Sterke punten
- Sportieve prestaties
- Innovatieve techniek
- Goede betrouwbaarheid
Zwakke punten
- Interieur wat gewoontjes
- Vind nog maar een goede
- Roest (vroege exemplaren)
Honda Prelude : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Honda Prelude, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Honda Prelude
-
Honda Prelude 2.0i-16V
€ 7.500,-- 130.000 km
- 04/1992
- 98 kW (133 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9909AL spijk -
Honda Prelude Prelude 2.0i
€ 7.000,-- 183.120 km
- 07/1997
- 133 kW (181 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8051GZ Hattem -
Honda Prelude 2.0i liefhebbers auto
€ 8.500,-- 280.000 km
- 11/1997
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Half/Semi-automaat
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1541 Zaanstad -
Honda Prelude Prelude 2.2i VTi 4WS
€ 17.500,-- 196.000 km
- 10/1999
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7772lp Hardenberg -
Honda Prelude 1.6
€ 16.750,-- 23.550 km
- 05/1983
- 59 kW (80 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6074EA MELICK -
Honda Prelude 2.2i VTEC
€ 17.500,-- 201.000 km
- 03/1993
- 136 kW (185 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7535 CA Enschede -
Honda Prelude 2.0i AUT GR.Beurt+NW Remmen+ GARANTIE NWSTAAT SUPE
€ 9.995,-- 171.900 km
- 01/1999
- 98 kW (133 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
235 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3431 ET NIEUWEGEIN
Interesse in een Honda Prelude
Alle artikelen
Honda Civic test: één nadeel streept tien voordelen weg
TEST - Honda Civic toegankelijker dan ooit, en dit is waarom
Review Honda HR-V: hè hè, eindelijk doet Honda iets met Max Verstappen
Nieuwe Honda HR-V is sneller en zuiniger dan Volkswagen T-Cross
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Biedt sportieve prestaties en een bijpassend vlot design
- Dat in combinatie met de betrouwbare techniek waar het merk om bekend staat
- Regelmatig debuteerden innovatieve technieken, zoals meesturende achterwielen
- Uitgegroeid tot een geliefd model onder autoliefhebbers
Technische gegevens
Motorisatie
De Honda Prelude is uitsluitend geleverd met viercilinder benzinemotoren, met over alle jaren gezien een inhoud van 1,6- tot 2,2-liter. Iedere modelgeneratie was leverbaar met handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. Bij de meeste generaties was een viertrapsautomaat optioneel leverbaar. Het allereerste model had daarentegen optioneel een drietrapsautomaat of zelfs een tweetrapsautomaat. De Honda Prelude heeft altijd voorwielaandrijving.
Afmetingen
Net als bijna iedere andere auto is de Honda Accord in de loop der jaren gegroeid. Het eerst model was vrijwel exact 4,0 meter lang, ruim 1,6 meter breed en 1,3 meter hoog, met een wielbasis van circa 2,3 meter. Het laatste model is ook het grootste, namelijk 4,5 meter lang, ruim 1,7 meter breed en 1,3 meter hoog, met een wielbasis van 2,6 meter. Alleen in de hoogte is de auto dus nauwelijks gegroeid, wat ervoor zorgt dat de Honda Prelude in verhouding tot zichzelf steeds platter werd. De inhoud van de bagageruimte varieerde in de loop der jaren grofweg tussen de 280 en 380 liter, wat op zich aardig wat is voor een coupé.
De belangrijkste specificaties op een rij
Honda Prelude | |
---|---|
Marktintroductie | 1979 (introductie Europa) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,09 – 4,55 m x 1,64 – 1,75 m x 1,29 – 1,31 m |
Wielbasis | 2,32 – 2,59 m |
Inhoud bagageruimte | 278 – 380 l |
Ledig gewicht | 920 – 1.346 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.360 – 1.740 kg |
Cilinderinhoud | 1.602 – 2.157 cm3 |
Vermogen | 59 kW (80 pk) – 147 kW (200 pk) |
Koppel | 127 – 211 Nm |
Topsnelheid | 165 – 228 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,3 – 7,5 sec |
Tankinhoud | 50 – 60 l |
Verbruik | 8,8 – 10,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 220 – 248 g/km |
Varianten
De meest bijzondere variant van de Honda Prelude zijn de 4WS-modellen, geleverd van 1988 tot 1995. De aanduiding 4WS staat voor 4 Wheel Steering, ofwel de Honda Prelude was een van de allereerste auto’s met meesturende achterwielen. Die sturen mee op hoge snelheid, voor meer stabiliteit. Op lage snelheid sturen ze juist tegen, voor een extra krappe draaicirkel. Aanvankelijk werkte dit systeem mechanisch, later werd de achterwielbesturing elektronisch aangestuurd. Andere speciale varianten heeft de Honda Prelude nauwelijks gekend. Wel werden in 1989 in Japan de Honda Prelude SiStates en Prelude SiTCV geïntroduceerd, limited editions met speciale samenstelling van uitrustingen ter gelegenheid van de introductie van het faceliftmodel. Via derden zijn ook cabriovarianten geleverd, maar niet door Honda zelf.
Prijzen
De eerste Honda Prelude werd in Nederland geleverd voor prijzen vanaf omgerekend naar euro’s een kleine 10.000 euro. Met de komst van nieuwe modelgeneraties nam de prijs stap voor stap toe, tot de komst van de laatste generatie in 1996. Die had toen een nieuwprijs vanaf 24.000 euro, oplopend tot 36.000 euro voor het topmodel. Iedere modelgeneratie van de Honda Prelude was in zijn tijd redelijk populair in Nederland, maar veel modellen verdwenen daarna ook weer vrij snel. Vroege exemplaren hadden nog wel eens last van roest en daarnaast kwamen veel Honda Preludes in handen van minder ervaren sportieve rijders.
Het aanbod aan Honda Prelude occasions is dan ook vrij beperkt. Als je er een vindt, dan ben je ondanks de relatieve zeldzaamheid niet duur uit. Al voor minder dan 2.000 euro is een prima exemplaar te vinden. De prijzen lopen op tot zo’n 13.000 euro. Nu de Honda Prelude al een tijd uit productie is, geldt het omgekeerde van het gebruikelijke: hoe ouder het exemplaar, hoe waardevoller. Een exemplaar van de eerste t/m derde generatie in mooie en originele staat gaat al gauw richting de 10.000 euro. Voor een uitzonderlijk mooie Honda Prelude in speciale uitvoering kan zomaar 25.000 euro worden gevraagd.
Design
Buitenkant
Iedere Honda Prelude is een tweedeurs sportcoupé, die vaak stijlkenmerken overnam van de Honda Accord waarop hij technisch is gebaseerd. Zeker bij de eerste drie modelgeneraties is dat het geval, daarna ging de Honda Prelude qua design meer zijn eigen weg. De laatste twee modelgeneraties hebben een strak en vrij tijdloos design, waardoor ze soms nieuwer worden geschat dan ze zijn.
Binnenkant
Vanbinnen is bijna iedere Honda Prelude vrij gewoontjes, net als de Honda Accord. Wel onderscheidde de Prelude zich met sportievere stoelen en afhankelijk van de uitvoering ook andere sportieve elementen. Speciaal noemenswaardig is het dashboard van de vierde generatie, met een instrumentarium dat zich optisch over de gehele breedte van het dashboard lijkt uit te strekken. Een futuristisch geheel dat in sommige actuele auto’s niet zou misstaan.
Veiligheid
In de jaren ’80 begon de veiligheid van auto’s steeds meer aandacht te krijgen en dat is terug te zien bij de Honda Prelude. Zaken als ABS en airbags deden hun intrede en ook de (optionele) meesturende achterwielen kwamen dankzij de verbeterde rijeigenschappen de veiligheid ten goede. De NHTSA, de Amerikaanse tegenhanger van de Euro NCAP, testte de Honda Prelude. Het eerste model behaalde slechts één ster, daarna werden afhankelijk van het testonderdeel vier of vijf sterren behaald. Op basis van ongevallenstatistieken concludeerde een Australische organisatie dat de latere modelgeneraties van de Honda Prelude gemiddeld tot bovengemiddeld scoorden vergeleken met andere auto’s van dezelfde leeftijd.
Alternatieven
Tijdens de productie van de Honda Prelude, van de jaren ’80 tot en met jaren ’90, was het segment van sportieve coupé nog springlevend. De Honda Prelude heeft dan ook talrijke concurrenten. Opmerkelijk is dat de meest directe concurrenten allemaal net als de Honda Prelude uit Japan komen. Denk aan auto’s zoals de Mazda MX-6, Mitsubishi Eclipse, Nissan 200SX/240SX en Toyota Celica. Hoewel de Mazda MX-6 tegenwoordig wat in de vergetelheid is geraakt, hebben de andere modellen net als de Honda Prelude een geliefde status opgebouwd onder sportieve autoliefhebbers. Sportieve coupés uit andere landen dan Japan waren vaak al snel krachtiger en duurder en zijn daardoor niet echt een directe concurrent voor de Honda Prelude te noemen. Een niet-Japanse coupé die wel vergelijkbaar is, is de Ford Probe. Deze Japans-Amerikaanse coupé is in meerdere opzichten vergelijkbaar met de Honda Prelude en combineert dat met een opvallende vormgeving.