Sterke punten
- Zeer betrouwbaar
- Goede rijeigenschappen
- Veel auto voor weinig geld
Zwakke punten
- Onopvallend, oogt nogal belegen
- Auto voelt wat gevoelloos aan
- Bescheiden zitcomfort; stoelen voelen stevig aan
Hyundai ELANTRA : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai ELANTRA, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Hyundai Elantra
Alle artikelen
Test Hyundai Kona Electric - Moet je doorsparen voor een Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is
Test: 5 nieuwtjes over de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh)
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Goede redenen
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
- Comfortabel
- Rijgedrag dik in orde
- Veel laadruimte
Technische gegevens
Motorisatie
De Hyundai Elantra was in Europa verkrijgbaar met keuze uit drie motorvarianten. Het hier beschreven instapmodel is de Hyundai Elantra met een 1,6 liter benzinemotor met een vermogen van 77 kW (107 pk). Het maximumkoppel van 143 newtonmeter wordt bereikt bij 4.500 t.p.m. en de 1,6-litermotor is goed voor een top van 182 km/u. Daarnaast boden de Zuid-Koreanen een 2,0-liter benzineversie aan met een vermogen van 105 kW (143 pk), evenals een dieselversie met 83 kW (113 pk).
Afmetingen
Met een lengte van 4,52 meter, een breedte van 1,72 meter en een wielbasis van 2,61 meter gold de Hyundai Elantra in zijn klasse als een bijzonder ruime vijfzitter. De bagageruimte is met ruim 400 liter zeer behoorlijk.
De belangrijkste specificaties op een rij
Hyundai Elantra | |
---|---|
Marktintroductie | 1991 |
Lengte x breedte x hoogte | 4, 5 x 1,7 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,6 m |
Inhoud bagageruimte | 415 l |
Ledig gewicht | 1.212 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.770 kg |
Cilinderinhoud | 1.599 cm3 |
Vermogen | 77 kW (105 pk) |
Koppel | 143 Nm |
Topsnelheid | 182 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11 sec |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik | 7,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 170 g/km |
Varianten
De Elantra moeten we niet verwarren met de Lantra. Die verscheen in 1991 op de Europese markt en vertoonde grote gelijkenissen met de Elantra. Van 1991 tot en met 2001 verkocht Hyundai ruim 25.000 Lantra's. Van de Elantra die van 2001 tot 2006 werd geleverd, verkocht Hyundai bijna 40.000 exemplaren.
Na de generatiewisseling in 2000 werd de naamgeving ook uniform: vanaf dat jaar heette het model ook in Europa Hyundai Elantra. Hij was er als sedan of hatchback met 1,6- (107 pk) of 2,0-litermotor (141 pk). In 2006 moest de Elantra plaatsmaken voor de Hyundai i30. Dat gebeurde echter alleen in Europa. Op andere markten, zoals bijvoorbeeld de VS, hield Hyundai de benaming Elantra aan.
In 2004 onderging de Elantra nog wel een facelift. De vorm van de motorkap, de grille, en de koplampen werd licht gewijzigd en aan de achterzijde kregen de achterlichten een kleine metamorfose. Binnenin sprong vooral het nieuwe instrumentenpaneel in het oog. Zijn standaarduitrusting was royaal, onder meer met elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, middenarmsteunen voor en achter, uitstapverlichting in de voorportieren en een boordcomputer. Behalve airbags voor bestuurder en bijrijder waren ook zijairbags standaard, net als ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD), een remassistent (BAS), mistlampen voor, een elektrische antenne, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en cruise control.
Hoewel de Hyundai Elantra in 2006 in Europa van de markt verdween en werd vervangen door de Hyundai i30, is het model buiten Europa nooit weggeweest. Daar is de Elantra alweer bezig aan zijn zevende generatie. Die werd in 2020 gepresenteerd en bestaat alleen als sedan. Van de huidige Elantra is er ook een 280 pk sterke N-versie. In thuisland Zuid-Korea gaat de Elantra overigens door het leven als Avante.
Prijzen
De laatste nieuwprijs van de Hyundai Elantra bedroeg 17.195 euro. Destijds was dat één van de scherpste aanbiedingen op de Nederlandse markt. Deze versie werd in Nederland geleverd van 2003 tot en met 2006. Op de occasionmarkt is de vraag naar de Elantra niet heel erg groot. Onterecht, want stiekem waren kwaliteit en uitrusting in die jaren al heel behoorlijk. Goed nieuws dus als je op zoek bent naar een occasion. Check natuurlijk wel goed de onderhoudsgeschiedenis; als die oké is gezien de kilometerstand, dan is de kans op problemen vrij klein. Er zijn genoeg Elantra's met aanzienlijke kilometerstanden die nog steeds uitstekend presteren. Een exemplaar met anderhalve ton of meer kan nog prima even vooruit. Dergelijke exemplaren vind je op AutoScout24 voor bedragen vanaf 3.000 euro.
Design
Buitenkant
De Hyundai Elantra van de derde generatie, geproduceerd tussen 2003 en 2006, had een eigentijds en voor die tijd vrij gestroomlijnd exterieurontwerp. De voorkant van de auto kenmerkt zich door een opvallende grille met horizontale lamellen en koplampen die in de carrosserie waren geïntegreerd. De zijkant oogt elegant en aerodynamisch, met vloeiende lijnen die helemaal van voor- naar de achterzijde lopen.
Binnenkant
De Hyundai Elantra kende een royale standaarduitrusting: twee airbags, vijf driepuntsgordels, een in delen neerklapbare achterbank, een airco, centrale deurvergrendeling, een boordcomputer, stuurbekrachtiging en een verstelbaar stuurwiel. Ook elektrische ramen voor zijn standaard. Alleen het instapmodel heeft geen ABS. De Elantra GLS deed daar nog een schepje bovenop met zij-airbags, blauwe wijzerplaten, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun, elektrische ramen achter en middenarmsteunen vóór en achter. Koos je voor de Executive-uitvoering – het topmodel – dan kreeg je bovendien climate control, afstandsbediening voor de centrale vergrendeling met alarm, antenne verwerkt in de ruit, traction control, lederen bekleding en hout binnenin.
Veiligheid
De Hyundai Elantra (2003-2006) was uitgerust met gangbare veiligheidsvoorzieningen als voor- en zijairbags voor de bestuurder en voorpassagier en ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD). Voor het uitvoeren van een noodstop is hij uitgerust met een remassistent (BAS). Sommige versies hadden ook zijairbags voor extra bescherming bij zijdelingse aanrijdingen.
Alternatieven
Voor wie op zoek is naar alternatieven voor de Hyundai Elantra zijn er genoeg andere modellen om te overwegen. Neem de Daewoo Nubira; die heeft vergelijkbare afmetingen en is redelijk betrouwbaar, maar aangezien Daewoo niet meer actief is op de Nederlandse markt kan de beschikbaarheid van onderdelen en service een uitdaging zijn. Een ander alternatief is de Seat Toledo; die staat net als de Honda Civic en Toyota Corolla bekend om zijn betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.