Sterke punten
- Aantrekkelijke standaarduitrusting
- Redelijke prijs
- Hoge actieve en passieve veiligheid
Zwakke punten
- Lange overbrengingsverhouding in de vijfde versnelling
- Hoog brandstofverbruik
- Nogal overbeladen cockpit
Honda Legend : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Honda Legend, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Honda Legend
-
Honda Legend 3.7 V6 HONDA LEGEND V6 /AUTOMAAT/FULL OPTION / 4 W
€ 21.495,-- 154.186 km
- 02/2010
- 217 kW (295 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
269 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3707 AA ZEIST -
Honda Legend 3.2i V6, unieke originele Nederlandse auto in tops
€ 12.944,-- 205.491 km
- 06/1994
- 151 kW (205 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5831 AL BOXMEER -
Honda Legend Coupe 2.7I Prachtwagen + Compl. Onderhoud!
€ 12.995,-- 191.545 km
- 07/1988
- 125 kW (170 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3431 ET NIEUWEGEIN
Interesse in een Honda Legend
Alle artikelen
Honda Civic test: één nadeel streept tien voordelen weg
TEST - Honda Civic toegankelijker dan ooit, en dit is waarom
Review Honda HR-V: hè hè, eindelijk doet Honda iets met Max Verstappen
Nieuwe Honda HR-V is sneller en zuiniger dan Volkswagen T-Cross
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer betrouwbaar
- Goed afgestemd chassis met vierwielaandrijving
- Veel moderne accessoires inbegrepen in de basisuitrusting
- Lage aankoopprijs in vergelijking met de uitvoering
- Hoog veiligheidsniveau dankzij talrijke standaard-assistentieprogramma's
Gegevens
Het voertuig werd gebouwd in vier generaties. De derde en vierde generatie kregen elk een facelift.
Motor
Toen de Honda Legend in 1985 in Nederland werd geïntroduceerd, kwam hij bij de dealers met twee 2,5-liter V6-motoren. De benzinemotoren leverden 110 kilowatt en 127 kilowatt (150 pk en 173 pk). Kort daarna ging de Honda Legend in productie als coupé met een 2,7-liter blok en 169 pk (124 kW).
In de tweede generatie vanaf 1990 groeide de cilinderinhoud van de vier- en tweedeursmodellen tot 3,2 liter. De motor leverde 205 pk (151 kW). In de derde generatie vanaf 1995 deed een V6-motor met 3,5 liter inhoud het werk. De krachtbron had aanvankelijk een vermogen van 151 kilowatt (205 pk), oplopend tot maar liefst 217 kilowatt (295 pk) vanaf 2005 in de laatste generatie. Na de laatste facelift in 2008 groeide de V6-motor weer naar 3,7 liter.
Reed de Honda aanvankelijk met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, sinds de tweede generatie is hij uitgerust met een automatische transmissie. In het begin waren er vier versnellingen, vanaf 2006 vijf. Sinds 2006 heeft de Japanse auto ook all-wheel drive, voorheen werd alleen de vooras aangedreven. Het trekvermogen is onlangs toegenomen tot 750 kilogram ongeremd en 1,6 ton geremd.
Afmetingen
Qua ruimte kon de Honda Legend zich meten met de hogere middenklasse en luxeklasse-modellen van Mercedes-Benz, BMW en Audi. Tussen 1985 en 2010 was de sedan 17,5 centimeter langer. Er was ruimte voor vijf personen in het vierdeursmodel. Tot 1995 bouwde Honda ook een tweedeurscoupé die ongeveer zeven centimeter korter was.
Hieronder volgen de afmetingen van het vierdeursmodel:
Bouwjaar | 1985 – 2010 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,99 m x 1,85 m x 1,45 m |
Wielbasis | 2,80 m |
Inhoud bagageruimte | 452 l |
Ledig gewicht | 1.954 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.310 kg |
Cilinderinhoud | 3.664 cm³ |
Koppel | 371 Nm |
Topsnelheid | 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,1 s |
Tankinhoud | 73 l |
Verbruik | 11,6 l / 100 km |
CO²-uitstoot | 269 g/km |
Varianten
De Honda Legend was tussen 1985 en 1995 verkrijgbaar als tweedeurscoupé en vierdeurssedan. De achterkant van de coupé was wat opvallender, vooral bij de tweede generatie vanaf 1990. Voor het overige kwam de uitrusting overeen met die van de sedan. Vanaf de derde generatie, die in 1995 bij de dealers arriveerde, was alleen de sedan verkrijgbaar. Aangezien het basismodel al rijkelijk was uitgerust, zag Honda af van de productie van speciale modellen.
Prijs
De Honda Legend was altijd een relatief duur model. De sedan kost het equivalent van 29.945 euro tot 40.836 euro, de coupé het equivalent van maximaal 47.193 euro. De tweede generatie zag een sprong tot 59.854 euro voor de vierdeurs en tot 63.030 euro voor de tweedeurs. De prijs was redelijk gezien de uitrusting, maar Honda miste het betaalbare basismodel in vergelijking met de concurrentie. De prijzen voor het model van de derde generatie bleven stijgen. Omgerekend was er tot 63.250 euro nodig. De vierde generatie kostte aanvankelijk ongeveer 79.900 euro en na de laatste versie 84.400 euro.
De meeste Honda Legends occasions op de markt zijn van de eerste en tweede generatie en zijn dus voor het eerst geregistreerd vóór 1997. Afhankelijk van hun staat en kilometerstand kosten ze tussen de 3.000 en 10.000 euro. Sommige auto's hebben een schuifdak. Nieuwere occasions kosten meestal tot 18.000 euro.
Design
Exterieur
Het Japanse model is een elegante sedan. Het model kreeg regelmatig facelifts, maar slaagde er niet in om zijn reputatie van een beetje saai af te schudden. Een probleem dat het model deelt met de tweedeurscoupé. Daar staat tegenover dat Honda auto's veel functies standaard hebben die andere fabrikanten alleen tegen meerprijs aanbieden. Metallic lak of aluminiumvelgen waren inbegrepen in de basisprijs van het Japanse model. Een zonnedak was ook verkrijgbaar als optie.
Interieur
Het interieur is zeer ruim en biedt de inzittenden veel ruimte, althans in de sedan. Er zijn vier volwaardige stoelen, de middelste stoel achterin is meer een noodzitje. Het interieur van de Legend is ook zeer inclusief. Elektrische ramen voor en achter, centrale vergrendeling en airconditioning waren al standaard in de tweede generatie.
In de laatste generatie van de modelserie voegden de Japanners een achteruitrijcamera, een geluidssysteem van Bose, navigatie met kleurendisplay en een lederen interieur toe. Alle schakelaars zijn verlicht, de stoelen zijn elektrisch verstelbaar en sommige hebben een geheugenfunctie. De vele functies in de Honda Legend hadden één nadeel: de cockpit werd nogal verwarrend door de vele knoppen.
Veiligheid
De Honda Legend had vanaf de eerste generatie veel veiligheidsvoorzieningen aan boord als standaarduitrusting. Vanaf 2006 waren het PreCrash-systeem, Isofix op de buitenste achterstoelen, ABS, Brake Assist en een Emergency Brake Assist standaard. De vierwielaandrijving kan het vermogen naar de individuele achterwielen anders doseren, wat bijdraagt aan een betere stabiliteit in bochten. De auto heeft ook tractiecontrole, bochtverlichting en xenon koplampen.
In de Euro NCAP crashtest kreeg de Legend 2007 alle vijf sterren. De betrouwbaarheid van de auto is zeer hoog. Takata airbags zijn in het verleden problematisch geweest. Ze moesten drie keer worden teruggeroepen, waarbij veel modellen en merken betrokken waren. De Honda Legend wordt beschouwd als een onverwoestbare metgezel die met één motor en één koppeling bijna een miljoen kilometer kan afleggen.
Alternatieven
De Honda Accord behoort tot de middenklasse en wordt aangeboden als sedan, stationwagon en coupé. De auto werd geleverd in verschillende uitvoeringen. In Europa is er ook een sportversie. In andere regio's kan naast voorwielaandrijving ook vierwielaandrijving worden geleverd.
De Honda Legend moest het opnemen tegen geconcentreerde Duitse concurrentie, zoals de Mercedes-Benz S-Klasse, de 7-serie BMW en de Audi A8. Dankzij het hoge uitrustingsniveau blinkt de Honda Legend ook uit in vergelijking met zijn Duitse concurrenten. Omdat het model onopvallender lijkt, zijn Honda Legends ocassions goedkoper dan modellen van Mercedes, BMW en Audi. De modellen van Duitse autofabrikanten hebben echter voordelen wat betreft de motorkeuze en maken een sportievere rijstijl mogelijk.
De Jaguar XJ is een prestigieuze sedan die luxueus is uitgerust. De motor is krachtiger dan in de Legend, maar de ruimte is nogal krap. De Lexus LS is aanzienlijk duurder, maar biedt zeer goede rijeigenschappen en veel luxe. Als het om ruimte gaat, kijken Lexus-inzittenden jaloers naar de Honda.
De 6 Serie BMW heeft alles wat je van een BMW coupé mag verwachten: een goed afgestemd chassis, een krachtige motor en een fantastische afwerking. Achterin daarentegen is er weinig ruimte. De Jaguar XJS werd gebouwd tot 1996 en schittert door zijn extravagante design.