- Homepage
- Auto
- Hyundai
- Hyundai Genesis Coupé
- Genesis GV80
Sterke punten
- Uitgebreide basisuitrusting
- Goedkoper dan Duitse concurrentie
- Comfortabele ophanging
Zwakke punten
- Geen zuinige of hybride motoren
- Infotainment niet zo vlot te bedienen
- Krappe derde zitrij
Interesse in een Genesis GV80
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- De Genesis GV80 heeft een opvallend design, dat zelfs enkele Bentley-trekjes heeft en zich daarmee duidelijk onderscheidt van zowel de Duitse concurrentie als de bestaande modellen van Hyundai.
- Met een Duitse vanafprijs van 64.950 euro is de Genesis GV80 meer dan 8.000 euro goedkoper dan bijvoorbeeld rivaal BMW X5. Bovendien heeft de Genesis een meer uitgebreide basisuitrusting.
- De Genesis GV80 heeft ook zijn praktische troeven: hij is te bestellen met 5, 6 of 7 zitplaatsen, heeft een kofferruimte van 735 liter en kan tot 2,7 ton trekken.
- Toch is de GV80 vooral een luxebeestje, zeker in de Luxury Plus-uitvoering, met prachtige materialen en een uiterst uitgebreid aanbod aan comfortsnufjes.
Belangrijke gegevens
Motoren
In Europa is de Genesis GV80 leverbaar met twee motoren: een 2,5 liter-turbobenzine en een 3 liter-dieselmotor* met zes cilinders in lijn.
De 2.5T AWD levert 304 pk en 422 Nm, kan in 6,9 seconden van 0-100 km/u sprinten en heeft een normverbruik van 10,8 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 241 g/km.
De 3.0D AWD is een echte zes-in-lijn turbodiesel met 272 pk, 588 Nm en een sprint van 0-100 km/u in 6,9 seconden. Hij is een stukje zuiniger dan de benzineversie, met een normverbruik van 8,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 231 g/km, maar op dit vlak doet BMW het toch beter.
Helaas voor zijn verkoopspotentieel in ons land is de Genesis GV80 niet beschikbaar als elektrisch of hybride model. Je moet het dus doen met de twee verbrandingsmotoren, die niet erg zuinig zijn en dus zwaar belast zullen worden, bovenop de kosten aan de pomp. Wil je een elektrische Genesis, dan zijn er wel de G80, GV60 en GV70 Electrified, allemaal volledig elektrische modellen.
Afmetingen
Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,72 meter is de Genesis GV80 ongeveer even groot als de BMW X5. Met een kofferruimte van 735 tot 2.152 liter verslaat hij wel zijn Duitse rivaal, net als met de mogelijkheid om 5, 6 of 7 zitplaatsen in te bouwen. Het trekgewicht van 2,7 ton ligt wel wat lager. Het gewicht van de GV80 zelf schommelt rond de 2,1 tot 2,3 ton. De draaicirkel is 12 meter groot en de brandstoftank meet 80 liter.
De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Genesis GV80 2.5T AWD AT8 (5 seater)
Productie | Sinds 2021 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,95 m, 1,98 m, 1,72 m |
Wielbasis | 2,96 m |
Inhoud bagageruimte | 735 - 2.152 l |
Ledig gewicht | 2.155 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.825 kg |
Cilinderinhoud | 2.497 cm³ |
Maximaal koppel | 422 Nm |
Topsnelheid | 237 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 6,9 s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 10,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 241 g/km |
Uitvoeringen
De Genesis GV80 is te bestellen in drie uitrustingsniveaus: de Premium, de Luxury en de Luxury Plus. De basisuitrusting is erg uitgebreid: een elektronisch gestuurde ophanging, LED-koplampen, 10 airbags, adaptive cruise control, een rijstrookassistent, een dodehoekmonitor, 20-duims velgen, elektrische voorzetels, een 14,5-duims infotainmentscherm met Android Auto/Apple CarPlay, keyless entry en go, een elektrische kofferklep, achteruitrijcamera en meer.
De Luxury voegt nog 22-duims velgen toe, houten sierpanelen in het interieur, een verwarmd stuurwiel, een lederen dashboard, speciale stiksels op de zetels, zetelverwarming voor- en achteraan, gordijntjes achteraan en airco met 3 zones.
De Luxury Plus is tenslotte de meest complete uitvoering en is enkel als 6-zitter te bestellen, met een tweekleurig stuurwiel, suède dakhemel en zonnekleppen, nappalederen stoelen met massagefunctie en verlengde kussens vooraan, elektrisch inklapbare stoelen achteraan, zetelventilatie op de eerste en tweede zitrij, een noodremhulp, parkeerhulp, een Lexicon-audiosysteem, semi-autonoom rijden op de snelweg, active noise cancelling, een inductielader voor smartphones, een head-up display, gelamineerd glas, een 12,3-duims tellerdisplay, een volwaardig 220 V-stopcontact, een 360°-camera en soft close voor de deuren.
Nieuw- en occasionprijzen
De Genesis GV80 is in Duitsland te bestellen voor 64.950 euro, waarmee hij meer dan 8.000 euro onder de prijs gaat van de BMW X5 met een meer uitgebreide standaarduitrusting. Met vergelijkbare 3 liter-dieselmotoren is het prijsverschil zelfs 11.000 euro. Voor de Luxury-uitvoering betaal je 6.560 euro bovenop de basisprijs, de Luxury Plus kost 17.190 euro meer dan de Premium. Voor 87.000 euro heb je elke mogelijke optie aangevinkt.
Het aanbod aan occasions van de Genesis GV80 is nog zeer beperkt: het merk moet nog enige naamsbekendheid krijgen op ons continent en de lancering van de modellen is al verschillende keren uitgesteld. Op het moment van schrijven (November 2022) staan er vijf GV80’s te koop in Duitsland, met een prijs vanaf 70.000 euro voor een redelijk uitgeruste Luxury met dieselmotor uit 2021.
Design
Exterieur
Dat de Genesis GV80 op het eerste gezicht verward zou kunnen worden met een Bentley, is niet toevallig: het designhoofd van het merk is Luc Donckerwolke, de Belg die lang binnen VAG aan de slag was en onder meer de Bentley Flying Spur uit 2013 tekende. Tegelijk is het een compliment voor de uitstraling van de GV80, die erg luxueus is en zich daarmee duidelijk onderscheidt van moedermerk Hyundai. De typische gesplitste lichtblokken en de diamantvormige grille zijn fundamenten van het Genesis-design, de GV80 voegt er als eerste SUV van het merk nog een dynamische raamlijn en brede heupen aan toe.
Interieur
Aan boord trekt de Genesis GV80 duidelijk de luxekaart, met diamantpatronen op de zetels, optioneel tweekleurig leer en talloze comfortsnufjes, vooral voor de eerste twee zitrijen. Het tweespaaks stuurwiel vraagt enige gewenning, zowel qua uitzicht als qua bediening, en ook het infotainmentsysteem is niet altijd even simpel opgebouwd. De stoelen zitten zeer comfortabel en als je de Luxury Plus bestelt, heb je op de tweede zitrij twee individuele luxezetels met eigen entertainmentschermen en een indrukwekkend geluidssysteem.
Rijhulp en veiligheid
De Genesis GV80 kreeg in 2021 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, met zeer goede scores voor de bescherming van inzittenden en voor de aanwezige veilgheidssystemen, die grotendeels standaard worden meegeleverd. Enkel de meer geavanceerde semi-autonome rijhulpsystemen zitten verborgen in de optielijst.
Alternatieven
De Genesis GV80 wil een eigenzinnig alternatief vormen voor de grote Duitse luxe-SUV’s zoals de BMW X5, Mercedes GLE en de Audi Q7/Q8. Ook de Volvo XC90 en de Range Rover Sport vallen binnen dit lijstje. De GV80 is in elk geval een interessant aanbod, met een lagere instapprijs en een meer uitgebreide standaarduitrusting dan bij zijn concurrenten. Qua rijgedrag is het model vooral afgestemd op comfort. Het grote struikelblok van de GV80 is wel zijn motorenaanbod, dat niet erg zuinig is, zonder een hybride optie om de professionele markt te verleiden.