Sterke punten
- Het fijne onderstel van de Civic
- Zuinige, betrouwbare techniek
- Laag gewicht
Zwakke punten
- Zie nog maar eens een goede te vinden
- Blonk niet uit op gebied van veiligheid
- Roest (vooral vroege exemplaren)
Honda CRX : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Honda CRX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Honda CRX
-
Honda CRX 2.0i-16
€ 8.500,-- 233.000 km
- 04/1993
- 182 kW (247 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2548 TZ Den Haag -
Honda CRX 1.6i-16 VT EE8 VTEC
€ 8.000,-- 279.000 km
- 07/1991
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7364 BJ Lieren -
Honda CRX 1.6i ESi
€ 3.500,-- 178.000 km
- 10/1996
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1011AA Amsterdam -
Honda CRX 1.6 VTi B16a2
€ 7.500,-- 183.964 km
- 07/1993
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7577 Oldenzaal -
Honda CRX 1.6i-16 VT
€ 16.500,-- 210.000 km
- 12/1991
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7918Ah Hoogeveen -
Honda CRX 1.6i-16
€ 9.300,-- 203.183 km
- 02/1988
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1025 amsterdam -
Honda CRX 1.6 VTi
€ 7.250,-- 228.456 km
- 04/1993
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8911CD Leeuwarden -
Honda CRX CRX Del Sol VTi-E
€ 8.000,-- 224.472 km
- 01/1995
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4811RD Breda -
Honda CRX 1.6 CRX VTi
€ 5.950,-- 273.500 km
- 07/1994
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-6443vz Brunssum -
Honda CRX 1.6 ESi del Sol airco 2e eigenaar
€ 12.500,-- 101.235 km
- 10/1995
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-3641 sg mijdrecht -
Honda CRX 1.6 CRX ESi Wordt Verwacht 27.220 Km Nieuwstaat
€ 25.950,-- 27.220 km
- 03/1994
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5061 KE OISTERWIJK
Interesse in een Honda CRX
Alle artikelen
Honda Civic test: één nadeel streept tien voordelen weg
TEST - Honda Civic toegankelijker dan ooit, en dit is waarom
Review Honda HR-V: hè hè, eindelijk doet Honda iets met Max Verstappen
Nieuwe Honda HR-V is sneller en zuiniger dan Volkswagen T-Cross
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De beproefde techniek van de Honda Civic in combinatie met een sportieve coupé- of cabriocarrosserie.
- Betrouwbare techniek, met zelfs bij sportief rijden (relatief) zuinig verbruik
- Laag gewicht komt zowel rijeigenschappen als wegenbelasting ten goede
- Tegenwoordig een exclusieve liefhebbersauto met bijna legendarische status
Technische gegevens
Motorisatie
De Honda CRX modellen werden in Europa geleverd met 1,5- en 1,6-liter viercilindermotoren. Buiten Europa werden de eerste twee modelgeneraties, vooral in Japan, ook nog wel geleverd met kleinere motoren. In ieder geval had de Honda CRX altijd een viercilinder benzinemotor. Veruit de meeste Honda CRX modellen hebben een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. Een viertrapsautomaat was ook leverbaar, maar vaak alleen voor het basismodel. In Nederland is alleen de laatste Honda CRX met automaat geleverd. Iedere Honda CRX heeft voorwielaandrijving.
Afmetingen
De eerste twee modelgeneraties van de Honda CRX zijn ongeveer even groot, met een lengte van zo’n 3,7 meter, breedte van een kleine 1,7 meter en hoogte van slechts 1,3 meter. De latere derde generatie is iets groter, met een lengte van precies vier meter, een breedte van exact 1,7 meter en hoogte van 1,5 meter. Zeker naar moderne maatstaven zijn alle Honda CRX modellen met deze afmetingen ‘compact’ te noemen. De eerste twee modelgeneraties hebben een bescheiden bagageruimtevolume van 196 liter. De derde generatie kan 300 liter meenemen, wat vrij veel is voor een kleine cabriolet. De grotere bagageruimte is echter mogelijk doordat de derde Honda CRX geen achterbank heeft, de eerdere generaties hebben die wel.
De belangrijkste specificaties op een rij
Honda CRX | |
---|---|
Marktintroductie | 1983 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,68 – 4,00 m x 1,63 – 1,70 m x 1,27 – 1,55 m |
Wielbasis | 2,20 – 2,37 m |
Inhoud bagageruimte | 196 – 300 l |
Ledig gewicht | 825 – 1.080 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.220 – 1.430 kg |
Cilinderinhoud | 1.488 – 1.590 cm3 |
Vermogen | 74 kW (100 pk) – 118 kW (160 pk) |
Koppel | 130 – 150 Nm |
Topsnelheid | 190 – 210 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,9 – 8,2 sec |
Tankinhoud | 41 – 45 l |
Verbruik | 6,7 – 8,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
Iedere modelgeneratie Honda CRX was leverbaar in één carrosserievariant. Wel zou je de Honda CRX kunnen zien als een coupévariant (en later cabriovariant) van de technisch nauw verwante Honda Civic. Er zijn nooit echt speciale uitvoeringen of varianten van de Honda CRX geweest. De meeste liefhebbers zoeken echter naar een Si-uitvoering, het toenmalige sportieve topmodel. Zeldzaam is de Honda CRX Mugen Si, een door tuner Mugen aangepaste variant. Dit is echter geen officiële Honda-uitvoering. Hetzelfde geldt voor de cabriovariant van de eerste generatie Honda CRX. Die ombouw werd verzorgd door een bedrijf in Californië. Voor de volledigheid: de derde generatie Honda CRX wordt buiten Europa niet altijd als een CRX gezien. Het model is in veel markten beter bekend als Honda (Civic) Del Sol, dus zonder CRX in de naam.
Prijzen
Alle generaties van de Honda CRX zijn officieel in Nederland geleverd. De eerste twee modellen uit de jaren ’80 hadden afhankelijk van de uitvoering een nieuwprijs vanaf omgerekend 15.000 tot 24.000 euro. Na een korte tussenperiode had de derde generatie uit de jaren ’90 een vanafprijs van omgerekend 26.000 tot 32.000 euro.
Op de occasionmarkt is het aanbod van de Honda CRX vrij schaars. Zeker van de eerste twee generaties zijn er relatief weinig overgebleven. Roest was een vijand voor vroege exemplaren, maar ook zijn veel Honda CRX’ in handen gekomen van brokkenpiloten. Van de overgebleven exemplaren zijn er maar weinig in originele staat, omdat het model ook erg populair was (en is) bij amateurtuners. Van de derde generatie zijn veruit de meeste exemplaren te vinden. Reken op prijzen van zo’n 3.000 tot 12.000 euro. Voor de vraagprijs lijkt het weinig uit te maken of de auto nog in originele staat is, de technische staat van de auto en het aantal kilometers op de teller zijn bepalender.
De eerste twee generaties van de Honda Civic worden inmiddels als youngtimer of zelfs klassieker gezien. Met vraagprijzen van zo’n 6.000 tot 12.000 euro is het model desondanks nog best betaalbaar, maar het aanbod is wel zeer schaars. Bij deze eerste en tweede modelgeneratie Honda CRX lijkt de originaliteit wel uit te maken voor de prijs. Voor exemplaren in volledig originele staat wordt duidelijk meer gevraagd dan voor exemplaren met customizing.
Design
Buitenkant
De eerste twee modelgeneraties van de Honda CRX kan je zien als een soort coupévarianten van de toenmalige Honda Civic. Het zijn hatchbacks met sterk aflopende daklijn en kenmerkende recht afgesneden achterzijde. Veel stijlkenmerken zijn overgenomen van de Honda Civic. De derde generatie Honda CRX is een heel ander soort auto: een compacte cabriolet met targadak. Dat wil zeggen dat alleen het dak boven de stoelen open kan, de rest van het dak is vast. Het dak opent elektrisch, met een opvallende constructie. De derde Honda CRX leek ook wel wat op de Civic, maar ging qua design veel meer zijn eigen weg.
Binnenkant
Ook qua interieur leunde de Honda CRX sterk op de Honda Civic. De eerste twee modelgeneraties hadden een (krappe) achterbank en zijn in die zin te beschouwen als een Civic met een lagere daklijn. De derde generatie Honda CRX is een tweepersoons cabriolet. Tegenover het ontbreken van een achterbank staat dan wel weer een relatief grote bagageruimte. Qua vormgeving zijn de interieurs, zoals typerend voor auto’s uit die tijd, vooral strak en zwart. Bij de derde generatie Honda CRX deden de meer afgeronde vormen van de jaren ’90 hun intrede.
Veiligheid
Geen van de drie modelgeneraties Honda CRX is getest door de Euro NCAP, want die organisatie bestond nog niet toen de CRX werd geleverd. Wel heeft de Amerikaanse tegenhanger NHTSA de eerste twee modelgeneraties beoordeeld, waarbij beide modelgeneraties afhankelijk van het testonderdeel vier tot vijf sterren scoorden. Bedenk wel dat op gebied van veiligheid sindsdien veel is verbeterd. Naar huidige maatstaven is de veiligheid niet geweldig.
Alternatieven
De eerste twee modelgeneraties van de Honda CRX vallen in het zogenaamde hot hatchback-segment. Ofwel compacte hatchbacks in sportieve uitvoering. Enkele van de meest bekende concurrenten zijn bijvoorbeeld de Ford Fiesta XR2i, Peugeot 205 GTi, Renault 5 GT Turbo en Volkswagen Golf GTI. Als compacte cabriolet had de derde generatie Honda CRX een heel ander soort concurrenten. Denk daarbij vooral aan populaire modellen zoals de Mazda MX-5 of de Toyota MR-2.