Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-transit-courier-front

Ford Transit Courier

1 / 3
ford-transit-courier-front
ford-transit-courier-side
ford-transit-courier-back

Sterke punten

  • Laag brandstofverbruik
  • Ideaal als bedrijfswagen voor vaklui
  • Veel goede functies standaard

Zwakke punten

  • Laadvermogen beperkt tot 660 kilogram
  • Matig geprijsde occasions
  • Gemiddelde opslagruimte

Ford Transit Courier : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Transit Courier, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Transit Courier: betrouwbare bestelwagen, ook voor in de stad

De Ford Transit Courier is een bestelwagen die geschikt is voor kleinere transporten. Hij heeft een laadvolume van 2,3 kubieke meter en een maximaal toegestaan trekvermogen (geremd) van 910 kilogram. Alle versies hebben een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. Lees meer

Interesse in een Ford Transit Courier

Ford Transit Courier occasions
Ford Transit Courier nieuwe auto's
Ford Transit Courier dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ford Transit Courier heeft een uitgebreide standaarduitrusting.
  • Visueel is het voertuig zeer aantrekkelijk.
  • Zuinige benzine- en dieselmotoren zijn goed voor de portemonnee.
  • Wie een bestelwagen nodig heeft voor het stadsverkeer, is ideaal geholpen door de Ford Transit Courier.
  • Rijplezier wordt gegeven ondanks de functionaliteit.

Gegevens

Motor

De Transit Courier is beschikbaar als zowel benzine als diesel. De benzinemotor is een EcoBoost-motor met een kleine cilinderinhoud van 995 kubieke centimeter, die niettemin indrukwekkende prestatiecijfers haalt. Bovendien wordt de bestelwagen geleverd met een dieselmotor in verschillende varianten. Er is keuze tussen een cilinderinhoud van 1,5 en 1,6 liter. Deze laatste werd echter alleen in het eerste modeljaar gebruikt en kon 95 pk leveren. De 1.5 versies brengen 75 tot 100 pk op de weg. De topsnelheid van de benzine bedraagt 173 kilometer per uur, terwijl de diesels 157 tot 170 kilometer per uur halen.

Het lage brandstofverbruik is een positief kenmerk van alle modellen. Het is ook goed dat deze functie niet ten koste gaat van het rijplezier. Wel moet worden benadrukt dat de Ford Transit Courier zich het beste thuis voelt in het stadsverkeer. In 2024 wil Ford een elektrisch aangedreven Transit Courier op de markt brengen die minder stedelijke emissies uitstoot.

Afmetingen

De Ford Transit Courier is 4,16 meter lang, 1,80 meter breed en 1,72 meter hoog, met een wielbasis van 2,49 meter. Afhankelijk van de motor die in de bestelwagen is gemonteerd, varieert het leeggewicht.

De tabel toont de gegevens en afmetingen van de Ford Transit Courier na de facelift in 2018.

Gegevens en afmetingen Ford Transit Courier 1.0 EcoBoost (2018)
Bouwperiode vanaf 2014
Lengte, breedte, hoogte 4,2 m x 1,8 m x 1,8 m
Wielbasis 2.489 mm
Inhoud kofferruimte 1.910 l
Leeggewicht 1.152 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.780 kg
Cilinderinhoud 995 cm³
Koppel 170 Nm
Topsnelheid 173 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u niet bekend
Tankinhoud 48 l
Verbruik 5,5 l/100 km
CO2-uitstoot 124 g/km

Varianten

De Transit Courier, die ook verkrijgbaar is als stationwagen met hoog dak als de Ford Tourneo Courier, wordt aangeboden in alleen één maat. Alleen wat de motoren betreft is er een keuze tussen benzine en diesel. De grotere diesel werd in 2015 na iets meer dan een jaar productie uit het assortiment gehaald. Het is dan ook moeilijk om dit model als occasion te vinden. Van de varianten met kleinere dieselmotoren worden tot op heden aanzienlijk meer voertuigen verkocht. Terwijl de eerste R4-dieselmotor met 75 pk nog wat zwak was, had de van 2015 tot 2018 geïnstalleerde krachtbron al 95 pk onder de motorkap. De diesel, die sinds april 2018 in gebruik is, levert 100 pk.

Prijs

Afhankelijk van de motor en uitrusting kost de Ford Transit Courier als nieuwe auto momenteel tussen de 12.000 en 19.000 euro. Vóór de facelift waren de prijzen goedkoper, tussen 10.000 en 13.000 euro. Als occasion kost het voertuig minstens 6.000 euro.

De motorrijtuigenbelasting voor de benzineversie van de Ford Transit Courier bedraagt ongeveer 570 euro per jaar. De diesel daarentegen kost meer dan 1.000 euro. Daarnaast zijn er ongeveer 400 euro aan verzekeringskosten te verwachten.

Design

Exterieur

De bestelwagen is gebaseerd op de architectuur van de Ford Fiesta van 2009, waarvan het sportief ogende frontdesign is overgebracht naar de Courier. Dit geeft de bestelwagen - ondanks zijn compactheid - een optische dynamiek. Veel bezorgdiensten of ambachtelijke bedrijven gebruiken de bestelwagen als bedrijfsvoertuig.

Interieur

Het interieur en dashboard zijn gemodelleerd naar de Ford B-MAX. De bestelwagen heeft een wand die de passagiersruimte scheidt van de laadruimte. In de laadruimte is plaats voor 2,3 kubieke meter lading, met een maximum van 660 kilogram. De bestuurder en voorpassagier vinden talrijke opbergvakken. Er is ook een archiefsysteem voor documenten. Elektronische apparaten kunnen worden aangesloten en opgeladen in de speciaal ontworpen dockingzone.

ford-transit-courier-interior

ford-transit-courier-trunk

Veiligheid

Het Traction Control System van de Ford Transit Courier zorgt voor een goede tractie en voorkomt dat de wielen doordraaien. Dit zorgt ook voor een goede stabiliteit op gladde wegen. De rijstrookstabiliteit wordt bewaakt door de ESP, en er is ook een remassistent aan boord. De rollover protection en het tyre pressure monitoring system zijn ook praktisch. Deze geeft nauwkeurige waarden voor de bandenspanning en informeert over een te lage bandenspanning. De bestuurder en voorpassagier worden beschermd door een airbag, die aan de passagierszijde kan worden uitgeschakeld. Een parkeerhulpsysteem rondt het veiligheidspakket af.

Alternatieven

De Ford Transit Courier moet het opnemen tegen een hele serie concurrenten uit de hele wereld, zoals twee modellen van Dacia (Express en Dokker), Peugeot, Renault en Citroën, maar ook de Caddy van Volkswagen of de Citan van Mercedes.

Allereerst is de bestelwagenversie VW Caddy (er is ook een Caddy met hoog dak) een alternatief. Om precies te zijn gaat het om de Caddy (2K), die van 2003 tot 2020 is geproduceerd en in de loop der jaren twee facelifts heeft gekregen. Voor de achteropening was er een keuze tussen vleugeldeuren en kleppen, en er was een breed scala aan motoren om uit te kiezen. Als occasion is de Caddy al verkrijgbaar vanaf 1.000 euro.

Van 2008 tot 2021 rolde de Renault Kangoo Type W van de productielijn, die ook op de markt kwam als stationwagen met hoog dak en als vrachtwagenversie (in een korte en een lange variant). Vanaf 2011 kon het voertuig ook als elektrische auto worden gekocht, maar dan moest de batterij worden geleased. In 2013 gaf Renault deze auto een modelupdate. In vergelijking met zijn voorganger heeft de Kangoo tal van verbeteringen ondergaan, en ook de standaarduitrusting is opgewaardeerd. Tegenwoordig kost een Kangoo occasion doorgaans tussen de 700 en 35.000 euro, afhankelijk van bouwjaar en uitrusting.

Vanaf 2012 bouwde Mercedes de eerste versie van zijn Mercedes Citan, die in 2020 een opvolger kreeg. De Citan was ook verkrijgbaar als gezinswagen in de uitvoering met hoog dak en als gesloten bestelwagen in drie verschillende lengtes. De deuren van de bestelwagen zwaaien wijd open om snel te kunnen lossen en laden. Er is ruimte voor drie personen aan boord, maar de auto deed het niet goed in de Euro NCAP crashtest in 2013. Daarom heeft Mercedes de tot dan toe geleverde modellen teruggeroepen en de raamairbags erin vervangen. Gebruikt kost de Citan tegenwoordig tussen de 5.000 en 40.000 euro.

Ford Transit Courier

Hoeveel kost een Ford Transit Courier?
Afhankelijk van de gemonteerde motor kost de Courier als nieuwe auto momenteel tussen de 12.000 en 19.000 euro. Als occasion is de Transporter verkrijgbaar vanaf 6.000 euro.
Hoeveel gewicht kan een koerier trekken?
De dieselvarianten mogen maximaal 500 kilogram als geremde en ongeremde aanhangerlading trekken, de EcoBoost 635 kilogram (ongeremd) en 910 kilogram (geremd).
Wordt de Transit Courier nog steeds gebouwd?
Ja. De Transit Courier wordt sinds 2014 geproduceerd in Kocaeli, Turkije.
Hoeveel pk heeft een Ford Transit Courier?
De benzineversie(995 cm3) levert 100 pk. De 1.6 TDCi diesel heeft 95 pk onder de motorkap. Er zijn ook drie dieselvarianten met een cilinderinhoud van 1,5 liter: 75, 95 en 100 pk.

Beoordelingen voor Ford Basis

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details