Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
442928 2023 Honda e Ny1

Elektrische Honda

1 / 3
442928 2023 Honda e Ny1
442925 2023 Honda e Ny1
VT-178_elektrische_Honda.png

Elektrische Honda

Honda heeft lang ingezet op verfijning van de techniek van zijn verbrandingsmotoren. Vanaf 2004 biedt Honda echter ook geëlektrificeerde – dus (mild) hybride – modellen aan. Pas sinds 2020 heeft Honda volledig elektrische modellen in de vorm van de grappige E en sinds 2023 de e:Ny1 SUV in het gamma. Lees meer.

Highlights van elektrische Honda

  • Aansprekende rijeigenschappen, zoals alle Honda’s
  • Algehele kwaliteit
  • Moderne technologie, ook in het interieur
  • Veelal (nog) lage kilometerstanden

Welke elektrische modellen van Honda zijn leverbaar?

Sinds 2023 heeft Honda de volledig elektrische e:Ny1 in het gamma. Deze ruime SUV met de ingewikkelde typenaam is er in drie uitvoeringen: Elegance, Advance en Limited Edition. Van 2020 tot het begin van 2024 heeft het merk ook de grappige Honda e in het programma, een vijfdeursmodelletje in het B-segment. De kleine Honda e is er in twee versies: de verder naamloze e en de e Advance.

Natuurlijk heeft Honda in de loop der jaren ook al de nodige geëlektrificeerde modellen op de markt gebracht. Die bespreken we op deze aparte pagina.

Modellen en uitvoeringen elektrische Honda

Honda e:Ny1

De Honda e:Ny1 is een op de voorwielen volledig elektrisch aangedreven vijfdeurs SUV. De e:Ny1 is eigenlijk het volledig elektrische broertje van de Honda HR-V en je kunt hem zien als een alternatief voor bijvoorbeeld de elektrische Kia Niro, de Volkswagen ID 3 of de elektrische Renault Megane E-Tech Electric.

Alle drie leverbare versies van de Honda e:Ny1 – de Elegance, de Advance en de Limited Edition verschillen grofweg slechts in de aan- of afwezigheid van een verwarmbaar stuur, een dimbare binnenspiegel en een panoramisch dak – zijn voorzien van dezelfde aandrijflijn, met een elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en een trekkracht van 310 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 62 kWh, wat goed is voor een theoretische actieradius van boven de 400 kilometer bij een stroomverbruik van gemiddeld 18,2 kWh/100 km volgens WLTP. De oplaadtijd met wisselstroom (AC), bijvoorbeeld aan een laadpunt aan huis, is ongeveer vier uur (van 20 tot 80 procent). Snelladen met gelijkstroom (DC) kost slechts een klein uur.

De topsnelheid van de Honda e:Ny1 ligt op 160 km/u en de acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/u bedraagt dankzij de elektrische aandrijving slechts 7,6 seconden. Elektrische auto’s zijn geen lichtgewichten, de elektrische Honda SUV weegt dan ook 1.630 kilogram en de maximaal toelaatbare massa van de auto bedraagt 2.080 kilogram. Met een lengte van 4,39 meter bij een breedte en hoogte van 1,79 en 1,58 meter is de e:Ny1 een compacte SUV. De bagageruimte is ongeveer 360 liter en de wielbasis is 2,61 meter. De Honda e:Ny1 heeft overigens niet de maximale score in de crashtests behaald, Euro NCAP heeft hem met vier sterren beloond, maar hij is natuurlijk wel voorzien van alle gebruikelijke veiligheidssystemen.

Honda e

De Honda-e is een compacte vijfdeurs hatchback van 3,89 meter lengte. Eigenlijk is hij met een breedte van 1,75 meter en een hoogte van 1,51 meter niet eens zo veel kleiner dan de e:Ny1. De bagageruimte is echter wel heel bescheiden met 171 liter.

Honda e heeft een enigszins retro-achtige styling die doet denken aan de eerste Honda Civic, maar vooral aan de klassieke Honda N600. De Honda e is er in twee versies – de naamloze e en de e Advance – die zich (behalve met wat uitrustingsdetails) van elkaar onderscheiden met het motorvermogen. Dat bedraagt 100 of 113 kW (136 en 154 pk). Het koppel ligt voor beide versies op 315 Nm. Vrij bijzonder is wel dat deze compacte auto is voorzien van achterwielaandrijving – de elektromotor zit óók achterin.

De batterijcapaciteit is 35 kWh en dat zorgt in theorie voor een actieradius van slechts 220 kilometer, maar in de praktijk kom je meestal niet veel verder dan 140 kilometer. Het stroomverbruik ligt gemiddeld op 18 kWh/100 km volgens WLTP. De batterij van de Honda e is met wisselstroom van 20 tot 80 procent op te laden in drieënhalf uur, met gelijkstroom in twintig minuten. Ook deze compacte Honda is geen lichtgewicht: hij weegt 1.525 kilogram en het maximaal toegestane voertuiggewicht is 1.855 kilogram.

De Honda e heeft een topsnelheid van 145 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 9,5 seconden.

Hoeveel kost een elektrische Honda?

Nieuwprijzen

De nieuwprijzen van de Honda e:Ny1 liggen globaal tussen de 46.000 en 53.000 euro. Niet gering, maar bij aanschaf van een nieuwe Honda e:Ny1 kun je in aanmerking komen voor de zogenoemde Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP), een subsidie van 2.950 euro. Toch mooi meegenomen.

De Honda e is niet meer nieuw leverbaar in Nederland. De nieuwprijzen lagen tot begin 2024 rond de 35.000 tot 40.000 euro.

Prijzen voor occasions

De Honda e:Ny1 is nog een nieuw model, hij is immers pas sinds juni 2023 op de Nederlandse markt leverbaar. Inmiddels staan er ongeveer honderd op kenteken, waarvan een relatief flink aantal ook al als occasion wordt aangeboden. Prijzen beginnen rond de 35.000 euro voor exemplaren met een enkele duizenden kilometers onder de banden. Prijzen lopen op tot ruim 46.000 euro voor exemplaren met slechts één of enkele kilometers op de teller – nieuwe of demonstratieauto’s dus. Je kunt dus met een occasion van de Honda e:Ny1 een aardig financieel voordeel behalen ten opzichte van een geheel nieuwe die nog op kenteken moet worden gezet.

De Honda e is zo’n vier jaar nieuw op de Nederlandse markt te koop geweest. Hoewel de auto geen overweldigend succes is geworden – er zijn in Nederland slechts een paar honderd exemplaren op kenteken gezet – zijn er wel wat occasions te vinden voor de liefhebber. De meeste occasions van de Honda e komen uit 2020 of 2021. Reken op vraagprijzen vanaf 20.000 euro voor de oudste exemplaren – nou ja, een auto uit 2020 kun je nauwelijks oud noemen. De occasionprijzen lopen op tot tegen de 30.000 euro. De kilometerstanden zijn bijzonder laag, een enkele uitschieter komt tot 50.000 kilometer op de teller.

Ook voor particuliere kopers van een gebruikte elektrische Honda bestaat de SEPP-subsidie – met beide modellen kan de occasionkoper in aanmerking komen voor een subsidiebedrag van 2.000 euro.

Veelgestelde vragen

Wat is de link tussen de Honda e:Ny1 en de Honda HR-V?
De Honda e:Ny1 is een op de voorwielen volledig elektrisch aangedreven vijfdeurs SUV. De e:Ny1 is eigenlijk het volledig elektrische broertje van de Honda HR-V van de derde generatie. Honda introduceerde eind 2021 op de Chinese markt een batterij-elektrische versie van die generatie van de HR-V. Dat model wordt door twee Chinese partners van het merk geproduceerd. Dongfeng Honda noemt de auto e:NS1 en Guangqui Honda noemt hem e:NP1. Je kunt de ‘Europese’ e:Ny1 zien als een concurrent voor de volledig elektrische Kia Niro, Volkswagen ID 3 en Renault Megane E-Tech Electric
Wat kosten de Honda e en e:Ny1?
De Honda e was tot begin 2024 nieuw leverbaar voor prijzen van zo’n 35.000 tot 40.000 euro. Occasionprijzen van de Honda e liggen inmiddels tussen de 20.000 en bijna 30.000 euro. De nieuwprijzen van de Honda e:Ny1 liggen tussen de 46.000 en 53.000 euro. Occasions van de e:Ny1 kosten minimaal 35.000 euro en naarmate de auto jonger is, liggen ze dichter bij de nieuwprijzen. Voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s kunnen particuliere kopers de zogenoemde SEPP-subsidie aanvragen.
Wat is de actieradius van de Honda e en e:Ny1?
De Honda e heeft een actieradius van 220 kilometer volgens de WLTP-testmethode. De Honda e:Ny1 komt volgens WLTP zo’n 412 kilometer ver. Let wel: dit zijn berekeningen op basis van tests onder laboratoriumomstandigheden