Sterke punten
- Goede prijs-kwaliteitsverhouding
- Betrouwbaar
- Eenvoudig en intuïtieve bediening
Zwakke punten
- Motoren hadden niet de kracht en snelheid om te kunnen concurreren in dezelfde klasse
- Beperkte geluidsisolatie, waardoor motor- en windgeluiden meer hoorbaar waren tijdens het rijden op hogere snelheden
- Gebruikte materialen in het interieur waren over het algemeen eenvoudig en van mindere kwaliteit in vergelijking met concurrenten
Hyundai Excel : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai Excel, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Hyundai Excel
Alle artikelen
Test Hyundai Kona Electric - Moet je doorsparen voor een Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is
Test: 5 nieuwtjes over de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh)
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Als instapper al compleet uitgerust
- Solide en betrouwbare auto
- Technische eenvoud maakt onderhoud en reparaties gemakkelijk en betaalbaar
Technische gegevens
Motorisatie
De Hyundai Excel was de eerste voorwielaangedreven auto van de Zuid-Koreaanse fabrikant, ná de achterwielaangedreven Pony waarmee Hyundai medio jaren zeventig Europa probeerde te veroveren. De Hyundai Excel werd geïntroduceerd in 1986 en markeerde een stap vooruit in termen van technologie en ontwerp, maar ook op het gebied van motorisatie.
De Hyundai Excel, die in 1986 voor het eerst op de Nederlandse markt verscheen, was beschikbaar met verschillende motoropties die varieerden in cilinderinhoud, vermogen en technologie. Een van de basismotoren was de 1,3-liter viercilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.341 cc en 68 tot 75 pk. De 1,5-liter viercilinder benzinemotor was een van de meest voorkomende motoropties voor de Hyundai Excel. Deze motor had een cilinderinhoud van 1.468 cc en werd aangeboden in verschillende varianten. Later in de productieperiode van de Hyundai Excel werd ook een 1,6-liter viercilinder benzinemotor geïntroduceerd. Deze motor had een cilinderinhoud van 1.596 cc en leverde ongeveer 110 pk.
Hoewel de Hyundai Excel voornamelijk werd geleverd met benzinemotoren waren er ook dieselvarianten, meestal kleine viercilindermotoren met een cilinderinhoud rond de 1,5- tot 1,8-liter.
Afmetingen
De lengte van de Hyundai Excel varieerde enigszins afhankelijk van de carrosserievariant. Voor de vierdeurs sedan schommelde de lengte rond de 4,3 meter. De vijfdeurs hatchback was iets korter, met een lengte van 4,0 meter. De breedte van de Hyundai Excel was consistent over de verschillende carrosserievarianten en bedroeg 1,6 meter. Dat gold ook voor de hoogte – 1,4 meter – en de wielbasis: ongeveer 2,3 meter.
Ook de bagageruimte van de Hyundai Excel varieerde afhankelijk van de carrosserievariant. De sedanversie bood een royale kofferbak met een inhoud van ongeveer 340 liter, voldoende voor het dagelijkse gebruik en kleinere gezinsuitstapjes. De hatchbackversie had een flexibeler laadruimte, met een inhoud van ongeveer 290 liter, die kon worden vergroot door de achterbank neer te klappen. Dit maakte de hatchback bijzonder praktisch voor het vervoeren van grotere voorwerpen of bagage.
De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)
Hyundai Excel | |
---|---|
Marktintroductie | 1986 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,3 x 1,6 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,3 m |
Inhoud bagageruimte | 324 l |
Ledig gewicht | 930 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.450 kg |
Cilinderinhoud | 1.468 cm3 |
Vermogen | 53 kW (72 pk) |
Koppel | 119 Nm |
Topsnelheid | 160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,6 sec |
Tankinhoud | 45 l |
Verbruik | 7,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Hyundai Excel was verkrijgbaar in verschillende carrosserievarianten, waaronder een vierdeurs sedan, een driedeurs hatchback, een vijfdeurs hatchback en in sommige markten ook als stationwagon. Vooral de vijfdeurs hatchback was een andere populaire keuze onder kopers van de Hyundai Excel. Deze variant combineerde de praktische voordelen van een hatchback met het comfort van een compacte auto en door de achterbank neer te klappen kon de laadruimte aanzienlijk worden vergroot.
Prijzen
Hyundai was er veel aan gelegen de Excel aantrekkelijk te positioneren in Nederland om concurrerend te kunnen zijn in het compacte autosegment. Toen hij voor het eerst verscheen in 1986, kon je de basisversie van de Excel kopen voor ongeveer 7.000 euro. De laatste nieuwprijs zonder extra's was iets meer dan 9.000 euro. Deze lage prijzen maakten de Excel heel aantrekkelijk voor mensen die niet te veel wilden uitgeven, maar toch een betrouwbare en praktische auto zochten. Geen wonder dat hij best aardig verkocht in Nederland. Toch zijn er maar weinig Hyundai’s Excel aan de sloophamer ontsnapt, want als occasion zijn ze nauwelijks te vinden. En vind je er een, dan heeft ie er al behoorlijk wat kilometers opzitten. Maar dat is logisch voor een auto uit de jaren tachtig en negentig.
Design
Buitenkant
Het exterieurdesign van de Hyundai Excel kenmerkte zich door zijn eenvoudige en functionele lijnen die de auto een tijdloze en ingetogen uitstraling gaven. Met zijn strakke en aerodynamische profiel was de Excel vooral praktisch vormgegeven. De voorkant werd gekenmerkt door hoekige koplampen en een eenvoudige grille, terwijl de gladde zijkanten en de licht gebogen daklijn zorgden voor een harmonieuze look. Afhankelijk van de gekozen carrosserievariant – of het nu de vierdeurs sedan, de driedeurs hatchback of de vijfdeurs hatchback was – bood de Excel een evenwichtige combinatie van stijl en functionaliteit, met goed geïntegreerde bumpers en subtiele details die zijn veelzijdige karakter benadrukten.
Binnenkant
Het interieur van de Hyundai Excel was vooral gericht op functionaliteit en comfort, met een praktische indeling die het rijden zowel aangenaam als gebruiksvriendelijk maakte. Aan boord was verrassend veel ruimte voor een compacte auto, met voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel de voor- als achterpassagiers. Het dashboard was eenvoudig en overzichtelijk, met goed geplaatste bedieningselementen en duidelijke instrumenten die gemakkelijk af te lezen waren. Hoewel het interieur geen luxe bood, was het degelijk en ergonomisch, wat bijdroeg aan een aangename rijervaring en een praktische dagelijkse bruikbaarheid.
Veiligheid
De Hyundai Excel was niet heel erg hightech op het gebied van veiligheid, maar had wel een degelijke basisbescherming die prima was voor die tijd. Alle passagiers hadden veiligheidsgordels en de deuren waren stevig genoeg om de klap bij een zijwaartse botsing te verminderen. Latere modellen kregen extra veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags voor de bestuurder en voorpassagier, plus een anti-blokkeersysteem (ABS) om de remprestaties te verbeteren en slippen te voorkomen.
Alternatieven
De Hyundai Excel bevond zich in een competitief segment van de compacte auto's, een markt die gekenmerkt werd door een sterke focus op betaalbaarheid, betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid. Dit segment werd gedomineerd door enkele populaire modellen die bekendstonden om hun degelijke bouwkwaliteit en veelzijdigheid. Belangrijke concurrenten van de Hyundai Excel in Nederland waren de Volkswagen Golf, Ford Escort, Opel Kadett, Toyota Corolla en Nissan Sunny. De Hyundai Excel moest zich vooral onderscheiden door een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding en betrouwbare prestaties om succesvol te kunnen concurreren in deze drukbezette markt.