Sterke punten
- Ruime keuze aan motorvarianten
- Ruime keuze aan carrosserievarianten
- Ford komt ook met elektrische versies
Zwakke punten
- Afgeleid van bestelauto
- Nieuw niet goedkoop
- Tourneo Connect is Volkswagen-kloon
Ford Tourneo (alle) : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Tourneo (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Ford Tourneo
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Goede redenen
- Elke Tourneo in elke generatie biedt ruime keuze uit motoren
- Tourneo-familie biedt ruime keuze uit drie modellen met ook extra lange versies
- Als je in de mark bent voor een nieuw exemplaar, dan kun je voor volledig elektrische aandrijving kiezen
- Uiteenlopende keuze op occasionmarkt
Technische gegevens
Motorisatie
In 2013 introduceert Ford de Tourneo – personenvervoersversies van Fords compacte en middelgrote bestelauto’s.
De Ford Tourneo Courier uit de jaren 2014-2018 is de kleinste in de Tourneo-familie en is gebaseerd op hetzelfde platform als de Fiesta en de B-Max. Deze vijfpersoons MPV is er uitsluitend met de 1.0 EcoBoost-benzinemotor met 74 kW (100 pk).
In 2014 introduceert Ford de ook de grotere Tourneo Connect, die is gebaseerd op het platform van de Focus, C-Max en Kuga. Ook die blijft tot in 2018 in productie en is er met dezelfde 1.0 EcoBoost-motor, maar ook met de 1.6 EcoBoost-benzinemotor met 110 kW (150 pk) en met 1.5 en 1.6 TDCi-dieselmotoren met 70-88 kW (95-120 pk).
In 2021 presenteert Ford een nieuwe Tourneo Connect, die dan gebaseerd is op de Volkswagen Caddy. De Ford is er met de 84 kW (114 pk) sterke 1,5-liter viercilinder EcoBoost-benzinemotor en 220 Nm koppel, en met 2.0 TDI-dieselmotoren met 75 en 90 kW (102-122 pk) met 280 resp. 320 Nm koppel. Een handmatig te bedienen zesversnellingsbak is standaard, een zeventrapsautomaat een optie voor alle motoren. De sterkste diesel is er ook met vierwielaandrijving, maar alleen ‘met handbak’.
De grootste Tourneo is de Custom, gebaseerd op de middelgrote Transit-bestelbus. Die is sinds 2013 uitsluitend met 2,0- en 2,2-liter dieselmotoren met 92-136 kW (125-185 pk). De tweeliterversie is er ook als mild-hybrid én plug-in hybrid met een driecilinder dieselmotor die samen met een elektromotor goed is voor 92 kW (125 pk) en 385 Nm koppel. Ford heeft de productie van dit model in 2023 beëindigd.
In 2024 kondigt Ford de geheel nieuwe, volledig elektrische E-Tourneo Courier en E-Tourneo Custom aan. De eerste heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en mag een aanhanger van maximaal 750 kilogram trekken. De tweede mag zelfs maximaal twee ton trekken.
Afmetingen
De Ford Tourneo is er nog in twee varianten: Connect en Custom – de Tourneo Courier is in 2018 vervallen. De Connect vanaf 2021 is er in twee lengtematen, 4,50 en 4,85 meter, met een wielbasis van 2,75 voor de eerste en 2,97 meter voor de tweede.
De Custom, de grootste Tourneo-variant, is er eveneens in twee lengtematen: 4,97 en 5,34 meter, met een wielbasis van 2,93 en 3,30 meter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ford Tourneo Connect | |
---|---|
Marktintroductie | 2021 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,50-4,85 x 1,86 x 1,86 m |
Wielbasis | 2,75-2,97 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.377-1.595 kg |
2.150-2.250 kg | |
Vermogen | 75-90 kW (102-122 pk) |
Koppel | 220-320 Nm |
Topsnelheid | 173-186 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik | 4,8-6,7 l/100 km |
CO2-uitstoot | 127-152 g/km |
Gegevens van de nieuwe, geheel elektrische E-Tourneo Connect en E-Tourneo Custom nog niet bekend.
Varianten
De Tourneo Courier is er in slechts één uitvoering – de redelijk luxueuze Titanium. De Tourneo Connect is er in de basisuitvoering Trend en de luxere Titanium. De laatste editie van de Tourneo Custom is er als PHEV in slechts één (verder naamloze) uitvoering, de overige versies zijn er als Titanium en de meest luxe uitvoering Titanium X.
Prijzen
De Ford Tourneo Courier kost tussen 2014 en 2018 nieuw ongeveer 23.000 euro. De Tourneo Connect was niet alleen iets groter, maar uiteraard ook duurder: tussen bijna 26.000 en ruim 45.000 euro.
De Tourneo Custom kost in de korte uitvoering minimaal zo’n 72.000 euro voor de plug-in hybride; de versie met verbrandingsmotor kost minimaal ruim 76.000 euro. De lange versie verschilt niet eens zo veel in prijs: die begint bij een kleine 78.000 euro. De duurste Tourneo Custom ‘doet’ in 2023 bijna een ton.
De occasionprijzen van de Tourneo’s lopen al net zo uiteen als de modellen en uitvoeringen die Ford heeft uitgebracht. De oudste Tourneo’s Connect vind je voor minder dan 3.000 euro. Nieuwere modellen worden voor prijzen vanaf ongeveer 9.000 euro aangeboden, net als de oudste Tourneo’s Custom. Het grootste aanbod vind je voor prijzen van 15.000 euro en meer, occasions van recentere Tourneo’s Custom liggen rond de 20.000 en 25.000 euro, maar zoals altijd is the sky the limit.
Design
Buitenkant
De Tourneo’s zijn zeer herkenbaar als Ford. Geen wonder, want ze zijn afgeleid van bestelauto’s die je overal ziet, maar dan met zijruiten. Ze zijn voorzien van het kenmerkende Ford-gezicht met de zeshoekige grille en de uitgerekte, opgetrokken koplampen. Alle versies zijn behoorlijk hoekig en strak vormgegeven, met een korte neus en een lange, hoge voorruit die bijna in lijn ligt met de motorkap. Alle Tourneo’s zijn bovendien voorzien van schuifdeuren in plaats van achterportieren, wat het instappen in smalle ruimtes vergemakkelijkt.
Binnenkant
Het interieur van de Tourneo Courier en Connect is vanzelfsprekend typisch Ford, maar dan een tikkeltje ruimer. Het interieur van de jongste Tourneo Connect komt sterk overeen met dat van de Volkswagen Caddy, waarmee de Tourneo Connect immers een eeneiïge tweeling vormt.
De Tourneo Courier en Connect bieden plaats aan vijf personen, de lange versie van de Connect biedt plaats aan zeven personen en de Tourneo Custom aan maximaal acht personen. Gezien de uitvoeringen Titanium en Titanium X zijn de Tourneo Connect en Custom méér dan gewoon personenbusjes: het interieur is best luxe.
Veiligheid
Met de veiligheid en inzittendenbescherming zit het bij Ford traditioneel wel goed. De Tourneo Connect behaalt in 2021 de maximale vijf sterren in de Euro NCAP-crash- en veiligheidstests. De inzittendenbescherming scoort ruim boven de 80 procent, de veiligheidssystemen 79 procent en de voetgangersbescherming 69 procent. De oudere versie scoort in 1984 vier sterren.
Alternatieven
Alternatieven voor de Ford Tourneo Connect zijn er genoeg. Denk aan de personenversies van de Volkswagen Caddy, Fiat Doblò, Mercedes-Benz Citan, Renault Kangoo, Citroën Berlingo/Peugeot Partner en Opel Combo.
Voor de Tourneo Courier kun je denken aan de Skoda Roomster of als je niet al te nauw kijkt, dezelfde alternatieven als voor de Tourneo Connect, al zijn die allemaal wel wat nieuwer.
Ook in het personenbusjessegment zijn er genoeg alternatieven voor de Ford Tourneo Custom. De belangrijkste is de Volkswagen Transporter. Ook de Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Fiat Talento, Opel Vivaro en Toyota ProAce zijn populaire modellen, net als de Renault Trafic en Nissan NV300/Primastar. Dit zijn slechts twee busjes, die onder meerdere merknamen zijn verkocht.