorkap schuin omhoog om bijna naadloos over te gaan in de eveneens schuin staande voorruit, waardoor de voorzijde een strakke wigvorm heeft. De wielkasten staan iets naar buiten, een vorm die benadrukt wordt door een kleine detaillijn langs de ronding. Het maakt de vormen extra stevig. De grote zijspiegels zijn niet alleen functioneel, maar dragen ook bij aan het stijlvolle design. Aan de achterkant vallen de hoog geplaatste achterlichten op de hoeken van de carrosserie. In de behuizing zijn alle lichtfuncties ondergebracht. De achterbumper heeft een ingebouwde trede om makkelijker te kunnen in- en uitstappen.
De H300 is zowel links als rechts van een grote schuifdeur voorzien: hoe de auto ook geparkeerd staat, de laadruimte is altijd goed bereikbaar. De grote achterklep biedt eveneens goed toegang tot de laadruimte. Als optie zijn er twee achterdeuren leverbaar, handig als er al veel lange voorwerpen op het imperiaal vervoerd worden of als de auto vaak via de achterkant met een heftruck beladen moet worden.
Binnenkant
Binnenin biedt de Hyundai H300 een luxe en comfortabele omgeving voor zowel passagiers als de bestuurder. Het interieur is ruim en flexibel. De stoelen zijn ergonomisch ontworpen en kunnen eenvoudig worden ingesteld. De afwerking van het interieur oogt verzorgd en voldoet met de vormtaal nog aan de eisen van deze tijd. Optioneel was er een infotainmentsysteem met Bluetooth-connectiviteit en een hoogwaardige geluidsinstallatie.
Veiligheid
Aan de veiligheid in de Hyundai H300 is veel aandacht besteed. De bestelwagen is uitgerust met de nodige veiligheidsvoorzieningen, waaronder meerdere airbags, ABS (Anti-lock Braking System), ESP (Electronic Stability Program) en een achteruitrijcamera om het parkeren te vergemakkelijken. Geavanceerde rijhulpsystemen zoals lane departure warning en automatische noodremassistentie kunnen ook beschikbaar zijn, afhankelijk van de specificatie.
Alternatieven
De H300 verscheen in 2008 in een druk marktsegment met sterke spelers die er al jarenlang de dienst uitmaakten. Bovendien was er toen al een bijna eindeloze diversiteit in het aanbod door de variatie in motoren, lengte, hoogte en interieurafwerking. Uiteraard was de Volkswagen Transporter een van de belangrijkste concurrenten. De bus van het Duitse merk gold als de onaantastbare marktleider met een lange historie en een sterke reputatie en was leverbaar in talloze versies, ook als zescilinder met vierwielaandrijving. Andere tegenstrevers waren de Renault Trafic, Bestelauto van het Jaar 2007, en de Ford Transit die was uitgeroepen tot International Van of the Year 2007. Ook de Peugeot Boxer en de Opel Vivaro speelden een significante rol op de markt voor bestelbussen.