Sterke punten
- Zeer ruim (vooral achterin)
- Slim alternatief voor dure gevestigde Duitse merken
- Limousine-comfort voor de prijs van een middenklasser
Zwakke punten
- Zittingen zijn, naar Europese maatstaven, nogal kort
- Bediening audio- en navigatiesysteem onnodig ingewikkeld
- Mist het imago van gevestigde Duitse merken
Hyundai GRANDEUR : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai GRANDEUR, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Hyundai Grandeur
Alle artikelen
Test Hyundai Kona Electric - Moet je doorsparen voor een Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is
Test: 5 nieuwtjes over de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh)
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Goede redenen
- Uitmuntende reisauto
- Toplimo voor een bescheiden prijskaartje
- Riante interieurruimte
- Sportieve V6-motor
Technische gegevens
Motorisatie
De 235 pk (173 kW) sterke 3,3-liter zescilinder maakt van de Hyundai Grandeur uit 2005 een vlotte jongen. De sprint van 0 naar 100 km/u raffelt hij af in 7,8 seconden en de topsnelheid ligt op een respectabele 235 km/u; getallen waarmee je prima voor de dag kunt komen in de premium-klasse. Onder normale rij-omstandigheden houdt de zescilinder zich aangenaam op de achtergrond. Alleen bij fel accelereren laat hij van zich horen. De V6 is standaard gekoppeld aan een vijftrapsautomaat.
De Hyundai Grandeur was er ook met een 2,2-liter dieselmotor die 145 pk levert. Net als de 3,3-liter V6 is de dieselmotor standaard gekoppeld aan een vijftrapsautomaat.
Afmetingen
De Hyundai Grandeur van de vijfde generatie, de laatste toplimo van Hyundai die in Nederland te koop was, is behoorlijk breed: bijna 1,87 meter. Daarmee is hij 40 millimeter breder dan zijn voorganger, de XG. Met een lengte van 4,90 meter meet hij 20 millimeter meer dan de XG en ook in de hoogte (1,49 meter) groeide hij ten opzichte van het model dat hij afloste. De wielbasis groeide met 30 millimeter tot 2,78 meter. Daarmee is de beenruimte achterin zeer riant. In de enorme bagageruimte gaat exact 523 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Hyundai Grandeur | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,9 x 1,8 x 1,5 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 523 l |
Ledig gewicht | 1.639 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.220 kg |
Cilinderinhoud | 3.342 cm3 |
Vermogen | 173 kW (235 pk) |
Koppel | 304 Nm |
Topsnelheid | 237 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,8 sec |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik | 10,2 l/100 km (volgens NEDC) |
CO₂-uitstoot | 245 g/km |
Varianten
De allereerste Grandeur verscheen in 1986 en in 1993 mocht ook Nederland kennismaken met de bijzondere Koreaan. Destijds stond Hyundai nog te boek als een echt budgetmerk en die reputatie zat de luxueuze Grandeur aanvankelijk in de weg. Tot dat moment was de Sonata het topmodel van Hyundai. Dat veranderde dus met de komst van de Grandeur.
Binnenin de Grandeur is het een en al grandeur wat de klok slaat. De stoelen zijn met leder bekleed en zowel voor- als achterin elektrisch verstelbaar én verwarmbaar. Tot de uitrusting behoorden ook een hifi-installatie met cd-speler, airco, cruise control en elektrische raambediening. Het interieur is afgewerkt met leder en hout en het klokje lijkt regelrecht afkomstig uit een Maserati.
De nieuwste Hyundai Grandeur – elders wordt het model als Azera gevoerd – is alweer toe aan de zevende generatie. De laatste limousine van Hyundai die in Nederland te koop was, was de Grandeur van de vijfde generatie. Die werd geïntroduceerd in 2005. Hyundai’s huidige Grandeur is ruim 5 meter lang en wordt aangedreven door een 1.6-benzinemotor. Voor meer power is er ook een 3.5 GDi V6 met 300 pk. Binnenin de huidige Grandeur liet Hyundai zich inspireren door de eerste Grandeur, onder andere met een enkelspaaks stuurwiel zoals we die ook kennen van de eerste generatie.
In 2021 vierde Hyundai de 35ste verjaardag van zijn statige limo met een restomod-interpretatie van het historische model. De auto valt op door zijn moderne technologieën in een koetswerk met subtiele neo-retro accenten. De Grandeur EV Heritage heeft geen dikke V6 onder de motorkap, maar een elektrische aandrijflijn, en hij werd voorzien van moderne pixelverlichting.
Prijzen
De laatste limousine van Hyundai die in Nederland te koop was, was de Grandeur van de vijfde generatie. Die werd geïntroduceerd in 2005 en mengde zich in het segment van de Mercedes-Benz E-klasse, de BMW 5 Serie en de Audi A6. Met zijn vanafprijs van 41.995 euro zat hij dik onder die van de concurrentie, maar echt potten breken deed de Grandeur niet. Door de geringe belangstelling moet je ook voor een occasion goed zoeken. Op AutoScout24 is slechts een handjevol te vinden, variërend in prijs van 3.000 tot 8.000 euro.
Design
Buitenkant
De Hyundai Grandeur van de vijfde generatie (introductie in 2005) is verrassend Europees. Origineel was hij niet, maar het voorname front en de zijkant maakten van de Grandeur een serieuze auto. In het design van de bijna 5 meter lange limousine ontdekken we een vleugje Audi A6 en een knipoog naar het achterwerk van de BMW 7 Serie. De subtiele welvingen in de wielkasten voor en de nadrukkelijke bolling van de achterste wielkasten geven de Hyundai aan de zijkant iets krachtigs.
Binnenkant
Het dashboard oogt modern en is simpel van opzet. Bijna té eenvoudig voor een auto uit het premiumsegment. Toeters en bellen ontbreken. Het instrumentarium kent een traditionele opstelling van de klokken en is prima afleesbaar. Daarentegen is Hyundai niet kinderachtig met hout en kleedt het de Grandeur aan met nog veel meer zaken die het comfort verhogen. Eigenlijk zijn er slechts twee opties: een elektrisch schuif-/kanteldak en een navigatiesysteem met touchscreen.
Tot de standaarduitrusting van de Hyundai Grandeur behoren onder meer actieve hoofdsteunen, acht airbags, stoelverwarming in beide voorstoelen, parkeersensoren, dual-zone climate control, een elektrisch bedienbaar achtergordijn en xenon-verlichting. Op de optielijst stonden nog een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak en een audio-/navigatie- en in-car entertainment systeem met een touchscreen scherm van 5,5 inch.
Veiligheid
De Hyundai Grandeur is niet getest door veiligheidsinstantie Euro NCAP, maar zijn veiligheidsuitrusting mag er wel degelijk zijn. Zo is de Hyundai standaard uitgerust met ESP, tractiecontrole, een remassistent, acht airbags (voorin twee plus twee zij-airbags en gordijnairbags vóór en achter), actieve hoofdsteunen vóór, gordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers voorin en achterin drie driepuntsgordels en Isofix-bevestigingspunten voor een kinderzitje. <![endif]-->
Alternatieven
De Hyundai Grandeur uit 2005 concurreerde in zijn segment met vooraanstaande luxesedans zoals de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse. Terwijl de Audi A6 bekend staat om zijn verfijnde technologie en stijlvolle uitstraling, biedt de BMW 5 Serie een combinatie van sportiviteit en luxe. De Mercedes E-Klasse staat bekend om zijn comfortabele rijervaring en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen.