Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
gmc-yukon-banner

GMC

1 / 16
gmc-yukon-banner
gmc-sierra-banner
gmc-terrain-banner
gmc-savana-overview
gmc-terrain-red-front
gmc-terrain-front
gmc-sierra-hd-at4x-front
gmc-sierra-white-front
gmc-canyon-side
gmc-acadia-side
gmc-acadia-front
gmc-savana-front
gmc-yukon-front
GMC-Hummer EV SUV_front
gmc-hummer-ev-6-2022-25-3
gmc-canyon-front

GMC

GMC is de divisie die zich binnen het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) toelegt op luxe uitgevoerde SUV’s, pick-ups en lichte bedrijfswagens. Van het grote GMC is tegenwoordig niet zoveel meer over. Wel interessant is de doorstart van Hummer, tegenwoordig een enorme SUV met elektrische aandrijving. Lees verder

gmc-yukon-m-02.jpg
gmc-yukon-m-03.jpg
gmc-yukon-m-04.jpg

Overzicht van de populairste GMC modellen

Bijzonderheden van het automerk GMC

  • Fabrikant van robuuste Amerikaanse bedrijfswagens
  • Luxe uitvoeringen van beproefde GM-modellen
  • Zeldzaam in Nederland, alleen grijze import

Historie GMC

Het verhaal van GMC begint in 1900 als de broers Max en Morris Grabowsky een eerste vrachtwagen bouwen, de Rapid. Voor het eerst rijdt er een vrachtwagen met verbrandingsmotor door Detroit, de stad die later Motor City als bijnaam zal krijgen. In 1902 starten de broers hun bedrijf Grabowsky Motor Vehicle Company – later Rapid Motor Vehicle Company – waar ze zich toeleggen op de productie en verkoop van zo’n 75 vrachtwagens en enkele personenauto's, en later ook politievoertuigen, ambulances en lijkwagens. Als Max het bedrijf verlaat, blijkt broer Morris ongeschikt als zakenman; het bedrijf gaat in 1913 failliet.

Dat leidt tot een gouden kans voor General Motors, dat in 1908 is opgericht door William Durant. GM koopt niet alleen de Rapid Motor Vehicle Company, maar ook de Reliance Motor Car Company. Hiermee legt GM de basis voor de General Motors Truck Company. Vanaf 1912 specialiseert dit bedrijf zich in grotere personen- en bedrijfsauto’s, zoals SUV's, pick-uptrucks en MPV's.

In tegenstelling tot de hedendaagse modellen zijn de bedrijfsauto’s van die periode nog echt Spartaanse werkpaarden. Zo verschijnt na de Eerste Wereldoorlog bijvoorbeeld de GMC K-Series, een vrachtwagen met een laadvermogen tot 5 ton. Die had geen banden met lucht, maar massieve rubberen banden. Je kunt je voorstellen dat luxe en comfort nog geen topprioriteit waren. Luchtbanden worden de standaard vanaf de jaren ’20. Later komen er ook voertuigen met dieselmotoren, gestroomlijnde cabines en – tijdens de Tweede Wereldoorlog – militaire trucks en amfibievoertuigen voor het Amerikaanse leger.

Gedurende de twintigste eeuw zijn drie grote bedrijven toonaangevend in de auto-industrie van Noord-Amerika: Ford, Chrysler en General Motors. Vooral General Motors speelt een opvallende rol; door regelmatig concurrenten in te lijven, ontwikkelt GM zich tot een grootmacht in de autowereld. In de loop der jaren breidt GM zijn Amerikaanse merkportfolio – met onder meer Chevrolet, Cadillac, Buick en Pontiac – uit merk autofabrikanten als Opel, Daewoo, Lotus, Saab en Suzuki.

De schaalgrootte van GM heeft voordelen, zoals samenwerking tussen de diverse automerken. Trucks van GMC en Chevrolet delen soms hetzelfde platform en veel onderdelen zijn uitwisselbaar. Sommige modellen van GMC worden voorzien van motoren van Pontiac of Oldsmobile. Later worden GMC-modellen vrijwel letterlijk een kopie van andere GM-producten. Alleen een kenner ziet de verschillen tussen een Chevrolet Blazer/GMC Jimmy, Chevrolet Silverado/GMC Sierra of Chevrolet Tahoe/GMC Yukon.

Wellicht ken je enkele GMC-modellen uit films en televisieseries. Het beroemde zwarte busje met de rode streep van The A-Team? Dat is een GMC Vandura. En in de film Transformers uit 2007 figureert de GMC TopKick als vermomming voor de Transformer IronHide. Andere memorabele modellen waren de GMC Sprint (uiterlijk gelijk aan de Chevrolet El Camino) en wonderbaarlijk snelle versies van de GMC Syclone pick-up en GMC Typhoon SUV.

Tegenwoordig zijn veel GMC-modellen – vooral pick-ups – niet alleen geschikt als personenauto, maar ook als luxe bedrijfswagen. Daarbij positioneert GMC zich als een premium luxemerk boven de iets goedkopere zustermodellen van Chevrolet, al lijken ze sterk op elkaar. De duurdere GMC-uitvoeringen kunnen vaak rijker uitgerust worden.

Opmerkelijk in het huidige modellengamma is de elektrisch aangedreven GMC Hummer, het submerk dat tijdens de crisis van 2009 nog ten onder ging. Deze nieuwe Hummer is qua ontwerp duidelijk afkomstig van het militaire voertuig dat dankzij Arnold Schwarzenegger het zelfs tot ‘personenauto’ promoveerde.

gmc-canyon-side

Modellen en varianten

GMC is officieel nooit in Nederland geleverd. Er zijn dan ook geen officiële dealers. Dankzij enkele gespecialiseerde importbedrijven zijn er voor de echte liefhebbers toch enkele modellen nieuw leverbaar voor klanten in Nederland. Of je moet voor een tweedehands exemplaar je geluk beproeven en het aanbod van AutoScout24 bekijken.

Voor alle GMC-modellen of -uitvoeringen geldt echter dat deze grote, zware en zwaar gemotoriseerde auto’s je voor hoge gebruikskosten kunnen stellen. Uitzondering op die regel: GMC maakt ook enkele elektrische modellen – waaronder de Hummer EV – die dankzij hun elektromotor geen brandstofslurpers zijn.

Het modellengamma in de Verenigde Staten bestaat uit pick-ups en SUV’s in allerlei Amerikaanse formaten: van middelgroot tot gigantisch. Het begint bij de GMC Canyon, een middelgrote pick-up. Daarboven vinden we grotere modellen als de GMC Sierra en GMC Hummer EV.

Op het gebied van SUV’s begint het bij de middelgrote GMC Terrain, maar daarna wordt het al snel veel groter. De GMC Acadia bijvoorbeeld, of de GMC Yukon en Yukon XL (met tot 9 zitplaatsen). Ook de nieuwe elektrische GMC Hummer is een SUV-variant.

Tot slot is er de GMC Savana, die er is als grote MPV of personenbus, maar ook als bedrijfsbus of als lichte truck met opbouw naar keuze.

Model  Varianten  Brandstof  Cilinderinhoud  Vermogen  Massa leeg 
Canyon Pick-up Benzine, diesel 2,5-3,6 l 149-230 kW (425-308 pk) 1.783-1.861 kg
Terrain SUV Benzine 1,5 l 130 kW (175 pk) 1.551-1.675 kg
Sierra Pick-up Benzine, diesel 2,7-6,2 l 227-313 kW (305-420 pk) 2.014-2.622 kg 
Acadia SUV Benzine 2,0-3,6 l 171-231 kW (228-310 pk) 1.885-2.053 kg 
Savana MPV, bedrijfsauto Benzine 4,3-6,6 l 160-371 kW (276-401 pk) 2.268-2.872 kg
Yukon SUV Benzine, diesel 3,0-6,2 l 207-313 kW (277-420 pk) 2.490-2.762 kg
Hummer EV SUV / Pick-up Elektrisch 212 kWh accu 746 kW (1.000 pk) 4.373 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Model  Vanafprijs 
Canyon 26.800 dollar
Terrain 27.900 dollar
Sierra 35.400 dollar
Acadia 36.500 dollar
Savana 38.100 dollar
Yukon 57.400 dollar
Hummer EV 110.295 dollar

Prijzen van occasions

In het occasionaanbod zijn enkele moderne GMC-modellen te vinden, maar ook enkele klassieke pick-ups uit de jaren ’50. Die zijn populair voor liefhebbers van traditionele Americana, vooral wanneer zo’n pick-up is omgebouwd tot hot rod.

Moderne GMC-occasions zijn bijvoorbeeld de GMC Sierra pick-up (vanaf 25.000 euro) en de GMC Acadia SUV (vanaf 28.000 euro). De exemplaren in nieuwstaat staan voor ongeveer 90 mille in de prijslijsten. Als je er al eentje kunt vinden in ons land.

Voor een klassieke pick-up die eruit ziet als een Amerikaanse hot rod betaal je tussen de 20 en 40 mille.

gmc-sierra-hd-at4x-side

Alternatieven

Natuurlijk zoek je als alternatief voor een dikke en krachtige GMC als eerste bij andere Amerikaanse merken. In plaats van de GMC Yukon zou je ook kunnen denken aan een Cadillac Escalade, Ford Explorer of Chevrolet Tahoe. Voor een grote pick-up als de GMC Sierra kun je ook een Ford F-150, Dodge Ram, Chevrolet Silverado of Toyota Tundra overwegen. Daarnaast is er concurrentie in de vorm van de Hyundai Santa Cruz, Nissan Titan, Honda Ridgeline of Toyota Tacoma.

De elektrische Hummer heeft het rijk niet alleen. Bij Rivian kun je terecht voor een eveneens elektrische R1T, die als nieuwkomer hoge ogen gooit. Of hou je het voor je fullsize truck toch gewoon bij de grotere en bekendere Amerikaanse merken?

FAQ

Wordt GMC in Nederland verkocht?
Nou, ja en nee. GMC is nooit officieel via een officiële importeur of distributeur vertegenwoordigd geweest in Nederland. Via speciale importbedrijven zul je dus extra je best moeten doen om een nieuwe GMC te bemachtigen. In Nederland worden echter ook talrijke exemplaren aangeboden die (zo goed als) nieuw zijn en via grijze import op de markt zijn gekomen.
Waar kan ik GMC’s van kennen?
Wellicht heb je ooit op televisie een enkele GMC voorbij zien schieten. Bekend is vooral het beroemde zwarte busje met de rode streep van The A-Team, een GMC Vandura. En in de film Transformers uit 2007 komt de GMC TopKick voor, als vermomming voor de Transformer IronHide.
Waarom zou ik juist voor een GMC kiezen?
GMC is in veel opzichten sterk vergelijkbaar met andere Amerikaanse producten uit de GM-stal. Chevrolet maakt veel modellen met dezelfde techniek, al wordt GMC nadrukkelijk gepositioneerd als de luxere variant die je van meer opties kan voorzien. Voor de gemiddelde Nederlandse klant zal dat geen groot verschil maken: in tegenstelling tot de Amerikaanse automarkt is het aanbod van grote SUV’s en pick-ups in ons land relatief beperkt. Er valt in Nederland gewoonweg niet zoveel te kiezen!

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Meer details