Sterke punten
- Diverse carrosserievarianten verkrijgbaar
- Robuuste eigenschappen
- Ruimte in interieur
Zwakke punten
- Af en toe problemen met roest
- Zeer hoog verbruik
- Beschikbaarheid van onderdelen
Ford Sierra : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Sierra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford Sierra
-
Ford Sierra GL
€ 4.300,-- 29.000 km
- 02/1992
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5431AN cuijk -
Ford Sierra 2.0i Ghia
€ 3.400,-- 87.351 km
- 01/1988
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-5591et Heeze -
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth
€ 27.500,-- 25.000 km
- 01/1986
- 150 kW (204 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6042 GC ROERMOND -
Ford Sierra Sierra 2.0 Cosworth
€ 29.000,-- 155.000 km
- 09/1988
- 220 kW (299 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5628cm EINDHOVEN -
Ford Sierra 2.0i CL-nette auto-APK tot 28 feb 2026
€ 4.950,-- 144.988 km
- 02/1990
- 87 kW (118 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7913 TR HOLLANDSCHEVELD -
Ford Sierra 2.0 Cosworth 300PK 2WD - RACE AUTO - CIRCUIT - DNR
€ 22.500,-- 25.000 km
- 06/1988
- 221 kW (300 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1521 PW WORMERVEER
Interesse in een Ford Sierra
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Solide en robuuste motoren
- Volop comfort dankzij zachte zetels
- Veel luxe, gezien de leeftijd
- Sierra Cosworth: extra krachtig, maar dankzij beperkte oplage wel prijzig
Ford Sierra generaties
De Ford Sierra verscheen in 1982 op de markt en werd geproduceerd tot 1993. Het model was bedoeld als de opvolger van de Ford Cortina/Taunus en markeerde een radicale breuk met de traditionele achterwielaandrijving en het boxy ontwerp van zijn voorgangers, door te kiezen voor een aerodynamisch ontwerp en in sommige uitvoeringen voorwielaandrijving.
De eerste generatie Ford Sierra is gebouwd van 1982 tot 1986. De Sierra werd aanvankelijk gepresenteerd met een breed scala aan carrosserievarianten, waaronder een hatchback met 3 en 5 deuren, een sedan (de Sierra Sapphire, voornamelijk verkocht in bepaalde markten zoals het Verenigd Koninkrijk) en een stationwagon. Het ontwerp, met zijn kenmerkende ‘jelly mould’ aerodynamische vorm, was destijds zowel innovatief als controversieel. Aanvankelijk nam Ford de motoren over van de Cortina, met opties variërend van de 1.3-liter OHC Pinto-motor tot de 2.3-liter V6. Dieselvarianten werden ook aangeboden, aanvankelijk met een atmosferische 2.3-liter motor, later aangevuld met turboversies.
De tweede generatie Ford Sierra – geproduceerd van 1987 tot 1993 – zag er een stuk frisser uit. Het exterieur en interieur werden gemoderniseerd, de aerodynamica verbeterd en Ford introduceerde nieuwe motorvarianten, waaronder de DOHC 2.0-liter motoren. De facelift introduceerde ook verbeteringen in de veiligheidsvoorzieningen en het comfort. Er was onder meer keuze uit een 2,0-liter 8-kleps SOHC-motor of 2,0-liter 16-kleps DOHC-krachtbron. Later volgde een 1,8-liter dieselmotor. De V6-motoren bleven beschikbaar en de performance en luxe uitvoeringen kregen vaak de krachtigere motoropties.
De Ford Sierra Cosworth was een hoogtepunt binnen de Sierra-reeks, ontworpen voor zowel normaal weggebruik als voor de autosport. De eerste Cosworth, de Sierra RS Cosworth, werd gelanceerd in 1986 en beschikte over een 2.0-liter turbocharged DOHC-motor met een vermogen van ongeveer 204 pk. De auto had achterwielaandrijving en werd gekenmerkt door zijn opvallende aerodynamische aanpassingen, waaronder een grote achtervleugel.
Later verscheen de Sierra RS500 Cosworth: een nog krachtigere variant, gelimiteerd tot 500 stuks, met een aangepaste motor die tot 224 pk leverde. Ford heeft ook een Sierra Sapphire RS Cosworth geleverd in 1988. Dit was een vierdeurs versie met zowel achter- als vierwielaandrijving (4x4) opties. Het was een meer gezinsvriendelijk alternatief zonder in te boeten aan prestaties.
De Ford Sierra werd in 1993 vervangen door de Ford Mondeo, maar de invloed van de Sierra, met name de Cosworth-modellen, blijft voelbaar. De Sierra was een belangrijke stap voor Ford in termen van design en engineering, en zijn succes in de autosport heeft bijgedragen aan de reputatie van het merk op het gebied van performance-voertuigen.
Technische gegevens
Motorisatie
De Ford Sierra werd over de jaren in talloze varianten geproduceerd. Van goedkope instapvarianten tot sportieve uitschieters, dat heb je zojuist al kunnen lezen. Voor wie een zuinige motor op de eerste plaats komt, is het instapmodel van de Ford Sierra een uitstekende keuze.
Dit is een 1,6 liter benzinemotor met 75 pk en 123 Nm aan koppel. De topsnelheid van deze versie bedraagt 165 km/u en de 0-100-sprint duurt 14,1 seconden. Iets meer power heeft de 2.0i, met 120 pk. Deze versies van de Ford Sierra reden erg vinnig. De acceleratietijd van iets minder dan tien seconden tot 100 km/u is netjes, net als de topsnelheid van 190 km/u.
Ford bracht herhaaldelijk bijzonder sportieve modellen op de markt, bijvoorbeeld de Sierra Cosworth of de Sierra Cosworth 4x4. Beide varianten produceren 204 pk, waarbij het topmodel zelfs tot 224 pk en 290 Nm koppel levert. De auto accelereert bovendien naar 100 km/u in slechts zeven seconden. De maximumsnelheid bedraagt ongeveer 240 km/u.
Tenslotte werd de Ford Sierra ook geleverd met dieselmotoren, hoewel deze maar weinig vermogen leverden. Het ging hier om twee varianten met 67 of 75 pk. Naast de standaard voorwielaandrijving, konden bepaalde modellen van de serie ook besteld worden met vierwielaandrijving.
Afmetingen
De Ford Sierra was verkrijgbaar in allerlei varianten, waaronder een stationwagon, hoewel de variaties in afmetingen toch binnen de perken werden gehouden. De auto is iets minder dan 4,5 meter lang en 1,7 meter breed. De hoogte bedraagt ongeveer 1,4 meter. Het ledig gewicht kan oplopen tot 1.350 kilogram, de wielbasis werd vastgelegd op 2.608 millimeter.
De Ford Sierra is ontworpen voor dagelijks gebruik. De auto biedt aldus een ruim interieur en bovendien veel bagageruimte. De klassieke hatchback levert 385 liter laadvolume* Als je de stoelen op de tweede rij neerklapt, beschik je zelfs over 1.195 liter ruimte. Hierdoor kun je dus ook gemakkelijk grotere spullen vervoeren. Op verzoek kan de Ford Sierra ook uitgerust worden met een handige trekhaak. Hierdoor is het mogelijk om tot maximaal 1.350 kilogram te trekken. Als je dus wilt verhuizen, dan is de Ford Sierra een uitstekende keuze.
De belangrijkste specificaties van de Ford Sierra
Ford Sierra | |
---|---|
Marktintroductie | 1982 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,4-4,5 x 1,70 x 1,40 m |
Wielbasis | 2,60 m |
Inhoud bagageruimte | 385-1.195 l |
Ledig gewicht | 1.000-1.350 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.675 kg |
Motorinhoud | 1.593-2.933 cm³ |
Vermogen | 50 kW (67 pk)-164 kW (224 pk) |
Koppel | 108-284 Nm |
Topsnelheid | 155-239 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,0-20,3 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | Benzine: 7,7-15,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Ford Sierra werd in de loop der jaren gebouwd en verkocht in allerlei varianten. De klassieke vertegenwoordiger van deze generatie auto's was de hatchback, die ook vandaag nog bekend is. Deze werd echter al snel opgevolgd door een stationwagon die vooral gezinnen moest aanspreken. Ook een driedeurs hatchback en de sportieve Ford Sierra Cosworth vonden in de loop der jaren hun weg naar de klant.
Natuurlijk mochten ook enkele variaties bij sommige uitrustingslijnen niet ontbreken, waardoor klanten hun Ford Sierra konden personaliseren. In het begin kon hij bijvoorbeeld worden aangekocht in de Sierra-, Sierra L-, Sierra GL- of Sierra Ghia-variant. De auto bood over het algemeen een hoog niveau van comfort en geweldige voorzieningen. Of het nu velours tapijten waren, een zonnedak of een krachtige verwarming, het comfort van de Ford Sierra was toen al net zo hoog als nu.
Prijzen
De Ford Sierra is een middenklasser. Voor de basisversie van de eerste modellen moesten de klanten destijds rekenen op ongeveer 11.000 euro. De versies met betere prestaties en duurdere voorzieningen, bijvoorbeeld de Ford Sierra Cosworth, kostte ruim meer dan 37.000 euro. Een Ford Sierra occasion is vrij zeldzaam. Prijzen beginnen bij 1.500 en lopen op tot 50.000 euro.
Design
Buitenkant
De Ford Sierra heeft een klassiek en eenvoudig design. De auto werd duidelijk gebouwd in de geest van de tijd. Een eenvoudige carrosserie met strakke lijnen, grote rechthoekige koplampen aan de voorzijde en haakse richtingaanwijzer. De onopvallende achterkant werd zeer goed aanvaard door de massa. Alleen het soms opvallende lakwerk of de fijne details op de sportieve modellen zorgen ervoor dat de Ford Sierra zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie.
Binnenkant
De Ford Sierra laat een gelijkaardige indruk achter in het interieur. De klanten kunnen rekenen op een zeer eenvoudige en intuïtieve bediening. Een groot voordeel is echter vooral de zee aan ruimte. In de middelgrote auto kunnen maximaal vier personen tegelijk genieten van het nodige comfort en voldoende been- en hoofdruimte. De duurdere modellen laten een zeer goede indruk achter, onder meer door de bijzondere hoogwaardige materialen of betere voorzieningen. Ook het uitzicht weet te overtuigen, vooral in de combi, dankzij de vele ruiten en het optionele zonnedak. Die zorgen voor een aangename lichtinval, goed zicht op de weg en een ruimtelijk gevoel.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid biedt de Ford Sierra weinig verrassingen. Aangezien dit een oude auto is, zijn er meestal geen veiligheidstechnieken of -voorzieningen aanwezig. De auto biedt hoofdsteunen, zelfs op de tweede rij zitplaatsen, veiligheidsgordels die gemakkelijk versteld kunnen worden en richtingaanwijzers aan de zijkant die altijd goed zichtbaar zijn voor andere weggebruikers. De ongunstige plaatsing van het mistachterlicht en te harde materialen in de knieruimte bij de voorstoelen leidden echter vaak tot kritiek bij de Ford Sierra. De Ford Sierra werd niet onderworpen aan een Euro NCAP-veiligheidstest.
Alternatieven
Een goed alternatief voor de Ford Sierra is de Ford Escort. Het instapmodel met 1,3-liter motor heeft een topsnelheid van 157 km/u. De acceleratie tot 100 km/u gebeurt in 15,5 seconden, dus verwacht zeker geen sterke rijprestaties. De markt voor Ford Escort occasions is zeer ruim, waardoor klanten goede aanbiedingen kunnen vinden met weinig kilometers. De prijzen variëren naargelang de modelvariant en het bouwjaar.