Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Honda Jazz (2023) banner

Honda

1 / 10
Honda Jazz (2023) banner
AS24 Honda E 2021 banner
Honda Civic (2023) banner
honda-civic-hybrid-e-hev-side
Honda HR-V E:HEV 2022
310083 Honda CR-V e HEV Sport Line
honda-jazz-front
honda-jazz-e-hev-front
honda-hr-v-front
honda-cr-v-hybrid-front

Honda

Vind het model dat bij je past

Honda is een Japanse autofabrikant, wereldwijd bekend om zijn betrouwbare en efficiënte auto's. Het bedrijf produceert een breed scala aan voertuigen, van compacte stadsauto's tot luxe sedans en sportieve modellen. Honda is ook actief in de autosport en heeft een rijke geschiedenis in de Formule 1. Lees meer

Bijzonderheden van Honda

  • Honda staat bekend om het toepassen van innovatieve motortechnologieën zoals het VTEC-systeem
  • Honda heeft een lange geschiedenis in de autosport. Als motorleverancier voor Red Bull Racing speelde Honda een belangrijke rol bij de twee wereldkampioenschappen van Max Verstappen in 2021 en 2022
  • Op de Nederlandse markt hebben de meeste modellen van Honda enige vorm van elektrificatie of zijn ze volledig elektrisch

Geschiedenis van Honda

Honda is een Japanse autofabrikant die in 1948 werd opgericht door Soichiro Honda. Het bedrijf begon als producent van motorfietsen, maar breidde de productie later uit naar auto's en andere voertuigen. Tegenwoordig is Honda een van 's werelds grootste autofabrikanten en stond het bedrijf aan de wieg van een aantal interessante technologische ontwikkelingen.

Soichiro Honda begon in de loop van de jaren ’30 met het fabriceren van zuigerringen in zijn garage in Japan. Honda was een talentvol ingenieur en had een passie voor auto’s en motorfietsen. Uiteindelijk richtte hij eerst een machinefabriek op en werd hij na enkele mislukte pogingen toeleverancier van Toyota. Later, gedurende de Tweede Wereldoorlog, ging Honda geïmproviseerde motorfietsen bouwen vanuit een garage. Daaruit ontstond uiteindelijk het bedrijf Honda zoals we dat nu kennen.

Vanaf de jaren ’60 ging Honda zich ook richten op auto's. In 1963 bracht Honda zijn eerste auto uit: de T360. Dat was een kleine pick-up met een tweecilindermotor en achterwielaandrijving. De tweede productieauto van Honda was iets heel anders: een sportwagen. Dat was de S500, die in 1963 in productie ging. Een bijzonder element van de S500 was de kettingaandrijving van de achterwielen, waaruit duidelijk blijkt dat Honda een verleden met motorfietsen heeft.

Waar de S500 en T360 inmiddels aardig in de vergetelheid zijn geraakt, geldt dat niet voor de Civic en Accord. In de jaren ’70 bracht Honda deze twee modellen op de markt en beide zijn ze vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar, al is de Accord inmiddels niet meer leverbaar in Nederland. Toch zegt het iets over het succes dat Honda vanaf die periode tegemoet ging. In 1991 bracht Honda een belangrijk hoogtepunt op de markt: de NSX. Die sportwagen was ontwikkeld in samenwerking met de legendarische Formule 1-coureur Ayrton Senna en had de VTEC-technologie, Honda’s unieke variabele kleptiming die later ook zijn weg zou vinden naar meer betaalbare modellen.

VTEC is lang niet de enige innovatie waar Honda bekend om staat. Zo was het merk er in 1999 al vroeg bij met hybridetechniek. Het begon met de Insight, maar in 2001 en 2004 kwamen er ook hybride versies van de Civic en Accord op de markt. Voor de toekomst blijft Honda inzetten op zowel hybridetechniek als het verder ontwikkelen van volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s.

Ook leuk: Honda is zeer actief in de autosport als technisch partner. Het bedrijf speelde een sleutelrol bij de twee Formule 1-wereldkampioenschappen van Max Verstappen in 2021 en 2022.

Modellen en varianten

Het Nederlandse modellenaanbod van Honda bestaat vandaag de dag voor het overgrote deel uit hybride modellen. Dat komt voornamelijk door het feit dat Honda’s zonder elektrische ondersteuning door ons fiscale stelsel veel te duur zouden worden. Een belangrijk bewijsstuk daarvan is de ultrasportieve Civic Type R, maar daarover later meer.

De designtaal van Honda veranderde door de jaren heen behoorlijk, waarbij het merk qua stijl steeds afwisselde tussen ronde en rechte vormen. De meeste Honda’s hebben een vrij degelijke, typisch Japanse uitstraling. Af en toe komt het merk met een vrolijke uitspatting. De elektrische Honda e is daar een goed voorbeeld van. Deze guitige stadsrakker was bij zijn introductie de eerste volledig elektrische Honda en neemt met zijn ronde lichtunits en retro styling een unieke plaats in tussen de rest van de modellen van Honda.

De Jazz Hybrid, een compacte MPV, is het meest betaalbare model dat Honda levert. Daarboven staan de HR-V en de Civic, die qua prijs en formaat ongeveer vergelijkbaar zijn. De CR-V is het grootste model dat Honda levert. De Honda e is enigszins los van de rest van het gamma gepositioneerd, in de zin dat het de kleinste auto is die Honda levert en meteen ook één van de duurste.

honda-e-front

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud (l) Vermogen Massa leeg
Honda e Hatchback Elektrisch - 113 kW (154 pk) 1.525 kg
Jazz MPV Hybride (Benzine/Elektrisch) 1,5 80 kW (109 pk) 1.204 kg
Civic Hatchback Hybride
(Benzine/Elektrisch) 2,0 135 kW (184 pk) 1.433 kg
HR-V SUV Hybride
(Benzine/Elektrisch) 1,5 96 kW (131 pk) 1.380 kg
CR-V SUV Hybride
(Benzine/Elektrisch) 2,0 158 kW (215 pk) 1.672 kg

Prijzen Honda

Nieuwprijzen

Écht betaalbare auto’s heeft Honda niet in het gamma, want de ondergrens ligt bij circa 30.000 euro voor een Jazz 1.5 Hybrid in de Elegance-uitvoering. Daarna loopt het al vrij snel op, want zowel de HR-V als de Civic hebben een vanafprijs die boven de grens van 35.000 euro ligt. De CR-V is de grootste en ook meteen veruit de duurste Honda. Voor nipt minder dan 50.000 euro krijg je de SUV namelijk pas mee naar huis.

De Honda e neemt zoals gezegd een unieke positie in als het gaat om de prijsstelling. De kleine elektrische Honda heeft namelijk een vanafprijs van ruim 40.000 euro, waarmee hij op de CR-V na het duurste model van Honda is. Tenminste, van de reguliere modellen. De nieuwe Civic Type R, de absolute topversie van de Civic, kost dankzij het Nederlandse belastingstelstel dik 80.000 euro!

Model Vanafprijs
Honda e Circa 40.000 euro
Jazz Circa 30.000 euro
Civic Circa 36.000 euro
HR-V Circa 37.000 euro
CR-V Circa 49.000 euro

Prijzen voor occasions

De nieuwe modellen van Honda zijn dan misschien niet direct goedkoop, dat geldt gelukkig wél voor Honda occasions. De prijzen beginnen al bij circa 1.000 euro! Voor dat geld heb je dan een Honda Civic van rond de millenniumwissel met flink wat kilometers op de teller. Dat hoeft nog niet te betekenen dat je er dan direct met een grote boog omheen moet lopen, want Honda heeft over het algemeen een zeer betrouwbare reputatie.

Een Honda occasion kan goedkoop, maar zeker ook vrij prijzig zijn. Dat is vooral het geval wanneer een NSX occasion opduikt op de occasionmarkt. Die sportwagen kan zomaar 150.000 euro kosten! Verder brengen ook sportieve modellen als de Civic Type-R en S2000 geregeld meer dan 50.000 euro op. Ben je op zoek naar een Honda e occasion? Dan moet je minimaal 25.000 euro meenemen.

Honda Civic

Alternatieven

Aangezien Honda opereert in een breed marktsegment, zijn er behoorlijk wat alternatieven voor het merk. Ook vanuit thuisland Japan is de concurrentie voor Honda tamelijk breed. Toyota en Mazda zijn belangrijke concurrenten van Honda, maar ook een Subaru kan een een geschikt alternatief zijn voor een Honda. Met name Toyota is een belangrijke rivaal, omdat Toyota er net als Honda al heel vroeg bij was met hybridetechniek. De Honda Insight en de Toyota Prius kwamen namelijk ongeveer rond dezelfde tijd uit.

Ook verscheidene Europese merken zijn een goed alternatief voor Honda. Volkswagen, Skoda, Citroën en Renault hebben allemaal vergelijkbare modellen in hun portfolio. De Honda e is dan weer een apart verhaal, omdat Honda daarmee juist het premiumsegment wil aanspreken. Daarom concurreert de Honda e vooral met de Mini Electric, ook een kleine elektrische auto in een retrojasje.

FAQ

Hoe betrouwbaar zijn de modellen van Honda in vergelijking met die van andere automerken?
Met de betrouwbaarheid van Honda zit het wel goed. Uit verschillende betrouwbaarheidsonderzoeken en consumentenbeoordelingen blijkt dat Honda's over het algemeen minder vaak bij de garage staan dan auto’s van menig ander merk. Hoewel er uiteraard uitzonderingen zijn, worden Honda’s vaak geprezen om hun betrouwbaarheid en levensduur.
Hoeveel elektrische modellen biedt Honda aan?
In 2023 heeft Honda alleen nog de Honda e in het modellenportfolio. Daar komen in de toekomst echter meer elektrische auto’s bij.
Welke modellen van Honda zijn het meest populair?
Gezien over de afgelopen decennia is de Honda Civic in Nederland het meest populair met ruim 132.000 verkochte exemplaren, gevolgd door de Accord (bijna 45.000 exemplaren) en de Jazz (bijna 23.000 exemplaren). De laatste jaren zakte de Nederlandse verkoop van Honda echter behoorlijk in. De HR-V en de Jazz zijn momenteel de meest populaire modellen van het merk.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Speciaal

Meer details

Het aanbod van Honda bestaat in 2023 uit de volgende auto’s: