Sterke punten
- Sportieve compacte SUV
- Lekker motorgeluid
- Hogere instap
Zwakke punten
- Minder dynamisch dan een Fiesta ST
- Weinig zicht rondom
- Stevige prijs
Ford Puma : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Puma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford Puma ST
-
Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line
€ 17.249,-- 41.552 km
- 09/2020
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
4,3 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
129 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 CL AMSTERDAM -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X | 12 MDN GARANTIE |
€ 20.745,-- 62.445 km
- 12/2020
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6229 PB MAASTRICHT -
Ford Puma 1.0 EcoBoost 155PK Hybrid Titanium - Apple / Andro
€ 19.900,-BTW verrekenbaar - 39.988 km
- 05/2021
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1689 AD ZWAAG -
Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line X
€ 19.149,-- 44.960 km
- 03/2020
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
4,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
136 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3316 BE DORDRECHT -
Ford Puma 1.0 ECOBOOST 155PK HYBRID TITANIUM AUT. | Winterpa
€ 24.900,-BTW verrekenbaar - 16.003 km
- 07/2023
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9207 GL DRACHTEN -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Titanium
€ 16.449,-- 53.095 km
- 02/2020
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
4,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
133 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 CL AMSTERDAM -
Ford Puma 1.5 245pk ST-X |stage 1|OPF delete|Carbon inductio
€ 27.995,-- 58.817 km
- 11/2020
- 180 kW (245 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
155 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5627 BS EINDHOVEN -
Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line | B&O | Leder | Garantie |
€ 23.444,-- 37.825 km
- 12/2021
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3849 AC HARDERWIJK -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X 155PK Navigatie & Ca
€ 23.950,-BTW verrekenbaar - 16.201 km
- 05/2022
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5386 KR GEFFEN
Interesse in een Ford Puma ST
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Hoger dan een Fiesta
- Scherp sturende crossover
- Veelzijdige gezinsauto
Technische gegevens
Motorisatie
De Puma maakt gebruik van een 1,5-liter EcoBoost-benzinemotor, die ook in de Fiesta ST ligt, goed voor 200 pk en een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 220 km/u. De ST komt standaard met een handbak met zes versnellingen. De Puma ST heeft vier rijmodi, uiteenlopend van een Track-modus voor extra veel rijplezier tot aan een zuinige Eco-modus.
Vanaf 2024 is er een nieuwe toevoeging aan het Puma ST assortiment: de Puma ST Powershift. Deze variant wordt aangedreven door een kleinere 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor. Hij levert een vermogen van 170 pk bij 5.750 toeren per minuut, met een koppel van 248 Nm bij 3.000 toeren per minuut. De aandrijflijn is uitgerust met 48-volt mild-hybrid technologie, wat resulteert in verbeterde energieterugwinning. Dit stelt de 48-volt lithium-ionbatterij, ondergebracht onder de bijrijdersstoel, in staat om sneller op te laden. Een geïntegreerde starter/generator kan gedurende langere periodes extra koppel leveren. Bovendien maakt verbeterde energierecuperatie een extra elektrische ondersteuning van 10 pk mogelijk, waardoor het piekvermogen wordt verhoogd. De Puma ST Powershift is standaard uitgerust met een zeventraps Powershift-automaat met dubbele koppeling. Hij heeft 7,4 seconden nodig voor een 0-100-sprint.
De ST Powershift is een stukje zuiniger dan de reguliere Puma ST. Reken op een praktijkverbruik van ongeveer 5,5 l/100 km. De Puma ST met 200 pk heeft een verbruik van 6,0 l/100km (1 op 16,7).
Zowel de Puma ST als de Puma ST Powershift maakt gebruik van actieve uitlaatkleptechnologie, wat resulteert in verbeterde prestaties en het kenmerkende ST-motorgeluid bij acceleratie. De actieve uitlaatklep blijft gesloten in de Normal- en Eco-rijmodi, maar opent zich in de Sport-modus om het sportieve geluid te versterken.
Afmetingen
De Puma ST is vrijwel identiek qua afmetingen aan de Ford Fiesta, maar met een verhoogde rijhoogte voor een gemakkelijke instap en een stoere uitstraling. De Puma ST is 4,26 meter lang, 1,80 meter breed en 1,52 meter hoog. Zijn wielbasis is 2,58 meter. Dankzij 456 liter bagageruimte passen er behoorlijk wat spulletjes achterin.
De volgende gegevens hebben betrekking op de Ford Puma ST:
Ford Puma ST | |
---|---|
Marktintroductie | 2021 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,26 x 1,80 x 1,52 m |
Wielbasis | 2,58 m |
Inhoud bagageruimte | 456 liter |
Ledig gewicht | 1.258 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.815 kg |
Cilinderinhoud | 1.496 cm³ |
Vermogen | 147 kW (200 pk) |
Koppel | 320 Nm |
Topsnelheid | 220 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,7 s |
Tankinhoud | 45 l |
Verbruik | 6,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 134 g/km |
Varianten
De Puma ST is een variant van de reguliere Puma. Een sportieve variant, welteverstaan. In 2024 kwam er een extra zuinige variant van de Puma ST op de markt: de ST Powershift. Deze beschikt over minder vermogen – 170 pk, in plaats van 200 pk – en heeft een automaat. De reguliere Puma ST is er alleen met handbak.
In 2022 bracht de Nederlandse Ford-importeur tien exemplaren van de Ford Puma ST Gold Edition naar Nederland. Deze speciale variant biedt niet meer vermogen, maar wel een heel uitgebreide uitrusting. De gouden 19-inch wielen vormen een contrast met de rode remklauwen, en hij heeft ST Gold Edition-striping. Binnenin de limited edition vallen de Aurora Gold stiksels op, die te vinden zijn op de deurpanelen, sportstoelen, het sportstuur en de versnellingspookhoes. De Puma ST Gold Edition is het allereerste door het publiek samengestelde Ford Performance-model. Bijna 275.000 Ford-fans hebben hun stem uitgebracht in peilingen op de Twitter- en Instagram-kanalen van Ford. Zij hebben de kleuren van de carrosserie en de remklauwen gekozen, evenals de decoraties op de carrosserie. Daarnaast hebben ze ook de naam gekozen. In totaal zijn er 999 exemplaren gebouwd.
Prijzen
Ford Puma ST was bij zijn introductie in 2021 in Nederland leverbaar vanaf 41.525 euro. In 2024 lag de prijs flink hoger: 46.215 euro. De Puma ST Powershift – of Puma ST 1.0 EcoBoost Hybrid, zoals hij officieel in de prijslijst staat – was in 2024 vijf euro duurder dan zijn sterkere broer met handbak: 46.220 euro.
Ford Puma ST-occasions zijn er vanaf zo’n 30.000 euro. Vaak staat er zo’n 40.000 kilometer of meer op de klok. Prijzen voor modellen uit latere productiejaren lopen op tot de nieuwprijs.
Design
Buitenkant
Het design van de Ford Puma ST is gebaseerd op de reguliere Puma, maar straalt extra sportiviteit uit, met scherpe lijnen en dynamische vormen die zijn prestatiegerichte karakter benadrukken. De gestroomlijnde carrosserie, gekenmerkt door vloeiende lijnen en gespierde rondingen, geeft de Puma ST een atletische uitstraling. Opvallende details, zoals de agressief vormgegeven voor- en achterbumper, geven de auto een extra stoer en krachtig voorkomen. De prominente grille met het Ford Performance-logo en de sportieve lichtmetalen velgen voegen een extra dosis karakter toe aan het design. De snelle crossover is voorzien van ST-instaplijsten, schijfremmen rondom met rode remklauwen en uitstapverlichting met ST-projectie op het trottoir. De spiegelkappen, dakspoiler, sierstrips en het dak zijn standaard uitgevoerd in glanzend zwart. Er zijn zes carrosseriekleuren verkrijgbaar.
Binnenkant
Ook het interieur van de Ford Puma ST is ontworpen met de focus op prestaties. De cockpit straalt een sportieve sfeer uit, met hoogwaardige, donkere materialen en doordachte details die het rijplezier versterken. De ergonomisch gevormde sportstoelen bieden uitstekende ondersteuning, zelfs tijdens dynamisch rijgedrag, terwijl de Alcantara bekleding een luxe uitstraling toevoegt. Het op de bestuurder gerichte dashboard is voorzien van een geavanceerd infotainmentsysteem dat eenvoudig te bedienen is en naadloos integreert met moderne smartphonefuncties. De sportieve details, zoals het met leder beklede stuurwiel en de versnellingspook, benadrukken het dynamische karakter van de Puma ST. Bovendien biedt het interieur voldoende ruimte en praktische opbergmogelijkheden, waardoor dit model geschikt is voor dagelijks gebruik en voor sportieve tochten met vrienden of de kinderen.
Veiligheid
In 2022 behaalde de standaard Ford Puma een score van vier van de vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtest. Dit betrof het standaard Puma-model, dat dezelfde veiligheidsvoorzieningen heeft als de Puma ST. Enkele van de belangrijkste veiligheidsfuncties zijn onder meer Ford Co-Pilot360, dat geavanceerde rijhulpsystemen omvat zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordherkenning.
Alternatieven
De reguliere Ford Puma concurreert met modellen zoals de Hyundai Kona, Kia Stonic, Mazda, CX-30, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur, SEAT Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Roc. Alleen de T-Roc is er ook als sportieve variant: de T-Roc R. Verder heeft de Ford Puma ST maar weinig concurrenten, want er zijn nauwelijks sportieve crossovers op de markt.