Sterke punten
- Ontwikkeld met uiterste precisie
- Uitstekende rijeigenschappen
- Tijdloos design
Zwakke punten
- Duur, zelfs binnen het segment
- Aanbod zeer beperkt
- Interieur vrij spartaans
Honda NSX : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Honda NSX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Honda NSX
Alle artikelen
Honda Civic test: één nadeel streept tien voordelen weg
TEST - Honda Civic toegankelijker dan ooit, en dit is waarom
Review Honda HR-V: hè hè, eindelijk doet Honda iets met Max Verstappen
Nieuwe Honda HR-V is sneller en zuiniger dan Volkswagen T-Cross
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Goede redenen
- Eerste generatie was baanbrekend bij introductie, tweede was toonaangevend met hybride techniek
- Uitstekende rijeigenschappen dankzij geavanceerde technologieën
- Zeker de eerste generatie heeft een tijdloos design: een subtiele facelift was voldoende
- De Honda NSX is inmiddels uitgegroeid tot een legendarisch model, zeker de eerste generatie
Technische gegevens
Motorisatie
De Honda NSX werd oorspronkelijk aangedreven door een 3,0-liter V6. Bij een update in 1997 werd de inhoud van dat blok vergroot tot 3,2-liter. De tweede modelgeneratie Honda NSX kreeg een 3,5-liter V6, gecombineerd met twee elektromotoren. Daarmee was de tweede generatie Honda NSX een van de eerste supercars met hybride aandrijving. Afhankelijk van modeljaar en uitvoering had de eerste Honda NSX een handgeschakelde transmissie met vijf of zes versnellingen of een viertrapsautomaat. De tweede generatie heeft altijd een negentrapsautomaat. De eerste generatie heeft altijd achterwielaandrijving, de tweede generatie is juist altijd vierwielaangedreven.
Afmetingen
Beide modelgeneraties van de Honda NSX hebben ongeveer dezelfde proporties en een vergelijkbaar silhouet. De eerste modelgeneratie is afgerond 4,4 meter lang, de tweede generatie tikt de 4,5 meter aan. In de breedte groeide de tweede generatie ongeveer net zoveel, van 1,8 naar 1,9 meter. Beide modelgeneraties van de Honda NSX zijn wel vrijwel even hoog – of beter gezegd laag: slechts 1,2 meter. De wielbasis groeide van 2,5 naar 2,6 meter, ook weer vergelijkbaar met de groei in totale lengte. Het spreekt haast voor zich dat praktische eigenschappen zoals interieur- en bagageruimte bij de Honda NSX van ondergeschikt belang waren. Beide auto’s zijn tweezitters.
De belangrijkste specificaties op een rij
Honda NSX | |
---|---|
Marktintroductie | 1990 (eerste generatie), 2016 (tweede generatie) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,4-4,5 x 1,8-1,9 x 1,2 m |
Wielbasis | 2,5-2,6 m |
Inhoud bagageruimte | 154 l |
Ledig gewicht | 1.370-1.796 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.610 kg |
Cilinderinhoud | 2.977-3.493 cm3 |
Vermogen | 201 kW (273 pk)-449 kW (610 pk) |
Koppel | 284-667 Nm |
Topsnelheid | 270-307 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,9-2,9 sec |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 12,4-9,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 291-228 g/km |
Varianten
De tweede generatie Honda NSX was er alleen als ‘gewone’ NSX en als nog iets sportievere Type S. De eerste modelgeneratie daarentegen kende veel speciale uitvoeringen. Naast de reguliere modellen NSX-R (extra sportief) en NSX-T (met uitneembaar targadak) kende ook de eerste generatie na de update van 1997 een Type S-uitvoering. Alleen in Japan had je ook de extra lichtgewicht NSX Type S-Zero. Tegen het einde van de productie verscheen in de vorm van de Honda NSX-R GT nog een extra sportieve versie. Een limited edition was de Honda NSX Alex Zanardi Edition voor de Verenigde Staten, ter ere van het tweevoudig wereldkampioenschap van Zanardi in de IndyCar. In onder meer Noord-Amerika werd de tweede generatie Honda NSX geleverd als Acura NSX, omdat het model in die markten beter past onder dat sportievere en ‘hippe’ submerk van Honda.
Prijzen
De tweede modelgeneratie Honda NSX werd niet officieel in Nederland geleverd. Afhankelijk van het land en eventuele bijkomende belastingen had de Honda NSX een vanafprijs van tussen de 155.000 en ruim 200.000 euro. De oorspronkelijke Honda NSX werd wel officieel in Nederland geleverd. Destijds had de auto een vanafprijs van – omgerekend – 118.000 tot 138.000 euro.
De eerste generatie Honda NSX is inmiddels uitgegroeid tot een gewilde klassieker of youngtimer. Er zijn in Europa echter maar weinig exemplaren van verkocht en dat geldt ook voor de tweede modelgeneratie. Nog altijd zijn er maar relatief weinig exemplaren van de Honda NSX in Europa en zeker in Nederland is het een kwestie van goed zoeken. Het geven van een goede prijsindicatie voor een Honda NSX occasion is dan ook lastig. Heel globaal kan worden gezegd dat een Honda NSX in goede staat zijn waarde behoudt. Afhankelijk van de uitvoering en het aantal kilometers op de teller ligt de prijs al gauw boven de 100.000 euro of zelfs 150.000 euro.
Design
Buitenkant
Beide modelgeneraties van de Honda NSX zijn lang, breed en vooral zeer laag. Alles voor zowel een goede wegligging als goede aerodynamica. Vooral de eerste modelgeneratie heeft een design dat zeer tijdloos is gebleken. De auto was in productie van 1990 tot en met 2005 en kreeg in de tussentijd slechts één echte facelift. De tweede modelgeneratie was wat agressiever gelijnd. Wel had de auto dezelfde opzet als het origineel: lang, laag, met ruimte voor twee personen en de motor achter de stoelen.
Binnenkant
Hoewel de interieurs van beide modelgeneraties geheel anders zijn qua design – typisch eind jaren tachtig-dashboard versus modern 2016-dashboard – is de opzet hetzelfde. Een laag dashboard met ‘platte’ middenconsole en een hoge middentunnel tussen de twee stoelen. Hoewel de moderne Honda NSX wel de nodige connectiviteitsfuncties biedt, zijn beide interieurs vooral gericht op autorijden en sportieve prestaties en vind je op het gebied van luxe alleen de basiszaken.
Veiligheid
Supersportwagens zoals de Honda NSX worden niet getest door veiligheidsorganisaties als Euro NCAP. Wel kan iets worden gezegd over de veiligheidsvoorzieningen aan boord. Zo is de tweede generatie Honda NSX uitgerust met systemen als ABS en actieve tractie- en stabiliteitscontrole. Ook is de auto natuurlijk voorzien van airbags.
Alternatieven
De Honda NSX is een supersportwagen en begeeft zich zowel qua prijs als prestaties in het zogenaamde supercar-segment. De eerste modelgeneratie was in absolute zin geen goedkope auto, maar afgezet tegen de geleverde prestaties kreeg je veel voor weinig. ‘Een Ferrari voor de helft van het geld’, werd wel eens gezegd. Concurrenten in ongeveer dezelfde prijsklasse waren auto’s als de Ferrari 348 en Ferrari 355 en de Porsche 911. Ook de Chevrolet Corvette komt in beeld, ook een auto die relatief betaalbaar is als je hem vergelijkt met de geleverde sportieve prestaties.
De tweede generatie Honda NSX begeeft zich met zijn hogere prijskaartje ook wat hoger in de markt. Qua concurrentie moet worden gedacht aan auto’s zoals de Audi R8, Lamborghini Huracán of McLaren 570S. Ook de Porsche 911 is nog steeds in beeld als alternatief, maar dan wel vooral de duurdere uitvoeringen zoals de Porsche 911 Turbo. Ten opzichte van deze concurrenten heeft de Honda NSX wel een minder sterk imago, in de zin dat de Honda NSX minder bekend is. Aan de andere kant is de Honda NSX net als de genoemde concurrenten een opvallende verschijning in het straatbeeld.