Sterke punten
- Standaard riant uitgerust
- Veel sportauto voor een bescheiden bedrag
- Indrukwekkende prestaties
Zwakke punten
- Stevig verbruik
- Hoofdsteunen onvoldoende verstelbaar
- Relatief hoge aanschafprijs
Hyundai Genesis : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai Genesis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Hyundai Genesis Coupé
Alle artikelen
Test Hyundai Kona Electric - Moet je doorsparen voor een Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is
Test: 5 nieuwtjes over de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh)
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ook geschikt voor dagelijks vervoer
- Moderne, aantrekkelijke looks
- Veel rijplezier dankzij krachtige motoren
- Geeft een veilig rijgevoel
Technische gegevens
Motorisatie
Met de Genesis Coupé wilde Hyundai aantonen dat het meer kon dan alleen maar zuinige en compacte auto’s bouwen. Bovendien was het de eerste personenauto van Hyundai met achterwielaandrijving. Keuze is er uit twee benzinemotoren: een 157 kW (213 pk) sterke viercilinder tweeliter turbo en een 3,8-liter V6 die maximaal 223 kW (303 pk) naar de achterwielen stuurt.
De 2.0T met handgeschakelde zesbak heeft een koppel van 302 Nm, dat vrijkomt bij 1.900 toeren per minuut en doorloopt tot 3500 t.p.m. De grotere zescilinder levert 361 Nm bij 4.700 toeren per minuut in combinatie met een handgeschakelde zesbak. De topsnelheid bedraagt 222 km/u voor de 2.0T en 240 km/u voor de V6. Hyundai levert de 3.8 V6 ook met Shiftronic, een zestrapsautomaat waarmee je ook met schakelflippers aan het stuurwiel handmatig van versnelling kunt wisselen. De V6 sprint in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De 2.0 T doet dit in 8.5 seconden.
Afmetingen
De Hyundai Genesis Coupé overtuigt met zijn relatief compacte afmetingen. Met een lengte van 4,63 meter, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,39 meter kan de auto ook prima uit de voeten in het stadsverkeer. Toch bedraagt de wielbasis ongeveer 2,82 meter. Dit resulteert in veel binnenruimte op de eerste zitrij. Zijn kofferruimte daarentegen valt met 332 liter weer tegen. Het maximale laadvermogen bedraagt 450 kilogram.
De belangrijkste specificaties op een rij
Hyundai Genesis Coupé | |
---|---|
Marktintroductie | 2010 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,63 x 1,87 x 1,39 m |
Wielbasis | 2,82 m |
Inhoud bagageruimte | 332 l |
Ledig gewicht | 1.470 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.920 kg |
Cilinderinhoud | 1.998-3.778 cc |
Vermogen | 157 kW (213 pk)-223 kW (303 pk) |
Koppel | 299-361 Nm |
Topsnelheid | 222-240 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,5-8,5 sec |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik | 9,5-9,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 220-246 g/km |
Varianten
Op de Nederlandse markt was de Hyundai Genesis alleen verkrijgbaar als coupé. Keuze uit verschillende uitvoeringen was er niet. In plaats daarvan besloot de autofabrikant alleen de basisvariant aan te bieden en deze direct uit te rusten met de nodige extra’s. Dit verklaart ook de relatief hoge basisprijs; de optielijst telde slechts een paar extraatjes, zoals een schuif-/kanteldak, metallic lak en een mechanisch sperdifferentieel.
Het ontbreekt je aan niets in het interieur. De Hyundai Genesis Coupé is compleet uitgerust. Zo is hij onder meer voorzien van een automatisch dimmende binnenspiegel, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, cruise control, parkeersensoren achter en zes airbags.
Bij de facelift in 2012 veranderde vooral de neus van de sierlijk gelijnde coupé. De kleine grille maakte plaats voor een veel groter, vijfhoekig (hexagonaal) exemplaar en de spitse koplampen moesten eveneens het veld ruimen. Bovendien kreeg de motorkap twee extra koelopeningen en dat zorgde ervoor dat de Genesis Coupé er nog strakker uit kwam te zien. Aan de achterzijde veranderde er weinig: een andere indeling van de achterlichten was het belangrijkste verschil. Ook binnenin bleef veel bij het oude.
Prijzen
De goedkoopste Genesis Coupé, de 2.0T, kostte nieuw 41.995 euro. Voor de V6 moest je destijds 48.995 euro neertellen. Voor de automaat betaalde je 1.500 euro extra. Op de markt voor occasions kunnen liefhebbers van een sportieve coupé hun slag slaan. Goed onderhouden exemplaren van de Genesis Coupé met een lage kilometerstand zijn te vinden vanaf ongeveer 20.000 euro. Dit zijn echter vrij zeldzame aanbiedingen. Een kwestie van goed AutoScout24 in de gaten houden dus.
Design
Buitenkant
De Hyundai Genesis is een sportieve coupé met een opvallende verlichtingssignatuur en een speciaal gevormde grille aan de voorzijde. De scherpe lijnen, de spits toelopende koplampen, de 19-inch wielen en de brede wielkasten geven de auto stoere looks en een dynamisch design. Twee in de achterbumper geplaatste uitlaten zorgen voor een extra sportieve uitstraling.
Binnenkant
Het dashboard is nadrukkelijk om de bestuurder en bijrijder heen gebouwd en dat geeft het geborgen gevoel dat hoort bij een coupé. Binnenin treffen we elektrisch verstelbare, goed zittende sportstoelen die voldoende zijdelingse steun bieden. Achterin is het een ander verhaal; daar is de beenruimte minimaal en de hoofdruimte vanwege de sterk aflopende daklijn zeer beperkt. Als volwassene heb je hier weinig te zoeken. De pedalen in de Genesis Coupé hebben een metal-look. De goed afleesbare meters liggen diep verzonken in het dashboard. En de knoppen van de klimaatregeling en de audio in de middenconsole zijn gemakkelijk te bedienen. Een USB- en iPod-aansluiting zijn standaard, net als de automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch werkende verlichting, cruise control en parkeersensoren achter. Een startknop behoort bij de standaarduitrusting.
Veiligheid
Hoewel de Hyundai Genesis Coupé niet is getest door de Europese veiligheidsorganisatie Euro NCAP, behoort hij met zijn vele rijhulpsystemen wel tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP zorgt voor grip en controle. Een veerpootbrug en het optionele limited slip differentieel dragen ook bij aan de actieve veiligheid. De Hyundai Genesis Coupé is uitgerust met zes airbags.
Alternatieven
Alternatieven voor de Hyundai Genesis Coupé komen vooral van Nissan en BMW, maar ook van Infiniti met zijn G37 Coupé. De Nissan 370Z maakt indruk met zijn sportieve prestaties en vermogen tot 243 kW (331 pk). De nieuwprijs lag iets hoger dan die van de Genesis. Van de BMW Z4 Coupé zijn inmiddels al drie generaties verschenen: de E85, E89 en G29.