Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-atos-prime-front

Hyundai Atos

1 / 4
hyundai-atos-prime-front
hyundai-atos-prime-back
hyundai-atos-side
hyundai-atos-back

Sterke punten

  • Zeer functionele auto
  • Compact, maar redelijk ruim vanbinnen
  • Comfortabele in- en uitstap

Zwakke punten

  • Matige veiligheidsuitrusting
  • Luide motor
  • Beperkte prestaties op de snelweg

Hyundai Atos : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai Atos, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Atos: een klein ruimtewonder

De Hyundai Atos is een compacte auto die in 1997 werd geïntroduceerd. In 1999 en 2003 onderging de auto een facelift. Eind 2006 werd de Atos opgevolgd door de Hyundai i10, maar de productie voor andere markten ging nog door tot 2014. De Atos staat bekend om zijn kleine formaat, wendbaarheid en zuinige brandstofverbruik. Het model kent meerdere generaties en kreeg in de loop der jaren meerdere updates op het gebied van technologie en veiligheid. De Hyundai Atos biedt verrassend veel ruimte voor passagiers en bagage, waardoor het een praktische keuze is voor stadsgebruik. Lees meer.

Interesse in een Hyundai Atos

Hyundai Atos occasions
Hyundai Atos dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal voor in de stad
  • Zeer wendbaar
  • Zuinig met brandstof
  • Verrassend ruim

Technische gegevens

Motorisatie

Wat betreft motorisatie waren er weinig smaken. Aanvankelijk kon je alleen kiezen voor een 1,0-liter motor met 55 pk. In 2003 kreeg de auto een update en werd er een 1,1-liter motor onder de motorkap gehengeld. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt tussen 5,5 liter/100 km (handgeschakelde versnellingsbak) en 6,2 liter/100 km (automatische versnellingsbak), afhankelijk van de rijstijl en de afstand die wordt afgelegd. In de stad kan het verbruik oplopen tot ongeveer 9 liter/100 km. Ondanks het geringe aantal paardenkrachten komt de Hyundai Atos vlot mee in het stadsverkeer. Eenmaal op de snelweg heeft de Atos beduidend meer moeite om op snelheid te komen.

Afmetingen

Toen de eerste Atos op de Nederlandse markt verscheen, verraste hij met redelijk wat ruimte, ondanks zijn compacte afmetingen: het model was 3,50 meter lang, 1,50 meter breed en 1,62 meter hoog. Het vervolgmodel, de Atos Prime, was iets kleiner met een lengte van 3,49 meter, een breedte van 1,49 meter en hoogte van 1,58 meter. Hij gaf niet het ruimtewagengevoel van de voorganger en daarom besloot Hyundai het opvolgmodel opnieuw te vergroten. Desondanks valt binnenin meteen de beperkte ruimte op, vooral op de achterbank waar plek is voor maximaal twee volwassen passagiers die moeite moeten doen om hun benen kwijt te kunnen. Niet heel erg comfortabel dus. Omdat de voorstoelen beperkt verstelbaar zijn en vrij korte zittingen hebben, moeten vooral langere bestuurders enige moeite doen om een goede zitpositie te vinden. Desondanks zijn de stoelen redelijk stevig en comfortabel. In de kofferbak kun je 220 liter kwijt. Voor een auto in deze klasse is dat best ruim. Bovendien is de achterbank in twee delen neerklapbaar, waardoor je de bagageruimte aanzienlijk kunt vergroten.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Atos
Marktintroductie 1997
Lengte x breedte x hoogte 3,5 x 1,5 x 1,5 m
Wielbasis 2,4 m
Inhoud bagageruimte 220 l
Ledig gewicht 785 - 959 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.220 - 1.336 kg
Vermogen 43 kW (58 pk) - 46 kW (63 pk)
Koppel 84 - 97 Nm
Topsnelheid 142 - 148 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14,8 - 15,8 s
Tankinhoud 35 l
Verbruik 4,9 - 6,8 l/100km
CO₂-uitstoot 131 - 151 g/km

Varianten

Gedurende zijn levensduur onderging de Hyundai Atos een aanzienlijke transformatie. Het was een van de eerste populaire Koreaanse auto's in Europa en hij verscheen in verschillende carrosserievarianten. Aanvankelijk was er alleen de Atos Multi, de grootste versie. Later kwam daar de Atos Spirit bij. Die onderscheidde zich door zijn schuin aflopende achterzijde en lager gepositioneerde lichtunits. Aan de voorkant waren beide modellen herkenbaar aan hun grote, ronde koplampen. In 2003 besloot Hyundai afscheid te nemen van dit design en ook de Atos Multi verdween van het toneel. De overgebleven Atos Spirit ging alleen verder en kreeg een geheel nieuwe voor- en achterkant, waarbij de ronde vormen plaatsmaakten voor rechte lijnen en grote, bijna vierkante koplampen. De vernieuwde Atos bleef nog enkele jaren in productie en maakte pas in 2008 plaats voor zijn opvolger, de zeer succesvolle Hyundai i10.

Prijzen

Bij de productiestart had de Hyundai Atos Multi een nieuwprijs van nog geen achtduizend euro. Als occasion zijn er nog genoeg exemplaren te vinden. Op AutoScout24 vind je al ze al voor prijzen ruim onder de duizend euro. Voor wie op zoek is naar een compacte stadsauto met een redelijk ruim interieur is de Hyundai Atos als occasion een betaalbare optie. Afhankelijk van het bouwjaar, de kilometerstand en de algemene staat variëren de prijzen van gebruikte Hyundai Atos-modellen tussen de 600 en 3.000 euro, afhankelijk van de uitvoering en extra's.

Design

Buitenkant

Tijdens zijn leven is de Atos een paar maal optisch bijgepunt, maar over het algemeen kun je stellen dat de compacte Hyundai zich vooral onderscheidt door zijn geringe lengte en hoge koets. Met zijn lengte van iets meer dan 3,5 meter is de Hyundai Atos gewoon een kleine auto, maar doordat de wielen zich op de uiterste hoeken van de carrosserie bevinden, ontstaat toch een vrij ruim en uitgekiend interieur. Over het algemeen is het exterieurdesign van de Hyundai Atos compact en functioneel. Aanvankelijk had hij een eenvoudig en rond ontwerp, met grote, ronde koplampen en een vriendelijke uitstraling. De latere generatie, bekend als de Atos Spirit, was ‘vierkanter’ met rechthoekige koplampen en opvallende achterlichten.

Binnenkant

De Hyundai Atos heeft vrij behoorlijke afmetingen voor een auto in zijn segment en dat weerspiegelt zich in het interieur. De hoogte van de Atos creëert een gevoel van ruimtelijkheid, terwijl de lange wielbasis zowel voor- als achterpassagiers veel ruimte biedt, wat opmerkelijk is voor dit type voertuig. Het dashboard is praktisch ontworpen en zijn ronde vormen ogen vriendelijk. Aan vakjes en bekerhouders geen gebrek. De kofferruimte kan wat aan de kleine kant zijn als je van plan bent op vakantie te gaan. De auto is minder geschikt als gezinsauto voor lange reizen, maar dat was ook niet het doel van de designers. De Hyundai Atos moest vooral in de stad goed uit de voeten kunnen. En dat is gelukt.

Veiligheid

De Hyundai Atos staat bekend om zijn eenvoud en compacte ontwerp, en de veiligheidsvoorzieningen weerspiegelen dat. Standaard veiligheidsvoorzieningen in de Hyundai Atos omvatten doorgaans airbags voor bestuurder en passagier, evenals zij-airbags. Daarnaast was ABS (Anti-lock Braking System) meestal standaard om de remprestaties te verbeteren.

Alternatieven

Alternatieven voor de Hyundai Atos zijn vooral de Opel Agila en Daihatsu Cuore 1.0. Alle drie zijn ze even compact qua afmetingen. Opel biedt bovendien ook een diesel aan. De Atos blinkt uit met zijn kofferruimte en is bovendien ook lichter dan zijn concurrenten. De Agila scoort met een hoger motorvermogen, een grotere cilinderinhoud en een lager brandstofverbruik. Hij is dus beter geschikt voor langeafstandsritten. Hetzelfde geldt voor de Daihatsu Cuore. Wat betrouwbaarheid betreft, zitten ze alle drie op dezelfde lijn. De doorslaggevende factor voor de aankoop zal dus de persoonlijke smaak zijn.

FAQ

Was de Hyundai Atos een populaire auto?
De populariteit van de Hyundai Atos varieerde in de loop der jaren. Zijn beste jaar was 2000. Toen reed de Atos bijna zevenduizend keer nieuw de showroom uit. In totaal werden er tussen 1998 en 2007 ruim 40.000 exemplaren van deze compacte Hyundai verkocht in ons land.
Waar moet je op letten als je een occasion Hyundai Atos koop?
De Hyundai Atos is als occasion vaak verkrijgbaar tegen een scherpe prijs. Een goedkope aankoop kan achteraf echter snel duur uitvallen als de technische staat slecht is. Zo moet de distributieriem bij meer dan 90.000 km worden vervangen, zijn er meldingen over problemen met elektrische ramen, centrale deurvergrendeling en de verlichting en er kan roestvorming optreden, vooral rond de wielkasten en onderzijde van de carrosserie.
Wat maakt de Hyundai Atos zo functioneel?
De Hyundai Atos valt op door zijn hoge koets en de positionering van de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie. Dit zorgt voor veel interieurruimte en een enorme wendbaarheid, waardoor de Atos ideaal is voor stadsverkeer. De hoge carrosserie zorgt bovendien voor een makkelijke instap en uitstap, waardoor hij ook bij de wat oudere automobilist populair is.

Beoordelingen voor Hyundai Atos

15 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details