Sterke punten
- Opvallend en onderscheidend design
- Aansprekende rijeigenschappen
- Hoogwaardige bouwkwaliteit
Zwakke punten
- Duur in vergelijking met concurrentie
- Actieradius aan de beperkte kant
- Niet het ruimste interieur
Honda e : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Honda e, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Honda e
-
Honda e 35 kWh Advance [ Panorama LED Navi Adapt.cruise ]
€ 17.445,-BTW verrekenbaar - 77.655 km
- 12/2020
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2821 LH STOLWIJK -
Honda e Advance 17" - All-in rijklrprs | Honda Sensing | V
€ 21.900,-BTW verrekenbaar - 22.471 km
- 06/2021
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7421 ZN DEVENTER -
Honda e Advance 17" - All in rijklaarprijs | Lederen int.
€ 20.900,-- 53.954 km
- 11/2020
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7324 AB APELDOORN -
Honda e Advance 16" *€2.000 SUBSIDIE MOGELIJK!* | Panorama
€ 25.999,-€ 23.890,-- 12.755 km
- 10/2021
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4337 RD MIDDELBURG -
Honda e Advance 17" - All-in rijklrprs | Honda Sensing | p
€ 21.900,-- 27.250 km
- 12/2020
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8166 AE EMST -
Honda e Advance 17"
€ 21.945,-BTW verrekenbaar - 12.557 km
- 11/2021
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6713 HN EDE -
Honda e Advance 17"
€ 19.950,-- 25.225 km
- 11/2020
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2132 PZ HOOFDDORP -
Honda e Advance 17" | lederen bekleding | 17 inch |
€ 24.500,-BTW verrekenbaar - 19.656 km
- 12/2020
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1314 AX ALMERE -
Honda e Advance 16"// ELECTRIC VEHICLE / VERKEERSBORD DETE
€ 27.950,-- 20.124 km
- 12/2020
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3707 AA ZEIST -
Honda e Electric 154pk Advance 17''+ lederen bekleding + d
€ 21.950,-- 55.592 km
- 07/2020
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5466 AB VEGHEL
Interesse in een Honda e
Alle artikelen
Honda Civic test: één nadeel streept tien voordelen weg
TEST - Honda Civic toegankelijker dan ooit, en dit is waarom
Review Honda HR-V: hè hè, eindelijk doet Honda iets met Max Verstappen
Nieuwe Honda HR-V is sneller en zuiniger dan Volkswagen T-Cross
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Opvallend design, dat tegelijkertijd retro en modern is
- Net als andere Honda-modellen biedt de Honda e aansprekende rijeigenschappen
- Hoogwaardige bouwkwaliteit voor interieur en techniek
- Vol moderne technologieën, ook in het interieur
Technische gegevens
Motorisatie
De Honda e heeft altijd een volledig elektrische aandrijflijn, met afhankelijk van de gekozen uitvoering een vermogen van 100 kW (136 pk) of 113 kW (154 pk). Het koppel blijft met 315 Nm voor beide versies gelijk, net als de actieradius van 220 km. Als volledig elektrische auto heeft de Honda e ook een vaste overbrenging, dus hij rijdt als een auto met automatische transmissie. Zelf schakelen hoeft nooit. De Honda e heeft altijd achterwielaandrijving.
Afmetingen
Er is maar één modelgeneratie en één carrosserievariant van de Honda e. Daarmee is de Honda e altijd bijna 3,9 meter lang, 1,75 meter breed en ongeveer 1,5 meter hoog. De wielbasis meet ruim 2,5 meter. Met 8,6 meter heeft de Honda e, zelfs voor een auto in het compacte segment, een bijzonder kleine draaicirkel. Ook de interieurmaten van de Honda e zijn aan de krappe kant. Zo heeft de bagageruimte een inhoud van slechts 171 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Honda e | |
---|---|
Marktintroductie | 2020 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,89 x 1.75 x 1.51 m |
Wielbasis | 2,53 m |
Inhoud bagageruimte | 171 l |
Ledig gewicht | 1.525 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.855 kg |
Vermogen | 100 kW (136 pk)-113 kW (154 pk) |
Koppel | 315 Nm |
Topsnelheid | 145 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,5 sec |
Batterijcapaciteit | 35,5 kWh |
Verbruik | 18,0 kWh/100 km |
Actieradius | 220 km |
Varianten
De Honda e is leverbaar in twee varianten. Er is een naamloos basismodel en er is de Advance-uitvoering. De Honda e Advance biedt ten opzichte van het basismodel net wat meer uitrustingen, maar ook iets meer motorvermogen. De overige technische specificaties zijn voor beide modellen gelijk. Het belangrijkste verschil zit ’m dus in de extra uitrustingen.
Prijzen
De Honda e is nieuw leverbaar vanaf iets meer dan 35.000 euro voor het basismodel, of net geen 40.000 euro voor de Honda e Advance. De Honda e is tot nu toe vrij weinig verkocht in Nederland, waardoor het aanbod Honda e occasions ook beperkt is. Ze zijn er echter wel en dan moet je rekenen op prijzen vanaf zo’n 21.000 euro voor een vroege Honda e, maar gezien de introductie in 2020 zijn ook vroege Honda e-exemplaren nog niet zo oud. De prijzen lopen op tot bijna nieuwprijzen voor jonge exemplaren.
Design
Buitenkant
De Honda e is een vijfdeurs hatchback in het compacte B-segment. De Honda e onderscheidt zich duidelijk van de massa, met een modern en bijna futuristisch design met opvallende ronde lichtunits. Tegelijkertijd zit er ook een vleugje retro in het design, want er zijn verschillende verwijzingen naar inmiddels klassieke Honda-modellen, zoals de eerste Honda Civic. De Honda Civic is voornamelijk geleverd in wit, donkergrijs en zwart, maar felblauw en fel lichtgroen behoren ook tot de mogelijkheden.
Binnenkant
Vanbinnen valt vooral op dat het dashboard van de Honda e vrijwel volledig uit een zeer breed beeldscherm bestaat: van het digitale instrumentarium achter het stuurwiel tot het brede centrale beeldscherm, dat doorloopt tot voor de voorpassagier. Op de hoeken zitten ook nog weer kleine beeldschermen, voor de digitale zijspiegels die de conventionele exemplaren vervangen. Achterin is de Honda e aan de krappe kant, vooral als het gaat om de bagageruimte.
Veiligheid
De Honda e is getest door Euro NCAP. De onafhankelijke veiligheidsorganisatie beoordeelde de Honda e bij zijn introductie in 2020 met een score van vier van de vijf sterren. Daarbij is er niet een specifiek punt waarop de Honda e de maximale score aan zich voorbij laat gaan. Hooguit kan worden opgemerkt dat bepaalde systemen die een ongeval kunnen voorkomen niet (standaard) aanwezig zijn. Daarnaast zijn de Euro NCAP-vereisten tegenwoordig zodanig streng dat een score van vier sterren nog steeds een keurig resultaat is.
Alternatieven
De Honda e is actief in het populaire en felbevochten B-segment, ofwel de klasse van de compacte hatchbacks. De Honda e onderscheidt zich in dat segment wel met twee zaken: zijn volledig elektrische aandrijflijn en zijn bijzondere uiterlijk. Daarnaast zijn er technologieën aan boord die niet veel concurrenten hebben, zoals de digitale zijspiegels in plaats van conventionele exemplaren. De meest directe concurrenten voor de Honda e zijn de BMW i3, de MINI Electric, de Renault Zoe en de Fiat 500e.
De MINI Electric is misschien wel de meest directe concurrent, want die onderscheidt zich eveneens met een volledig elektrische aandrijving en een opvallend uiterlijk dat tegelijkertijd modern en retro is. Ook biedt de MINI Electric net als de Honda e een aansprekend rijgedrag. Daarnaast biedt de MINI ook volop mogelijkheden voor het personaliseren van de auto, tot opvallende dakprints aan toe. Wel is de MINI nog net wat hoger in de markt gepositioneerd dan de Honda e, wat te merken is aan de prijzen.
Ook de BMW i3 is een opvallend aanbod in het segment. De BMW i3 neemt eveneens een hogere prijspositionering in, maar zet daar veel innovatieve technologieën tegenover. Zo heeft de BMW i3 een geavanceerde lichtgewichtconstructie en kwam hij op de markt in een tijd dat elektrische aandrijving nog een innovatie was. Daarnaast onderscheidt ook de BMW i3 zich met zijn design, maar dan juist in futuristische zin.
De Renault Zoe is een populaire elektrische auto in een groot deel van Europa en valt in hetzelfde compacte segment als de Honda e. De Renault Zoe biedt een competitieve actieradius en een relatief ruim interieur, met een betaalbaarder prijskaartje dan veel concurrenten. Ten opzichte van de tot nu toe genoemde concurrenten heeft de Renault Zoe ook een veel meer traditioneel design.
De Fiat 500e is een andere opvallende concurrent, die ook weer een combinatie biedt van elektrische aandrijving en een opvallend uiterlijk met retro-kenmerken. De auto is immers een moderne versie van de klassieke Fiat 500. Daarmee heeft de Fiat 500e een uitstraling die velen aanspreekt. Dat combineert de Fiat 500e met een dynamisch en wendbaar rijgedrag. In de vorm van de Abarth 500e is er ook een sportieve variant.