Sterke punten
- Zeer ruim interieur
- Plaats voor zeven personen
- Rijke uitrusting
Zwakke punten
- Materiaalkeuze interieurdelen
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Lage dagwaarde
Ford Windstar : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Windstar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Ford Windstar
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer ruim interieur dat in allerlei luxe voorziet
- Plaats voor tot zeven personen en derde zitrij ook geschikt voor volwassenen
- Zeker voor een gezinsauto biedt de Windstar een bijzonder rijke standaarduitrusting
- Als occasion zeer voordelig in aanschaf
Technische gegevens
Motorisatie
De Ford Windstar werd in Europa altijd geleverd met een 3,0-liter V6 benzinemotor, in combinatie met een viertrapsautomaat en voorwielaandrijving. In Amerika was ook een grotere V6 benzinemotor leverbaar, met een inhoud van 3,8 liter. Met een vermogen van 108 kW (147 pk) is de 3,0-liter V6 niet bijzonder krachtig, maar de motor levert wel een hoog koppel. Daarmee draagt de V6 bij aan het rijcomfort: ideaal voor lange reizen.
Afmetingen
De afmetingen van beide modelgeneraties Ford Windstar zijn vrijwel gelijk. Beide modellen zijn iets meer dan vijf meter lang en zo’n 1,9 meter breed. Het belangrijkste verschil zit ’m in de hoogte: de eerste generatie is 1,8 meter hoog, de tweede ongeveer 1,7 meter. De wielbasis is met iets meer dan drie meter exact gelijk voor beide modellen. Ook de inhoud van de bagageruimte is identiek, met een ruime 614 liter. Met de achterste zitplaatsen neergeklapt past er zelfs nog veel meer bagage achterin de Ford Windstar.
Ford Windstar | |
---|---|
Marktintroductie | 1995 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,13-5,15 x 1,92-1,94 x 1,72-1,79 m |
Wielbasis | 3,06 m |
Inhoud bagageruimte | 614 l |
Ledig gewicht | 1.785-1.840 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.380-2.381 kg |
Cilinderinhoud | 2.986 cm3 |
Vermogen | 109 kW (147 pk) |
Koppel | 230 Nm |
Topsnelheid | 168-180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,6-13,5 sec |
Tankinhoud | 94-98 l |
Verbruik | 10,5-13,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Ford Windstar kent niet zo veel verschillende varianten. Er zijn twee modelgeneraties, beide leverbaar in één carrosserieversie. Opmerkelijk daarbij is dat de eerste generatie Ford Windstar nooit is geleverd met een schuifdeur aan de linkerkant. De tweede generatie had schuifdeuren aan beide kanten. Als koper had je geen keuze. Wel kon je afhankelijk van de modelgeneratie kiezen uit drie of vier verschillende uitrustingsniveaus. Zeker de luxere modellen overtroffen met hun luxe het aanbod van de meeste Europese merken in het segment van grote gezinsauto’s. In Europa was er voor beide modelgeneraties Ford Windstar maar één motorvariant, in de VS had je keuze uit twee motoren. Na een facelift in 2005 werd de Ford Windstar omgedoopt tot Ford Freestar. Dit model werd echter niet meer geleverd in Europa.
Prijzen
Beide modelgeneraties van de Ford Windstar waren in Nederland leverbaar voor prijzen van 33.000 tot 37.000 euro, afhankelijk van het uitrustingsniveaus en plus eventuele opties. Tegenwoordig is er in Nederland nog maar weinig vraag naar grote MPV’s en bovendien is ook de laatste Ford Windstar inmiddels een op leeftijd geraakt model. Het gevolg is dat het aanbod Ford Windstar occasions zeer beperkt is, maar dat de prijzen tegelijkertijd laag zijn. Het aanbod is te beperkt voor een goede prijsindicatie; zeer globaal kan echter worden gesteld dat je voor een late Ford Windstar in keurige staat slechts zo’n 2.000 à 3.000 euro kwijt bent. Als de leeftijd en het wat hogere brandstofverbruik voor jou geen probleem zijn, heb je zeer veel auto voor je geld.
Design
Buitenkant
Beide modelgeneraties van de Ford Windstar hebben een vrij doorsnee vormgeving voor een grote Amerikaanse MPV uit die periode. Daarmee onderscheiden ze zich wel duidelijk van hun Europese concurrenten. De eerste generatie Ford Windstar heeft de ronde vormen van de jaren negentig, het tweede model een wat strakkere vormgeving. Een praktisch nadeel van de eerste modelgeneratie is het ontbreken van een schuifdeur aan de linkerkant.
Binnenkant
Vanbinnen onderscheiden beide modelgeneraties van de Ford Windstar zich duidelijk van de gemiddelde Europese MPV. Niet alleen bieden ze wat meer ruimte en comfortabele stoelen, ook zijn de beige (of grijze) bekleding en afhankelijk van de uitvoering (imitatie) houten inzetstukken typisch Amerikaanse interieurkenmerken. Hoewel de Ford Windstar-modellen relatief luxe zijn, is het materiaalgebruik vaak wel wat minder dan bij de gemiddelde Europese concurrent.
Veiligheid
Beide modelgeneraties van de Ford Windstar zijn niet getest door het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP, maar wel door vergelijkbare Amerikaanse organisaties. De eerste generatie Ford Windstar werd door het IIHS beoordeeld met een Excellent (‘uitstekend’) en een score van vijf sterren. Reden voor Ford om te adverteren met kreten als ‘de veiligste MPV van de markt’. De tweede generatie Ford Windstar werd daarentegen beoordeeld met een Acceptable (‘acceptabel’, ofwel voldoende). Bedenk wel dat de veiligheidseisen in de tussentijd waren aangescherpt, dus in absolute zin is de veiligheid van de auto juist toegenomen bij de tweede modelgeneratie.
Alternatieven
Tegenwoordig is er in Europa weinig vraag meer naar grote MPV’s zoals de Ford Windstar, maar in zijn tijd was het marktsegment juist erg populair. De Ford Windstar nam het dan ook op tegen talrijke concurrenten, waaronder de eveneens Amerikaanse Chrysler Voyager. Ondanks zijn Amerikaanse afkomst was dit model erg populair in Europa, ook in Nederland. Het was dan ook een van de eerste grote MPV-modellen. De Chrysler Voyager maakte vooral indruk met zijn flexibel in te delen interieur. Een andere Amerikaanse concurrent die eveneens in Europa werd geleverd was de Chevrolet Trans Sport, in iets aangepaste vorm ook leverbaar als Opel Sintra. Later in de productieperiode werd dit model opgevolgd door de ietsje kleinere, maar kwalitatief veel betere Opel Zafira. De Chevrolet Trans Sport verdween van de Europese markt zonder opvolger. Een andere zeer belangrijke speler in het grote MPV-segment was de Renault Espace, die samen met de genoemde Chrysler de grondlegger was van dit segment in Europa. Ook de Espace viel destijds op met zijn flexibel in te delen interieur. Naast de Windstar bood Ford later ook nog een meer op Europa gerichte, iets compactere MPV: de Ford Galaxy. Die was ook leverbaar onder de merknamen SEAT Alhambra en Volkswagen Sharan. Uit Frankrijk kwamen de Citroën Evasion en Peugeot 806, ook leverbaar onder de namen Fiat Ulysse en Lancia Zeta. Tot slot bood Toyota als concurrent nog de futuristische Toyota Previa.